• Anonym (TS)

Hur prata med dottern om hennes hygien?

Min tonårsdotter duschar bara en gång i veckan. Det har lett till att hon luktar. Jag har tagit upp detta i över 2 års tid men inget händer. Jag har fått gå så långt att jag sagt att hon kanske blir ensam om kompisarna tycker att hon luktar illa, för såna är tonåringar. Hennes kompisar har mycket riktigt droppat av. Hon verkar ändå inte förstå. Hon byter underkläder kanske 2 gånger i veckan. Jag tar upp detta minst en gång i veckan. Hennes rum luktar illa och det är rätt jobbigt att känna lukten som sipprar därifrån. Hjälp, vad ska jag göra? Jag har gjort allt jag kan och är helt uppgiven.  

• Svar på tråden Hur prata med dottern om hennes hygien?
  • EpicF
    EpicF skrev 2026-04-01 14:29:03 följande:
    *En läkare kan in hjälpa med det. Ts får ta kontakt med bup. 

Man ska inte tvinga henne till dusch, utan det ts måste göra är att pröva att ta reda vad med med duschen som är svårt/jobbigt att utföra. Ts ska absolut inte tjata heller då det bara har motsatt effekt. 

Folk som har npf eller är i gråzonen kan ha svårt för att ducha pga en mängd olika anledningar. Att tvingas till att duscha kan få mer negativa konsekvenser. Man måste komma underfund med exakt vad som är svårt. 
    *En läkare kan inte hjälpa ts. 

En psykiater vis bup är rätta vägen att gå. Men det krävs också att ts själv försöker få fram vad som är obehaget med duschen. 
  • Anonym (A)

Kan hon behöva hjälp med att strukturera upp duschrutinen? Tips är att dela upp i små steg och att göra så mycket som möjligt vid ett annat tillfälle (ansiktstvätt separat, välja rens kläder separat osv). Finns även strategier för igångsättning om du googlar.

• Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (!!!)
    EpicF skrev 2026-04-01 14:32:41 följande:
    Låter med som att hon är inom npf spektrat. Och man är inte störd bara för att man är inom npf spektrat. Och psykiatrin är helt rätt väg att gå. Ta kontakt med bup för att få hjälp med strategier och kanske även en utredning. 

Det är inget fel att ha en npf-diagnos. De med npf-diagnos är helt vanliga människor som bara ser världen med andra ögon och kan ha ett annat beteende. Men de är inget fel på dem och de är absolut inte störda, eller lata.
    När jag föreslår hjälp så var det fel men nu är det plötsligt rätt. Vissa bara måste tjafsa på fl..
  • Meddelande borttaget
  • AndreaBD

Som mamma till barn med ADHD har jag också träffat på problemet, med det ena barnet. Det jag skulle göra är att skicka tonåringen till duschen direkt, säga tydligt: Vi står inte heller ut med att du stinker här. 

Jag minns knappt hur jag gjorde då, men jag misstänker att problemet också var att ungdomen var i princip alltid i sitt rum. Då är det svårt att stoppa den direkt på väg in. 

• EpicF
    Anonym (!!!) skrev 2026-04-01 17:25:29 följande:
    När jag föreslår hjälp så var det fel men nu är det plötsligt rätt. Vissa bara måste tjafsa på fl..
    En vanligt allmänläkare på vc hjälper inte ts. Och det är inget fel på ts dotter. 
  • EpicF
    Silvergulödla skrev 2026-04-01 17:32:14 följande:
    Det är överdrivit hon vill inte mer tjat kommer bara göra det värre varför göra så stor grej av det hon duschar när hon vill. Du ska inte snacka om sådant här på internet TS
    Problemet är att ts dotter inte duschar. Inte alls. 

Jag håller med att ts inte borde hängt ut sin dotter, men det är familliv och skrivs vad som helst. 

Ts borde ta kontakt med bup istället. 
  • Anonym (f)
    EpicF skrev 2026-04-01 18:55:19 följande:
    Problemet är att ts dotter inte duschar. Inte alls. 

Jag håller med att ts inte borde hängt ut sin dotter, men det är familliv och skrivs vad som helst. 

Ts borde ta kontakt med bup istället. 
    TS har noll igenkännande faktorer. TS har inte hängt ut sin dotter...
  • EpicF
    Anonym (f) skrev 2026-04-01 19:04:19 följande:
    TS har noll igenkännande faktorer. TS har inte hängt ut sin dotter...
    Hon pratar om sin dotter på ett öppet forum. Det är att hönga ut. Behövs inget som kan identifiera dottern eller ts. 
  • Anonym (!!!)
    EpicF skrev 2026-04-01 18:53:38 följande:
    En vanligt allmänläkare på vc hjälper inte ts. Och det är inget fel på ts dotter. 
    Jag har aldrig sagt något om allmänläkare på vc. Jag skrev psykiatriskt diagnos. Vilka läkare tror du jobbar på Bup?
  • EpicF
    Anonym (!!!) skrev 2026-04-01 21:13:07 följande:
    Jag har aldrig sagt något om allmänläkare på vc. Jag skrev psykiatriskt diagnos. Vilka läkare tror du jobbar på Bup?
    Det vanliga är psykiater. AT-läkare och ST-läkare inom psykiatrin. 

Vilka läkare du tror jobbar på psykiatrin vet jag inte. Det vet bara du  
  • Meddelande borttaget
  • SharpDressedMan
    Anonym (TS) skrev 2026-03-29 19:39:27 följande:
    Hur prata med dottern om hennes hygien?

Min tonårsdotter duschar bara en gång i veckan. Det har lett till att hon luktar. Jag har tagit upp detta i över 2 års tid men inget händer. Jag har fått gå så långt att jag sagt att hon kanske blir ensam om kompisarna tycker att hon luktar illa, för såna är tonåringar. Hennes kompisar har mycket riktigt droppat av. Hon verkar ändå inte förstå. Hon byter underkläder kanske 2 gånger i veckan. Jag tar upp detta minst en gång i veckan. Hennes rum luktar illa och det är rätt jobbigt att känna lukten som sipprar därifrån. Hjälp, vad ska jag göra? Jag har gjort allt jag kan och är helt uppgiven.  

Hade liknande problem med min son. När han äntligen flyttade ut (sällskap med kompisar med liknande vanor) var vi tvugna att sanera hans rum.

Om hon fortfarande är omyndig: Ta henne till BUP och se vad de kan reda ut om varför hon är som hon är.

Om hon är myndig: Sätt ultimatom om att få ordning på sitt live eller flytta ut. Ge henne en månad eller nått.

• Anonym (!!!)
    EpicF skrev 2026-04-01 21:29:23 följande:
    Det vanliga är psykiater. AT-läkare och ST-läkare inom psykiatrin. 

Vilka läkare du tror jobbar på psykiatrin vet jag inte. Det vet bara du  
    Sluta spela dum och vända och vrida på allt man säger! Urusel debattteknik?
  • EpicF
    Anonym (!!!) skrev 2026-04-02 10:48:01 följande:
    Sluta spela dum och vända och vrida på allt man säger! Urusel debattteknik?
    Du frågade, jag svarade. Att du inte gillar svaret är ditt problem. End of story. 
  • Anonym (!!!)
    EpicF skrev 2026-04-02 11:07:43 följande:
    Du frågade, jag svarade. Att du inte gillar svaret är ditt problem. End of story. 
    Du svarar inte. Du spammar tråden med onödig skit..
  • EpicF
    Anonym (!!!) skrev 2026-04-02 11:16:42 följande:
    Du svarar inte. Du spammar tråden med onödig skit..
    Du ställde en fråga. Du fick ett svar. End of story. Finns inget mer att tillägga. 
Svar på tråden Hur prata med dottern om hennes hygien?