• Anonym (Sjuk)

Normalt att bli sjuk mycket?

Vår dotter började förskolan i höst och detta har då varit den första vintern på förskolan. Hon har varit sjuk en del, vilket var förväntat, men jag har också blivit drabbad av allt hon tagit hem och många gånger kraftigare än henne. Sedan början på februari har vi varit sjuka 4-5 gånger? I allt från influensalika sjukdomar, en magsjuka och nu kraftig halsont med snuva. Dottern är redan tillbaka på förskolan men jag är fortfarande hemma och känner mig halvt döende. Mannen har knappt blivit drabbad av något av det. 

Är detta normalt? Hur har det sett ut för er under det första förskoleåret? 

• Svar på tråden Normalt att bli sjuk mycket?
  • TvillingmammaVästgöte

Låter mycket för en vuxen. Se till att sova ordentligt minst 8 h per natt och äta mycket frukt för att få bättre immunförsvar. Bra mat för övrigt är viktigt med järn , zink och protein i tillräckliga mängder.

Anonym (Sjuk) skrev 2026-03-31 12:14:39 följande:

Vår dotter började förskolan i höst och detta har då varit den första vintern på förskolan. Hon har varit sjuk en del, vilket var förväntat, men jag har också blivit drabbad av allt hon tagit hem och många gånger kraftigare än henne. Sedan början på februari har vi varit sjuka 4-5 gånger? I allt från influensalika sjukdomar, en magsjuka och nu kraftig halsont med snuva. Dottern är redan tillbaka på förskolan men jag är fortfarande hemma och känner mig halvt döende. Mannen har knappt blivit drabbad av något av det. 

• Anonym (ofta)
    Anonym (Sjuk) skrev 2026-03-31 12:14:39 följande:

Vuxna blir ofta sjukare och mer påverkade av samma virus som barnen blir lite halvsjuka av. Vuxna har ofta tappat immuniteten mot de sjukdomar som härjar på förskolorna, men nu när du blir sjuk så får du också immunitet. Att pappan inte blir sjuk kan vara att han inte är lika nära barnet när det är sjukt, eller så har han högre egen immunitet. 

Det är normalt, men om det inte går över så kan du behöva kolla upp att det inte blivit nåt bakteriellt av det, som i så fall kan behöva behandlas. Försök annars vila, äta så bra du kan och kanske få lite frisk luft om du kan. 
  • Anonym (Sjuk)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2026-03-31 12:26:43 följande:

Låter mycket för en vuxen. Se till att sova ordentligt minst 8 h per natt och äta mycket frukt för att få bättre immunförsvar. Bra mat för övrigt är viktigt med järn , zink och protein i tillräckliga mängder.

äter bra och tar även kosttillskott av vissa saker. Men ibland är det svårt med sömnen, dottern vaknar fortfarande om nätterna ibland mycket så det kan definitivt påverka att jag inte sover ut ordentligt. Får jag 6 timmars obruten sömn så är det en bra natt. Är svårt att påverka det dock
  • Aliona

Att barnet blir sjukt mycket under första året på förskolan är fullt normalt. 10-15 förkylningar per år får man räkna med enligt 1177, och då de flesta är på vintern så avlöser de i princip varandra. Som vuxen blir man så klart smittad ibland, och betydligt mer under småbarnsåren än annars i vuxenlivet, men man ska inte behöva bli smittad hela tiden. Se till att äta bra och näringsrikt, få i dig mycket c-vitamin och zink, drick och sov ordentligt och - framförallt - var jättenoga med hygienen när barnet är sjukt. 

• Anonym (Sjuk)
    Anonym (ofta) skrev 2026-03-31 12:46:47 följande:
    Vuxna blir ofta sjukare och mer påverkade av samma virus som barnen blir lite halvsjuka av. Vuxna har ofta tappat immuniteten mot de sjukdomar som härjar på förskolorna, men nu när du blir sjuk så får du också immunitet. Att pappan inte blir sjuk kan vara att han inte är lika nära barnet när det är sjukt, eller så har han högre egen immunitet. 

Det är normalt, men om det inte går över så kan du behöva kolla upp att det inte blivit nåt bakteriellt av det, som i så fall kan behöva behandlas. Försök annars vila, äta så bra du kan och kanske få lite frisk luft om du kan. 
    Tack för upplyftande ord, hoppas verkligen det stämmer att jag bygger upp min immunitet och blir mer resistent. Det stämmer att jag har mer närkontakt då det särskilt sker om nätterna och jag är inne hos henne mer på nätterna. Han sover därför också bättre än mig och orkar med träning osv på ett annat sätt än mig så det bidrar nog. 
  • Anonym (Py)

Första vintern på förskolan slutade med att barnets pappa lungröntgades, eftersom han (och jag) fick sjukdom på sjukdom. I hans fall hann det aldrig släppa innan nästa kom. 

Efter den vintern blir vi sällan sjuka av barnen. Max en gång per år smittas vi och oftast handlar det om en lättare förkylning eller liknande. 

• Anonym (Sjuk)
    Anonym (Py) skrev 2026-03-31 13:06:43 följande:

Första vintern på förskolan slutade med att barnets pappa lungröntgades, eftersom han (och jag) fick sjukdom på sjukdom. I hans fall hann det aldrig släppa innan nästa kom. 

Efter den vintern blir vi sällan sjuka av barnen. Max en gång per år smittas vi och oftast handlar det om en lättare förkylning eller liknande. 

Vad härligt att höra att ni sällan blir drabbade mer! Hoppas verkligen det blir så för oss med. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Sjuk) skrev 2026-03-31 12:58:43 följande:
    Tack för upplyftande ord, hoppas verkligen det stämmer att jag bygger upp min immunitet och blir mer resistent. Det stämmer att jag har mer närkontakt då det särskilt sker om nätterna och jag är inne hos henne mer på nätterna. Han sover därför också bättre än mig och orkar med träning osv på ett annat sätt än mig så det bidrar nog. 
    Varför hjälps ni inte åt på nätterna?
  • Anonym (Sjuk)
    Anonym (M) skrev 2026-03-31 13:22:04 följande:
    Varför hjälps ni inte åt på nätterna?

Vi hjälps åt men dottern vill bara ha mig när hon precis vaknar så vi har löst det så att jag går till henne alla uppvak och försöker söva om. Om hon är väldigt pigg så sköter mannen det och får vara uppe med henne 1-2 timmar så får jag gå och sova vidare. Detta händer inte varje natt men vissa nätter och är skönt att kunna lämna över det. Det blir ju att jag får en mycket mer bruten sömn än honom och i princip alla nätter men vissa nätter får han mindre sömn, det är oftast 1-2 gånger hon vaknar per natt så ändå inte superfarligt men blir ju inte sammanhängande sömn. Så vaknar hon ofta innan 6 på morgonen och då är det svårt att sova vidare. 

Men är hon sjuk kan det blir många uppvak om natten (5-6) riktigt dåliga nätter och det lär väl påverka min sjukdom ännu mer. 

Svar på tråden Normalt att bli sjuk mycket?