ClumsySmurf skrev 2026-04-13 13:47:28 följande:
Jag utgår från TS situation och inte din, som du inte ens är i.
TS sambo har börjat dejta den andra kvinnan, de har någon form av kärleksförhållande, när man dejtar någon är det svart på vitt att man agerar på något, och det är svart på vitt att man går bakom ryggen på sin partner, du blandar ihop det med en situation där du bara hade hänslor, inte agerade på dem och gick inte bakom ryggen på din partner, en situation de kan ha varit i några månader innan, om en månad eller om ett halvår kan de inse att det kanske bara handlade om attraktion eller något som kanske aldrig kommer att utvecklas till en kärleksrelation eller att de inte passar ihop, efter två år kanske de inser att relationen de hade innan var bättre
"Man kanske inte behöver vända livet upp och ner om det är något tillfälligt."
Ja, om man bara har typ kanske känslor bör man ju fundera på om det
är värt det för att kanske en månad senare vara ensam och singel
men någon stans paserar det en gräns som du själv inte hade varit OK med om det var din partner som gjorde det som t.e.x att redan vara i någon slags relation med någon annan.
"Jag tvekade så länge innan jag förstod att vårat äktenskap inte gick att rädda."
TS sambo kan ha insett samma sak men vill inte mista fördelarna med en relation det kan vara allt från ha svårt att vara själv trots att en relation funkar dåligt till att eller att TS är en bra och omtänksam partner
och då ligger det i ens egna intresse att partnern inte förstår att relationen inte går att rädda.
"Man kanske inte behöver vända livet upp och ner om det är något tillfälligt."
Man kan också försöka för mycket och av fel anledling det är kanske inte en relationen med just den där partnern man gillar det sitter i, h*n kanske bara är en platshållare, och är det inte ömsesidigt, "vi kör på det här tills vidare", typ, så använder man ju relationen för att hindra partnern att göra det man själv vill göra tills man själv börjar känna sig trygg i en ny relation.
"Den andra kvinnan, som faktiskt var honomsexuell, såg detta på ett annat sätt, och liksom fick henne att förstå läget. Då först berättade hon för sin man att hon blivit kär i en tjej. Hon förstod det inte först.
"Någon typ av kärleksrelation", låter luddigt och behöver inte betyda att de gjort något annat än att förstå att de har känslor för varandra. "
Vi vet för lite om vad TS kvinna egentligen gjorde. Om det går från vänskaplig kärlek och vänskapliga träffar, men en från samma kön, till något mer, kanske det inte är så tydligt.
Man kan ju tycka väldigt mycket om en person. Så skillnader i kärlek är inte alltid så lätt.
Jag förstår att det kan finnas situationer där man inte riktigt vet vad som händer, särskilt om man får känslor för samma kön (och det är något nytt)
Du behöver inte hålla med. Du får tycka att jag har fel, men jag står för det. Självklart kan det komma mer information, och beroende på det kanske jag ändrar mig. Men utifrån den info som vi har, kan jag förstå att det kan bli så här.
Det finns ju många, tex här på familjeliv, som tom tycker att sex är det som skiljer en vänskapsrelation mot en Kärleksrelation, och för mig är det helt ofattbart. Så vad man menar med kärlek är ju väldigt olika. En del verkar inte ens tycka att det behövs någon särskild kärlek. När så många inte ens kan definiera någon skillnad kan jag förstå att ts kvinna hade svårt att se skillnaden i början.