• Anonym (ULM)

Kan det finnas andra anledningar än tappad attraktion

Min sambo har inte någon sexlust längre. Hon säger att det inte har något med mig att göra utan att hon bara har för mycket i huvudet och har stängt av sina sexuella känslor. Kan det stämma eller är det bara något hon säger för att vara "snäll" mot mig? 

• Svar på tråden Kan det finnas andra anledningar än tappad attraktion
  • New  Dawn
    Tecum skrev 2026-04-14 18:54:57 följande:
    För mig är mental otrohet att man umgås med någon bakom ryggen på sin partner. Alltså inte jobbar utan chattar, mailar, träffas i smyg och kanske tala om intima saker om sin partner. At fantisera om någon ser int ejag som mental otrohet.

Vad är det för dig, en del påstår ju att titta på porr är mental otrohet?
    Det som du skriver ovan, första stycket, är för mig otrohet. 

Visst kan man bli blixtförälskad, eller attraherad/ kåt på någon snabbt, tom på en kväll eller liknade, men för mig har känslor ofta utvecklas successivt, (Då pratar jag inte om otrohet, utan allmänt) även om jag bland, tidigare, har jag känt attraktion som sedan lagt sig. 

Att man utvecklar känslor för någon kan alltså ske successivt, och inte alltid något man vet på 4-6 veckor. Om man är tillsammans med någon, kanske man måste känna efter mer innan man säger något. Det förstår jag och jag tror, till skillnad från dig, att det är lite svårare att se/förstå om det sker till samma kön (och det är något nytt) 

Jag tror för övrigt det är ett dåligt tecken att få känslor för någon annan. Även om man inte kan kalla det mental otrohet att tänka och fantisera. 

Jag skulle verkligen inte gilla att en man jag är tillsammans med fantiserar om andra, eller var väldigt intresserad av porr. Skulle inte kalla det mental otrohet, men ett rejält minus. 
    Mod är det som behövs för att ställa sig upp och tala. Mod är också det som behövs för att sitta ned och lyssna.
  • New  Dawn
    Tecum skrev 2026-04-14 21:20:38 följande:
    Han frågar varför hon inte vill ha sex och vad som är fel. Hon ljög medvetet, ja jag tycker det är fel och då borde hon berättat. Hon hade själv försatt sig i den situationen.

Men jag har noterat att jag är HELT ensam om den synen på hur en relation ska vara. Så du kan lugnt sälla dig till majoriteten, det är okej för mig.
    Hur det är för din man vet jag inte.
    Jag har ljugit för mitt ex ang lust ofta
    Jag har tex inte berättat att orsaken till att jag inte haft lust varit att jag tex onanerat nyligen. 
    Jag har ljugit och sagt att jag vill ha sex, fastän jag inte ville.
    Jag har ljugit och sagt att det inte berodde på mitt ex att att jag tappade lusten. Dvs gick från kåt till avtänd av hans närhet. Jag hittade på något. 
    Jag kunde ha sex bara för att slippa ta upp problemet...för att skjuta upp problemet, Skiljas, flytta, splittra barn osv.... 

Jag förstår att man ibland vill vara säker innan man säger något.
    Mod är det som behövs för att ställa sig upp och tala. Mod är också det som behövs för att sitta ned och lyssna.
  • ClumsySmurf
    New Dawn skrev 2026-04-14 02:20:52 följande:
    ClumsySmurf skrev 2026-04-13 13:47:28 följande:
    Jag utgår från TS situation och inte din, som du inte ens är i.

TS sambo har börjat dejta den andra kvinnan, de har någon form av kärleksförhållande,  när man dejtar någon är det svart på vitt att man agerar på något, och det är svart på vitt att man går bakom ryggen på sin partner, du blandar ihop det med en situation där du bara hade hänslor, inte agerade på dem och gick inte bakom ryggen på din partner, en situation de kan ha varit i några månader innan, om en månad eller om ett halvår kan de inse att det kanske bara handlade om attraktion eller något som kanske aldrig kommer att utvecklas till en kärleksrelation eller att de inte passar ihop, efter två år kanske de inser att relationen de hade innan var bättre

"Man kanske inte behöver vända livet upp och ner om det är något tillfälligt."

Ja, om man bara har typ kanske känslor bör man ju fundera på om det 
    är värt det för att kanske en månad senare vara ensam och singel 
    men någon stans paserar det en gräns som du själv inte hade varit OK med om det var din partner som gjorde det som t.e.x att redan vara i någon slags relation med någon annan.

"Jag tvekade så länge innan jag förstod att vårat äktenskap inte gick att rädda."

TS sambo kan ha insett samma sak men vill inte mista fördelarna med en relation det kan vara allt från ha svårt att vara själv trots att en relation funkar dåligt till att eller att TS är en bra och omtänksam partner
    och då ligger det i ens egna intresse att partnern inte förstår att relationen inte går att rädda.

"Man kanske inte behöver vända livet upp och ner om det är något tillfälligt."

Man kan också försöka för mycket och av fel anledling det är kanske inte en relationen med just den där partnern man gillar det sitter i, h*n kanske bara är en platshållare, och är det inte ömsesidigt, "vi kör på det här tills vidare", typ, så använder man ju relationen för att hindra partnern att göra det man själv vill göra tills man själv börjar känna sig trygg i en ny relation.

"Den andra kvinnan, som faktiskt var honomsexuell, såg detta på ett annat sätt, och liksom fick henne att förstå läget. Då först berättade hon för sin man att hon blivit kär i en tjej. Hon förstod det inte först. 
    "Någon typ av kärleksrelation", låter luddigt och behöver inte betyda att de gjort något annat än att förstå att de har känslor för varandra. "
    Vi vet för lite om vad TS kvinna egentligen gjorde. Om det går från vänskaplig kärlek och vänskapliga träffar, men en från samma kön, till något mer, kanske det inte är så tydligt.
    Man kan ju tycka väldigt mycket om en person. Så skillnader i kärlek är inte alltid så lätt. 
    Jag förstår att det kan finnas situationer där man inte riktigt vet vad som händer, särskilt om man får känslor för samma kön (och det är något nytt) 
    Du behöver inte hålla med. Du får tycka att jag har fel, men  jag står för det. Självklart kan det komma mer information, och beroende på det kanske jag ändrar mig. Men utifrån den info som vi har, kan jag förstå att det kan bli så här. 

Det finns ju många, tex här på familjeliv, som tom tycker att sex är det som skiljer en vänskapsrelation mot en Kärleksrelation, och för mig är det helt ofattbart. Så vad man menar med kärlek är ju väldigt olika. En del verkar inte ens tycka att det behövs någon särskild kärlek. När så många inte ens kan definiera någon skillnad kan jag förstå att ts kvinna hade svårt att se skillnaden i början. 
    Vem tror du har berättat för TS att hans ex hade "börjat dejta i någon form av kärleksförhållande"? Kan det vara hon själv?

I klippet jag länkade passar texten in i det du säger men det som egentligen händer passar in på det du beskriver i inlägget nedan, skillnaden är att det är du sätter henne gråzonen typ kanske men antagligen inte och bara lite, inte hon själv.

Både TS ex och hennes nya har båda monkey branch:at sej in i en ny relation.
    New Dawn skrev 2026-04-14 22:33:29 följande:
    Den är definitivt inte sex i alla fall, för sex kan man ha utan känslor, tom med en främling. 

För mig handlar kärleken i en kärleksrelation, jämfört med vänskap att den är starkare och djupare, och man vill se den personen som del av sitt liv och sin framtid på ett annat sätt. Det finns en starkare vilja till både fysisk och mental närhet, och en högre grad av omsorg. Att man bryr sig mer på djupet. Sex är oftast en del av den fysiska närheten. Kärleken rymmer mer sårbarhet, dvs att det blir en del att visa sig sårbar, men också att relationen i sig blir både starkare och mer sårbar än kompiskärlek. 

'
  • ClumsySmurf
    Anonym (Gambas) skrev 2026-04-14 18:55:27 följande:
    Tecum skrev 2026-04-14 18:38:48 följande:
    Vilket konstig inlägg, om du inte vill agera på din förälskelse HAR du ju bestämt dig! Du har valt din partner.
    Hur katten tänker du när du skäller på mig när du gjort exakt som jag förespråkar???
    Du skriver ju som att man inom några månader ska berätta för sin partner att "tyvärr jag är lite småkär i en annan så nu måste vi sälja huset och dela på barnen".

Jag citerar dig från ovan:

"Tycker du att det är okej att vara mentalt otrogen och ljuga för sin man i ett år? Det tycker inte jag! Bestäm dig, skit eller kliv av pottan!"
    Hur länge är det OK att dämpa sin partners oro med falska förhoppningar, och försöka känna sig trygg på sin partners bekostnad, innan man erkänner att man varit oärlig?
  • Anonym (?)
    Tecum skrev 2026-04-14 21:13:53 följande:
    Nja, det har hållit på i flera månader och hon visste att personen ifråga lever i ett dåligt förhållande. Dessutom ska de skiljas och de gör man inte utan att lärt känna den andre 
    Fast kontakten kan ha varit på ett vänskapligt plan fast känslor uppstått. Det är inte direkt ovanligt att förälskelse börjar med vänskap.
  • Anonym (?)
    Tecum skrev 2026-04-14 21:20:38 följande:
    Han frågar varför hon inte vill ha sex och vad som är fel. Hon ljög medvetet, ja jag tycker det är fel och då borde hon berättat. Hon hade själv försatt sig i den situationen.

Men jag har noterat att jag är HELT ensam om den synen på hur en relation ska vara. Så du kan lugnt sälla dig till majoriteten, det är okej för mig.
    Hur det är för din man vet jag inte.
    Fast hon kanske inte visste om den tappade sexlusten var något tillfälligt. Det är nämligen ofta svårt att veta efter bara en månad.

Det brukar ju annars ofta sägas att man inte ska ge upp förhållanden för lätt, speciellt inte om det finns barn inblandade (vilket vi i och för sig inte vet om det finns i ts fall). Med tanke på det är det inte alls konstigt att ts sambo inte ville berätta om sina känslor förrän hon var säker.
  • Anonym (?)
    New Dawn skrev 2026-04-14 23:03:02 följande:
    Det som du skriver ovan, första stycket, är för mig otrohet. 

Visst kan man bli blixtförälskad, eller attraherad/ kåt på någon snabbt, tom på en kväll eller liknade, men för mig har känslor ofta utvecklas successivt, (Då pratar jag inte om otrohet, utan allmänt) även om jag bland, tidigare, har jag känt attraktion som sedan lagt sig. 

Att man utvecklar känslor för någon kan alltså ske successivt, och inte alltid något man vet på 4-6 veckor. Om man är tillsammans med någon, kanske man måste känna efter mer innan man säger något. Det förstår jag och jag tror, till skillnad från dig, att det är lite svårare att se/förstå om det sker till samma kön (och det är något nytt) 

Jag tror för övrigt det är ett dåligt tecken att få känslor för någon annan. Även om man inte kan kalla det mental otrohet att tänka och fantisera. 

Jag skulle verkligen inte gilla att en man jag är tillsammans med fantiserar om andra, eller var väldigt intresserad av porr. Skulle inte kalla det mental otrohet, men ett rejält minus. 
    Håller med om allt, förutom att det är ett dåligt tecken att få känslor för någon annan. Det kan man i vissa fall få även om förhållandet är bra.
  • Anonym (Gambas)
    ClumsySmurf skrev 2026-04-15 01:23:23 följande:
    Hur länge är det OK att dämpa sin partners oro med falska förhoppningar, och försöka känna sig trygg på sin partners bekostnad, innan man erkänner att man varit oärlig?
    Jag kan ärligt inte svara på det för min partner har aldrig uttryckt ett dugg oro medan hela detta har pågått i mig. Jag har väntat tills det gått över och det var det.
  • ClumsySmurf
    Anonym (Gambas) skrev 2026-04-15 07:57:41 följande:
    ClumsySmurf skrev 2026-04-15 01:23:23 följande:
    Jag kan ärligt inte svara på det för min partner har aldrig uttryckt ett dugg oro medan hela detta har pågått i mig. Jag har väntat tills det gått över och det var det.
    Om situationen jag beskrev inte stämmer med situation, blir det då rätt att svara utifrån din egen situation?
  • New  Dawn
    ClumsySmurf skrev 2026-04-15 01:09:08 följande:
    Vem tror du har berättat för TS att hans ex hade "börjat dejta i någon form av kärleksförhållande"? Kan det vara hon själv?

I klippet jag länkade passar texten in i det du säger men det som egentligen händer passar in på det du beskriver i inlägget nedan, skillnaden är att det är du sätter henne gråzonen typ kanske men antagligen inte och bara lite, inte hon själv.

Både TS ex och hennes nya har båda monkey branch:at sej in i en ny relation.
    New Dawn skrev 2026-04-14 22:33:29 följande:
    Den är definitivt inte sex i alla fall, för sex kan man ha utan känslor, tom med en främling. 

För mig handlar kärleken i en kärleksrelation, jämfört med vänskap att den är starkare och djupare, och man vill se den personen som del av sitt liv och sin framtid på ett annat sätt. Det finns en starkare vilja till både fysisk och mental närhet, och en högre grad av omsorg. Att man bryr sig mer på djupet. Sex är oftast en del av den fysiska närheten. Kärleken rymmer mer sårbarhet, dvs att det blir en del att visa sig sårbar, men också att relationen i sig blir både starkare och mer sårbar än kompiskärlek. 

'
    "Någon typ av kärleksförhållande" är ett vitt begrepp och, information är väldigt knapphändig. Så ja hon kan definitivt ha varit i en gråzon. Särskilt eftersom det handlar om kärlek till samma kön. (om det är nytt för personen) Vad hon själv sagt vet vi inte.
    Min definition på kärlek behöver inte vara en allmän åsikt. Tvärtom vet jag väldigt många som inte ens gör skillnad på kärleksrelationer och vänskapsrelationen, (det borde du sett som varor på FL länge) förutom sex. Åsikterna om det varierar stort.
    För övrigt tar djupare kärlek ofta tid att utveckla. Det är sällan något som sker snabbt. .TS själv verkar ta det bra och verkar förstående. 
  • New  Dawn
    Anonym (?) skrev 2026-04-15 07:34:53 följande:
    Håller med om allt, förutom att det är ett dåligt tecken att känslor för någon annan. Det kan man i vissa fall få även om förhållandet är bra.
    Jo, jag vet, att det kan vara så, och jag tror att vissa har lättare att utveckla känslor och attraktion för andra, så jag borde skrivit att det är lättare att det sker (att man får känslor för någon annan) i en relation som är dåligv av någon anledning.(Dålig kan tex "bara" vara att känslorna sjunkit) 

För mig personligen tänkte, och tittade, jag mer på andra män i slutet av relationen än i början, men det var liksom ett resultat av att jag kände att jag ville skiljas. Vi hade dock fortsatt sex väldigt länge, eftersom min naturliga (inifrån kommande) sexlust är ganska drivande, men sexet blev väldigt trist. 
  • Tecum
    New Dawn skrev 2026-04-14 22:26:05 följande:
    Du proklamerade för att man ska berätta på en gång man fått känslor för någon. Du angav en gräns på 4-6 veckor 
    Läs om läs rätt. Om man får känslor för någon men vet att man inte kommer att agera på dem och inte ändrar sitt beteende i befintlig relation behöver man aldrig berätta något. Varför skulle man öht säga något, de flesta kan väl känna tillfällig förälskelse utan att det blir något.

Men om man funderar på skilsmässa så fort man känner något för någon och plötsligt vägrar att ha sex och drar sig undan, då tycker jag att man ska berätta inom 4-6 veckor. Det är klart att känslor kan växa till likväl som avta, men har man karaktär värd namnet och lever  i en bra relation står man lätt emot. Om inte, berätta!

Men jag har lärt mig två saker av tråden, det är helt okej att ljuga för sin partner om så viktiga saker som att man kanske vill lämna för en annan. Och att tappad sexlust så gott som alltid beror på tappad attraktion, eller flyttad attraktion till någon annan. 
  • New  Dawn
    Tecum skrev 2026-04-15 22:42:47 följande:
    Läs om läs rätt. Om man får känslor för någon men vet att man inte kommer att agera på dem och inte ändrar sitt beteende i befintlig relation behöver man aldrig berätta något. Varför skulle man öht säga något, de flesta kan väl känna tillfällig förälskelse utan att det blir något.
    Men det kan ju vara så att TS kvinna, och andra i liknade situation... inte riktigt vet....!!! De är osäkra. Det är grejen. Allt är nytt och förvirrande. Inget behöver har hänt... 
    Men om man funderar på skilsmässa så fort man känner något för någon och plötsligt vägrar att ha sex och drar sig undan, då tycker jag att man ska berätta inom 4-6 veckor. Det är klart att känslor kan växa till likväl som avta, men har man karaktär värd namnet och lever  i en bra relation står man lätt emot. Om inte, berätta!

Detta är lite motbjudande. Om jag levde med en man som hade fått känslor för någon annan, hade inget ändrats bara för att han ville tömma sig i mig. Det ändrar absolut inte situationen. Jag hade uppskattat att han drog sig undan. Det hade känts mycket mer ärligt.  
    Men jag har lärt mig två saker av tråden, det är helt okej att ljuga för sin partner om så viktiga saker som att man kanske vill lämna för en annan. Och att tappad sexlust så gott som alltid beror på tappad attraktion, eller flyttad attraktion till någon annan. 
    Det handlar om det du skrev om ovan. Att känslor kan komma och gå, och då, kan en lögn tillfälligt ge tid att tänka efter. Det kan man göra av omtanke, och för att man kanske varken vill såra, eller ge upp relationen i onödan.(jag menar inte att man ska vara otrogen) Men det kan inte du tänka dig. Vi är väldigt olika i det avseendet. Jag vet att relationer och känslor är kompexa, och att allt inte sker enligt ett facit i  en skolbok. .
  • Anonym (?)

Men återigen så vet man inte alltid direkt om man kommer att agera på känslorna eller inte. Och några månader av tappad sexlust är inte så mycket och inte särskilt onormalt i en längre relation. Det hade varit en annan sak om hon hade haft känslorna i flera år och under den tiden inte velat ha sex, då hade det varit ett stort slöseri med ts tid, men några månader är ingenting ur ett längre perspektiv.
  • Anonym (?)

Du kan inte heller enbart utifrån den här tråden dra slutsatsen att tappad sexlust så gott som alltid beror på tappad attraktion. I det här fallet hade det mycket väl kunnat vara så att det berodde på något annat efter som det av allt att döma inte rörde sig av om någon särskilt lång period. Kortare perioder av låg lust är rätt normala och något som man får räkna med att det kan inträffa i längre förhållanden.
  • New  Dawn
    Anonym (?) skrev 2026-04-16 06:48:39 följande:
    Du kan inte heller enbart utifrån den här tråden dra slutsatsen att tappad sexlust så gott som alltid beror på tappad attraktion. I det här fallet hade det mycket väl kunnat vara så att det berodde på något annat efter som det av allt att döma inte rörde sig av om någon särskilt lång period. Kortare perioder av låg lust är rätt normala och något som man får räkna med att det kan inträffa i längre förhållanden.
    Jag håller med. 
    Jag har pratat med många som inte trivs i sin relation. Vissa har blivit intresserade av andra, eller tom otrogna. För andra har det inte varit någon annan person inblandad, men oavsett, har lusten sjunkit pga att relationen inte varit bra på något sätt. Det har kommit först. Jag tror att det är vanligt. Dvs att det är när relationen har tappat, som intresse för andra har växt. Dvs grundproblemet är egentligen brister i relationen. Därför tror jag att man ofta kan märka en nedgång i sexlust och närhet innan personen faller för någon annan. Då kan det i början vara otydligt... Man kanske inte kan peka på exakt vad felet är. Tex om känslor svalnar.

Men ja, man kan ju ha svackor i sexlust av andra anledningar också, som går över. 

Det som är lite konstigt, är att herrarna i tråden här, är väldigt petiga med att kvinnan ska berätta på en gång,(!) men tydligen gäller inte det om hon fortsätter ha sex!
    Jag gissar att det här resonemanget passar män, då män oftare har lättare att ha sex utan känslor. Alltså, de kan lättare tända på kvinnokroppen som sådan, eller på sexet i sig, eller trots att relationen har brister. En man kan alltså bli förtjust i andra damer, och få  känslor, men ändå vilja ha sex med sin fru /sambo. Kanske få de tom mer lust. Det är tydligen det viktiga. Då gäller inte de snäva reglerna längre. 
  • Anonym (?)
    New Dawn skrev 2026-04-16 09:05:58 följande:
    Jag håller med. 
    Jag har pratat med många som inte trivs i sin relation. Vissa har blivit intresserade av andra, eller tom otrogna. För andra har det inte varit någon annan person inblandad, men oavsett, har lusten sjunkit pga att relationen inte varit bra på något sätt. Det har kommit först. Jag tror att det är vanligt. Dvs att det är när relationen har tappat, som intresse för andra har växt. Dvs grundproblemet är egentligen brister i relationen. Därför tror jag att man ofta kan märka en nedgång i sexlust och närhet innan personen faller för någon annan. Då kan det i början vara otydligt... Man kanske inte kan peka på exakt vad felet är. Tex om känslor svalnar.

Men ja, man kan ju ha svackor i sexlust av andra anledningar också, som går över. 

Det som är lite konstigt, är att herrarna i tråden här, är väldigt petiga med att kvinnan ska berätta på en gång,(!) men tydligen gäller inte det om hon fortsätter ha sex!
    Jag gissar att det här resonemanget passar män, då män oftare har lättare att ha sex utan känslor. Alltså, de kan lättare tända på kvinnokroppen som sådan, eller på sexet i sig, eller trots att relationen har brister. En man kan alltså bli förtjust i andra damer, och få  känslor, men ändå vilja ha sex med sin fru /sambo. Kanske få de tom mer lust. Det är tydligen det viktiga. Då gäller inte de snäva reglerna längre. 
    Om man tappar lusten till sin partner under en väldigt lång tid kan jag i och för sig köpa resonemanget att man bör reda ut vad det beror på och tala om det för partnern. Det fanns t.ex. en tråd för länge sedan om en man vars fru inte haft lust till sex med honom på flera år, men blivit påkommen av honom med att ha varit otrogen med en annan man under samma tid. Det tycker jag är riktigt vidrigt beteende, men det är en annan sak i den här tråden, där sexbristen inte varat så länge.
  • New  Dawn
    Anonym (?) skrev 2026-04-16 10:15:13 följande:
    Om man tappar lusten till sin partner under en väldigt lång tid kan jag i och för sig köpa resonemanget att man bör reda ut vad det beror på och tala om det för partnern. Det fanns t.ex. en tråd för länge sedan om en man vars fru inte haft lust till sex med honom på flera år, men blivit påkommen av honom med att ha varit otrogen med en annan man under samma tid. Det tycker jag är riktigt vidrigt beteende, men det är en annan sak i den här tråden, där sexbristen inte varat så länge.
    Ja, definitivt. 

Jag vet bara att det inte är så lätt. Jag vet hur konstigt jag tänkte om min förra relation. Jag tänkte att det var fel på mig, att borde bli bätte på att aktivera min kropp mentalt och fysiskt, och jag klarade det så vi kunde ha sex, (och jag fick också orgasm, så det var inte bara ställa upp sex.) 
    Vi ändrade också lite saker som passade mig bättre. Min tomhetskänsla bestod dock. 

Senare  tänkte också att det var jag som hade tappat känslor, men nu, när jag lever i en väldigt kärleksfull relation, inser jag att jag faktiskt inte kände mig älskad, inte på det sätt jag blir älskad nu. Det insåg jag alltså inte förrän jag fått en ny relation. 
Svar på tråden Kan det finnas andra anledningar än tappad attraktion