• Anonym (Dejt)

Googlade dejt

Jag har börjat dejta en man från Tinder. Han känns som en jättebra man, googlade hans namn bara för att kolla att han inte är gift eller så. 

nopp, inte gift men sambo stod det? ältade med hur jag skulle göra men bestämde mig för att fråga rakt ut, utan att vara anklagande. 

det fanns en oskyldig förklaring, men han tyckte att det var konstigt att jag googlat honom. 

jag svarade att jag bara ville vara försiktig men nu har han inte skrivit mer med mig? vi skulle ses imorgon. Hemma hos mig. Nu vet jag inte hur det blir. 

var det konstigt att jag googlade? Och frågade rakt ut? Vi har träffats ute flera gånger och haft tät kontakt. 

• Svar på tråden Googlade dejt
  • Anonym (X)
    Anonym (Prioriteringaar) skrev 2026-04-09 20:34:09 följande:
    Att kolla offentligt tillgänglig information online är inte att gå bakom ryggen. Att säga att man bor ensam när man inte gör det är däremot att gå bakom ryggen. 
    Ja, man vill veta varför. Är det så att han bor tillsammans med någon eller gör han det inte? Kanske folkbokföringen som ännu inte ändrats?

Hmmm...hade jag nog tänkt, men kan finnas förklaring.
  • mijau
    Anonym (Dejt) skrev 2026-04-08 20:46:01 följande:
    Googlade dejt

Jag har börjat dejta en man från Tinder. Han känns som en jättebra man, googlade hans namn bara för att kolla att han inte är gift eller så. 

nopp, inte gift men sambo stod det? ältade med hur jag skulle göra men bestämde mig för att fråga rakt ut, utan att vara anklagande. 

det fanns en oskyldig förklaring, men han tyckte att det var konstigt att jag googlat honom. 

jag svarade att jag bara ville vara försiktig men nu har han inte skrivit mer med mig? vi skulle ses imorgon. Hemma hos mig. Nu vet jag inte hur det blir. 

var det konstigt att jag googlade? Och frågade rakt ut? Vi har träffats ute flera gånger och haft tät kontakt. 

Tycker inte det är konstigt att googla någon. Inte ovanligt att folk ljuger på dejtingsidor. Man ska vara försiktig och inte svälja med hull på allt de säger.

Jag tycker det verkar som han har blivit avslöjad och vill inte riskera att du berättar för hans sambo. Och därför slutat kontakta dig. 
  • Anonym (m)
    Anonym (Prioriteringaar) skrev 2026-04-09 20:34:09 följande:
    Att kolla offentligt tillgänglig information online är inte att gå bakom ryggen. Att säga att man bor ensam när man inte gör det är däremot att gå bakom ryggen. 
    Att göra något som man inte vill att den andre ska få veta om, då går man bakom ryggen med vad man gör jo, oavsett varför man gör det. Att säga att man inte bor ensam när man gör det är att aktivt ljuga.
  • Anonym (För ofta)

Jag tror man är lite för snabb att tänka oj det är jag som är konstig, gör fel, tänker dumt osv. 
    Det du gör är att säga till dig själv att det DU tycker är fel eftersom han reagerade som han gjorde  
    Eller är det så att båda kan ha rätt utan att den andra har fel?
    Att du har googlat honom är inget fel. Tror typ alla googlar sina dejter för att försäkra sig om att det inte är någon yxmördare som nyss blivit utsläppt eller något  
    Men att han reagerar på att du gjort det betyder inte att du ?gjort fel?
    Precis som att det är okej att han tycker det känns som ett övertramp att du gjort det, men det behöver fortfarande inte betyda att det är fel.

Senaste två killarna jag dejtat har gett mig sina fulla namn redan innan de ens fick mitt nummer, enbart för att de ville ge mig möjligheten att googla dem, för att jag skulle känna mig tryggare i att träffa dem.
    Så det finns ju olika perspektiv att se saker ifrån, men som sagt båda kan vara ?rätt?.

Sen undrar jag. Du säger att du tror på honom och hans förklaring?
    Får man fråga vad den är?

Undrar även hur länge ni haft kontakt. 
    Och om han hört av sig igen eller lyser han fortfarande med sin frånvaro?

• Anonym (Mmm)
    Anonym (m) skrev 2026-04-09 21:35:03 följande:
    Att göra något som man inte vill att den andre ska få veta om, då går man bakom ryggen med vad man gör jo, oavsett varför man gör det. Att säga att man inte bor ensam när man gör det är att aktivt ljuga.
    Sluta tjafsa om uttrycket gå bakom ryggen på någon. Det spelar liksom ingen roll. 
  • Anonym (X)

Träffar ny tandläkare nästa vecka och har i min nyfikenhet Googlat på namnet och fann en bild. Kul tycker jag.

• Anonym (???)
    Anonym (Dejt) skrev 2026-04-08 21:58:32 följande:

Tack för era svar. 

adressen har inte ändrats än sa han. Jag tror honom men det är inte mitt stora problem. Mitt stora problem är att jag känner mig konstig över mig själv. 

tror att många googlar, absolut. Men många erkänner nog inte? och hade jag inte tyckt om honom hade jag blockat honom här och nu. 

men jag känner mig? hemsk eftersom han tyckte att det var konstigt gjort av mig. 

Så det räcker med att en kille säger något till dig så blir du det?

Det tar max två veckor innan adressen ändras. Varför så lättlurad?
  • Anonym (Dejt)
    Anonym (???) skrev 2026-04-10 20:27:33 följande:
    Så det räcker med att en kille säger något till dig så blir du det?

Det tar max två veckor innan adressen ändras. Varför så lättlurad?

Jag förstår hur du menar men han kändes trovärdig. Och det var inte att han ändrat och det inte syntes utan han hade glömt ändra. 

såhär några dagar senare så skäms jag in tre ett dugg över att jag googlade och inte heller att jag berättade. 

vi har både hörts och setts. Han blev ställd över att jag googlat honom men skojade bort det när vi sågs. Och ja, adressen är ändrad och det syns nu 

• Anonym (Pernilla)

Har du googlat igen?

• Anonym (m)
    Anonym (Mmm) skrev 2026-04-10 11:13:40 följande:
    Sluta tjafsa om uttrycket gå bakom ryggen på någon. Det spelar liksom ingen roll. 
    Om någon väljer att diskutera det med mig så tänker jag svara, för mig spelade det roll för att det känns inte helt bra att göra så. Sen får andra göra som de vill men nu skrev jag om hur jag tänker och det ville andra tydligen diskutera men spelar det ingen roll för DIG så behöver inte du svara eller bry dig.
  • Mayjel

Mycket bra gjort TS. Helt rätt att kolla upp honom innan det gick för långt, du duckade definitivt en kula där.

Själv hade jag gjort samma sak och mer, redan efter ett par dejter. Ingen intimitet, ingen kärlek, innan jag vet om han verkligen är värd detta.

Hade också varit ärlig mot killen med det hela, om han frågat om saken. Han hade varit lika välkommen att göra detsamma kring mig, för jag har nämligen inget att dölja eller någon personlig historik att skämmas för. Det är mest såna typer som blir sura över kvinnors misstänksamhet - fula fiskar som själva är allt annat än uppriktiga.

Svar på tråden Googlade dejt