Ej välkommen på förlossningen
Hej
Jag vet inte om jag klantat mig eller inte, men det har uppstått en kritisk situation hemma. Min sambo är gravid och vi är beräknade den i slutet av juni. Hon ska jobba i tre veckor till och sedan gå hem från jobbet. Vår gemensamma son, det ofödda barnets storebror, är född en månad för tidigt. Mina två äldsta barn, från ett tidigare förhållande, har en mamma som kan vara besvärlig ibland. Hon bryr sig inte det minsta om vi ska ha barn eller ej, hennes fokus är på hennes barn. Min sambo är orolig att det ofödda barnet ska födas tidigt det också.
Nu har de äldsta barnens mamma bokat en resa med vår gemensamma dotter som infaller den första veckan i juni. Alltså i riskzonen för födsel. Till saken var att vi räknade iskallt med att de äldsta barnen skulle kunna vara hos henne medan vi behöver vara på BB, oavsett när detta skulle infalla, och kanske några dagar till så att vi kan få vara i bebisbubblan. Min och sambons gemensamma barn ska vara med sin mormor eller moster.
Jag tänkte inte på att det skulle ställa till sig så mycket som det har gjort med att mitt ex och dotter åker iväg, men min sambo är fullständigt vansinnig. Hon är sur för att jag frågade henne om de kunde åka iväg, då hon inte ville sättas i en situation där hon tvingas ta ställning till om dottern förhindras åka på resa eller ej, och att jag borde ha fattat det beslutet själv att förhindra resan. Samtidigt så jag tog ett beslut på mer eller mindre egen hand om att INTE förhindra resan, då jag tänkte att det skulle vara kul för dottern och att resten löser sig.
Min sambo är nu väldigt upprörd för att vi kanske behöver "dras med min son" och se efter honom (han är 13 år) när hans mamma och syster är borta och vi eventuellt behöver åka till BB. Jag tänkte att det finns massor av personer runt om som kan ta hand om honom, och det är ju inte ens säkert att vi behöver föda då, så ska jag förhindra henne ett minne för livet för att vi EVENTUELLT/kanske behöver föda just de dagarna då de är borta?
Har jag gjort fel? Hur kan jag reparera detta? Min sambo menar att hon kanske inte ens vill ha med mig på förlossningen längre..
Jag kan ju inte gärna be dem avboka resan nu när de fått ledigt och allt, eller?