• Anonym (biffåbea)

Är det många killar på matlagningskurser?

Jag, m24, har träffat en fantastisk tjej i lite drygt ett år. Hon är sas the one. Jag har bara ett problem. Jag upptäckte i takt med att vi började bjuda hem varandra att jag faktiskt inte kan laga mat egentligen. Jag har lagat mat till mig själv sen jag var 20 och flyttade hemifrån, men jag har gått från att tro att jag var helt ok till bra på att laga mat till att inse att jag egentligen är dålig till askass. Hon är bra på att laga mat. 

Hon takar alltid och säger att det var gott när jag ställt fram sega kotletter med pommes och färdig bea, eller pytt i panna på påse och brända ägg, och sen några veckor senare är vi hemma hos henne och hon serverar ugnsstekt fina kotletter i svampsås och hemgjord klyftpotatis, eller hemgjord pytt i panna med massa extra gott i och ljust stekta, perfekt rinniga ägg. Ja, ni förstår. Nu låter det nästan som att hon gör det för att pika mig, haha. Jag menar inte så, utan mer att vi har några favoriträtter som vi återkommer till.

Men jag tänker, jag måste bli bättre på att laga mat. Inte för att gå livet i förväg, men ja, dels för att kunna impa på henne lite, och dels för att jag tänker att om jag en gång får barn, med henne eller någon annan, så vill jag kunna laga bra mat till dem,

Så, matlagningskurs, är killar "välkomna" där eller är det mest en tjejgrej alt, familjegrej med barn? Eller ska jag börja titta på matlagningsprogram på TV? Har ni youtubekanaler att rekommendera?

• Svar på tråden Är det många killar på matlagningskurser?
  • Anonym (M)

Så du har trott att sega kotletter och brända ägg är ett tecken på att du är ok på att laga mat?

Sedan går du på en matlagningskurs för att lära dig laga mat. Välj en för nybörjare. Och bry dig inte om de andra som går där, det spelar väl ingen roll vem det är. 

• Anonym (Ja)

Svarar ja till allt du skriver. 

Börja testa! Jag hade min hemkunskapsbok länge som första kokbok, många bra lätta recept där. Sedan vet jag att alla inte längre får sin hemkunskapsbok, men det finns ju liknade böcker att köpa. 

Titta på olika matlagningsprogram, youtube, köp kokböcker och läs. 

Börja med enkla saker till dig själv med saker du tycker om och våga testa nya ingredienser allt efter som. 

Gör enkla saker. Alla kan inte slå en bea (inte jag), men alla kan rulla köttbullar exemepvis. 

Folkuniversitetet tror jag har haft matlagningskurser. 

Och nej, du är inte ensam. 

...och du, jag uppskattar också maten du serverade och hade ätit även sega kotletter, kanske dock inte på första dejten  

• Anonym (Marie)
    Anonym (biffåbea) skrev 2026-04-22 20:48:52 följande:
    Är det många killar på matlagningskurser?

Jag, m24, har träffat en fantastisk tjej i lite drygt ett år. Hon är sas the one. Jag har bara ett problem. Jag upptäckte i takt med att vi började bjuda hem varandra att jag faktiskt inte kan laga mat egentligen. Jag har lagat mat till mig själv sen jag var 20 och flyttade hemifrån, men jag har gått från att tro att jag var helt ok till bra på att laga mat till att inse att jag egentligen är dålig till askass. Hon är bra på att laga mat. 

Hon takar alltid och säger att det var gott när jag ställt fram sega kotletter med pommes och färdig bea, eller pytt i panna på påse och brända ägg, och sen några veckor senare är vi hemma hos henne och hon serverar ugnsstekt fina kotletter i svampsås och hemgjord klyftpotatis, eller hemgjord pytt i panna med massa extra gott i och ljust stekta, perfekt rinniga ägg. Ja, ni förstår. Nu låter det nästan som att hon gör det för att pika mig, haha. Jag menar inte så, utan mer att vi har några favoriträtter som vi återkommer till.

Men jag tänker, jag måste bli bättre på att laga mat. Inte för att gå livet i förväg, men ja, dels för att kunna impa på henne lite, och dels för att jag tänker att om jag en gång får barn, med henne eller någon annan, så vill jag kunna laga bra mat till dem,

Så, matlagningskurs, är killar "välkomna" där eller är det mest en tjejgrej alt, familjegrej med barn? Eller ska jag börja titta på matlagningsprogram på TV? Har ni youtubekanaler att rekommendera?

För länge sen när jag lärde mig laga mat, följde jag recepten i varje detalj i en kokbok, Det (Goda?) Franska Köket tror jag den hette. Där stod tex ta fram kotletterna 30 min före tillredning, torka av dem med hushållspapper, ha en het stekpanna (du märker när den är het nog när xxx), efter x min, sänk värmen till xxx osv. Hitta en kokbok eller YouTubekanal som har samma detaljnivå, då lär du dig principerna och kan improvisera runt det sen. Föräldrar som inte lär sina barn laga mat borde få böter, min 20 årige son är jätteduktig och hans flickvän också! 

Med det sagt, kanske det finns någon bra kurs också, en nybörjarkurs borde väl innebära unga killar, unga tjejer, nyblivna gamla änkemän, medelålders tanter etc, alla möjliga. 

• TriC

Eller så lyfter du det hela ett par snäpp. Säg till henne att hennes mat är så mycket godare än din, och att du gärna vill att ni lagar mat tillsammans så du kan lära dig mer. 

• Anonym (biffåbea)
    Anonym (M) skrev 2026-04-22 21:33:55 följande:

Så du har trott att sega kotletter och brända ägg är ett tecken på att du är ok på att laga mat?

Sedan går du på en matlagningskurs för att lära dig laga mat. Välj en för nybörjare. Och bry dig inte om de andra som går där, det spelar väl ingen roll vem det är. 

Nej, mer att jag inte fattade att de var sega och brända innan. Kan konstatera att mina föräldrar inte är höjdare på mat heller, haha. Jag trodde liksom att det skulle vara så 
  • Lönnsirap

Matlagning är ju någonting man kan lära sig och en bra plats att börja är ju att inse att sättet man gör inte ger det resultat man önskar. 

Jag har ingen aning om hur det är på matlagningskurser men jag tänker att det säkert är en bra idé om du hittar en som du får in i vardagen. 

Sen tänker jag att just titta på lite matlagning på Youtube och tv är bra för att faktiskt se hur saker görs av olika människor. Och att du också behöver köpa nån bra kokbok som går igenom grunderna. Likaså behöver du öva..... Och kommer du ifrån en familj som bränner maten har du kanske heller inte fattat att din stekpanna/kniv är för dålig. 

Här kommer ett tips för att öva. Titta på 4-5 recept på köttfärssås och skriv av ett på ett papper på det tydligaste sättet du "ser". Lägg fram ingredienserna och lägg särskilt märke till i vilken ordning sakerna ska göras. Det är en bra typ av rätt att göra, utifrån att den kan stå. Var inte hungrig utan börjar efter middagen, eller på helgen 2-4 timmar INNAN ni ska äta. Gör hela köttfärssåsen och smaka, lukta, känn på vilket sätt du tycker den "är". 
    Efter du ätit tittar du igen på receptet och processen. Du tänker efter om vad du gjort, vad receptet sa, och vad du själv tyckte om de olika momenten. 
    Nästa gång gör du antingen samma sak, för att verkligen "lära dig" maträtten som blev bra/okej, eller väljer en annan köttfärssås, utifrån att du nu, utifrån din erfarenhet vet mer om hur du tycker den  ska bli. 

• Anonym (Kakan)

Heja dig som fattar att en vuxen behöver vardagsskills! Solig Men det är också väldigt härligt att lära sig laga gott, för äta ska man göra måånga gånger i sitt liv.

Ta gärna en matlaghingslurs men börja med att köpa typ Icas kokbok eller Rutiga kokboken och öva på de basrätter där som du vill äta. Så gjorde jag som vilsen student en gång och det gick rätt bra tyckte jag.

Receptsamlingen på Ica.se är bra för att man kan välja en ingrediens och sen få recept till den, om man nu har något i frysen redan.

Gör gärna också en kommentar på pappret om du printar ut pappersrecept och börjar samla- vad gick bra, vad var gott, vad vill du ändra till nästa gång? Sånt fäster kunskapen bättre i minnet. Och ha en pärm till dina allra bästa recept.

Det går fort framåt om du börjar öva!

• KimLinnefeldt

Om du bor i Stockholm: Kan rekommendera Al Dente, du får lära dig otroligt god italiensk mat. Ta gärna med dig tjejen, eller en kompis.

Svar på tråden Är det många killar på matlagningskurser?