• Anonym (Vittvätt)

Helt fel att den kåtare skall försöka dämpa sin lust?

Jag vill göra ett inlägg och dela med mig av mina tankar när det gäller obalans i sexlusten inom ett förhållande. Och för att slippa hålla på och vara politiskt korrekt så kan jag ju direkt säga att det nästan alltid är mannen som har mer lust än kvinnan. Den "korrekta" och allmänna uppfattningen är att man skall mötas och att även den som saknar lust skall försöka hitta nycklarna till att få lust. Men varför skall alltid den som inte vill, börja vilja? Varför kan inte den som ständigt är kåt göra något för att dämpa eller helt ta bort sin sexlust? Varför förs inte en sådan diskussion? Varför läser jag aldrig om förslag, metoder, behandlingar m.m. som gör att kåtheten försvinner och att man kan få ro och harmoni i ett förhållande? Borde vi inte ha en sådan diskussion också?

• Svar på tråden Helt fel att den kåtare skall försöka dämpa sin lust?
  • New  Dawn
    Anonym (Kvinnan har högre lust) skrev 2026-05-06 09:22:52 följande:
    Förstår du att det är omöjligt att ha en perfekt make när varje sak är utan kompromisser?! Bor du i sagoland? Och var sa jag att han gör det mot hans vilja? :D Kompromissen innebär ju att båda är nöjda, och han är nöjd att ha sex ett par gånger per vecka, så var finns problem? Han är ju tänd av mig, så lusten med gnista fortfarande finns. Inga problem. Tråkigt att du söker efter problem var de kan lösas via kompromisser. Och tråkigt att du inte är redo att värdera relationer högre än "perfekta matchande sex". 
    Du beskrev ju själv att han var asexuell och att han gärna skulle leva utan sex, men att han bryr sig väldigt mycket om dina önskemål. 
    Så som du beskriver det låter som att han helst skulle slippa och ja det låter verkligen inte bra. 
    Du skriver sedan att han blir tänd av dig och gnista finns. Ska man tolka det som att han blir kåt och får lust. I så fall varför vill han då egentligen vara utan sex? Låter väldigt konstigt alltihop. 
    Mod är det som behövs för att ställa sig upp och tala. Mod är också det som behövs för att sitta ned och lyssna.
  • Anonym (Lust)
    Förstår du att det är omöjligt att ha en perfekt make när varje sak är utan kompromisser?! Bor du i sagoland? Och var sa jag att han gör det mot hans vilja? :D Kompromissen innebär ju att båda är nöjda, och han är nöjd att ha sex ett par gånger per vecka, så var finns problem? Han är ju tänd av mig, så lusten med gnista fortfarande finns. Inga problem. Tråkigt att du söker efter problem var de kan lösas via kompromisser. Och tråkigt att du inte är redo att värdera relationer högre än "perfekta matchande sex". 
    Det är du som är problemet i det här fallet inte din man. Att du är okej med att ha sex med någon som helst skulle slippa ha sex alls är vidrigt. 
  • Anonym (Kvinnan har högre lust)
    New Dawn skrev 2026-05-06 10:04:53 följande:
    Du beskrev ju själv att han var asexuell och att han gärna skulle leva utan sex, men att han bryr sig väldigt mycket om dina önskemål. 
    Så som du beskriver det låter som att han helst skulle slippa och ja det låter verkligen inte bra. 
    Du skriver sedan att han blir tänd av dig och gnista finns. Ska man tolka det som att han blir kåt och får lust. I så fall varför vill han då egentligen vara utan sex? Låter väldigt konstigt alltihop. 
    Eftersom allt är inte svart eller vit! Om han är likgiltigt för sex generellt, innebär det inte att han inte gillar det med mig när vi båda är sugna! Inte så ofa som kanske jag skulle ville, men också inte så att ni här föreställde att han sexar mot sin vilja eller tänker att det är vidrigt. Lär sig mer om vad kompromissen egentligen är!
  • Anonym (Lust)
    Anonym (Kvinnan har högre lust) skrev 2026-05-06 11:07:20 följande:
    Eftersom allt är inte svart eller vit! Om han är likgiltigt för sex generellt, innebär det inte att han inte gillar det med mig när vi båda är sugna! Inte så ofa som kanske jag skulle ville, men också inte så att ni här föreställde att han sexar mot sin vilja eller tänker att det är vidrigt. Lär sig mer om vad kompromissen egentligen är!
    Om en person "gärna skulle leva utan sex" och att han är asexuell. Du kanske inte har svenska som modersmål? För med den beskrivningen låter det helt galet att vilja att han går med på sex några ggr i veckan för din egen skull.

Är han fullt samtyckande och njuter av ert sex är det såklart jättebra. Men din beskrivning går inte ihop riktigt.
    Anonym (Lust) skrev 2026-05-06 11:18:23 följande:
    Om en person "gärna skulle leva utan sex" och att han är asexuell. Du kanske inte har svenska som modersmål? För med den beskrivningen låter det helt galet att vilja att han går med på sex några ggr i veckan för din egen skull.

Är han fullt samtyckande och njuter av ert sex är det såklart jättebra. Men din beskrivning går inte ihop riktigt.
    Du har rätt att svenska inte är mitt modersmål men jag ser ingen motsägelse i det som jag beskrev. Asexualitet innebär inte att man aldrig vill sex utan det kan variera från aldrig tills "det är ju behaglig när det händer". Om man har naturligt lägre nöd av sex än genomsnitt och man la inte särskilt stort märke på det, betyder det inte att man känner äcklighet inför sex. Med mig är han väl mer sugen än om han levde utan relationer. När han inte vill, vi inte sexar. Förstår? Allt händer naturligt. Om jag föreslår och han är med, vi har sex, om han inte har humör, vi skipper. Och det händer när han också föreslår, det är inte enbart jag som frågar efter initiativet. 
  • Anonym (Kvinna2)
    Det låter inte som att han är asexuell om han tänder på och har lust och gnista ibland. Du skriver i ett annat inlägg att han är sugen ibland. Jag är asexuell och jag är aldrig sugen och har aldrig lust. Asexualitet är väl ändå total avsaknad av sexuell lust.
  • Anonym (Lust)
    Anonym (Kvinnan har högre lust) skrev 2026-05-06 11:27:54 följande:
    Du har rätt att svenska inte är mitt modersmål men jag ser ingen motsägelse i det som jag beskrev. Asexualitet innebär inte att man aldrig vill sex utan det kan variera från aldrig tills "det är ju behaglig när det händer". Om man har naturligt lägre nöd av sex än genomsnitt och man la inte särskilt stort märke på det, betyder det inte att man känner äcklighet inför sex. Med mig är han väl mer sugen än om han levde utan relationer. När han inte vill, vi inte sexar. Förstår? Allt händer naturligt. Om jag föreslår och han är med, vi har sex, om han inte har humör, vi skipper. Och det händer när han också föreslår, det är inte enbart jag som frågar efter initiativet. 
    Då stämmer det inte att han "gärna skulle leva utan sex". Och några gånger i veckan är inte lite sex eller tyder på lägre lust än genomsnittet, utan låter som ett ganska lyckat sexliv.
  • Anonym (Lust)
    Anonym (Kvinna2) skrev 2026-05-06 11:31:43 följande:
    Det låter inte som att han är asexuell om han tänder på och har lust och gnista ibland. Du skriver i ett annat inlägg att han är sugen ibland. Jag är asexuell och jag är aldrig sugen och har aldrig lust. Asexualitet är väl ändå total avsaknad av sexuell lust.
    Jag va själv tvungen att googla och det finns ett spektrum tydligen. Men jag skulle då verkligen inte kalla någon som har lust för sex några ggr i veckan för asexuell... 
    Anonym (Kvinna2) skrev 2026-05-06 11:31:43 följande:
    Det är stereotypiskt.

Googlar efter begreppet "asexual". På engelse det står 

"The Spectrum: It ranges from those who feel no sexual attraction at all to those who feel it rarely."
  • Anonym (Kvinna2)
    Anonym (Kvinnan har högre lust) skrev 2026-05-06 11:37:27 följande:
    Det är stereotypiskt.

Googlar efter begreppet "asexual". På engelse det står 

"The Spectrum: It ranges from those who feel no sexual attraction at all to those who feel it rarely."
    Ja okej, där ser man. 
    Men håller med dig om att om han är sugen på sex varje vecka så låter han ändå inte så asexuell, för det faller knappast inom "rarely".
    Anonym (Kvinna2) skrev 2026-05-06 11:41:10 följande:
    Ja okej, där ser man. 
    Men håller med dig om att om han är sugen på sex varje vecka så låter han ändå inte så asexuell, för det faller knappast inom "rarely".
    Det varierar. Om jag skulle inte fråga någon gång, skulle vi skippa en hel vecka eller mer tills någon av oss frågar. Det hände också så, ännu 2 veckor utan sex pga. mensen, trötthet, jobb, barnet osv. För honom är det liksom ingen fara att skippa 2 veckor, men för mig är det viktigt och jag blir sur inuti när tiden har passerat längre än vecka. Därför är det bästa att hålla balansen med 1-2 ggr per vecka om alla omständigheter tillåter. 
  • Anonym (Kvinna2)
    Anonym (Kvinnan har högre lust) skrev 2026-05-06 11:47:59 följande:
    Det varierar. Om jag skulle inte fråga någon gång, skulle vi skippa en hel vecka eller mer tills någon av oss frågar. Det hände också så, ännu 2 veckor utan sex pga. mensen, trötthet, jobb, barnet osv. För honom är det liksom ingen fara att skippa 2 veckor, men för mig är det viktigt och jag blir sur inuti när tiden har passerat längre än vecka. Därför är det bästa att hålla balansen med 1-2 ggr per vecka om alla omständigheter tillåter. 
    Kan det var så att han bara inte har lika stort behov av sex än du? För att han vanligen klarar ha sex 1-2 gånger per vecka är jättemycket för en asexuell person, det låter snarare som inom det "normala". Att han utan problem kan vara utan i bara 2 veckor känns mer som att han har lägre behov av sex än dig, inte nödvändigtvis att han är asexuell. 
  • New  Dawn
    Anonym (Kvinnan har högre lust) skrev 2026-05-06 11:07:20 följande:
    Jag tycker det är löjligt att du försöker påstå att din man inte vill ha sex, när han tänder på dig och gillar det. Han blir ju sugen. 
    Jag är inte heller alltid sugen på sex när vi börjar, men jag blir...(ibland blir jag inte sugen) 
    Finns personer som är mer responsiva i sin sexlust. 

Han har uppenbart sexlust och gillar sex med dig... Varför försöka påstå något annat?! 

Det som verkligen är problem är ju när den ena inte har lust, och inte heller får lust...
    Mod är det som behövs för att ställa sig upp och tala. Mod är också det som behövs för att sitta ned och lyssna.

Ja, enligt min åsikt förstås tänker jag att han har bara lägre behöv än jag. Det är han som sa sådant att han är asexuell, eftersom om vi inte vore tillsammans, skulle han med lätthet leva utan nöd för sex, därför skrev jag så. Objektivt tänker jag att han ligger i den spektrum där människor utan behöv har ingen drivkraft.  Här finns jag, som motiverar honom att hålla intima relationer och eftersom han älskar mig, har han det stimulans att spela och njuta med. Och exakt här syns det kompromissen som jag skrev. Att han inte säger "nej, jag behöver inte, det är ditt problem" utan att han förstår, att för mig det är viktigt och intimitet med mig känns behaglig för honom, därför är han med med ungefär 1-2 per vecka eller så. Om jag skulle vilja 3 gånger eller ännu 4, har vi 1-2 som funkar som balans mellan "nästan aldrig" och "ofta per vecka".

• New  Dawn
    Anonym (Kvinnan har högre lust) skrev 2026-05-06 13:19:39 följande:

Ja, enligt min åsikt förstås tänker jag att han har bara lägre behöv än jag. Det är han som sa sådant att han är asexuell, eftersom om vi inte vore tillsammans, skulle han med lätthet leva utan nöd för sex, därför skrev jag så. Objektivt tänker jag att han ligger i den spektrum där människor utan behöv har ingen drivkraft.  Här finns jag, som motiverar honom att hålla intima relationer och eftersom han älskar mig, har han det stimulans att spela och njuta med. Och exakt här syns det kompromissen som jag skrev. Att han inte säger "nej, jag behöver inte, det är ditt problem" utan att han förstår, att för mig det är viktigt och intimitet med mig känns behaglig för honom, därför är han med med ungefär 1-2 per vecka eller så. Om jag skulle vilja 3 gånger eller ännu 4, har vi 1-2 som funkar som balans mellan "nästan aldrig" och "ofta per vecka".

Känns som lite efterhandskontruktion...
    Det intressanta är ju hur han faktiskt är i er relation.. Finns många, tex kvinnor, som inte tror att de är intresserade av sex, pga tidigare trista erfarenheter och relationer, men sedan får lust med en ny man, men behöver att han tar initiativ.
    Nej din man har inte sex pga förståelse. Han (ni) har det för att han vill det och tänder på dig. Om han inte fick lust och erektion skulle det inte hjälpa hur mycket han än förstod, eller ville kompromissa. 
  • Anonym (Har konsekvenser)

Allt som dämpar manneens lust kommer även påverka hans hälsa negativt. Så det är bättre att han lär sig att vara sexuellt frustrerad och gilla läget än att han sänker sin faktiska lust.

• ClumsySmurf
    Anonym (Vittvätt) skrev 2026-05-05 08:09:52 följande:

Jag har varit borta från tråden. Jag glömde faktiskt bort den. Och ser att den har vuxit en hel del. Men lat som jag är så orkar jag inte läsa genom allt. Har det framkommit något konkret vad gäller dämpandet av männens lust? Något som fungerar? Kan man stoppa den helt och hållet till och med?

Ber om ursäkt för att jag inte orkar läsa genom allt. 

Vad är syftet med tråden? Kan du inte tänka själv?
    Jag kollar om en vecka om du kan sammanfatta svaret jag inte orkar läsa.
Svar på tråden Helt fel att den kåtare skall försöka dämpa sin lust?