• Gråsparv11

Vad är otrohet?

Jag vet att min man har känslor för en kvinnlig kollega. Han är mentalt otrogen. Han är 56 och hon är 36, tre år äldre än vår dotter.
    Förra året flyttade jag ut och bodde själv några månader delvis pga det. Han blånekar, men det fanns vissa bevis. Däremot oklart om de var intima. Som sagt , han blånekar.  Det var lite andra saker som spelade in också, bla fick han för vana att säga saker till mej som inte var så charmiga.
    Vi pratade och jag bestämde mej för att prova igen. Gick bra ett tag, men nu har hans känslor för kollegan tydligen blossat upp igen. Häromdagen sa han att han skulle ut med jobbet på AW , men det visade sig sedan att det bara var han och kollegan som var ute. Gick och käkade och sedan gick de ut och tog en drink. Han bjöd.
    Han hävdar att fler personer var med, men jag vet från säkra källor att det bara var de två.  
    Det känns som om han är otrogen. Hur tänker ni? Är man otrogen om man är ute med en person man har känslor för bakom ryggen på sin partner? Han sa ju att han skulle ut med jobbet, så det var ju ingen lögn.. 

• Svar på tråden Vad är otrohet?
  • Anonym (R)
    Gråsparv11 skrev 2026-05-01 07:12:46 följande:
    Vad är otrohet?

Jag vet att min man har känslor för en kvinnlig kollega. Han är mentalt otrogen. Han är 56 och hon är 36, tre år äldre än vår dotter.
    Förra året flyttade jag ut och bodde själv några månader delvis pga det. Han blånekar, men det fanns vissa bevis. Däremot oklart om de var intima. Som sagt , han blånekar.  Det var lite andra saker som spelade in också, bla fick han för vana att säga saker till mej som inte var så charmiga.
    Vi pratade och jag bestämde mej för att prova igen. Gick bra ett tag, men nu har hans känslor för kollegan tydligen blossat upp igen. Häromdagen sa han att han skulle ut med jobbet på AW , men det visade sig sedan att det bara var han och kollegan som var ute. Gick och käkade och sedan gick de ut och tog en drink. Han bjöd.
    Han hävdar att fler personer var med, men jag vet från säkra källor att det bara var de två.  
    Det känns som om han är otrogen. Hur tänker ni? Är man otrogen om man är ute med en person man har känslor för bakom ryggen på sin partner? Han sa ju att han skulle ut med jobbet, så det var ju ingen lögn.. 

Ja, han ljög. Otrogen kanske inte är det rätta ordet. Men han försöker fortfarande att få henne. Det räcker ju. För mig hade det i alla fall räckt, eftersom han hade en tidigare historia med henne. Jag skulle ha blivit sårad och inte litat på honom igen. Hade allvarligt funderat på att separera från honom. Framförallt för att han ljög. 
  • KimLinnefeldt

Är allt annat i er relation rosenrött? Hushållsarbete, boende, pengar, barn, allt utan konflikter?

Jag anar att det finns skav. Ni borde ta allvarliga samtal om detta, ha en "studiecirkel" tillsammans varje söndag. Vad var och en önskar sig av livet, av samvaron. Att du berättar (igen) att du är svartsjuk på kollegan och vill att han slutar umgås ensam med henne. Om det är så du känner. Och han kan berätta om det är något han saknar mellan er.

Vad är otrohet?

• Lynx123

Såklart att han ljög. Försöker han övertyga dig om att han var ute med jobbet och alltså inte ljög? Försöker du intala dig själv?

Och ja, han är otrogen. Han är inte trogen mot dig.

Vad ska du göra åt det? Jag hade inte kunnat fortsätta.

• Anonym (M)

Förstår inte varför det är så viktigt att definiera ordet otrohet så noga och vad andra tycker. 

Han ljuger, han har känslor för en annan, han beter sig respektlöst. Räcker inte det, måste han ligga med henne också? 

• Anonym (Bjart)

Hur långt är ett snöre?

• Fiona M

Om du helt bortser från vad han känner och gör med andra: hur känner ni för varandra?
    Gör han dig glad och bekräftar dig, känner du att du gör honom glad och bekräftat honom?

• Eroc

Jag förstår aldrig behovet att definiera vad som är otrohet, som om det går en magisk gräns. Känner du att det är är något som gör situationen ohållbar utan att det finns något konkret att gå på, så lämnar du. Samtidigt kanske en annan situation är en kyss eller annat, men du tycker inte att det påverkar dig eller er negativt, så ni fortsätter som vanligt.

Min poäng är att du måste hitta och lita på din egen magkänsla, och ditt egenvärde, sen utgår du därifrån. Inte var gränsen för otrohet går enligt någon tomte här inne

• Anonym (Inget att ha)
    Vad är otrohet?

Han ljuger löjligt mycket och det är nog så illa även om inget hänt dem emallan.

Hade inte litat på denna mannen. Man kan fråga sig vad en 36-årig kvinna vill med en 20 år äldre man. Hon inser tids nog att det finns bättre matchningar än honom.
  • GulligaTjejen
    Vad är otrohet?

Om han älskar dig så kommer han tillbaka. Du måste våga lita på han. Innerst inne älskar han dig!

Det är inte bra att vara svartsjuk och försöka kontrollera. Det är bättre att våga lita på och finnas där för han du älskar! 🥰

Kram!
  • Anonym (X)
    GulligaTjejen skrev 2026-05-04 02:59:37 följande:
    Om han älskar dig så kommer han tillbaka. Du måste våga lita på han. Innerst inne älskar han dig!

Det är inte bra att vara svartsjuk och försöka kontrollera. Det är bättre att våga lita på och finnas där för han du älskar! 🥰

Kram!
    Dummaste jag läst här på länge, grattis, det är en bedrift.
  • Anonym (Majjen)
    Anonym (X) skrev 2026-05-04 07:31:00 följande:
    Dummaste jag läst här på länge, grattis, det är en bedrift.
    Den typen av kommentarer är bara sänkande och hjälper ingen. Nedlåtande och taskigt. Du skriver troligen så där bara för att du ska känna att du själv är så mycket bättre. Det är du inte.
  • Anonym (Var min vän eller lämna mitt liv)

Han verkar ha en typisk gubbkris, men om han inte själv ser ut som George Clooney så lär det nog inte bli nåt långvarigt med unga damen även om hon är lite smickrad just nu.

Jag tycker egentligen nästan man kan bortse från att han svansar efter en yngre kvinna- hur är han mot dig i er relation? Och det du skriver är ju att han är respektlös, säger elaka saker mm. Varför ska du stå ut med det?

Acceptera aldrig ett beteende från en familjemedlem som du inte hade accepterat från en vän, det är mitt råd.

Kan man inte ens vara en vän till någon och visa respekt för den personen, ja då är man självklart ingen vidare partner heller.

• Anonym (No)

Kan du leva med en som uppenbart har större intresse för någon annan? 

Vare sig han varit otrogen eller inte så är det bara en tidsfråga till han är det. Det hänger bara på om hon är villig eller inte.

• Anonym (32)

Otrohet för mig är redan vid chatt flörtiga sådana 
    Behöver ej va närkontakt, skulle slänga ut direkt om hon ligger och chattar med nån och jag på andra sidan soffan 

Respektlöst 

• Anonym (X)
    Anonym (Majjen) skrev 2026-05-04 07:40:51 följande:
    Den typen av kommentarer är bara sänkande och hjälper ingen. Nedlåtande och taskigt. Du skriver troligen så där bara för att du ska känna att du själv är så mycket bättre. Det är du inte.
    Att uppmana nån att bara ignorera otrohet och att man blir behandlad illa är jättedumt, eller vad tycker du?
    Men eftersom du tog upp det antar jag att det fick dig att känna dig bättre att skriva, good for you.
Svar på tråden Vad är otrohet?