Angla,
Du har helt rätt. Jag förstår din inställning: " Finga jag ett barn så skulle jag aldrig mer tråna efter fler". Visst är det mycket lättare att se allt det andra i livet från den ljusa sidan om man ändå har ett barn. Jag hade känslan av att utmana ödet när vi gick igång med IVF-runda nr.2; eller för att uttrycka sig i klichéer: "den som gapar efter mycket mister ofta hela stycket". Allt har sitt pris.
Men min erfarenhet är denna: innan vi fick vårt efterlängtade barn hade jag ingen erfarenhet av barn, och vi var inställda på att leva ett liv utan barn ifall det inte skulle funka för oss. Det var det beslut vi tog när vi gav oss in i IVF första gången. Och jag tror också att vi hade kunnat leva så, för lite klantigt uttryckt så visste vi inte vad vi gick miste om.
Det jag säger upprör säkert många, för hur kan jag uttrycka mig så okänsligt?!, men ni är säktert klokare än jag. JAG hade INGEN aning om den virvelstorm av känslor, oro, överväldande kärlek och känslan av att kunna offra sitt eget liv ifall man kunde rädda sitt barn, ja, allt som kommer med att få ett barn. Min inställning till livet och mig själv ändrades radikalt när jag fick barn. Och det är här skon klämmer. För nu vet jag vad jag inte får uppleva igen eftersom jag inte kan få fler barn. Och sonen kan aldrig få ett syskon.
Men, helt klart. Min grop är nog inte lika djup som den skulle ha varit om jag inte hade något barn. Däremot är den gjord av samma slags jord som för alla andra som går igenom IVF och hoppas, önskar, blir besviken och mår dåligt.