• levlivet

När skall barnen få hela barnbidraget???

Hej! Jag har en tös på 13½ år o jag funderar på att hon skall få hela barnbidraget.Hur gör ni? Hur mkt får era barn i månadspeng?Om de får hela barnbidraget,vad skall det då användas till?

Tacksam för svar! Mvh Helene!

Mamma till 4....
  • Svar på tråden När skall barnen få hela barnbidraget???
  • Trulis

WoW är World of Warcraft , ett datarollspel med en miljö och tid för tankarna till Sagan om ringen ungefär. Spelas med andra online på nätet.

• Trollnilla

Min dotter fick sitt barnbidrag vid ca 13 år, men då fick hon köpa kläder, godis. mobilkort mm själv. Funkade jättebra, blev nog billigare för mej och hon lärde sej att inte slösa lika mycket.

• Pingla med en åsikt

Lövet?
    Varför aldrig?

Det är underbart skönt att slippa tjat om pengar hit och dit SAMTIDIGT som man lär barnen en nyttig erfarenhet för livet: Att hushålla med det man har.

• Sussi N

Intressant med så många åsikter och att så många hänvisar till hur de själva hade det som tonåringar.....
    Jag kan förstå om man inte har råd att ge bort bidraget, men efter egen erfarenhet kan jag säga att det blev billigare i slutändan för mig, jag köpte mer och dyrare kläder till henne än summan barnbidraget är på.
    Lycka till hur ni än gör.

• Aelwa

Tycker det är bra att lära sina barn värdet av att hantera pengar själv. Jag fick hela bidraget i 8:an men det skulle räcka till det mesta Har varit oerhört nyttigt för mitt ekonomiska sinne

• Pingla med en åsikt

jag fick också barnbidraget och har verkligen lärt mig hålla i pengar!

• Blåkråka

Jag fick oxå hela barnbidraget, fick köpa bindor kläder o annat jag ville ha för pengarna.

• Moj Katile

Jag tycker inte de behöver hela barnbidraget förrens de börjar gymnasiet. Så hade vi det.
    Innan dess så fick vi 500 i högstadiet+ fick jobba upptill som tex barnvakt, städa, trädgårdsarbete osv

• Maia Blå

Min äldsta fick ta hand om barnbidraget när han var 15 år......berodde mest på att det inte fungerade när hans pappa skulle köpa kläder till honom....
    Sonen fick välja mellan att gå till skolan eller vara ledig för att åka med till Ullared och få ett par jeans......han valde skolan och då blev det inga jeans. Då öppnade jag ett konto till honom så han får in barnbidraget där och kan handla när han vill...
    Fungerar jättebra. Jag sponsrar med pengar till lite större köp som typ jacka.....
    Vad hans pappa tyckte........jaa ramaskri...."hans" barnbidrag försvann.......!!!!!

• moniq1

min son fick hela barnbidraget med vissa förbehåll vad det skulle gå till. det slutade med att han vill ha det som innan. jag har märkt att han förstår vad saker kostar nu. kanon!!

• abnocto

Min dotter fyller 14 om två veckor och då ska hon få hela. Det ska då räcka till alla kläder, skor, nöjen, telefon, smink, godis, presenter till kompisar och vad det nu kan vara. Vi börjar med en prövotid på tre månader och hon måste redovisa allt över 10kr som hon köper. Hon måste även själv spara till dyrare kläder, oftast på vintern, så hon inte handlar upp allt direkt. Skulle det inte funka får hon be om extra bidrag men det kan då vara att hon får förskott på ett barnbidrag så jag drar det senare.
    Kan nämna att hon är mycket modemedveten så nu måste hon tänka efter innan hon själv köper t.ex dyra jeans och massor smink.

• Majsan70

Mina barn kommer att få barnbidraget när de börjar gymnasiet. Då kommer det ju till dem som studiebidrag. Innan dess får de nöja sig med månadspeng.

• Havanna

Jag minns att jag själv fick "barnbidraget" när jag började gymnasiet när det går över till att kallas studiebidrag...

• AnnaElina

Min dotter fick hela sitt barnbidrag när hon började högstadiet. Det skulle då räcka till kläder,skor,smink,nöjen,telefon,godis mm och även hygien som tamponger osv. Dock bidrog vi med lite pengar när det kom till vinterkläderna då de är rätt så dyrt!

Min man var emot det i början och tyckte att 1000 kr var för stort belopp för att ge till en 13-åring men såg efter hand att vi som föräldrar faktiskt tjänade på det och hon blir dessutom medveten om att saker och ting faktiskt inte är gratis och att man måste spara till vissa saker och inte bara kasta pengarna i sjön. Jag själv fick mitt barnbidrag som ungdom och det har faktisk hjälpt mig med min ekonomi som vuxen till skillnad från min syster som inte fick barnbidraget förena hon började gymnasiet (tror det heter studiebidrag numera)

Vill dock också lägga till att jag och min man betalade dotterns simavgift (hon tävligsimmar) men simkläder och saker därefter betalar hon själv. När hon fick sitt barnbidrag tog däremot bort hennes veckopeng. 

Andra dottern är dock för ung ännu då hon bara är tio vårar men när hon börjar på högstadiet kommer hon troligen få detsamma. 

Önskar er lycka till vad ni än väljer! Mvh Anna-Elina

Svar på tråden När skall barnen få hela barnbidraget???