• Cissela

Hjälp mej, vad är induktion?

Hjälper min största tjej med sitt fysikprov. Vi är på sluttampen nu och klockan börjar ju bli mkt. Då hakade vi upp oss på induktion. Ingen av oss fattar ordentligt vad det är. Någon som kan förklara det lättbegripligt. Min tjej låg sjuk i influensa när de gick igenom det.

Jättetacksam för svar!

• Svar på tråden Hjälp mej, vad är induktion?
  • FixarFrasse

Öh... ja, det är ju den enkla grundprincipen...

Ju starkare magnetfältet är eller ju snabbare spolen roterar, desto högre blir spänningen. Därför lyser t ex din cykellampa starkare när du ökar farten. Vilken åk är dottern i?

• TammyP

jag försökte bara....fattar inte själv....har suttit vid skärmen fööörlääänge

• FixarFrasse

Ok, nu kommer det fina:
    Om du använder principen tvärtom, d v s tillför spänning, så tvingar du runt spolen istället. Och vips har du byggt en elmotor!

• Cissela

Tammy p: Tack iaf.

Fixarfrasse: Det lät så enkelt nu. Var det bara så!? Min tjej går i åttan och kom idag tillbaka efter påsklov (hade influensa veckan innan) och får då veta att de ska ha prov imorgon på ett par kapitel. Det här sista om induktion hade hon inte ens varit med på genomgången om.

Tack för hjälpen! Gult värt!

• Cissela

Jo det ska de nog, bara det att vi precis nu fattat hur det fungerar. Känns lite övermäktigt att fatta hur man räknar också

• FixarFrasse

Fast jag ser redan att jag skrivit fel!! Du tillför spänning till spolen och får magneten att snurra, inte tvärtom!

• Cissela

Snälla förklara en gång till... nu blev jag helt förvirrad. Eller är det så här?

• Cissela

Ju mer spolen eller dynamon snurrar ju högre spänning (mer ljus? Är det det som är induktionsprincipen?

• Cissela

*ler* tack ska kolla där också. Tänk så mkt man glömt sedan man själv gick i skolan...

• FixarFrasse

Ja, alltså på en dynamo är det en magnet som roterar i en spole, och ja, ju snabbare magneten roterar i spolen, desto högre spänning, desto bättre ljus.

• Cissela

Nu har jag fattat tror jag...

Induktion betyder alltså att magneter i rörelse kan ge elektrisk ström!!!

• FixarFrasse

PRECIS!
    Kan bli hur invecklat som helst, men det är grunden, s a s.

Hoppas att det går bra på provet. Kan man sova nu?

• Cissela

*ler* Nu får du sova och jag ska skriva ut det till Jennifer så hon kan plugga på håltimmen innan provet. Hon hann somna nu. Än en gång, stort tack!

• HelpSchoolABC

Det är ström som induceras/alstras i en elektrisk ledare, om en magnetsslinga varierar. Det finns i generatorer och mikrofoner

Jag visste inte heller mycket om detta och har också en skoluppgift om det men hoppas att det hjälp lite!

• i-o

Finns otal kanaler på youtube som går igenom mycket av detta. Annars finns det en uppsjö av forum där man kan fråga och få detaljerade svar.

Svar på tråden Hjälp mej, vad är induktion?