• Sanna D

Cellförändringar

Vi genomgår en utredning som påbörjades i januari i år, efter ca 1 års försök att bli med barn.
    Det har visat sig att jag inte har någon ägglossning men även en lättare cellförändring i livmodern. Jag fick antibiotika mot detta men cellförändringen finns fortfarande kvar. Jag måste in på operation så de ska kunna ta bitar från livmodern. Jag kan inte få pergo förrän hela proceduren är genomförd. Är det någon annan som har det likadant? Vad innebär detta? Gyn har sagt att man fortfarande kan få barn efter ingreppet (ingreppen).

• Svar på tråden Cellförändringar
  • Jenta82

Hej! Jag vart op. för cellförändring i november... Dom sa att dom skulle vara extra försiktiga pga att dom visste om min längtan... Men dom sa oxå att det inte förstör.. På mig skrapade dom livmoderhalsen å skar bort bitar på livmoder tappen.. Tyvärr så blödde jag för mycket så jag fick ligga över på akuten.. (dom sydde inget) Blödde ca. 2v. efter ingreppet. Jag fick ingen antibiotika!
    Läste sedan i tidningen där det stog just om op för cellförändring.. å där stog det att det kunde bli kompilikationer för vanlig förlossning å att dom aldrig kunde hindra oss för att få kejsarsnitt... Men jag vart arg pga detta å fråga dr. om det var sant.. å han sa att det kunde bli det.. Å jag tyckte att det kunde dom faktiskt berättat innan.. Visst man hade väl inget val...op var ju tvungen att göras så det försvinner å inte utvecklar sig till cancer efter 20år...
    Jag fick tjata ur mig fakta för jag vart livrädd när jag fick cellförändring.. men dom sa att det e väl inte så farlig... Så tjata ur din dr. all fakta du kan få!
    Sköt om dig! Kram

• Zarek

Hej....Jag gick hos en läkare i många år...hände inget...kunde va utan mens i flera månader. Till slut så bytte jag läkare å kom till världens bästa gynläkare, han upptäckte att jag hade cellförändringar i livmodern...han sa till mej att de inte såg bra ut...att han kanske va tvungen att ta bort den...men han gav sig inte...ringde runt till olika professorer å till slut kom dom överens om att sätta mej på p-piller å nån annan sort(kommer inte ihåg va dom heter) å efter ett antal månader så va cellförändringen borta. Gjorde då en ins å blev me barn efter första försöket men tyvärr så miste jag henne i 20veckan.
    Ta hand om dej!

• Sanna D

Tack för era svar..
    Jenta82: hade du ont efter operationen? Blev du sövd?

• Jenta82

Hej!

Sanna D: Ja jag blev sövd... Kändes väl lite... men inte så mycket som jag trodde... Ungefär som lite mensverk.. Men jag blödde rysligt mycket... Det var därför dom inte vågade köra hem mig... fick äta blodtabletter å stoppa såret..

Idag var en skön dag... Fick det efterlängtade brevet på posten... Tog ju nya prov 3v. efter op. Å fick svaren nu å det var helt ok... En lättnat... E ju lite rädd att behöva op. mig igen när jag blödde så!

Men det kommet nog gå bättre för dig.. Har pratat med många som har haft cellförändringar å det gick utmärkt för dom å dom fick åka hem 1h. efter op... Sköt om dig å trevlig helg!

• Kwela

Hej! Jag fick oxå veta under min utredning att jag hade cellförändringar. Det var ett förstadium till cancer som man tar bort. Jag blev så rädd och ledsen, mycket för att det blev stopp i utredningen och för att vi inte fick fortsätta försöka bli gravida. Så jag stod i kö och fick panik över att det kunde ta långt tid innan man fick hjälp. Så jag ringde och berätta på kliniken hur det stod till att jag gärna ville ha barn och att jag var under en fertilitets utredning. Efter lite tjat fick jag komma efter 2 veckor.

Ingreppet gick jätte bra. Den klinik jag var på bedövade slidan med lokalbedöving. Jag kände inget när de tog bort förändringarna med laser. Sedan fick jag åka hem.

Så jag tror att det kommer att gå bra för dig oxå. Berätta bara för Doc att du försöker skaffa barn. Skriv ner lite frågor hemma så att du inte glömmer något.

Lycka till!!!!

• Sanna D

Jenta82: Vad skönt för dig Jag fick tid idag och ska in nästa fredag på op. Men hon jag pratade med sa att op inte var för att ta bort några cellförändringar utan att ta ett prov där de kan se lite mer om det är allvarligt eller inte. Det känns ju lite mindre bra tycker jag. Nu måste man ju vänta ytterligare tid och vänta gör man hela tiden tycker jag...

msnorrland: Det låter som att du också har gjort op för att ta bort förändringarna....varför säger de inte så till mig?

Jag är inte lika orolig för detta nu när jag har fått reda på lite mer av er....tack !!

//Sanna

• Kwela

Ja som vanligt blir man inte klok på sjukvården... Men som sagt var oroa dig inte för nu har dom dig under kontroll. Det finns 4 stadier av cellförändringar. Om du har lättare så är du i stadium 1 el 2. Cancer är 4. Ibland försvinner cellförändringarna av sig själva eller med hjälp av antibiotika. Om de inte gör de tar de alltid in en till en klinik så att de som sysslar med detta dagligen får ta en titt på cellförändringarna. Dom kommer att ta nya tester men även ta bort de cellförändringar som de kan se (så var det för mig i alla fall). Vet du om du ska sövas eller? Var ska du gå?

• Sanna D

msnorrland:
    Blir lite orolig att det kan vara mer allvarligt än det låter. Det finns cancer i släkten också..
    Jag ska sövas, det är tydligen så de gör med alla på det lasarettet.
    Ska gå i Karlskrona...
    Vet du om man får bedövning också, trots sövning?

• Kwela

Hej! Jag tycker verkligen inte att du ska oroa dig. Dom har dig ju under kontroll nu så att det inte utvecklas värre. Det är ju olika från olika sjukhus om man sövs eller inte. En vän till mig i Södertälje fick sövas men jag behövde inte det.

Det kommer att kännas mycket bättre efter det att du varit där och har talat med din läkare.

Lycka till och stor kram

• Sanna D

Tack för ditt svar.
    Har du några barn? Sa dom något om op och graviditet?

• Sanna D

msnorrland: såg på din beskrivning att ni också försöker få barn. Har de sagt att det kan bero på dina cellförändringar? Sköterskan jag pratade med sa att det kan vara en orsak....

• Kwela

Jag har frågat både min gyn och läkaren på kliniken och dom säger båda att det inte har något med det att göra. Fast jag har undrat själv om det inte kan vara så... Vi har fått försöka en gång efter ingreppet och jag fick tyvärr mens igår. Men vi missade nog ÄL, vilket inte ska hända denna månad. Så vi får se om det händer något. Hoppas...

• nancy 15

hej!i april-05 var jag på op pga lätta cellförändringar, hade fått antibiotika mot det tidigare men det hjälpte ej. i augusti 05, tog de nya prover och det var ok,i december 05 fick jag pergo i februari -06 blev gravid på tredje pergo kur och är nu i vecka 13.lättare cellförändringar är inte cancer, men om man går med detta i 10 år kan man utveckla livmodercancer, själv trodde att jag skulle dö.lättare cellförändringar påverkar inte chanserna att bli gravid (enligt alla tre gynekologer jag har frågat), känner en som blev gravid trots att hon hade cellförändringar.det är viktigt att gå till de kontrollerna när man blir kallad.de skrapar bort cellförändringar, efter 2-3 månader kallas du in för ny prover för att försäkra sig att de är borta,då få du börja med pergo, därefter kallas du till undersökningar. LYCKA TILL MED OP OCH MED PERGO!

• Sanna D

Operationen är genomförd (förra fredagen) och nu väntar jag på svar om det är ok eller inte. Jag har inte ont nu efteråt och blöder inte alls mycket.
    Tack för alla era svar. Det har hjälpt jättemycket.

Svar på tråden Cellförändringar