• harryboy

    jätte cysta

    Behöver igentligen bara skriva av mej.Finns det någon mer som har haft en jätte cysta på ena äggstocken? Min var ca 10x25cm.Blev opererad i mars i år då jag fick ta bort äggstock och äggledare på höger sida och har efter det mått skit psykist. Fick på åter besöket veta att det var en så kallad "border line" cysta, den hade alltså ändrat på sig och höll på att bli elakartard. På samma besök fick jag oxå vet att om jag tänkte skaffa barn i framtiden så borde jag inte vänta utan skaffa barn NU. Nu är problemet att min sambo vill inte ha barn nu han vill vänta. Hur ska jag få honom att förstå att det inte finns något "vänta" utan att det är NU eller inte alls.Jag håller på att bryta ihop totalt,jag börjar få panik. Jag är 29år och har bara en äggstock, väntar vi så kommer jag troligtvis bli barnlös och för mej skulle det vara en katastof. Hoppas någon vill svara på det här vore jätte tacksam. Jag behöver få skriva av mej till någon som förstår *kram på er alla*

  • Svar på tråden jätte cysta
  • solen13

    Hur länge har du och din sambo varit ihop? Har han varit med dig hos doktorn? Kan ju vara att han inte tror att det är så allvarligt, killar är ju knasiga.
    Försök förklara för honom att vill han inte nu så blir det aldrig.
    Hoppas allting löser sig.
    "styrke kramar""

  • harryboy

    vi har bott ihop i 1,5år. Han har inte varit med till läkaren. Frågan är bara hur man förklarar på ett sätt som killar förstår.Blir snart tokig jag vill ju ha en bebis *kram*

  • Thelma3

    Jag har opererat mig tre gånger för cystor. sista gången i sammanband med snittet. Så jag har också bara en äggstock. Men det var någon doktor som sa till mig att även om man bara hade en äggstock så skulle det inte vara svårare att bli med barn. Ha det bra.

  • bunny75

    10x25cm??? eller 10x25mm??? Låter ju fruktansvärt stort!!!
    I vilket fall som helst önskar dig allt det bästa i bebisverkstan och att din kille är villig att bli pappa i snar framtid!!!
    Kram

  • harryboy

    Mitt problem är att cystan med all sanolikhet kommer tillbaka inom ett år eller två och då är risken stor att den andra äggstocken ryker. Barn blir ju tyvärr inte så ofta till på första försöket *kram*

  • glittervind

    Hej harryboy.
    Jag opererade bort en ca "grapefruktsstor" cysta + äggstock för snart 5 år sedan. Det var absolut lite av en chock och jag förstår att din situation är ännu värre. Jag håller med solen13 om att det kanske skulle kunna funka om du kunde boka in ett möte med doktorn eller någon barnmorska som känner till situationen där din kille kan följa med. Ni borde ju ha rätt till stöd och råd i en sån här speciell situation. Hoppas verkligen att det går bra för er. Lycka till.

  • Puma80

    Jag har haft en cysta som var 4*4 cm...
    Jag hade ont så in i helvete, kunde inte lyfta benet ...
    Du måste haft jätte ont
    Hoppas att det löser sig så ni får en bebis...
    En stor varm kram

  • EMR

    Åh, stackars dig! Ta med dig din sambo till doktorn och låt honom eller henne förklara för din kille hur viktigt det är att ni skaffar barn nu. Det kanske biter bättre.

  • nellylou

    Jag säger som så många andra här; ta med din kille till doktorn! Vill han ha barn med dig så förstår han säkert allvaret efter besöket. Han får ju faktiskt en "invänjningsperiod" då ni ska försöka få barn, och även sen med en graviditet. Det tar ju ett tag tills bjebin kommer! Hoppas verkligen att din sambo förstår dig. Kramar

  • Ms Leia

    Åh stacakre. Ta med din sambo till läkaren, och be läkaren förklara för honom.


    ♥♥ Vårt lilla pyre * 28 maj 2006 ♥♥
  • S t i n a

    Ville bara berätta att jag också haft en borderline-cysta på ena äggstocken. Fick höra att den var jättenära att utvecklas till cancer, men att den togs bort i sista stund. Äggstock + äggledare togs samtidigt bort på ena sidan.

    Detta hände för två år sedan, och nu är jag gravid i v 12.

    Var helt vettskrämd i flera månader efteråt, och var i princip övertygad om att den skulle komma tillbaka. Har nu pratat med mååånga läkare (6-7 st) om saken, och fått veta att bara man opererar bort den INNAN den hunnit bli elakartad, så är man i princip botad. I 1-3% av fallen kommer den tillbaka, men det är ju jätteliten risk!!!

    Förstår inte riktigt varför din läkare sagt att du måste bli gravid NU, men vile bara försöka trösta dig med det jag fått veta, samt ge ett exempel på att det INTE är svårare att bli gravid med 1 äggstock (tog 4 försök för oss).

    Kramar och lycka till med övertalningen!!

  • ocksåjättecysta

    Hej Harryboy,
    vill jättegärna höra hur det har gått för dig! Jag har just (igår) fått reda på att jag har en jättecysta (stor som ett fullvuxet bebishuvud, fast vätskefyllt).  På ultraljudet idag sa doktorn att "den ser godartad ut" men att den var så stor att han "inte kunde se äggstockar och sånt ordentlig" ville skicka mig på datortomografi av buken. Känner mig ganska orolig...

  • Irmeline
    ocksåjättecysta skrev 2014-01-31 11:19:42 följande:
    Hej Harryboy,
    vill jättegärna höra hur det har gått för dig! Jag har just (igår) fått reda på att jag har en jättecysta (stor som ett fullvuxet bebishuvud, fast vätskefyllt).  På ultraljudet idag sa doktorn att "den ser godartad ut" men att den var så stor att han "inte kunde se äggstockar och sånt ordentlig" ville skicka mig på datortomografi av buken. Känner mig ganska orolig...
    Om du går in på hennes profil ser du att de fått ett barn 2009 :)
Svar på tråden jätte cysta