• Fru Baby

    Återkommande urinvägsinfektion...fler som har så? Och vad...

    gör ni åt det? Förutom att man får en kur penicillin och kan dricka tranbärsjuice. Finns det något annat?

    Jag tror att jag blir galen. Jag lever precis som alla andra människor. Renlig, har inget konstigt för mig i sängen och torkar mig givetvis framifrån och bak...ha ha (vad annars?).
    Men ändå blev jag halvt utskälld av en sjuksköterska som ringde upp mig igår om mitt urinodlingssvar.
    Colibakterier igen... De man har i tarmarna. De är de vanligaste bakterierna att ha vid en uvi hos en kvinna. Vi har ju så kort bit mellan slida och ändtarm. Jag jobbar själv inom vården(vilket hon vet om) och vet givetvis en hel del om detta.

    Ändå fick jag höra saker som:
    "Du kanske får tänka över hur du lever"....."Något tokigt måste du ju göra som får tillbaka din uvi"....
    Jag blir så j-vla arg så jag tror jag smäller av!!!
    Det kändes som att hon insinuerade att jag skulle ha analsex eller något sånt. Vilket jag inte har (inte för att jag fördömer dem som har det heller). Eller så trodde hon att jag har flera olika partners eller vad?! Är gift och har bara varit med 2 st män i hela mitt liv.
    Och vad skulle det ändå ha med saken att göra om jag ahde varit med fler...?
    Man rår ju inte för att man är känslig och får tillbaka något sånt här. Har haft problem med uvi sedan jag var 11-12 år.
    Har någon annan blivit illa bemött pga. av detta?
    Jag är nyfiken.

  • Svar på tråden Återkommande urinvägsinfektion...fler som har så? Och vad...
  • isisisis

    Fru Baby....Trångsynt?
    Jag undanbeder mig dina påhopp.
    Saken är den att jag i många år plågats av urinvägsinfektion,sista gången så blödde jag kraftigt när jag åkte in på akuten! Då var jag riktigt rädd kan jag säga!
    Numer har jag varit problemfri sedan ett år tillbaka.Jag har knappat INBILLAT mig att jag haft denna smärta vid alla tillfällen,liksom jag inte inbillat mig att jag numer inte har besvär länge!
    Men jag har förstått att endel plågas oavsett vad de försöker med för att bli av med problemen,men det är ingen anledning att inte upplysa de som inte vet.....kan man hjälpa någon med att upplysa så är det värt besväret anser jag!!

  • Carrran

    Hej.
    Jag har haft regelbunden urinvägsinfektion i 5 år nu. Doktorn har inte gjort ett dugg för att hjälpa mig. Han blev less att jag kom varje månad så jag fick medicin som jag fick äta i ett år så jag slapp komma dit. Det skulle förebygga UVI.

    Men sedan fick jag Aloe Vera rekommenderat av en barnmorska och sedan jag började att dricka det har jag inte haft UVI på 5 månader!! Sååå skönt!

    Det är bara att gå till en Hälsokost och säga att du vill köpa drickbar Aloe Vera, kostar kring 100 kr och räcker ett bra tag. Så dricker man det morgon och kväll. Hoppas att det funkar om du testar det =)

    Sedan om du får det brukar jag ta ett varmt bad och kissar ut så mkt som möjligt i badet (låter äckligt men är så skönt att slippa smärtan), värma vetekudden och sova en sväng. Det brukar funka för mig. Och när du kissar, ta ett djupt andetag å slappna av så kommer de sista dropparna. Lycka till!!!

    //Carro

  • Thèresé  1982

    isisisis: Jag måste bara säga att jag tror inte det där med trångsynthet var till dig utan att det var svar på att jag skrev att jag fått frågan om jag varit otrogen men...hon hade skrivit ihop det...kanske har fel var bara tvungen att säga det för jag läste som du tills jag kom på att det kanske var till mig!

  • Akk76

    Aloe Vera är ju bra mot mycket, men det där med badet lät ju inte så vidare fräscht, det tror jag faktiskt att jag skippar.
    Man ska ju helst inte lägga sig i ett bad när man har UVI. Det är tydligen inte så bra.

    Jag har haft UVI så ofta så jag kan gå med det ett bra tag innan jag märker något. Så det är ganska jobbigt för plötsligt så får jag feber och bler jättetrött.

  • Fru Baby

    isisisis: Oj! Jag har inte varit här idag alls... Men jag ser att jag var otydlig i mitt inlägg här tidigare. Jag menade inte alls att du var trångsynt. Usch så dumt det blev. Jag skrev först svar på det du skrivit. Att jag också alltid försöker kissa efter sex. Och det som kom sen om trångsynt var tillbakasyftande på det som sköterskan sa till mig . Gud vad knäppt det kan bli. Förlåt om jag strulade till det. Jag är jättetacksam över era svar. För detta är verkligen ett problem. Och faktum är att jag haft detta problem så lång tid och fick veta första för ca. 1 år sedan att man bör kissa direkt efter sex för att förebygga.

  • Fru Baby

    Det var även menat att det var trångsynt sagt till Therése 1982. Hur kan man ens en gång tro att någon varit otrogen och därför fått uvi? Helt tossigt .
    Jag har läst om Hiprex. Gud så bra det låter. Det verkar inte ens som att det är skadligt för varken en själv eller fostret om man blir gravid. Undra om det gäller hela graviditeten om jag skulle börja äta det och bli gravid. Man får höra med farbror doktor. Jag ska beställa en tid.

  • Thèresé  1982

    Konstigt men jag tycker Hiprex luktar så frächt...luktar citrus.
    Kika med läkaren...annars så finns det vagitorier eller andra saker men hiprex ska vara bra om du nu får äta det.

  • Hey Princess

    Jag hade problem med UVI även om jag kissade efter sex. Så jag kissar numera direkt innan och direkt efter sex. Har inte haft uvi på länge nu.
    Vad som även påverkade mig var att så fort jag åt antibiotika så fick jag uvi. Fick därför en speciell antibiotika som hjälpte mig.
    Min naturliga flora i underlivet var troligtvis i obalans så därför fick jag uvi återkommande under många år.

  • Incredible

    hejsan
    blev lycklig när jag hittade hit.. har sen jag var några månader gamal haft kronisk uvi, utredning efter utrednig, tablett kur efter tablett jur. druckit allt och gjort allt... urologer, njur grejer...
    men inte funkar det?
    har nu blivit imun mot penicillin, men fick höra talas om, av min snokande mamma, att det finns en vaginal tablett som förhindrar det...
    kommer inte ihåg namnet, men ska ringa henne i morgon igen.
    så.... jag lider med er.

  • Fru Baby

    Åh vad roligt att så många har svarat på detta. Men tråkigt att vi är många som lider av detta .
    Incredible: Ja, du måste komma ihåg att fråga henne. Det låter ju jättebra det!
    Jag

    Jag blir så förvånad då jag tänker på så många gånger man har sökt hjälp för detta men sldrig fått höra talas om dessa hjälpmedel som ex. Hiprex, vaginaltablett osv.
    Det är tråkigt för oss patienter med dessa problem att kunskapen verkar dålig inom området.
    Tur att vi har varandra här på FL. För olika tips och råd.
    Kram på er!

  • Mysmis

    Hej tjejer!

    Jag vet precis hur det är. Hade min första uvi vid 17-års ålder (är nu 24), och har därefter haft uvi ett flertal ggr/år. Jag är verkligen jättekänslig. Kan få känningar efter sex, och om jag av någon anledning hållt mig länge (vilket jag försöker att inte göra), om jag inte druckit tillräckligt eller om jag har badat (i havet eller i bassäng). Ibland får jag det utan att jag vet varför.

    Det förstör verkligen jättemycket. Men jag har faktiskt lyckats hitta något som brukar hjälpa mig. Både på hälsokost och receptfritt på apoteket finns det något som heter UVA-E (tabl). Det för för uvi, och det lindrar faktisk. Jag har numera alltid med det i handväskan, och tar ibland i förebyggande syfte (vid ex sol & badsemester).

    Det fungerar för mig, så jag kan verkligen rekommendera det. Hoppas det hjälper för er oxå!!!

  • Fru Baby

    UVA-E har jag sett men tänkt att det hjälper nog inte. Att man behöver penicillin för att bli fri besvären. Men man har så dåligt koll på vad som lindrar innan man vågar sig på att testa. Så det ska jag helt klart göra!

  • ak4cia

    Hej!
    vet precis hur det är.
    har haft uvi, från och till mängdet av ggr de senaste 10 åren..
    var odkc inte sjuk mellan 2001- hösten 2005.
    det som har hänt mig är att det har utvecklats till bäckenblotteninflammation, dvs gått upp i njurar..
    har skött mig som man ska.. druckit tranbär..

    tips på annat förebyggande man kan göra?

    går på mediciner för det nu.. dvs förebyggande..

  • Perla

    säger bara _TRANBÄRJUCICE!!!!!!
    funkar skitbra, drick massor!

    en dekokt (som thé) på persilja är grymt bra med!

  • Carrran

    Jag har haft problem med UVI i nästan 6 år nu. Kissar oftast blod då också.
    Jag har testat tranbärsjuice, vatten med citron å allt man kan tänka sig.

    Men en sak som verkligen har gjort susen för mig är drickbar Aloe Vera!!! Kanon bra! Finns på hälsokost. Jag började att dricka det morgon och kväll och nu har jga inte haft UVI på 6 månader och så länge har jag aldrig varit utan det. Helt underbart!

    Lycka till!

  • MindotterIsadora

    Hej! jag lider av kronisk urinvägsinfektion, dvs får det lite då o då. Nu har jag däremot inte haft det. Har nämligen ätit och ÄTER tranbärstabletter... Finns på hälsokost.. Gå in dit o berätta att du vill ha det.. så plockar det fram åt dig

  • UngKvinna

    jag har haft mycket problem med uvi för ca 1/2 sen hade jag uvi 3 ggr på typ 6 månader, hemskt!!! har haft mycket problem sen jag var liten... har fått medicin av läkaren... nu har jag inte haft det på ett tag =) dricker tranbärsjuice o aloe vera =)

  • Ia 70

    Tranbärsjuice, mycket vatten och kissa direkt efter sexet,  Bra handhygien (låter kanske konstigt) men man e ju lite överallt under akten både mannen i kvinnan och man har en massa bakterier på händerna som man kan föra över "dit ner".

Svar på tråden Återkommande urinvägsinfektion...fler som har så? Och vad...