• Splach

Bulldog hjälp behövs.

Japp nu är det så att jag har börjat fått intresse av Bulldogs, egentligen är det schäfrar som ligger mej varmt om hjärtat, men då jag inte har möjlighet att mortionera en schäfer så pass mycket som dom behöver, så har jag övervägt att en Bulldog skulle passa mej perfekt.. tycker det är riktigt eleganta hundar.

Men undrar lite vad det är för skillnad på Americansk bulldog osv.. ?
    Och vart man kan få tag på dom, har kollat blocket, men det fanns bara några få annonser, jag vill ju kunna komma hem och se hundarna i dess rätta miljö.. träffa föräldrarna osv..

Ni med bulldogs, var köpte ni dom? är det någon här som föder up dom?
    och vad är det jag ska kolla efter?.

Tacksam för hjälp

• Svar på tråden Bulldog hjälp behövs.
  • JaneDoe

ja dyra är de verkligen! Har sett engelska bulldogs (vuxna) för 15000 på blocket :O Men det är värt att lägga ut de pengarna på en hund från en seriös uppfödare så du vet vad du får, och som avlar för att få fram så friska individer som möjligt.

rasklubb för eng.bulldog
    www.skeb.se/

där har de en sida om valphänvisning: Nina Boman, Tele: 070 36 40 852. annars tar du kontakt med en uppfödare och säger att du vill stå i kö hos dom.

Lycka till!

• Kennel

ja,en fralla kostar ca 15 000kr som valp.men är de äldre och avelsdugliga,kan de kosta hur mkt som helst.
    men aggressiva mot andra hundar är de absolut inte.de visar gärna att de bestämmer,men är inte aggressiva.
    men ingen regel utan undantag såklart.

• Sulla

Har själv pratat med uppfödare till eng bulldog som säger att priserna ligger på 16 000 o att försäkringarna är skyhöga
    Jag är oxå jättesugen på en "bulle" men vi har beslutat att vänta ett par år

• Splach

har aldrig hört att dom ska vara aggressiva mot andra hundar, tror inte det finns någon ras som är aggressiva mot hundar, utan det beror troligen på individen själv, och hur den har blivigt behandlad från andra hundar som liten..
    Inte ens hundar som skulle vara aggressiva mot andra hundar är omöjliga..

"Vi"pappa har en hund, som inte ens skulle tåla att se sej själv i spegeln..
    Han totalt hatar andra hundar, men så ville mamma med ha en hund, för det där var ju pappas jobbar hund.. Så hon köpte en hund, och han fick helt enkelt lära sej att gilla hon.. vist det tog tid, det var mycket övning, men nu går dom hur bra som helst ihop! men han gillar fortfarandes inte "andra" hundar..

Hade i första hand tänkt mej en engelskbulldog, men vill vara på det klara att det är rätt hund för mej innan jag köper en, sedan måste jag ju självklart sprara ihop pengar..
    Tycker att det är bra att dom kostar en slant, även om det verkligen svider i plånboken, men då kommer dom även till bra hem, för en människa som har råd att köpa en hund för 10-20 000kr, har troligen råd att sköta hunden med!
    Det finns allt för många djur som är för billiga, som rent av skänkes, och som kommer till dåliga hem, folk som tar sej vatten över huvudet, inte hade räknat med vilket ansvar det faktiskt är..
    Därför tycker jag att det är bra, fast det svider.

• Pshevil

Hej!
    Vi har en engelsk bulldog som heter Vegas som är 4 år nu i höst. Hon är snäll, envis och lat och är den perfekta hunden för oss! Hon kräver inga långa promenader men kan gå ut och gå längre sträckor om det inte är för varmt. Sommaren är lite jobbig för henne om det är för varmt för då behöver hon mycket vatten och orkar inte lika mycket. Men hon är jättepigg och glad.
    Vi köpte henne från en kennel i Fjälkinge (Skåne) för 12 000 kr. Det var värt varenda krona! Hon är en underbar hund och jag skulle inte kunna tänka mig någon annan ras. Funkar jättebra med barn också.
    Fråga gärna om du undrar något mer och kolla in henne i mitt galleri.

• JaneDoe

Vet inte om det stämmer eller ej om de är aggressiva mot andra hundar, jag kopierade texten från royal canins hemsida.
    Visst blir hundar till stor del vad man gör dom till, men vissa raser går sämre med andra hundar hur du än behandlar den. Sen finns det självklart alltid undantag också Men tex labradorer brukar gå bra med andra hundar, medans amstaff går lite mindre bra... Amerikansk bulldog är den enda av bulldogarna jag har koll på och den påminner ju mycket om amstaff i både sätt och utseende...

• Splach

Ingen hund födds aggressiv..
    Däremot så kan det förekomma att visa raser, har svårare för att vara i flock och har svårare för att komma överens med andra hundar..

Det man kan göra som köpar och uppfödare för att underlätta för sådant, är att låta valparna gå kvar vid sin mamma och sina syskon till minst 10-12 veckors ålder..
    Vist skk säger att 8 veckor sedan klara dom sej själva, men att klara sej själv är en sak..
    Vid 8-12 veckor ålder, lär sej hunden hur dom ska vara mot andra, dom lär sej att vara sociala jämtemot andra hundar, hur dom ska bete sej mm..
    Det är fakstiskt jätte viktigt för en hund att få stanna till 10-12 veckor ålder, samma sak gäller katter..
    Dessvärre verkar en del "väldigt många" både köpare och säljare, köpa och sälja djur tidigare..

• JaneDoe

Det håller jag med dig om! Bland raskatter är det ju standard att de stannar hos mamman till 12veckor, och det blir en mycket tryggare katt av det än de man tagit vid 6-8veckors ålder, så jag kan tänka mig att det är samma sak med hundar.

• Pshevil

Engelsk bulldog är en väldigt godmodig ras och Vegas fullkomligt ÄLSKAR andra hundar. Det är nästan så det är lite jobbigt ibland, eftersom andra hundar inte alltid älskar henne tillbaka...

• Hallonsaft

Ska man köpa bullhund anser jag att man ska köpa från en tik där hon fött dem utan kejsarsnitt. Kan de inte föda normalt ska de inte gå i avel.

Hoppas Du finner det Du vill ha! Lycka till!

• Pshevil

När det gäller engelsk bulldog föds i princip alla valpar med kejsarsnitt, huvudet är för stort. Jag har inga problem med det, men har man det ska man naturligtvis inte köpa en sån ras.

• Splach

Att dom födds via kejsarsnitt har jag inga problem med..
    Fast samtidigt tycker jag att det är synd att det är så, då det inte är "så naturligt" men å andra sidan finns det nästan ingen hund som inte är sönderavlad..
    Så om man inte vill ha en hund som är sönderavlad på något sätt, så ska man inte ha hund..
    Den enda riktigta hunden i så fall är Varg! och en sådan hund vill du inte ha, det lovar jag dej..

• Splach

som inte är sönderavlad ska det stå och inte som är sönderavlad..

Svar på tråden Bulldog hjälp behövs.