• Svar på tråden Det supergoa gänget del IV
  • syster76

    Bättre och bättre dag för dagFlört Inatt ammade Maja vid 23 tiden men var vaken till ca 00.30 och sov till 06.30. Så skönt att få känna sig utvilad. På tisdag blir det att gå på visning av ett radhus. Vi stortrivs här men måste ha större. Dags för frukost kram 

  • Aussielotta

    Tjena på er alla i orkanovädret! Här blåser det för fulla muggar, men det är strålande fint väder i övrigt. Surt att man inte kan gå ut på promenad med lillen då...

    Sessa --> Va trist att Leon inte vill sova i spjälisen. Vi lägger honom i vaggan varje kväll och han sover gott där. Det är inte ofta han ligger hos oss, det är bara om han verkar vara lite pigg eller orolig, då sover han hos oss och vi klappar honom lite lätt på huvudet, det älskar han och slumrar in så gott. Mysigt.

    Vi testade att lägga honom i spjälisen i hans egna rum idag på dagen. Han somnade gott, men jag tror vi har det för varmt i det rummet, går inte att reglera elementet heller...får ringa fastighetsskötaren...

    Inatt somnade lilleman kl 00 och sov till kl 05, åt litelitegranna och sov vidare till kl 08.30 :) då han inte ville äta, konstigt. Han har börjat bajsa mindre nu, han som brukar bajsa typ jämt, känns liksom konstigt, men antar att det är fullständigt normalt det med.

    Hans näsa är fortfarande störande för honom, men vi kan som läkaren sa inte göra så mycket mer för honom nu, mer än det som vi gör. Inatt funderade jag såååå många gånger på om jag skulle ta upp honom tidigare för att ge honom mat, eftesrom hans sömn stördes av hans trånga näsgångar, han får liksom sömnapnéer och andas inte i perioder...lite läskigt, men antar att det inte är nån fara. Han har ju munnen att andas med om han skulle behöva :)
    Man får liksom sluta oroa sig så mycket.

    Sessa --> Har tyvärr inget bra tips ang att Leon skall hålla kvar nappen längre. Viggo älskar sin napp och man får jobba hårt för att få ut den från hans mun ibland :)

    När det gäller att det tar tid efter amning att få Leon att somna om, det problemet har vi också med Viggo emellanåt, men försöker vagga vaggan och klappa honom på huvudet och lägga honom på sidan ihopkrupen...så brukar det funka bra.... :) Han älskar att ligga på sidan :)

    Förresten, kniper era bebbar ihop sina händer stenhårt? Viggo gör det och samtidigt blir han liksom svettig i händerna...konstigt. NOrmalt det också kanske? haha...

    Ha en fin dag!

  • seSSa

    lotta, japp león knyter handen hela tiden nästan
    vi brukar låta honom sova på sidan så d e ingen lösning för vår del o strykningar på håret/hjässan reagerar han inte på när han sover o när han e vaken blir han lite smått irriterad av d...
    león sover väldigt bra på dagarna, nästan hela dagarna, men dåligt på nätterna. vänt på dygnen typ.. vet inte vad vi kan göra vi försöker väcka honom men inga reaktioner där heller.. han e envis på sitt egna sätt *ler lite utmattande*

  • Que Sera Sera

    Tjillevipp.

    Elina sover oftast riktigt bra pa natten. Det vart bara dom tre natterna som hon hade fruktansvart svart att komma till ro. Borjade undra om det kunde vara for hon vart overtrott... Testade att forsoka rubba hennes somn under dagen sa lite som mojligt nu i helgen och dessa tva senaste natter har det vart som vanligt igen.
    Tankte ju borja med minifomen men har inte tagit tag i det igen sa det vart inte pga den trots allt... Problemet ar ju att hon sover pa mej om dagen men vi har tex ingen tradlos telefon, sa nar det ringer reser jag pa mej = hon vaknar till. Alla dess sma storningar under dagen vart lite for mkt for henne tydligen. Varav overtrottheten pa natten sen.
    Elina vaknar aldrig av att vilja ata utan vaknar (fast halvsover, ogonen stangda o sa) om natten for att forsoka fisa o sa. Da erbjuder jag brostet och da ater hon. Men hon grater aldrig om natten utan ligger o stonkar sej o vrider sej o sa - det ar det jag vaknar utav.

    Om dagen sover hon som sagt pa mej men forsoker lagga henne i sin sang vid soffan ibland just for att slippa rubba somnen men funkar ju inte - da vaknar hon bara istallet.

    Iaf, nu har vi precis gatt upp - for kanske 20 minuter sen. Da har jag legat vaken i sangen ung 1.5 timmar for att lata henne sova klart (sov pa min mage) o sen for att tvatta av henne o sa... Sa vi gar upp ratt sent i den har familjen. Massa somn med andra ord. Visst vaknar jag till under natterna oftare an andra ibland men oftast ar det ratt harmlost. Ibland kan hon vara lite for pigg men brukar hallas halvsovande. Har hant ngn/ngra natter att hon vart lite frustrerad och nar hon val far ata lite for att lugnas (magen spokar mkt ibland) sa blir hon ibland ledsen da hon tappar tutten da hon forsoker trycka fisar. Da kan man stoppa tutten i munnen pa henne men hon ar for frustrerad for att suga tag, far tag - lugnas men sa tappas tutten igen... Det ar jobbigare nattpass...

    Nee, nu ligger hon o har jobbig mage - skall ge henne trosttutte.

    Kram pa er!
    - Q

  • misun

    hej allihopa. Ja, vilket djäkla oväder det har varit de senaste dagarna. På klubben där vi har vår båt har båten som står bredvid vår vält. PÅ vår. Våran båt välte dock inte vidare, vilket var tur. Så nu lutar deras båt på vår. En kranbil skall komma och lyfta upp båten och tillbaka till dess (förhoppningvis förstärkta) vagga. Det blev "bara" lite repor på vår båt men inte är det kul när man har en helt ny båt. Nu måste vår båt in på varv och fixas till vilket är lite bökigt. jaja, det får maken fixa.

    Igår var vi på fest. Det gick bra. Jag och kajsa var bara med under middagen, sen gick vi hem. Kul att få träffa lite folk. Kajsa sov i stort sett under hela middagen, sen ammade hon lite och somnade om. Idag har det varit tv-dag. Let's Dancerepris och Anja Persson och gänget i kombinationstävling och sen Skidskytte. Ibland är det skönt att bara mysa i soffan och inte göra någonting. Nu har maken åkt i väg på ishockey och jag äter lite sen lunch. Dragonkyckling med cous-cous och en tomatsallad med mozzarelle. Mums. Härligt med en man som lagar mat till en. Dragonkycklingen var lite "left-overs" från veckan som gått.

    Lotta och Syster vilken lyx!!! Jag är sååååå avis på era långsovande små bebisar!!

    SeSSa. -det rätar nog upp sig skall du se. Man kan bara försöka aktivera vakentiden så gott man kan, vill ungen sova så vill den. Jag försöer ha så ljust kring Kajsa som möjligt när hon är vaken, försöker aktivera henne med prat och gos i babysittern så att hon kan hålla sig vaken en lite längre stund åt gången. Vill få henne att vara vaken ordentligt och sen sova ordentligt och inte "rävsova" så mycket. (rävsova=småslumra och vakna till i korta intervaller) Men det är supersvårt att påverka henne.
    Jag antar att det är bara att vänta ut det lilla livet. Det ger sej väl så småningom..

    Ha en riktigt skön söndag, så hörs vi snart igen.

  • seSSa

    misun, *suck* man får hoppas att d ger me sig snart... får ju inte mer än 2,5-4 timmars sömn/natt...

  • Aussielotta

    Viggo sover en del på dagarna, men nu tycker jag att han börjar vara vaken lite mer. Nu har han nog inte sovit sedan 12-tiden. Jag var iväg på stan i några timmar och då hade Jonas hand om honom och då sov han inte nåt. Nu sitter han i babysittern coh tittar lite.

    Snart kommer reprisen på Greys Anatomy, den måste jag ju helt enkelt se på!

    Mia --> Viggo sover vissrligen länge om natten (ibland iallafall), men han störs också av sin näsa och det gör jag också, så jag är rätt trött om dagarna ändå ibland. Idag är jag inte trött, vilket är skönt. Däremot har jag nog fått nåt bacill i magen eller nåt....får springa på toa hela tiden nu på eftermiddagen...inte kul. Kanske den nya sojaproteindrycken jag köpte som jag inte riktigt tål..?!?!

    Har förresten idag köpt leksaker till babysittern och en sängmobil till lilleman. Han måste ju liksom få nåt att titta på annat än taket och våra ansikten :) Köpte även en backspegel att ha i bilen så att jag kan se vad lilleman gör i baksätet när han sitter i babyskyddet och jag åker ensam med honom....

  • brinkly

    Hej hej!


    Strömmen av folk tar inte slut... folk vallfärdar för att få se tvillingar. Helgerna är fullbokade med folk som vill komma och titta på killarna. Idag har 3 olika familjer varit här och fikat och grattat etc. Mysigt men man blir trött också.
    STORM!! Det blåser som tusan här.
    I går var jag en sväng på en 35-års fest (utan barn!). Vi kom hem sent, Thomas var hos en kompis med barnen - vi kom hem vid tolv på natten. Så var det amningen etc. Så somnade killarna vid 3. Sov till 7 (och 8) ammade och sov igen till 10.45 - gick upp o åt frukost med de stora barnen. Sen har det bara varit folk här som sagt. Har inte ens kommit utanför dörren.
    Har fått tillbaka babysittern som tjejerna hade när de var små (har varit utlånad. Ted gillar den verkligen. Har också lånat ett babygym i ngt mjuk tmaterial - jätte mysigt att ligga i och titta på alla söta djur som dinglar (haha det låter som om jag ligger i det... Ruben o Ted verkar ligga det!!).
    Idag fick vi massa kläder som var stl 56 - de kan knappt ha dem... kan man byta (utan kvitto) tror ni?!
    Nej nu måste jag natta tjejerna! Och amma killarna! 
  • Aussielotta

    Christina --> Ang byta kläder utan kvitto....jag har bytt i många affärer utan kvitto. Jag vet att Kappahl kan vara lite kinkiga, för de menar att de rear ut så mkt kläder att det är svårt att veta till vilket pris plaggen är köpta för. Det skall nog itne vara några problem. Särksilt inte om det bara är storleken som skall bytas :) Testa!

    Usch vilket trist väder det är här. Varken bu eller bä liksom. Får väl gå ut ändå trots att det är risk för regn och lite blåst... Annars blir det en heldag hemma, vilket är rätt trist faktiskt. Har ingenting inplanerat den här veckan, tråkigt. Inga besök eller så.....buhuuuuuuuu *snyft*

    Fasen att Viggos näsa inte är okej. Han sover ju visserligen om nätterna, men jag kan ju förstå att han har en något störd sömn då han måste andas tyngre pga näsan, nästan snarkande liksom....hoppas hans näsgångar växer till sig snart!!!!!!

    Han verkar ha slutat bajsa helt plötsligt också! Han har inte bajsat sedan i fredags i stort sett...eller nja, en liten liten klick i lördags, men sen inget mer...KOnstigt att det kan ändra sig så över en natt...han som bajsat i stort sett JÄMT! Antar att det är normalt det med???!??!

    Han har börjat oja sig över magen igen tror jag....kanske min kost med icke-mjölkprodukter inte hjälpte...eller så besväras han av att han inte kan bajsa....?!

  • brinkly

    Lotta-->som sagt Ted bajar bara en gång i veckan, det är normalt bara de kissar varje dag.


    Både Ted och Ruben har kräkts idag, efter de ätit (de äter lite, ca 10 minuter) sen kräks de... konstigt. Ringde BVC och hon sa att de kan ha fått någon infektion... suck! Hoppas verkligen inte det. Ja ja det blir väl att amma lite med ofta och hoppas att det gå över.
    Frågade då också om magsjuka och min bm sa att det är mkt ovanligt att så små barn får det... känns ju skönt!
    Regn regn regn är det här...trist! Ska man våga sig ut?!?!
Svar på tråden Det supergoa gänget del IV