• Anonym (livrädd!)

    HIV posetiv!

    Fick för 3 veckor sedan veta att jag vara HIV posetiv efter att jag har lämnat dom normala proverna till BM på in skrivningen. Är i v25.
    Så idag fick jag svar på mitt andra prov och de är oxå posetivt!!!
    Känner mig helt förstörd. Min sambo fick oxå lämna prov och hans var neg.
    Jag vet inte hur jag har fått de alls. Å jag menar de verkligen. Har bara haft sex med 2 människor i hela mitt liv och de är med min sambo plus mitt ex som jag har mitt första barn med och då var jag negativ.

    För 3 år sedan pgr av en bilolycka fick jag blod för att jag misste så mycket då.
    Kan de vara då jag fick de?

    Jag har en liten i magen och kan den nu födas med HIV??
    Mitt livrasar. Vet inte vart jag ska ta vägen.
    Finns de någon som har varit med om samma sak eller som bara kan prata med?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-04-03 16:30:13:
    Nu har jag varit på spec mvc, de gick mycket bättre än jag hade förväntat mig. Fick tom veta att de är en liten flicka jag har i min kropp.

    Men innan jag gick ens in på sjukhuset var en pina. Jag hade sådana tankar om hur dom skulle ta i mot oss (jag och min sambo).
    Trodde att dom skulle ha stora skydds utrustningar och ansikts masker på säg. När vi sitter där i väntrummet så tycker jag att alla tittar på mig och jag vågar inte sätta mig ner för att komma för nära någon. Men när jag blir uppropad så kommer de en liten dam och säger att hon är den läkare som kommer att följa mig hela graven. Hon har bara kortärmat på säg så jag måste fråga om hon inte ens ska ha munskydd på säg.
    Då får jag bara en jätte stor kram av henne och hon säger att hon verkligen ser vad jag tänker. Hon berättade att hon har träffat massor med kvinnor som har blivit smittad med HIV och som har haft samma tankar som mig.
    Då börja jag faktiskt skratta, första gången på länge och berättar för henne om mina tankar jag hade innan vi skulle komma dit. Vi skrattade alla tre som tokiga när jag berätta om alla mina tankar om hur jag tror att alla ser på mig och min kropp.

    Och alla ni underbara där ute som stöttar mig tack för att ni läser vad jag har skrivit och svara mig. Det hjälper jätte mycket. Trodde verkligen inte att internet skulle hjälpa så här mycket, men de är tackvare er.

    I morgon kommer både min sambo och mitt ex få sina svar.
    Ber för allt jag har att dom ska vara friska.

    Ha en underbar dag och ta hand om er

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-04-13 11:07:46:
    Allt är en enda röra. Börjar undra om de var rätt att berätta för min familj (den närmaste) för dom tror att jag är gjord av glas att jag ska dö när helst. När jag själv äntligen (tror jag) förstått att jag inte ska dö i morgon.
    Känslorna är fortfarande så blandade. Kan inte att min sambo ska ta på mig sexuellt. Jag sover inte i samma säng som han och de är ju självklart jobbigt för han. Men jag är så rädd att jag ska smitta han. Älskar han så himla mycket men jag vet inte hur länge jag ska klara av att vara så rädd att smitta han.

    Det är de "många" som undrar över hur vi ska kunna ha ett sexuellt förhållande efter de här. De är riktigt jobbigt. Jag vet inte ens hur jag ska kunna "hångla" med min älskade.
    Vi skulle gifta oss nästa sommar, men vem vill gifta säg med en stor smitta? Jag vet att de inte är rätt att tänka så men de är så jag känner.

    Hur ska min dotter ta det att hon har en mamma med HIV? Hur ska jag kunna leva med att om jag smittar min lilla tös i magen oxå?
    Jag kommer aldrig att kunna amma igen. De var så underbart med min första dotter. Så ni mammor som kan amma gör de!

    Biverkningarna är hemska. Jag är ssså trött hela tiden (mer än när man "bara" är gravid) Kan inte göra mina behov på toan för jag är så förstoppad och jag har sådana vallningar i kroppen + all den febern.

    Min dotter fyller år nästa helg och då hade vi lovat henne att hon skulle få bjuda alla tjejerna på hennes dagis på kalas. Men nu vet jag inte om jag orkar. Vill inte göra henne besviken. Hur hade ni gjort?

    spårningen har jag inte hört något om sedan i början av veckan och då hade 2 st blivit testade. Men svaren kommer först i slutet av nästa vecka.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-14 19:22:22:
    Ska bara skriva här att Vilja är född.

    Hon föddes 10/5 och vägde 1500g

    Kommer inte att skriva här på ett tag nu för vi är inne på neo. Men allt är jätte bra med oss alla. Vilja har redan börjat att få bromsmedecin och kommer att få de i någon vecka.

    Ska tillbak till sjukhuset nu. Men hoppas att ni alla har de jätte bra.

  • Svar på tråden HIV posetiv!
  • Rheannon

    Jag tror också det är en bra idé att åka iväg. Ta hand om dig själv lite liksom..
    Vad fint att din sambo och ditt ex ställer upp för dig.


    Det bästa är att veta vad man letar efter innan man början leta efter det.
  • Anonym (MannenZ)

    Anonym 40.
    Tack det var den aftonbladsartikeln jag tänkte på.
    Citat av Lars Moberg överläkare Karolinska:
    "När man kysser en person, när det gäller erotiska kyssar, kan man förmodligen bli smittad men det finns inga dokumenterade fall. "

    Jag är inte ute efter att skrämma någon, men betänk en mygga som först sticker en person - men blir bortkörd och sticker en annan.
    Den myggans sugsnabel har då varit i två blodomlopp. Kan någon expert på insekter förklara varför det INTE skulle kunna följa med virus emellan?

    Jodå, här är en sådan expertartikel:
    www.plymouthmosquito.com/aids.htm
    I punkt 2 och 3 stödjer man sig på att MÄNGDEN infekterat blod inte skulle räcka.
    Fast i biologin i skolan lär vi oss att i princip en enda viruspartikel eller bakteriecell kan föröka sig om den överlever och hamnar i rätt miljö. *motsägelsefullt*

    Nej mina vänner... det handlar bara om att risken är så extremt låg låg att det bara skulle skrämma folk i onödan.
    Därför matas vi med denna "sanning" att det inte kan smitta.
    Som Hasse å Tages Harrisburg ungefär...

  • Maggan78

    Vet inte ens vad jag ska skriva... Vilket otroligt jobbigt besked att få oavsett vilken fas man är i i livet. Jag skulle nog tycka det var skönt att veta att du, din sambo och ditt ex kan stödja varandra.

    Hoppas verkligen att ni får den hjälp ni behöver!

  • Anonym (Linda)

    Vet inte riktigt vad jag ska skriva för några ord hjälper inte känns det som. Inte heller cyberkramar men jag skickar ett par ändå.

    Jag kan inte ens tänka mig hur du mår just nu men jag är glad för att du har en sådan förstående sambo och ex. Det finns bra mediciner i dag, och du kan leva ett helt liv utan att få AIDS.
    Kan du inte ringa till någon kurator på sjukhuset och prata. Det måste ju kännas som en evighet tills fredag.

    massor med kramar till dig tjejen!

  • Anonym

    Hej! Vad rådde banmorskan dig till när ditt resultat var possitivt?

  • ärtmamma

    Kan förstå att det inte finns några ord i världen som kan trösta dig nu så jag skickar en enormt stor bamsekram till dig. Det här är nåt av det värsta som kan hända en människa. Och ingen förtjänar detta... Mina tankar finns hos dig... Många kramar/ Malin

  • Rheannon

    MannenZ,
    Ja och i artikeln du länkar till står det:


    "Studier gjorda gällande hiv-smitta genom myggbett visar tydligt att viruset ses som mat för myggan och går alltså genom matspjälkningen. Alltså, myggor som får i sig hiv-smittad blod bryter ned smittan och förstör den helt inom 1-2 dagar. Viruset överlever inte och kan då inte föröka sig och inte flytta sig till salivkörtlarna. "


    Om du läser hela texten (orkar tyvärr inte översätta hela) så ser du att myggor inte kan sprida hiv-smitta.
    Det bästa är att veta vad man letar efter innan man början leta efter det.
  • Anonym (MannenZ)

    Rheannon.
    Jodå jag ser vad dom skriver (men köper det inte rakt av).
    Jag pratar om blod som inte nått myggans matspjälkningssystem, utan finns kvar på och i sugsnabeln varefter myggan är direkt på en annan människa.

    Varför hanteras i så fall vanliga kanyler som "riskavfall"?

  • Rheannon

    Det förklarar man längre ner på sidan. Mängden är helt enkelt inte tillräcklig för att kunna bli smittad.
    Men nu tycker jag faktiskt det är nog diskuterat om detta. TS vill säkert inte se sin tråd bli en diskussions-tråd om huruvida myggor smittar eller inte. Hon behöver stöd och omtanke och inte en diskussion som det här.
    Vill du fortsätta diskutera detta så får du starta en egen tråd.

    TS, jag är ledsen att vi kidnappade tråden för dig.


    Det bästa är att veta vad man letar efter innan man början leta efter det.
  • bustjejen

    Usch ts, vad jobbigt . Kan tänka att du har 1000 tankar i huvudet just nu. Vad skönt att du har bra stöd av din sambo och ditt ex.
    Många varma kramar från mig.

Svar på tråden HIV posetiv!