• Grenadjären

    Fler militärt intresserade

    Finns det flera som är intresserade av det militära och som engagerar sig frivilligt i ngn militär organisation?

  • Svar på tråden Fler militärt intresserade
  • mullek

    Högvakten går hemvärnet från Skaraborg en gång om året i september..När barnen bli äldre så ska jag gå..
    2008 är det våran tur på hösten att göra ett försök med hemvärnsvecka istället för en dygnsövning..Upplägget blir väl att batstab rycker in måndag, kompstab tisdag,plutch onsdag, gruppchef torsdag och manskapet kommer fredag kväll till söndag..
    faller detta försöket väl ut så kommer det nog att införas i hela landet...

  • Grenadjären

    Under vpl gick vi högvakt på Drottningholm. Och precis som du säger. En av posterna på framsidan av slottet mot parken ropade över radion att det lät som om någon blev våldtagen, men det var hjorten som vrålade.
    Själv stod jag på post 3 med utsikt över viken . Detta var i början av april så det var väl inte varmt direkt.


    Grodmannen skrev 2007-05-16 04:44:05 följande:
    Fyfan högvakten, vet inte vad vårat kompani gjort för illa med oss skickade de 3 ggr. 1 till Stockholms slott och 2 ggr till Drottningholm.Svinkallt att stå på vintern i snålblåst och titta ut i mörkret, man känner sig som en idiot.Ett tips för er som har det framför sig. Hör ni konstiga ljud i parken, försök inte springa ifatt krondjorten, de är snabbare än er ;). Dock hade vi en rivstart av en bil en gång.Mest intressanta upplevelsen var av blåljus på bron utanför utan att någon hörde av sig vad som försigick. Det var ett gripande av Sturecompaniet mördaren/kumpan.Bättre var det med övningarna ute i skogen, det var givande iallafall.Låg på A1, LedningsgruppenHemvärnet fick jag inte börja i.Har några polare där som ville ha med mig i deras grp. Jag fick höra av dem när jag fick avslag, flera år senare, att det var nån på hemvärnet som hyste agg mot mig. När jag fick höra det känndes det som det kunnde kvitta med engagemang om nån var långsint för någonting. Inte min förlust.Nu lirar jag mest med militärt folk på Battlefield 2 =)
  • Grenadjären

    Östgöta hemvärn har gått högvakten vid slotten nu sedan 2002. Första året med hemvärnet från Norrköping, Finspång och "lantvärnet"
    Från 2003 och till i år så är det blandat från hela Östergötland. Jag har stått på post vid Logården nattetid och de senaste åren som post 7 vid slottsbacken. I år går jag som avlösningsförare i 3.e avlösningen, men leder även 2.a gruppens 1.a avlösning vid pågången.

    Det märkligaste som hänt mig / oss, förutom när rikshvch käftade med gevärsposten är:
    2004: en äldre man kommer gåendes ut från en gränd i Gamla stan. På axeln har han en jumbobandspelare som spelar musik för högan sky. Han har skägg till knäna, bar överkropp, shorts och barfota. (sep 13 grader) Han ställer sig och glor på gentlemännen som spelar boule vid HKH Prins Bertils Boulebana framför Obelisken.
    Jag kontaktar patrullen som kommer ut för att avvisa mannen för att han stör omgivningen. Men han låter sig inte bortföras utan att högljutt argumentera.

    2005: En rysk turistbuss försöker parkera 3 meter från min post på post 7 slottsbacken. Jag får efter flera artiga försök ta till otrevligare ton mot den nonchalante busschauffören. Patrullen tillkallas och bussen försvinner.

    2006: Ett trio yngre studenter uppehåller sig ca 10 meter från min post (post 7 slottsbacken) Jag hör dem diskutera om att de tänker hitta på något bus. En av tjejerna ur trion kommer fram till mig och börjar ta av sig kläderna, varpå de andra börjar filma. Jag avvisar dem, men de börjar argumentera varpå patrull tillkallas som bistår avvisningen.

    Under natten/morgonen befinner sig StfVaktC ute på visitationsrunda runt till de olika posterna runt slottet. Med sig har han några man ur patrullen. Strax nedanför Logårds-trappan ertappar de en man som bedriver suspekt verksamhet i en av fontänerna. När han ser soldaterna så hoppar han ur fontänen varpå han börjar göra konstiga utfall mot dem. Stf-chefen fattar snabbt galloppen och fäller mannen i marken blixtsnabbt, han gör motstånd och vår stf visar tydligt att han är beredd att dra pistol. Då lugnar sig mannen, som visar sig vara holländsk medb på semester i Stockholm.


    mullek skrev 2007-05-16 15:24:46 följande:
    Högvakten går hemvärnet från Skaraborg en gång om året i september..När barnen bli äldre så ska jag gå..2008 är det våran tur på hösten att göra ett försök med hemvärnsvecka istället för en dygnsövning..Upplägget blir väl att batstab rycker in måndag, kompstab tisdag,plutch onsdag, gruppchef torsdag och manskapet kommer fredag kväll till söndag..faller detta försöket väl ut så kommer det nog att införas i hela landet...
  • Ångan

    grenadjären:

    Kan upplysa dig om mannen med shorts 2004 ALLTID går i shorts och bar överkropp. Spelar ingen roll om det är + eller - 20 grader

  • mullek

    Kommer inte riktigt ihåg när vi började gå högvakten men det bör vara runt 96-97..
    Vi har ju med våran egen musikkår på högvakten men högvakten är ju inte första prio vad det gäller Hv:s uppgifter..
    Ska ev följa med till försvarsdagarna i Malmö 2-3/6 och jobba för P4..

  • mullek

    Personliga motsättningar ska inte ligga tillgrund för om någon ska nekas inträde i Hv eller inte..Sådan måste man lägga åt sidan och istället se till personens kompetens och utbildning..


    Grodmannen skrev 2007-05-16 04:44:05 följande:
    Fyfan högvakten, vet inte vad vårat kompani gjort för illa med oss skickade de 3 ggr. 1 till Stockholms slott och 2 ggr till Drottningholm.Svinkallt att stå på vintern i snålblåst och titta ut i mörkret, man känner sig som en idiot.Ett tips för er som har det framför sig. Hör ni konstiga ljud i parken, försök inte springa ifatt krondjorten, de är snabbare än er ;). Dock hade vi en rivstart av en bil en gång.Mest intressanta upplevelsen var av blåljus på bron utanför utan att någon hörde av sig vad som försigick. Det var ett gripande av Sturecompaniet mördaren/kumpan.Bättre var det med övningarna ute i skogen, det var givande iallafall.Låg på A1, LedningsgruppenHemvärnet fick jag inte börja i.Har några polare där som ville ha med mig i deras grp. Jag fick höra av dem när jag fick avslag, flera år senare, att det var nån på hemvärnet som hyste agg mot mig. När jag fick höra det känndes det som det kunnde kvitta med engagemang om nån var långsint för någonting. Inte min förlust.Nu lirar jag mest med militärt folk på Battlefield 2 =)
  • Grodmannen

    Den killen platsar nog inte i hemvärnet ;). Vill man ha action, får man mer än nog action i krig.
    Svenska militären vill ha jordnära människor. Även om äventyrligt lagd inte är en nackdel om man söker sig till FN-styrkan.


    mullek skrev 2007-05-17 12:19:05 följande:
    Personliga motsättningar ska inte ligga tillgrund för om någon ska nekas inträde i Hv eller inte..Sådan måste man lägga åt sidan och istället se till personens kompetens och utbildning..
    Ska och görs är inte alltid samma sak :/
    Då var då och nu är nu.
    Och nu ligger mina prioteringar på helt andra håll.
  • mullek

    Har själv skrivit in personer i Hv som jag inte kommer överens med..Mem jag lägger alltid personliga motsättningar åt sidan när det gäller att rekrytera bra kompetent personal..

  • Grenadjären

    Mullek

    Nej, högvakt är ju ingen prioritet. Men det är ju en skarp uppgift. Kanske det skarpaste man får göra som skyddsvakt. Det regnar ju inte rena skyddsvaktsuppdrag direkt.
    Vakt och bevakningsuppgiften har ju mest fokus, det är ju därför man är där, själva paraden är ju en "bisak", man passar helt enkelt på att visa upp sig ecercismässigt.

    Skaraborgs hemvärnsmusikkår spelade vid vår högvakt från Armémuseum till slottet och konserterade på slottet för några år sedan. Det var verkligen ruter i den kåren. Minns bastuban som nog var den mäktigaste jag sett.

  • Pajas

    Lumpen var en kul tid. Efteråt tänkte jag gå med i HV, men eftersom det mestadels var äldre män i 50-års åldern beslöt jag mig för att lägga min militära karriär på hyllan.

    Jag var Närskyddssoldat på F17 i kallinge.
    Sista 4 månaderna utgjorde vi vaktstyrkan av flottiljen med tillhörande objekt.
    Kul under övningar och utryckningar. Mindre roligt till vardags när det inte hände något mer spännande än att någon kom till grinden utan leg.

    Högvakten var roligt då man fick vara uppklädd under sin "vanliga tjänst". Största händelsen där var ett falskt brandlarm...

  • mullek

    Idag ligger medelåldern i Hv runt 30-35 år..Det har skett en drastisk nedgång i åldern på Hv-sold under de senaste 3 åren..Fler och fler nymuckade killar/tjejer söker till Hv...Så det som många fortfarande tror om Hv, att det är gamla gubbar som springer omkring i skogen i M58 och mauser stämmer absolut inte..Idag är det välmotiverade unga soldater i M90 och modern utrustning..Hv har idag samma utrustning som GU-förbanden, det enda som skiljer oss åt är beväpningen..GU-soldaten har Ak5, Hv har Ak4B..

  • Grenadjären

    Pajas
    Det kanske inte är för sent för dig att gå med i hv?

    Det där med medelåldern i hemvärnet är ju lite olika. Jag vet att i många av glesbygdsbataljonerna fortfarande är ganska hög medelålder medans det i tätortsbataljonerna är en medelålder som ofta ligger (som mullek säger) runt 30-35.

    På mitt kompani i Östgöta hemvärn ligger medelåldern där. Och insatsplutonerna har ofta ännu lägre medelålder.

  • Belsebubben

    Alvarligt talat HV, är inte det mest för gubbar som gillar att bära vapen i skogen mellan jakterna? Eller använder som ursäkt till frugan för att få komma hemmifrån och smygsupa? Finns det ingen med lite roligare erfarenheter än sånt som har med högvakten att göra? Vi skämdes när vi skulle byta av något jäkla "ryskt" exercisförband som hade flaggor och trumpeter. De grabbarna harde ju aldrig gjort något annat än att drilla sin skit. Sen kommer vi, ett gäng pansarskyttesoldater från Visby som legat i fält hela tiden och vallar runt med ett får(!).
    Nä låt de där paradgrabbarna sköta högvakten på heltid, de blev man imponerad av.

  • Fanta Killen

    Högvakten är ok de första gångerna man gör det men det tappar sin charm rätt fort, själv låg jag på K1 då man var i den åldern och gjorde ca 10 högvakter 6 på slottet och 4 på drottningholm.

    Lite maffigt var det på tex Nationaldagen eller kungens födelsedag, då man fick lite mera upphottade hjälmar mm.

    På drottnigholm skall man jobba i "köket" (kommer ej ihåg vad befattningen heter) om man inte är där i högsommaren, man får oftast sova lite mera och slipper alla byten mm. På sommaren är det kul att titta på alla människor som rör sig i området.

    På slottet tyckte jag post 5, lejonbacken var bäst då under natten var det dubbel post där så man hade någon att snacka med under sitt 4 timmars pass iallfall. Post 1 är bra om man gillar uppmarksamhet :)

  • mullek

    Belsebubben !!!!!
    Med tanke på hur du skriver så har du inte den blekaste aning om Hv..Samma jävla uppfattning som många andra..Om du klassar killar mellan 22 och 45 år som gubbar är det din sak..Kom inte och snacka om smygsupande i Hv för DET EXISTERAR INTE ALLS..
    Vapen och alkohol går inte ihop..Minsta misstanke på något sådant och den personen blir av med vapnet och får lämna in sina saker..
    Idag är Hv ett vältränat och insatsberedd del av försvaret..Nästa gång Sverige drabbas av stormar, översvämningar eller någon annan katastrof så är det som vanligt Hv som rycker in med full beredskap..Idag är vi Den Nationella Skyddsstyrkan med mycket motiverade män och kvinnor i våra styrkor...
    Ta reda på fakta innan du yttrar dig !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  • Belsebubben

    Ta reda på fakta säger du, mullek?
    Om man läser mitt inlägg en gång till kan lätt räkna ut, utan att vara särskillt begåvad, att de meningar som handlar om gubbar och supande är formulerade som frågeställningar. Så, enligt min mening så är det precis det jag gör, tar reda på fakta.
    Om nu utsatta frågetecken tolkas som någonting annat så är ju det bara kul. Skönt med en tråd som innehåller lite "action", det är väl ändå det som vi millitärt intresserade gillar, eller?
    För att förtydliga mig lite så var och är fortfarande min poäng att när jag tänker millitärt, då kommer knappast högvakten högst upp på min lista iallafall. Har ingen några andra upplevelser?

  • Grenadjären

    Belsebubben..

    Dina frågor vittnar ju dock om total okunskap...

    Hemvärnet idag är modernt utrustade med likadan utrustning som hos värnpliktsförbanden. Utom AK:n då som är en 4:a och inte en 5:a men nog så funktionsduglig och ammo finns i överflöd.
    Dock är AK 4 modifierad med Aimpoint rödpunktssikte.
    I övr består utrustningen av uniformssystem m/90, hjälm m90, kroppsskydd, kängor m/90, skyddsmask m/90, bärsystem 2000 med "stridsvästen och tillbehör"

    Uppgifterna är förändrade. Från att ha varit ett förband med nästan endast skydd / bevakn av skyddsobjekt (förråd, radiomast i skogen motsv) så är Nationella skyddsstyrkorna Hemvärnet idag rörliga förband med väpnad strid som huvuduppgift och kvalificerade uppgifter att lösa allt från ytövervakning, underrättelseverksamhet samt spaning inom eller mot av t ex Försvarsmakten viktiga anläggningar.
    Nytt är att man inom bataljonerna håller på att sätta upp "underrättelsekompanier" (undkomp)

    Personalen består av engagerade människor med mycket skiftande militär bakgrund. Och mycket olika civila yrken. Många har varit i utlandstjänst de senaste åren (Bosnien, Kosovo, Liberia, Kongo och Afghanistan,och många färska är på väg ut till bla NBG och Kosovo. Hemvärnets kompbefäl är ofta reservofficerare eller yrkesofficerare som påbörjat civilt jobb men som fortfarande vill engagera sig militärt.
    De som vill lägga ner extra mycket tid på hemvärnet går med i insatsplutonerna. Där ställs högre krav på både befäl och soldater.
    I en insatspluton ligger medelåldern 30-35 och på vanligt skyttekompani ligger den något högre, men den är sjunkande. På mitt kompani ligger medelåldern på 36.

    Under mina 10 år i hemvärnet har jag aldrig stött på några av de fördomar du nämner. Alkohol tillsammans med militär verksamhet är lika bannlyst som alkohol och bilkörning.

    Och angående högvakten..
    Högvakten är faktist hos värnpliktiga och även hemvärn(så vida inte de går flerdygnsvakter om och om igen) ett välkommet och annorlunda inslag i den ord verksamheten.
    Det är ju skarp skyddsvaktstjänst man ska utföra, sen passar man på att paradera. Så själva paraderandet är egentligen en bisak.

    Jag förstår inte vad du menar med ryskt excercisförband?
    Alla högvaktsförband har en musikkår som går först. Musikkårerna kan variera, men somliga har egen. Så som Livgardet har Svea livgardes musikkår och Dragonbataljonen ur gamla K 1 har sin dragontrumpetarkår när de genomför sin högvakt till häst.

Svar på tråden Fler militärt intresserade