• My 2

    Moderatortråden

    Hejsan alla FL-medlemmar

    Detta är en tråd där alla medlemmar kan ställa allmänna frågor om forumet och om de regler och den kultur som gäller här. En moderator svarar så snart vi hinner.

    I denna tråd undanber vi oss frågor om specifika ärenden, är du missnöjd med en moderators agerande ska du alltid kontakta redaktionen så att korrekt åtgärd kan vidtas. (För er skull ska alltid redaktionen vara medveten om ev. missnöje med en moderator)

    Vi har ingen möjlighet att veta något om det "tekniska" bakom FL, men ibland vet vi något ändå och då kan vi svara på det.

    Så: Frågelådan är öppen, välkomna in!

    /Moderator

  • Svar på tråden Moderatortråden
  • Roisin Dubh

    Mama Bean,

    Det är inte i första hand ämnet som bestämmer om man får vara anonym utan om frågan har en personlig koppling. Vi lägger alltså inte någon värdering i vad som är känsligt eller inte men förväntar oss att den som skriver ett inlägg är tydlig med att det är något personligt och inte bara en allmän fråga eller åsikt.

    Om man t.ex. tar frågan: "Får man göra abort efter v 18?"

    En sån fråga kan ha väldigt många syften. Det kan vara en personlig fråga skriven av en som undrar för egen del. Det kan vara en ren nyfikenhetsfråga. Det kan också vara en inledande fråga för att man vill starta en antiabortdebatt eller locka fram de som har erfarenheten för att kunna ge sig på dessa.

    Eftersom moderatorerna inte kan sitta och gissa hej vilt så är det inläggsskrivarens ansvar att vara tydlig med varför man skriver ett inlägg. Man måste kanske inte skriva "jag vill vara anonym för att" men som sagt så underlättar det om det på något sätt i inlägget framgår att frågan är personlig och inte kan ingå i de andra slags kategorierna frågor.

  • Roisin Dubh

    Glass,

    Det beror som sagt på från fall till fall. Ibland tas inlägget bort, ibland går moderatorn helt enkelt in i tråden med en uppmaning. Vi får använda vårt förnuft och klura ut vilken åtgärd som känns mest effektfull. En enkel "regel" är att är det bara en medlem som behöver en liten uppmaning så skriver vi ett privat mess, är det däremot flera i samma tråd som behöver uppmanas så är det bäst att skriva det direkt i tråden.

  • three times a lady

    Varifrån kommer alla okända? Igår provade jag att logga ut (är alltid inloggad automatiskt annars) och gick in på min egen sida som ej inloggad via ett inlägg jag skrivit på forumet. Men sen när jag loggade in igen så stod inte det okända besöket med.
    När "räknas" de okända besöken? Om man tar sig in via någons gästbok? För man kan ju inte söka på medlemmar som ej inloggad väl?
    Tycker det är konstigt alltihop, för jag kan ha 15 okända på raken i besöksräknaren. Över två tredjedelar i besöksräknaren är okända hos mig, så jag undrar hur de kommer in?

  • three times a lady

    Nu gick jag in som "okänd" på min egen sida igen, och det står inte med nu heller Det står fortfarande 541 besökare.

  • Roisin Dubh

    Nu blev det lite för tekniskt för moderatorn här

    Men jag kan komma med ett gissningssvar. Jag tror det beror på att ditt ip står kvar som inloggat en bra stund efter det att du faktiskt loggat ut, ttal. Det är många som reagerat på att det fortfarande står "inloggad" trots att man inte längre är det. Jag gissar på att en del av teknikaliteterna här såsom räknare och statustext är inställda på att kolla av ip och att det är därför det blir som det blir.

    Men vad vet jag Jag är bara en simpel moderator.

  • three times a lady

    Men det stod iofs "ej inloggad" på min sida när jag var och tittade som "okänd"...

  • dexterswife

    Hej!
    Jag fick order från Patrik att omedelbart ta bort min tecknade bild av Stitch som jag hade som presentationsbild tidigare. Jag förstår varför, det är ju faktiskt inte lagligt. Det jag undrar är om det verkligen är så lämpligt för en moderator att ha en copyrightskyddad (eller vad det nu är) bild som presentationsbild som Muminmy har...

  • My 2

    Jag har svarat på det tidigare: Du och de andra här har inte en susning om huruvida jag köpt bilden eller inte, eller om Fru Jansson kanske är min gammelfaster (eller nåt), så därför så undanber jag mig sådana förfrågningar. Det KAN också vara som så att jag själv ritat just den bilden... eller hur?

    /my
    som inte bara är moderator utan även vanlig medlem

Svar på tråden Moderatortråden