• My 2

Moderatortråden

Hejsan alla FL-medlemmar

Detta är en tråd där alla medlemmar kan ställa allmänna frågor om forumet och om de regler och den kultur som gäller här. En moderator svarar så snart vi hinner.

I denna tråd undanber vi oss frågor om specifika ärenden, är du missnöjd med en moderators agerande ska du alltid kontakta redaktionen så att korrekt åtgärd kan vidtas. (För er skull ska alltid redaktionen vara medveten om ev. missnöje med en moderator)

Vi har ingen möjlighet att veta något om det "tekniska" bakom FL, men ibland vet vi något ändå och då kan vi svara på det.

Så: Frågelådan är öppen, välkomna in!

/Moderator

• Svar på tråden Moderatortråden
  • Glass

Godkväll på er.

Jag tänkte kolla lite om hur ni gör och hur man får göra.
    I den berömda hemlighetstråden så är det en hel del moraliserande som kommenterar inlägg och stör stämningen.
    Får man skriva såna OT saker i den tråden, finns det någon regel som man kan tillämpa och skulle ni isåfall ta bort dem.

Hur ska man förhålla sig till OT inlägg?

Om någon undanber sig en viss form av svar tex undanber sig negativa åsikter om atkinsdiet, får då någon skriva ett sådant i den tråden och vad händer då?

Många frågor va?
    Skoj att ha lite och göra för er

Kramar på er... *ska sjunka ner i filmtittar soffan och mysa nu...*

• Roisin Dubh

Glass,

Många och svåra frågor!

Huvudregeln här är lite att "ta seden dit man kommer". Det innebär att om flera i tråden reagerar och anser att man går för mycket OT och ber om att man slutar ska man respektera detta. Det beror förstås på vad tråden ifråga handlar om.

Just den tråden har ett tydligt syfte och om man inte följer det syftet utan kommer med OT-inlägg som förstör för de övriga så är det fel.

När det gäller att undanbe sig svar när man startar en tråd beror det också på vad frågan gäller. Om tråden är personlig eller riktar sig till en speciell grupp i en speciell fråga kan det räknas som respektlöst om man ställer frågor TS har undanbett sig.

Ett exempel på detta är s.k. "sluta-röka-trådar" där ett gäng rökare samlas för att peppa varann. Att i en sån tråd dyka in och kommentera hälsoriskerna och vansinnet med att röka trots att TS undanbett sig den typen av svar är väldigt fel.

Är det däremot någon form av debattråd där man lägger fram åsikter kan man ju inte utestänga olitänkande från att komma med motargument.

Hänger ni med?

• Roisin Dubh

Passar på att niga och tacka LenaK för rosningen!

Det är sånt som gör att man orkar med.

• Roisin Dubh

Passar även på att svära lite åt min stavning ikväll!

• Älskeling

Hur bär man sig åt om man t ex skulle vilja anmäla ett inlägg eller påstående?
    Har ingen aning!

• Sarasnaran

Älskeling

Du ser ute till höger vid det skrivna inlägget när inlägget är skrivet och vad inlägget har för nummer. Under numret finns en rapportera-knapp som du trycker på sen får du lämna motivering och SEN hamnar den hos oss för granskning.

Hoppas du blev klokare av mitt kvällssvammel.

/Moderator

• Älskeling

Tack så mycket, SnutteNuttan! Då vet jag!

• Mama Bean

Fråga;

Hur bedömer ni att ett ämne inte är känsligt nog för en medlem att skriva anonymt?

För medlemmen är det kanske ett känsligt ämne som dessutom utan anonymiteten kunde kopplats direkt till person eftersom många har IRL-vänner här.

Måste man skriva i sitt inlägg att "man är anonym pga..." eller har ni en lista över ämnen som ni går efter?

Tex;
    Analsex - Anonym
    Relationer - Inte anonym

Nyfiken o ngt konfunderad

Mama B.

• Mor64

Glass och Roisin! Har plöjt igenom hela hemlighetstråden nu, och jag förstår precis vad Glass menar! Skitirriterande måste jag säga, om alla som öppet kritiserar de anonymas hemligheter. Förstår om det är svårt att göra något åt - men det vore skönt om man kunde göra något åt det...
    Fantastiskt rolig (och skrämmande) tråd förresten. Mänsklig är kanske rätta ordet.

• Glass

Så roisin eller någon annan.
    Om det är fel att komma med såna inlägg, tas de då bort om de anmäls?
    Hur ska man göra för att få er att skriva ett litet inlägg för att få en tråd på rätt köl igen. Ska man rapportera det "felande" inlägget?

Tack för svaren för övrigt, alltid skoj när man kan komma med svåra frågor

Nu ska jag natta min sambo, så ses vi imorgon.

Svar på tråden Moderatortråden