• Läderl­appen
    Äldre 8 Oct 22:06
    40799 visningar
    58 svar
    58
    40799

    Ultimata familjebilen

    Hej!

    är ny här på FL.. Tänkte mest höra med folket här vilken bil som är den billigaste och mest praktiska bilen när man ska ha barn? Givetvis ska man inte skämmas av att köra den.

    Har en volvo 740 just nu men var o hämta barnvagnen förra veckan och då kom jag underfund med att de inte kommer gå att ha kvar pärlan :P

    Diesel eller bensin spelar nog ingen större roll tror jag då jag som mest kör 90mil/månad.

    Tacksam för svar!
    Tjing!

  • Svar på tråden Ultimata familjebilen
  • Äldre 25 Nov 18:58
    #41

    En kombi utan lasttröskel i bagaget. Kolla gärna så att vagnen går in på längden = lättare att lasta in.

  • Pappa2­2
    Äldre 26 Nov 16:28
    #42

    Innan sambon blev gravid hade jag en Hyundai Coupe Sport.

    Funkade dock inte med barnvagn så jag vela snabbt ha en inte för dyr,
    sprojlans ny familjebil. Köpte då en Ford Focus 1,6 kombi - 2010 platinum
    för 155 000:-

    Har funkat hur bra som helst för mig! Mycket med plats i bak och bensinssnål!

  • mcfars­an
    Äldre 27 Nov 00:11
    #43

    ja skulle nog rekomendera en honda accort combi . honda är kända för att ha bra motor kvalite o sen är kombin rätt frään hehe o inte så över drivet dyr.. finns i olika motor storlekar största motorn ligger på 210 hk (ej turbo ) 0-100/ 8,1 sek.  

    eller en MB 320 suv 4x driven stor 7 sits kan fälla upp dom bakre sätena så de blir 5 sits  org motor tror ja ligger på 230 hk  + de många inte tänker på är att MB har en kamkedja vilket inte är så vanligt o kamkedjan kan hålla hela bilens livslängd
    , ja tror att de e MB och BMW som har de iaf så slipper du kamremms byte + att dom bilarna håller väldigt bra och du får mkt lyx

    min nästa blir en MB 320 suv

    hade king

  • Fredri­k E
    Äldre 21 Dec 15:17
    #44

    Jag säger Passat,
    Kör själv en -05 kombi 2,0 diesel, 140 hk och är grymt nöjd. Den lastar riktigt bra  har gott om plats i kupén. Det är helt enkelt mycket bil för pengarna.
    Eftersom de kommer med en ny modell under 2011 kan det säkert dyka upp många av den "gamla" modellen till bra priser på beg-marknaden.

  • Vanjas pappa
    Äldre 22 Dec 17:05
    #45


    För min del är SAAB 9-5 den ultimata familjebilen, i synnerhet om du kan få tag i en Biopower (Bensin/Etanol).

    Bilen är oftast väldigt välutrustad, relativt billig i inköp och totalkostnaderna blir låga. I synnerhet om du köper årsmodell 2003-2010. Bilen är erkänt pålitlig och är en riktig kelgris hos Bilprovningen, få modellrelaterade fel. Bilen är enligt Folksams undersökning av verkliga olyckor en av dem säkraste, korad som säkrast ett flertal år i rad. Du vill väl att din familj ska åka säkert?

    Så snart Etanolen produceras utan konkurrens med livsmedelsproduktionen kommer den sannolikt att bli ett riktigt bra miljöval också. Nu under vintern kör vi mest på 95 oktan eftersom vi inte har elstolpe till den standardmonterade motorvärmaren.

    Det känns fint att ha flera möjliga bränsleval framöver, varav ett lite snällare mot miljön. Att bilen sedan får trettio hästkrafter extra med etanol i tanken gör ju det känns roligare att välja det som räknas som miljövänligare. Bilen har 180 HK med E85 i tanken.

    En annan fördel i servicesammanhang är att bilen har kamkjedja istället för kamrem. Fram till 2002 har Saab 9-3/9-5 haft stora problem med sina motorer, men från och med 2003 är det oilsludgeproblematiken åtgärdad. På Blocket finns det många bilar att välja mellan med varierande utrustningsgrad. Ta dig tid att titta ut ditt objekt. Att bilen inte är bränslesnål gör inte så mycket när service (reservdelar+arbete) blir förhållandevis lågt, likaså skatten.

    VI fick tag i vår Saab 9-5 2.0t Biopower med Vectorpaket (Aeroutseende och halvskinn, elstolar med minne) med första registrering oktober 2005 nu i höst. Vi gav 107 000 för den och då hade bilen bara gått 8164 mil. En motsvarande Volvo V70 kostade cirka 20 000-30 000 mer bara i inköp. Volvon har dessutom sämre rykte hos Bilprovningen och förhållandevis dyr service, även om servicenätet är väl utbyggt.
  • Äldre 7 Jan 01:02
    #46

    Håller med föregående talare :)
    Men jag har en äldre, kör en 9-5 Aero Kombi -01, ända dåliga med den är är den genererat 4000:- i böter och två månader utan körkort...

    Men älskar verkligen den bilen, har alltid haft en förkärlek till Saab, så lite märkesblind är man nog. 

  • Äldre 8 Jan 15:18
    #47
    Tobbe30 skrev 2007-11-08 00:45:11 följande:
    Porsche Cayenne.
    BMW 3 och 5 serie, X3 och X5.

    Alla går att få i många olika motoralternativ samt 4wd om man nu behöver det.
    Klart roligast att köra. BMW har fri service i 3 år.

    De flesta andra bilar har inte lika bra kvalité.
    Volvo är nog det tråkigaste valet eftersom många har den och körglädjen är lika med noll. Dessutom drar Volvo mest bensin/diesel av alla bilar och v50 kom tex. sist i en nöjdhetsundersökning nyligen.
    Han skrev familjebil, inte räser-bil. Han kör 90mil/månaden, då är det väl inte prio på sport/jeep? Ger ingenting o köra stora suvar mer än bara en massa utsläpp o dyr i drift.

    OnT: Satsa på en Saab 9-5/9-3 03-> (Aero är plus)

    Trevliga, rymliga, hög utrustningsstandrad och stort utbud på reservdelar(inte heller svindyra)
  • Äldre 26 Aug 09:02
    #48

    Har en Toyota Previa 06, och det är den bästa enligt mig. Rymlig och bekväm att köra. Perfekt för snabba barnfria avstickare med.

  • ametis­txl
    Äldre 5 Jan 10:39
    #49

    Helnöjd med min xc90 2.5 t 7-sits, drar ca 0,9l landsväg och alla sitter comfortabelt

  • Äldre 5 Jan 19:51
    #50

    Håller med tidigare talare, Saab!
    Har en 9-3 2007 och är helt frälst. Familj och vagn får lätt plats och pappa kan ha kul bakom ratten

  • Ernst Hugo
    Äldre 6 Jan 13:46
    #51
    mcfarsan skrev 2010-11-27 00:11:47 följande:
    ja skulle nog rekomendera en honda accort combi . honda är kända för att ha bra motor kvalite o sen är kombin rätt frään hehe o inte så över drivet dyr.. finns i olika motor storlekar största motorn ligger på 210 hk (ej turbo ) 0-100/ 8,1 sek.  

    eller en MB 320 suv 4x driven stor 7 sits kan fälla upp dom bakre sätena så de blir 5 sits  org motor tror ja ligger på 230 hk  + de många inte tänker på är att MB har en kamkedja vilket inte är så vanligt o kamkedjan kan hålla hela bilens livslängd
    , ja tror att de e MB och BMW som har de iaf så slipper du kamremms byte + att dom bilarna håller väldigt bra och du får mkt lyx

    min nästa blir en MB 320 suv

    hade king
    Är MB-frälst sedan 10-års ålder men har aldrig fattat SUV-grejen, men klart Geländewagn platsar alltid. Kanske inte riktigt en ordinär familjebil.

    Har man behov av utrymme tillsammans med komfort så finns inget som slår E klass kombi enligt min mening. Finns ju dessutom med alla motoralternativ från snåla 200 benin eller diesel till E55 som är veritabla racers.

    Etanolbilar tror jag kommer sjunka som bly med stort slitage på motorerna och med Sverige som enda land i europa där man varit galna nog att satsa på det miljösnusket det innebär att ta bränslet från andra sidan klotet och sedan ge skattelättnad pga miljöskäl.     
    Come on katten - det svänger ju...
  • Kokosb­oll
    Äldre 12 Jan 09:56
    #52
    Läderlappen skrev 2007-10-08 22:06:35 följande:
    Hej!

    är ny här på FL.. Tänkte mest höra med folket här vilken bil som är den billigaste och mest praktiska bilen när man ska ha barn? Givetvis ska man inte skämmas av att köra den.

    Har en volvo 740 just nu men var o hämta barnvagnen förra veckan och då kom jag underfund med att de inte kommer gå att ha kvar pärlan :P

    Diesel eller bensin spelar nog ingen större roll tror jag då jag som mest kör 90mil/månad.

    Tacksam för svar!
    Tjing!
    Byt ut din 740 mot en 745 så får du plats med barnvagnen utan problem.

    Enda nackdelen är att de drar en hel del, fast det borde du antagligen vara van vid som haft en 740.
  • Äldre 23 Jan 10:09
    #53

    Min Audi Q7 fungerar utmärkt, drar lite soppa men om du kör lite så gör det ju inget. Skämmas behöver man inte heller.

  • Äldre 4 Feb 13:35
    #54

    En helt vanlig Volvo V70 är bra och så är det praktiskt om du har en takbox också vid behov.

  • Christ­ian D
    Äldre 23 Feb 23:28
    #55

    Teknikens värld har ett stor test av 24 kombibilar nu i januari 2012: http://www.teknikensvarld.se/2012/01/19/28056/sverigemastaren/

    Själv kör jag en Ford (Focus) C-MAX, och den fungerar bra för familjer med 1 barn. Nu när vi har fått vårt andra, blir det för trångt med syskonvagnen där bak (det ryms nog inte en enda ICA-kasse förutom vagnen).

  • 100kgp­appa
    Äldre 23 May 23:08
    #56

    Gammal tråd, men lyfter den. Har precis investerat sjukt mycket pengar i en Ford S-MAX. Vi tror det kommer att bli riktigt bra nu när vi ska få vårt 3:e barn och ofta ocker långt då våra respektive familjer bor i olika landsändar.

    Återkommer när vi ägt den lite dratt lite erfarenheter


    Det gäller att hushålla med föraktet, med hänsyn till det stora antalet behövande...
  • Äldre 22 Jun 09:14
    #57

    Vill du ha en bil som lastar en del, men som
    samtidigt är en riktig bil med premiumkvalité rekommenderar jag en Audi A6 Avant.....

  • Äldre 2 Feb 20:40
    #58

    Håller med många av de föreende talarna om att Saab 9-5 (2004->) och saab 9-3 (2007->) är riktigt, riktigt bra bilar för pengarna.

    Stora, driftsäkra och rymliga.

    Däremot kan jag efter 10år med Saab och 10 år som saabmekaniker erkänna att saabarna saknar det sista lilla extra som krävs för att bilen ska kännas premium och lite speciell att köra.

    Den känslan har jag letat land och rike efter och äntligen hittat den i en BMW 530ia 2006.

    Kostar dubbelt mot en motsvarande Saab men är enligt mig värt varenda öre då den är snabbare, drar mindre bränsle, går tystare, går bekvämare, fler funktioner och högre kvalité på material och ihopmontering.

    Mitt tipps är att sikta på en "nyare" BMW5-serie kombi (E61) och räcker inte pengarna så köp hellre en välutrustad Saab än en snikutrustad BMW.

Svar på tråden Ultimata familjebilen