• Mamma till viljestark dotter

    Någon som gjort/gör IVF och är svårstimulerad?

    Håller på med mitt första IVF-försök och började spruta med Puregon 150 IE den 9/1. Gjorde vul igår som visade två äggblåsor på 8 mm och en på 10 mm på vänster sida, höger sida hittade inte doktorn... Fick höja dosen till 200 IE och nytt vul på måndag.

    Finns det fler som är svårstimulerade? Hur höga doser har ni varit tvungna att ta? Hur många äggblåsor har blivit tillräckligt stora? Är livrädd att jag inte ska komma ens så långt som till ÄP. Hur länge kan man fortsätta spruta innan man måste avbryta behandlingen och börja om?

  • Svar på tråden Någon som gjort/gör IVF och är svårstimulerad?
  • Lilla Hönan

    Lieben: Läkaren va inte glad när hon såg 60 små blåsor på första vul, ett tag trodde jag att hon skulle avbryta behandligen.
    Dom vill helst ha ca 10st ägg. Får man mer än 20 så kanske man ligger på gränsen för att bli överstimulerad. Men läkarna är rätt skickliga idag att få som dom vill. Tyvärr så kan det behövas en "provrunda" först kanske.
    Mamma till vilje...: Jag känner igen det du känner med oron, men som alla här inne på forumet sagt till mig -det behövs faktiskt bara ett ägg! Så jag önskar dig lycka till imorgon att äggen har fattat vad dom ska göra .

  • Leiben
    tickan skrev 2008-01-20 18:25:25 följande:
    Leiben: De vill förstås försöka skapa så goda förutsättningar för dig innan ett äggplock, dvs så många äggblåsor som möjligt av samma storlek. Du kan mycket väl få fler ägg med högre startdos, det kommer du säkert att få prova nästa gång. Jag förstår att det är tungt att avbryta (jag befarar att det kan hända mig i veckan som kommer och jag ligger redan på maxdos) men samtidigt är det ju bra att du inte slösat bort ett gratisförsök (eller betalar du själv?).
    Hoppas att du inte behöver avbryta tickan. det skulle vara för tråkigt! Jag betalar själv i väntan på gratisförsök men jag tror inte den här omgången räknas. måste kolla upp det. jag undrar ändå vad svårstimulering beror på. jag har inga problem med äl i vanlig menscykel.
  • Lilla Hönan

    En sak till, läkaren sa till mig att dom hade kunnat ge alla en hög startdos o fått jätte många ägg. Men det finns ju en risk för kvinnan (eller mamman som min läakre sa ) att bli överstimulerad o det vill dom inte.

  • tickan

    Leiben: Jag är inte alls säker på att du är svårstimulerad. Det finns ju fortfarande ett väldigt stort utrymme för dosökning när det gäller dig, 150 ie är ju en hyfsat försiktig startdos. Som jag skrev, jag själv sprutar ju med maxdosen 450 ie och hade efter en vecka bara två äggblåsor. Då är man definitivt svårstimulerad! Försök att inte oroa dig ännu!

  • entjej

    Leiben.

    Jag fick, som jag skrivit tidigare i andra trådar, avbryta mitt första försök. Jag hade 225 ie. Jag hade tre äggblåsor vid dag sju och det bestämdes att jag skulle avbryta då jag också hade så lågt östrogenhalt så de trodde inte att blåsorna skulle hinna mogna i tid. Det var väldigt knäckande men nu ska jag pröva igen med en annan sprutsort och högre dos. LÄkaren berättade att de avbryter första försöket pga de hoppas på bättre resultat vid nästa försök. Och man behöver bara betala en mindre summa för det avbrytna försöket. Nästa gång fullföljer de hur de än blir.
    Kanske lite tröst.

  • Felicia34

    En fråga till den som kan svara: Om man har ÄP på en onsdag och ET på en fredag (samma vecka förstås) - hur många celler ska det vara då, för att betraktas som "normalt och bra"? Fyrcelligt, sexcelligt?

  • tickan

    Felicia34: Jag tror att mina embryon har varit fyrcelliga efter två dagar. Sen är det ju också mycket annat än antalet celler som avgör embyots kvalitet.

  • Felicia34

    Ja mina oxå, blev osäker, tyckte ngn skrev att de ska vara sexcelliga efter två dagar?! Ja ja...Var är du i IVF-processen?

  • tickan

    Felicia34: Om jag bara lyckas pressa fram tre ynka äggblåsor så hoppas jag på ÄP i veckan.

Svar på tråden Någon som gjort/gör IVF och är svårstimulerad?