• Musslan

    Bekanta som lever "lyxliv", men ändå är avundsjuka på oss som valt att leva billigt!

    Jag blir så trött. Här har man bott i en lägenhet på 40 kvm i ett "slumområde" i flera år för att kunna spara ihop pengar till ett husköp. Man har köpt ett gammalt "ruckel" för nästan inga pengar alls som man renoverat upp själv. Man har bott utan en riktig toalett i flera år. Man har fått laga mat på gasolplatta i tre år. Man har slitit, gråtit, förbannat hushelvetet. Men tillsist är man FÄRDIG och vårt 40-talshus långt ut på landet har förvandlats till en DRÖM!

    DÅ smäller det till. Då får man höra att man "har det så bra" som har en boendekostnad på 1.200:-/månaden och att man "haft tur" och att man "är bortskämd". HALLÅ?! Vi har verkligen KÄMPAT för att hålla nere kostnaderna. Vi har faktiskt fått lida en hel del för att tillslut komma dit vi är idag. Vem vill bo utan toa i tre år?!?

    Men där sitter kompisarna med sina nybyggda 3-miljonersvillor och sina nya 600.000-kronors bilar och KLAGAR för att "de har ju inte samma förutsättningar som vi"!! HALLÅ!?!?!

    Ursäkta, men jag blir så jävla förbannad! Det är ingen som "måste" bo i ett hus för 3 miljoner! Ingen människa "har behov" av att åka i en helt ny Volvo! Det är VAL som de har gjort och som KOSTAR! Ska det vara så svårt att förstå!?

    Senast igår var det en kompis som berättade att hon hade ett topplån på 800.000:- på sitt hus och undrade vad mitt topplån kostade. Jag svarade att jag inte har nåt topplån eftersom vi hade sparat ihop pengar till huset så att det räckte med bottenlån för oss. "SPARAT ihop?!" säger hon. "Hur kan man SPARA ihop 150.000 !" Jag påminde henne då om åren i slumområdet i en betonglägenhet på 40kmv, men då säger hon bara att det är ju lätt att spara om man kan göra SÅ, men DET kan ju inte HON göra! VARFÖR INTE?!?!?!? Vad är skillnaden?! Vad är det som gör att vi kunde men inte hon?!

    Jag blir bara så trött på att folk inte förstår att man väljer själv. Det är ingen som tvingar nån att köpa nytt hus. Det finns ingen lag som säger att man måste köpa ny bil vart tredje år. Man väljer själv. Ska det vara så svårt att förstå!?

    Jag har slutat prata med folk om såna här saker. Jag svarar undvikande och hoppas att de ska byta ämne. För så fort jag berättar hur vi gjort med vår ekonomi så får jag alltid höra att "så kan ju inte VI göra, det är ju skillnad för oss".

    Vill tillägga att vi båda har väldigt blygsamma löner och inte har några "ärvda pengar" eller nåt sånt. Vi har jobbat ihop till vartenda öre.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-02 13:40
    Idag kom jag på en grej till som jag kände att jag måste skriva om:

    Min chef på jobbet är en kvinna som bor i ett nybyggt hus och kör en ny bil. Hon och hennes man tjänar ganska bra, men hon klagar ALLTID på att de aldrig har några pengar (beror enligt mig på att de lever för dyrt, köper all mat i den dyra affären, o.s.v.). Häromdagen satt hon i fikarummet och kläckte ur sig att hon hade kompisar som sätter in hela barnbidraget på en bankbok till sina barn. Hon tyckte det var FÖRSKRÄCKLIGT. Hon sa "Om man kan göra så med barnbidraget så borde man inte FÅ nåt barnbidrag ALLS, för då BEHÖVER man det ju inte!"

    Hur kan en människa som tjänar bortåt 40.000:- sitta och säga så? Inbillar hon sig att ett "behovsprövat" barnbidrag skulle ta hänsyn till att hon gör av med sina 40.000:- på sitt nya hus och sin nya bil och att hon därför skulle få barnbidrag också? Vilken resonemang!!

  • Svar på tråden Bekanta som lever "lyxliv", men ändå är avundsjuka på oss som valt att leva billigt!
  • Mcmajjsan

    jävligt starkt av er, riktigt imponerad!

  • Minerad

    Tufft gjort och gratulerar! Självklart är folk avundsjuka på ert engagemang, ert arbete och förnuft. Rolig att höra att det är möjligt att förverkliga sin drömmar utan att behöva bli miljonär. Jag är också imponerad och en liten smula avundsjuk.

  • Fluffguf

    De är väl avundsjuka för att de inte tänkte så långt innan de tog stora lån och vande sig vid att leva dyrt. Jag skulle inte personligen välja att leva utan toa i tre år, men så klagar jag inte heller

  • emcjoh

    Grattis till ert lyckade val!
    Rätt av er att strunta i dem som är avundsjuka, hela livet består av val, lyckade el. misslyckade.
    Lycka till med livet i ert "nya" hus o. strunta i missunnsamma människor som gjort andra och/eller felaktiga val i sina liv.

  • sommar2001

    Det är alltid någon som är avundsjuk på något. Det kommer man inte ifrån.
    Jag är avundsjuk på mina vänner som renoverat oavbrutet i flera månader och har ett superfint hus och de är avundsjuka på oss som inte har höga lån pga det utan renoverar efter plånboken.

    Ta åt dig och må gott över deras avundsjuka. =)

  • Tjiklex

    lite OT. men jag blev riktigt nyfiken på hur erat hus ser ut! =)

    För övrigt håller jag med fluffguf, avundsjuka.

  • S vali s

    poblemet finns nog åt båda håll skulle jag tro, vi har kompisar som precis som ni valt att leva i en mindre lägenhet, sparat ognetat för att till slut kunna köpa ett ruckel som de sedan renoverat pö om pö medans vi valde att köpa ett betydligt dyrare hus ( har dock inget topplån eftersom vi kunde skjuta in en rejäl hacka ) , har två bilar och kostar på oss resor, kläder osv.
    Vi får höra att vi är ena riktiga slösare som inte förstår pengars värde, att vi är idioter som har lån på si o så mkt medans dom minsann är sååå duktiga som valt att gneta o spara

    Ömsesidig respekt för folks val att leva/bo från alla håll är väl att föredra
    Så för att använda TS egna ord:
    Jag blir bara så trött på att folk inte förstår att man väljer själv. Det är ingen som tvingar nån att  gneta o köpa/renovera ett hus Det finns ingen lag som säger att man måste köpa ny bil vart tredje år men många av oss tycker om att göra det.
     Man väljer själv. Ska det vara så svårt att förstå!?


    Den late får brått när det blir kväll
  • L jung

    Bry dig inte om AVUNDSJUKAN omkring dig !!

    ETT STORT GRATTIS TILL ER, njut nu av ert liv ihop!!! 


    (¯`♥.¸(¯`♥.¸♥ Leva livet, nu ska jag leva livet! ♥´¯)¸.♥´¯)
  • Fru Sveden

    Jag förstår hur du menar. De flesta personer i min direkta närhet tycker att jag och min sambo är DUMMA I HVUDET som väljer att spara 6000-8000kr/månaden i stället för att göra slut på dem på tekniska prylar. (vi är båda mycket tekniskt intresserade och gillar ny elektronik), MEN vår tjockis tv funkar hur bra som helst och varför köpa en ny tv när man har en som fungerar? Jag tycker det är jävligt starkt av er att ni stått ut med ert "hushelvete" trots att det säkerligen varit jobbigt många gånger. Enda orsaken till att vi själva pallar med att spara så mycket som vi gör är att vi har ett mål att spara i hop 1 miljon kr på 10år. Ett mål som kommer bli svårt att nå, men det känns bättre att ha ett högt uppsatt mål och försöka nå dit än att bränna alla pengar på skit som inte är värda någonting om 10 år. vi får väl se om vi lycks. Nu kommer det väl inte bli så mycket sparande i det närmaste då vi väntar barn till sommaren och det kostar ju en del + att jag skall gå hemma så vi kommer inte få lika mycket pengar, men lite skall vi väl kunna lägga undan i alla fall

Svar på tråden Bekanta som lever "lyxliv", men ändå är avundsjuka på oss som valt att leva billigt!