• LAMadde

    För alla som vill flytta till USA

    Här i tråden får ni svar på frågor ang flytt till USA av oss som redan bor här. Har ni frågor om visum, jobb, boende.etc. Fråga på. Kom ihåg att fråga i DENNA TRÅD och inte i USA-tråden!

    Kram fr. oss i USA tråden (www.familjeliv.se/Forum-11-239/m33304874.html)

    Om hur vi i USA tråden hamnade i USA:
    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m28583842.html
    och
    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m31651078.html

    Användbara länkar:

    Amerikanska ambassaden i Sthlm
    stockholm.usembassy.gov/

    USCIS
    www.uscis.gov/portal/site/uscis

    Green Card lottery
    www.dvlottery.state.gov/

  • Svar på tråden För alla som vill flytta till USA
  • Seven Costanza
    Wagram skrev 2011-02-03 19:14:38 följande:
    Om t om FKs egna handläggare ger olika svar kanske inte det säger så mycket om någon här råkar känna till någon som gjort si eller så. Jag har väldigt svårt att tänka mig att FK gör sig omaket att registera vem som frågar vad, men även om så skulle vara fallet har du väl inget att oroa dig för om du ändå inte har för avsikt att göra något olagligt? Ring du FK och fråga så får du (förhoppningsvis) klara besked!
    Jo, men som jag skrev så menade jag att om man ska tror vad folk skriver på FL angående föräldrapenning (alltså inte bara utomlands), så får folk väldigt olika svar, t ex hur man måste göra för att skydda sin sjukpenningsgrundande inkomst, vilka man kan lämna över FP:n till osv, detta är ju problematiskt och det är svårt att hitta i skrift på deras hemsida och jag tänker mig även att det kanske är svårt att beskriva i ett samtal så att handläggaren förstår exakt  - om man då kan säga att "men jag vet tre stycken som fått det i liknande situation" så får de ju hjälpa till att reda ut hur situationerna isåfall skiljer sig åt om de säger att jag inte skulle ha rätt till det. Om man bara frågar rakt ut i det blå och de säger nej så får man ju antingen nöja sig med det eller fråga sedan efter hur andra gjort och ringa upp igen och se om man kan få ett annat besked. Om det sedan stämmer som folk skriver här på FL vet jag inte eftersom jag ännu inte haft någon kontakt med FK. Men jag kan ringa och fråga, tyckte bara att det skulle kännas lättare om man hade något att jämföra med först. Det är väl ingen nyhet att folk som har lite på fötterna ofta lyckas bättre när det gäller myndighetskontakter.
  • Seven Costanza
    evaoregon skrev 2011-02-03 19:25:37 följande:
    Om barnet föds i Sverige så kan man i vissa fall ta med sig ersättningen utomlands, men föds barnet i USA blir det svårare.  För att få en ersättning som är baserad på ens inkomst så behöver man ha arbetat ett visst antal dagar före barnets födelse.  Om man kommer tillbaka till Sverige så får man lägsta ersättning och sedan får man arbeta tills man längre fram kan få en bättre ersättning,  Jag känner en mamma som bodde utomlands (utanför Europa, men ej USA) och hon kom tillbaka till Sverige när hon var gravid.  Hon fick lägsta ersättning pga att hon inte jobbat på länge.
    Okej, så då tror du att jag får 480 dagar precis som vem som helst som fött i Sverige fast med lägsta, jamen det kan jag acceptera - kanske var lite väl pessimistiskt att tro att jag inte får något alls, det är ju ändå Sverige . Eventuellt kan vi kanske fixa så att min man kan räknas som utsänd från Sverige, alltså med utbyteskontrakt från sin svenska arbetsgivare (universitet), då kanske han får behålla samma SGI som han har nu, har du hört talas om det? Jag har läst det någonstans men har ingen länk på det. Då hade ju han kunnat vara föräldraledig en del av tiden om barnet är för litet för förskola, så kan jag jobba upp en bättre SGI igen.
  • evaoregon
    Seven Costanza skrev 2011-02-03 19:47:18 följande:
    Okej, så då tror du att jag får 480 dagar precis som vem som helst som fött i Sverige fast med lägsta, jamen det kan jag acceptera - kanske var lite väl pessimistiskt att tro att jag inte får något alls, det är ju ändå Sverige . Eventuellt kan vi kanske fixa så att min man kan räknas som utsänd från Sverige, alltså med utbyteskontrakt från sin svenska arbetsgivare (universitet), då kanske han får behålla samma SGI som han har nu, har du hört talas om det? Jag har läst det någonstans men har ingen länk på det. Då hade ju han kunnat vara föräldraledig en del av tiden om barnet är för litet för förskola, så kan jag jobba upp en bättre SGI igen.
    Fast jag tror bara att du kan få föräldrapenning när du kommer tillbaka till Sverige och inte när du är i USA plus att det finns någon regel om att de första 180 dagarna är till lägsta ersättning om man kommer tillbaka ifrån utlandsflytt.  Detta gäller alltså om du får barn i USA och inte i Sverige.

    Jag tror att det kan vara andra regler om man jobbar för ett svenskt företag, men jag vet inte hur det fungerar. 
  • Seven Costanza
    evaoregon skrev 2011-02-03 20:07:24 följande:
    Fast jag tror bara att du kan få föräldrapenning när du kommer tillbaka till Sverige och inte när du är i USA plus att det finns någon regel om att de första 180 dagarna är till lägsta ersättning om man kommer tillbaka ifrån utlandsflytt.  Detta gäller alltså om du får barn i USA och inte i Sverige.

    Jag tror att det kan vara andra regler om man jobbar för ett svenskt företag, men jag vet inte hur det fungerar. 
    Ja precis, jag menade alltså att jag förstått att du menade när jag kommer tillbaka men troligen inte i USA, men jag skrev inte det. Jag vill bara veta att vi ska få dagar över huvud taget även om det blir till lägsta ersättning i början. 480 dagar per barn känns kanske som jättemycket och lyxigt att ha kvar om barnet/n redan är några månader eller till och med över året gammalt/gamla när man kommer tillbaka. Framförallt tänker jag mig att pappan kan ta ut FP för att förlänga semestern eftersom jag är lärare och när jag fått en tjänst kommer jag ha inarbetad tid som ju blir "semester" med vanlig lön på loven, då kan pappan vara hemma med familjen också . Eller för att kunna arbeta deltid.
  • Perry the Platypus

    Kan det vara klokt att vaccinera hela familjen mot tuberkulos innan vi flyttar till USA?


    Statstjänsteman och anarkist i en enda röra.
  • evaoregon
    Perry the Platypus skrev 2011-02-14 21:46:36 följande:
    Kan det vara klokt att vaccinera hela familjen mot tuberkulos innan vi flyttar till USA?
    Nej, tbc är inte vanligt här i USA så det känns onödigt.  Jag frågade vår barnläkare om vaccination för tbc, men han avrådde eftersom sjukdomen är ovanlig och vaccinet är väldigt dåligt (ger inte bra skydd).
  • evaoregon
    Perry the Platypus skrev 2011-02-14 21:46:36 följande:
    Kan det vara klokt att vaccinera hela familjen mot tuberkulos innan vi flyttar till USA?
    Innan man flyttar till USA så blir man lungröntgad och kollad för tbc.

    Sjukdomen är ovanlig här i USA.

    "One country that notably does not widely administer BCG is the United States, where TB is rather uncommon"

    Länk
     
  • lillamig1980
    evaoregon skrev 2011-02-14 22:02:07 följande:
    Innan man flyttar till USA så blir man lungröntgad och kollad för tbc.

    Sjukdomen är ovanlig här i USA.

    "One country that notably does not widely administer BCG is the United States, where TB is rather uncommon"

    Länk
     
    Lugnröntgen är bara obligatoriskt ifall tbc-testet ger utslag.
  • lillamig1980
    Jo anna skrev 2011-01-30 18:20:22 följande:
    Tack så jättemycket för era svar. =) Inte så lätt att leta själv när man riktigt vet vad man letar efter. Nu pluggar vi båda två här i Sverige så det är väl inte aktuellt nu, om han inte söker om att bli utbytesstudent (pluggar till engelskalärare, så kanske kan gå). Vet inte hur det funkar heller, får kolla upp det. Men tack! =)
    Du kan studera i USA, men tänkt på att studier är DYRT!
    Ett sämre universitet kostar runt 100 000 kr/år för internationella studenter (vilket du kommer att räknas som). Bättre universitet ligger på 150 000-200 000 kr/år och uppåt.+ levnadsomkostnader + böcker + parkeringstillstånd (de flesta universitet har höga parkeringsavgifter) + laptop (ofta obligatoriskt att ha egen) etc. etc.

    Ni behöver inte vara utbytesstudenter, man kan söka till vilket universitet man vill. Däremot kommer måste man _visa_ att man har tillräckligt med tillgångar för att betala studier och levnadsomkostnader. Detta räknas efter en schablonmall och är runt 300 000 kr/år för ett genomsnittligt universitet (räknat på en skolavgift på runt 150 000 kr/år).
    När du söker visum måste du visa att du eller din sponsor har det kontanta tillgångar för att täcka första årets omkostnader = du måste visa ett _kontoutdrag_ som visar 300 000 kr i kontanta tillgångar (eller vad din schablonsumma nu är).
    Undantaget till detta är ifall du har ett stipendie från ditt land eller från en erkänd stiftelse el. dyl. som täcker samtliga kostnader. Ifall du har ett stipendie för en del av dina kostnader så kommer detta att dras av från den summa du måste visa att du har.
Svar på tråden För alla som vill flytta till USA