• Banzai

    Problem med sköldkörteln? Del 10

    Tiden går fort & det är dags för en ny tråd.

    Den gamla tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-238/m32180343.html

    www.thyroid.se

    Många undrar vad som är rätt värden så jag skriver in det jag har fått reda på

    TSH = 0,2-4,0
    T4 = 9-19
    Trak = mindre än 1

    Mycket matnytigt även här
    www.karolinska.se/templates/DivisionStart____72887.aspx

    Del 1 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m9133340.html
    Del 2 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m11317459.html
    Del 3 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m14129027.html
    Del 4 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m17111361.html
    Del 5 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m20302895.html
    Del 6 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m23642893.html
    Del 7 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m26671239.html
    Del 8 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 9 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html

  • Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 10
  • kev2004

    Ställde mig på vågen idag och jag har gått upp 3 kg sen jag började med thacapzol, äter fortfarande inte full dos av levaxinet än... kan tänka mig att gå upp max 2 kilo till inte mer så nu är det väl bara till att börja träna antar jag


    (¯`''?.¸(¯`''?.¸♥ Kevin & Théa ♥¸ .?''´¯)¸.?''´¯)
  • kev2004

    Ps jag började med thacapzol för ca 5 veckor sedan...


    (¯`''?.¸(¯`''?.¸♥ Kevin & Théa ♥¸ .?''´¯)¸.?''´¯)
  • 3barnsmor35
    kev2004 skrev 2008-08-08 15:28:47 följande:
    Ställde mig på vågen idag och jag har gått upp 3 kg sen jag började med thacapzol, äter fortfarande inte full dos av levaxinet än... kan tänka mig att gå upp max 2 kilo till inte mer så nu är det väl bara till att börja träna antar jag
    Förstår att det kanske känns mkt med 3 kg om man är smal, men jag som fick hypo gick upp 60 kg
    Världens bästa mamma till mina barn - Tösen 0403 och Lillan 0604
  • kev2004
    3barnsmor35 skrev 2008-08-08 16:05:52 följande:
    Förstår att det kanske känns mkt med 3 kg om man är smal, men jag som fick hypo gick upp 60 kg

    Ja det måste varit jobbigt... men har du gått ner nåt sen du fick levaxin?


    Jag vet hur det är att gå upp snabbt... båda mina graviditeter gick jag upp 26 resp 33 kg


    (¯`''?.¸(¯`''?.¸♥ Kevin & Théa ♥¸ .?''´¯)¸.?''´¯)
  • 3barnsmor35

    Jag gick ner 25 kg som antagligen var "grav-kilon" men sen tog det tvärstopp. När jag justerade dosen i höstas gick jag ner 6 kg, sen har det inte hänt ngt.


    Världens bästa mamma till mina barn - Tösen 0403 och Lillan 0604
  • smultron smulan
    3barnsmor35 skrev 2008-08-08 19:40:12 följande:
    Jag gick ner 25 kg som antagligen var "grav-kilon" men sen tog det tvärstopp. När jag justerade dosen i höstas gick jag ner 6 kg, sen har det inte hänt ngt.
    Jag har också gått upp i vikt fram tills min hypo upptäcktes, sedan har jag stått still i vikt. Har fortfarande inte kommit fram till den dos som de tror jag ska ligga på. Hur som helst, min doktor sa att jag nog skulle må bäst om jag låg på TSH värde c:a 1. Tänker mig att man slipper värken och mjölksyran och tröttheten då så då kanske man orkar träna. Nu får man ju mjölksyra av att hänga tvätten bara Räcka ut tungan

    Vilket värde ligger du på nu? Som du förstår hoppas jag du ligger lite högt, för mest av allt önskar jag att kilona bara ska rinna av så som dom rann på Flört.

    Annars får vi peppa varandra med små promenader.Glad
  • Pucko Buffy

    smultron smulan: gud vad jag känner igen mig i dig. Åkte till affären själv för första gången idag och är helt slut efteråt. Nu ligger jag o vilar efter en ordentlig ryggmassage och har värmekudde på ryggen. Jag måste försöka vara lite pigg i em då vi får långväga gäster. Det blir till att bita i det sura äpplet imorgon då jag nog kommer vara helt knockad. Jag längtar oxå till den dagen jag känner att jag orkar träna ordentligt och blir av med de här kilona, som även jag har lagt på mig
    För min del är det dock sjukgymnastik som gäller och om någon vecka blir det bassängträning, om jag inte mirakkulöst blir jättebra i ryggen innan dess. Ficke ett mindre bryt efter besöket hos sjukgymnasten och tjöt lite i bilen på vägen hem. Jag är så förbannat trött på att vara trött och på att ha ont.... ibland önskar jag man kunde byta kropp.. om inte för alltid så åtminstonne för en liten stund... gaaaaaaaaahhh...

    Kram och förlåt mig för mitt gnäll.

  • smultron smulan
    Pucko Buffy skrev 2008-08-09 15:57:43 följande:
    smultron smulan: gud vad jag känner igen mig i dig. Åkte till affären själv för första gången idag och är helt slut efteråt. Nu ligger jag o vilar efter en ordentlig ryggmassage och har värmekudde på ryggen. Jag måste försöka vara lite pigg i em då vi får långväga gäster. Det blir till att bita i det sura äpplet imorgon då jag nog kommer vara helt knockad. Jag längtar oxå till den dagen jag känner att jag orkar träna ordentligt och blir av med de här kilona, som även jag har lagt på mig För min del är det dock sjukgymnastik som gäller och om någon vecka blir det bassängträning, om jag inte mirakkulöst blir jättebra i ryggen innan dess. Ficke ett mindre bryt efter besöket hos sjukgymnasten och tjöt lite i bilen på vägen hem. Jag är så förbannat trött på att vara trött och på att ha ont.... ibland önskar jag man kunde byta kropp.. om inte för alltid så åtminstonne för en liten stund... gaaaaaaaaahhh...Kram och förlåt mig för mitt gnäll.
    Usch! Många kramar till dig. Det är hemskt att må så. Samtidigt försöker man ju skärpa sig och göra normala saker som folk förväntar sig. Och det går ju, men sen mår man ju pissigt och det är inge kul. Så hoppas du mår bättre när du vilat lite. Kram igen.
  • Bröderna Bus
    Svar på #107
    Hej!
    jag mår ofta illa men har märkt att zeterecin (stavningen?) receptfria allergitabletter hjälper mot det! Fick svar på nån annan sida att de innehåller nåt som dämpar!
  • 3fraimsdotter

    Åh! Andra sköldpaddor! Va kul! Eller inte egentligen men det är så skönt att prata med andra som begriper hur det är!

    Jag har förmodligen varit sjuk i åratal men varit en sådan som pendlat mellan hyper och hypo innan sköldkörteln till slut lade ner arbetet. Ingen trodde på mig när jag försökte förklara att jag inte hade bulimi och omväxlande hetsåt och svalt, utan att jag pendlade kraftigt i vikt utan att jag själv ändrade något. Jag visste inget om thyroideasjukdomar då heller och uppfattade inte de andra symptomen som jag vet om idag. Man tror ju bara att man är sån. Alla har det väl som jag, eller?

    Jag har inte gått upp några 60 kilo men väl 25. Gick totalt in i väggen i höstas efter två år av viktuppgång och extrem trötthet utan att veta varför men fick till slut veta att jag hade hypo.

    Jag bara sov och tappade håret (i tussar!!! och halva mina ögonbryn försvann), frös så jag skakade tänderna och vikten ramlade iväg 8 kg på nolltid trots att jag knappt åt något. Fick också en rejäl bulle på halsen. Har börjat få ordning på mina värden och börjat orka med livet igen och motionera. Jag hoppas att jag ska kunna få tillbaka mitt liv (och något som liknar min gamla kropp) allt eftersom.

    Det var så länge sedan jag orkade med något alls utan att uppbåda all viljekraft jag hade så nu när värdena gått ner och kroppen börjat vänja sig vid att börja fungera mer normalt känns det helt konstigt att ORKA! Jag blir tom rastlös emellanåt! Och tänk så magiskt att vakna pigg!

    Fast jag måste vara försiktig. Det funkar inte att slarva med sömnen och jag måste säga nej till mycket ännu, annars går jag i däck igen och bara sover i ett dygn eller så.

    Men dock! Ljuset i tunneln var inget tåg!

Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 10