• Banzai

    Problem med sköldkörteln? Del 10

    Tiden går fort & det är dags för en ny tråd.

    Den gamla tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-238/m32180343.html

    www.thyroid.se

    Många undrar vad som är rätt värden så jag skriver in det jag har fått reda på

    TSH = 0,2-4,0
    T4 = 9-19
    Trak = mindre än 1

    Mycket matnytigt även här
    www.karolinska.se/templates/DivisionStart____72887.aspx

    Del 1 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m9133340.html
    Del 2 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m11317459.html
    Del 3 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m14129027.html
    Del 4 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m17111361.html
    Del 5 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m20302895.html
    Del 6 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m23642893.html
    Del 7 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m26671239.html
    Del 8 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 9 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html

  • Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 10
  • lunaria

    Trubbsla: Ja det var nog så i början för oss oxå, men du ska se att han kommer att förstå det!! det är viktigt att iaf ha en som förstår det hela. underlättar lixom i vardagen. Det är min sambo som nu för tiden tillägger det lilla extra till andra som vill ses, att vi kan träffas om jag orkar...

  • smultron smulan
    3fraimsdotter skrev 2008-08-12 12:14:45 följande:
    Attans att man inte kan gå tillbaka och redigera inlägg på det här forumet...Smultron Smulan, det var jag och inte Pucko Buffy som hade de citerade värdena. Tänkte bara tydligöra det.
    Jag förstod. PB frågade dig om dina-trodde du kanske låg lika högt som hon själv (200 var det väl?).Glad
  • smultron smulan
    Trubbsla skrev 2008-08-12 12:37:04 följande:
    Usch är det fler här inne som har anhöriga som lider av att vi har våra sköldkörtel fel? Min sambo tycker det är jobbigt när jag är trött hela tiden, försökt förklara för honom flera gåånger varför jag är trött. Men nästa dag har han liksom glömt det igen "men är du trött nu igen, herregud du sov ju 10 timmar inatt" Han tror alltid att jag antingen sovit för mycket eller för lite...Har käkat levaxin 50 nu i 3 månader och nu är det dags för tentan, ska boka in en tid för blodprov nu i veckan för att kolla värdena. Vad är ett bra värde på t4 t3 och ths?
    Referensvärdena står här ovanför i TS. Min läkare påpekade sist att hypo brukar må bäst om de ligger kring värde 1 (låg etta).
    Min sambo förstår inte riktigt HUR trött man är och HUR ont det gör i kroppen. Men han försöker.
    Lönnemåla skrev 2008-08-12 12:46:29 följande:
    Hej!Ett tag sedan jag skrev något i tråden, men jag läser varje dag.Jag har hypo sedan -00 och har haft samma dos Levaxin 100 under alla dessa år. Har genomgått två graviditeter utan att min dos har ändrats något. Tog senast mina prover i juni och då låg TSH på 1,9 och T4 på 18. Enligt min läkare ligger det normalt som jag brukar. Men jag mår inte bra. Känner mig oerhört trött, fryser om kvällarna, men svettas floder när solen skiner, vissa dagar äter jag massor, andra ingenting, orkar inget, vill inget och har ingen lust med något. Som idag tex, har lämnat mina barn på dagis extra eftersom de inte varit där på 9 veckor, huset ser ut som ett bombnedslag men jag har inte gjort någonting och snart skall barnen hämtas. Var hittar ni ork och inspiration?
    Jag skulle nog be att få öka dosen på prov och se om det hjälper.
    lunaria skrev 2008-08-12 12:55:54 följande:
    min sambo ser direkt på morgonen om jag har en "bra" eller "dålig" dag, men han kommenterar det inte så mycket utan försöker underlätta så mycket för mig så möjligt om han kan och när han är hemma. däremot fattar inte andra just det där. hade en granne som jag försökte bli vän med under min sjukdom, men hon föreslog hela tiden att vi skulle ta långa promenader med barnvagnarna??!!. och detta föreslog hon alltid fastän jag varje gång berättade om mina symptom och främst tröttheten o orkeslösheten. så av andra människor har jag inte fått nån förståelse av. har nästan isolerat mig pga det, men hellre att vara ensam än att få en "lathets-stämpel" på sig...
    Vill egentligen bara skrika när jag läser "tankarna om lathetsstämpel". Jag har samma problem men här är det inte grannarna utan släkten. Jag ser hur de tänker att man är lat och att man har blivit tjock pga av lathet. Det tror att man när man säger att det är sköldkörteln att man skyller på det. Egentligen vill man ju bara gråta åt eländet. Problemet är att samhället ser ner på övervikt och det är jättejobbigt när man inte kan gör nåt. I princip kan man ju som hypo bli tjock på sallad. Allt lagras ju. Ledsen

    Ja just det, mina värden innan medicinering var TSH 25, T3 3, T4 6. Nu är TSH 8,6
  • 3fraimsdotter
    Lönnemåla skrev 2008-08-12 12:46:29 följande:
    Hej!Ett tag sedan jag skrev något i tråden, men jag läser varje dag.Jag har hypo sedan -00 och har haft samma dos Levaxin 100 under alla dessa år. Har genomgått två graviditeter utan att min dos har ändrats något. Tog senast mina prover i juni och då låg TSH på 1,9 och T4 på 18. Enligt min läkare ligger det normalt som jag brukar. Men jag mår inte bra. Känner mig oerhört trött, fryser om kvällarna, men svettas floder när solen skiner, vissa dagar äter jag massor, andra ingenting, orkar inget, vill inget och har ingen lust med något. Som idag tex, har lämnat mina barn på dagis extra eftersom de inte varit där på 9 veckor, huset ser ut som ett bombnedslag men jag har inte gjort någonting och snart skall barnen hämtas. Var hittar ni ork och inspiration?
    Det är inte alls säkert att det värdet är bra för just dig. Sådant kan också förändras över tiden. Dessutom borde T3 kollas också för att se så det inte ramlat i botten. Har det sjunkit så borde du få tillskott av Liothyronin, även om många allmänläkare ofta är misstänksamma mot att använda sig av Lio eftersom de inte vet att den problematiken finns/är ovana att handskas med hypo som inte fungerar enligt normen. Dessutom kan det vara en idé att titta på antikropparna igen. Ligger de inte bra så mår man inte heller så bra.

    Tala om för din läkare att du vill testa att trycka ner TSH mer för att se vad som händer. Det är bara du som kan avgöra om du mår bra eller inte och jag lovar att du märker om det slår över åt andra hållet. Då är det bara att backa lite. Alla har individuella värden och det viktigaste är att hitta det som funkar för dig och då gäller det att läkaren vill lyssna.

    Vill han/hon inte samarbeta, försök få en remiss till en endokrinolog eller byt läkare åtminstone så du får bättre gehör för hur du mår.

    Och just det, kolla B12! Det hänger ofta ihop att ha hypo och ha B12-brist.

    Och jag har inte kollat om PB hade postat sina värden tidigare... :o Det är ju några trådar att gå igenom men om TSH låg på 200 så var det ju tokhögt! Så galet illa låg verkligen inte jag. Fan jag hade varit död om jag kommit upp i det med tanke på hur kass jag mådde på mina värden!

    Angående om det påverkar ev operation om man pendlar, ingen aning faktiskt. Jag tror inte det iofs. Har man haft hyper och fått knölar på sköldisen så opereras de väl bort antar jag? Till skillnad från diffus svullnad som många hypo-sjuka får så går ju inte knölar tillbaka. Och oavsett så blir det ju Levaxin för att stabilisera dig.
  • lunaria

    3fraimsdotter: ojdå nu blev det nog lite missförstånd. har "bara" giftstruma, men inga knölar...

    smultronsmulan: Blir så förbannad när jag läser om din situation. på mig har inget synts (förrän nu) för jag blev smal så folk fattar inte att man är sjuk. folk tycker man är så snygg??!!. förstår att det är t.o.m jobbigare om man då blir tjock lixom för det är så mycket fördommar idag om det. jag som alltid stigit upp klockan 6 på morgonen kämpar för att stiga upp varje dag. vissa dar är lite lättare för tröttheten pendlar så enormt men ändå..och sen sitter jag som en zombie med min son. det folk inte fattar är just att man har en sjukdom. den syns inte och då existerar den inte. min pappa sa en dag i telefon att jag låter frisk??!! har nästan slutat svara i telefon oxå...

    jag börjar fundera på om nå't är allvarligt fel med mina värden. varje gång jag reser mig blir jag varm och yr. vad kan det bero på?? skulle önska att mitt provresultat snart kunde komma i brevlådan...

  • 3fraimsdotter
    lunaria skrev 2008-08-12 19:45:52 följande:
    3fraimsdotter: ojdå nu blev det nog lite missförstånd. har "bara" giftstruma, men inga knölar... smultronsmulan: Blir så förbannad när jag läser om din situation. på mig har inget synts (förrän nu) för jag blev smal så folk fattar inte att man är sjuk. folk tycker man är så snygg??!!. förstår att det är t.o.m jobbigare om man då blir tjock lixom för det är så mycket fördommar idag om det. jag som alltid stigit upp klockan 6 på morgonen kämpar för att stiga upp varje dag. vissa dar är lite lättare för tröttheten pendlar så enormt men ändå..och sen sitter jag som en zombie med min son. det folk inte fattar är just att man har en sjukdom. den syns inte och då existerar den inte. min pappa sa en dag i telefon att jag låter frisk??!! har nästan slutat svara i telefon oxå...jag börjar fundera på om nå't är allvarligt fel med mina värden. varje gång jag reser mig blir jag varm och yr. vad kan det bero på?? skulle önska att mitt provresultat snart kunde komma i brevlådan...
    Det låter ju onekligen inte bra. Du tror inte att du kan ringa och fråga och berätta hur dåligt du mår?

    Det är alltid ett problem så fort det inte handlar om väldigt konkreta saker som benbrott eller så. Folk drar alltid märkliga slutsatser. Jag har ju sett i folks ögon föraktet för den lata tjockisen när det var som värst. Nu har jag faktiskt droppat lite så det inte är så uppenbart längre, tack och lov.

    Men det där med att förklara för folk hur in i helvete tungt livet är när man har en thyroideasjukdom, det går liksom inte in. det handlar ju inte bara om att man är trött, man är fatigued som engelsktalande säger. Det är nåt helt annat än att man behöver sova lite mer. Jag tror de flesta som har fibro t ex kan berätta liknande historier om hurtfriska människor som tycker att "man ska ta sig i kragen" och att "det inte kan vara så farligt". Ibland blir man så arg så man bara vill banka dem i huvudet för att de inte har någon fantasi eller kan acceptera att när människomaskineriet går sönder så är det inte alltid bara att sätta på ett plåster så blir allt bra igen.
  • trollet83

    oj så mkt det skrivs nu..orkar inte läsa igenom allt just nu men var iaf o tog nya prover idag..har fått tid till diabetes och endokrinläkaren den 25 augusti..så¨ska bli spännande att se om medicineringen sedan maj har gett nåt resultat..vet inte om jag själv märkt så stor skillnad..tycker det går i perioder..ibland känner jag mig jättetrött trots att jag sovit jättemkt osv medans ibland klarar jag mig på mkt mindre..

  • NinnaBus

    Blir också arg på folk som inte fattar att det faktiskt är en sjukdom även om den inte syns.
    Har varit hemma sen i okt. och är ännu inte pigg nog att börja arbeta. Fick kramper som utreds nu i samband med hypertyrosen. Men även krampfria perioder så har jag nästan ständig huvudvärk, ögonproblem och är nästan jämt trött. Sovit middag två gånger i dag t.ex.
    Det går i perioder det med, är inne i en period när jag är konstant trött och kan bli helt överhettad utan att göra något.
    Men varenda gång jag pratar med läkaren så säger han att mina värden är normala (TSH, T4 och T3).

    Måste undra en sak också. Jag får aldrig reda på mina värden av läkaren, funderar på att begära journalkopia, men han visade en del av värdena i en lista på datorn i våras.
    En del av värdena var skrivna med svart text och andra med röd. Vad menas med det?
    Har också hört att man bara ska behöva ta prover ganska tätt i början men läkaren vill fortfarande ha prover minst en gång i månaden. (överläkare på medicin)
    Sen vill han "bota" alla kvarstående symtom med antideppresiva medel trots att jag varit hos psykiatriker (läkarens krav) som säger att jag inte alls är i behov av detta. Suck...

    Vill ju bara bli pigg och få ordning på livet igen...

  • 3fraimsdotter

    Av någon anledning så är det märkligt svårt att få ut sina värden. Antagligen tror de inte att vi "begriper". Men det är ju vi som lever med kroppen och vet hur det känns! Jag skulle absolut begära ut journalerna och sedan tycker jag att du ska prata med din läkare om att testa olika doser. Är du hypo så testa att trycka ner TSH mer t ex. Alla är olika och vissa måste ligga lägre än andra för att må bra.

    Antidepressiva är inte lösningen heller på problemet, de dämpar eventuellt symptomen bara. Det är lite dåligt tycker jag att man inte anstränger sig mer för att hitta din specifika nivå och dosering innan man börjar prata om antidepressiva. Det låter så mycket som "nu måste vi bli av med det här".

    En gång i månaden är ganska vanligt och räknas som tätt faktiskt. Nu när jag går på spec-MVC så lämnar jag prov så ofta. Skulle du inte få gehör för att bli lite djärvare och prova fram rätt dos så försök byta läkare. Det viktigaste är att de lyssnar och förstår att du vill bli frisk.

  • smultron smulan
    NinnaBus skrev 2008-08-13 01:12:32 följande:
    Blir också arg på folk som inte fattar att det faktiskt är en sjukdom även om den inte syns.Har varit hemma sen i okt. och är ännu inte pigg nog att börja arbeta. Fick kramper som utreds nu i samband med hypertyrosen. Men även krampfria perioder så har jag nästan ständig huvudvärk, ögonproblem och är nästan jämt trött. Sovit middag två gånger i dag t.ex. Det går i perioder det med, är inne i en period när jag är konstant trött och kan bli helt överhettad utan att göra något.Men varenda gång jag pratar med läkaren så säger han att mina värden är normala (TSH, T4 och T3).Måste undra en sak också. Jag får aldrig reda på mina värden av läkaren, funderar på att begära journalkopia, men han visade en del av värdena i en lista på datorn i våras. En del av värdena var skrivna med svart text och andra med röd. Vad menas med det?Har också hört att man bara ska behöva ta prover ganska tätt i början men läkaren vill fortfarande ha prover minst en gång i månaden. (överläkare på medicin) Sen vill han "bota" alla kvarstående symtom med antideppresiva medel trots att jag varit hos psykiatriker (läkarens krav) som säger att jag inte alls är i behov av detta. Suck...Vill ju bara bli pigg och få ordning på livet igen...
    Jag har ett tips på hur du ska få reda på dina värden. Du måste titta läkaren i ögonen och sedan tydligt säga "vad stod TSH i", svarar han typ -det var bra, fortsätter du att fråga "vilket värde", då kan han inte slingra sig och han måste faktiskt svara för du har rätt att få veta. Sedan säger du "vad stod T4 i", likadant där, säger han -det var bra, frågar du "vilket värde" och gör likadant med T3.

    Ang. rött/svart så är de röda sådana som ligger över eller under det som anses normalt.

    Jag tror tyvärr att det är så här (slutsatsen drar jag för att läkaren är så inne på antideppresiva) att de inte vill att du ska veta och ha koll på allt, för då kommer det visa sig hur lite koll de har på vad som händer. Jag tror att dina kramper är förvirrande för dem. De har ingen klar sjukdomsbild av dig. Och innan de har hittat ett fack att stoppa in dig i så vill de inte ge över någon form av kontroll till dig. Det är säkert inget de själva tänker på, utan ett omedvetet sätt att för dem att skydda sig själva på. Låter detta helt mysko och förvirrat? Mitt råd är att du ska vara tydlig med att du vet hur du mår. Du vet om du är deprimerad eller inte. Du vet om du har huvudvärk eller inte. Var tydlig, isolera de enskilda symtomen, en lista är bra.

    Nu blev det ett långt "gör si och så-inlägg" är bara orolig att du håller på att bli överkörd.

    Kram
Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 10