• Svar på tråden Vi som bor i Italien. :-)
  • Pesto

    Nu har jag läst även sista inläggen under den gamla tråden - måste ju gratulera amarena till den lilla flickan! Skönt att allt gått bra

  • intehemma

    Patata: jag fick tillbaka mensen när E var ca 1 år. Jag slutade amma på natten när hon var 10 månader för jag orkade inte längre... Nu ammar jag bara på kvällen. Forno a legna är toppen!

  • Amarena

    intehemma och Patata: Tack!! och GRATTIS intehemma till graviditeten!!

    Här hemma kretsar allting såklart runt vår lilla sköldpadda! Barnläkaren på fatebenefratelli sa att det är bra om jag ammar oftare än varannan timme, eftersom hon är så liten, och jag tror att hon måste ha hört honom...Jag känner mig som en mjölkmaskin som arbetar dygnet runt, men så länge hon växer och är nöjd så är jag det med...om än lite trött! Fasar lite för hur jag ska orka när G går tillbaka till jobbet på måndag, vem ska ge MIG mat då?!!
    Som tur är väger hennes blickar och mimspel upp för mycket av tröttheten. Helt fantastiskt att bara ligga och titta på henne!

  • Carla82

    Åh, vad aktiva ni blev!! Hänger ju inte med.

    Utan mediciner går det inte...det var därför jag sökte hjälp nu. Har haft migrän sedan jag var 6 år men det blir bara jobbigare och jobbigare. Onödigt att ta vanliga huvudvärkstabletter när de ändå inte gör någon skillnad. Vet inte om det finns så mycket alternativmedicin eftersom det är ett så pass okänt område fortfarande...ev akunpunktur. Har hört både och där en del säger att det funkar jättebra och en del säger att det inte funkar alls. Men det är trots allt bara för att förlänga tiden mellan anfall. Själva sjukdomen går inte att bota så jag behöver ändå en medicin som funkar under anfall. Emellan mår jag ju bra.

    Kul att se alla igen!

    Patata: Åh, vill också ha en forno a legna...nästa projekt...efter poolen.

    Bara jag som hade den stora oturen att få tillbaka mensen direkt trots helamning? Inte ens det kunde jag få slippa. Men mensvärken är i alla fall mycket bättre nu...så det kan jag inte klaga på i alla fall.

  • Carla82

    Amarena vad gulligt!! Du får väl komma hit så får jag mata dig...hihi. Synd bara att det är en bit. Har du fått smaka nåt från den "förbjudna listan" än?

  • intehemma

    Amarena: tja, det blev mycket "4 salti in padella" för mig i början...

  • Amarena

    Haha! "förbjudna listan" är i stort sett avverkad! Är jag den enda som går upp mer i vikt EFTER förlossningen än under själva graviditeten?!

  • Carla82

    Amarena: Åh, vad bra! Måste varit tungt...så nu får du passa på att unna dig av det förbjudna. Nej, du är inte ensam om att gå upp i vikt. Amningen skulle dessutom hjälpa till att gå ner i vikt men för mig hade det motsatt verkan. Blev så törstig framför allt och extra hungrig med för den delen. Gick bara upp 7 kg under grav och vägde mindre efter förlossningen än innan jag blev gravid...men det tog jag igen med råge.
    Jaja, inte mycket att göra åt.

  • Carla82

    Åh, jag blir så trött. Idag visade det sig att medicinen jag fick igår har jag redan provat och den funkar inte heller tillräckligt bra...tur att det finns google så jag inte hann hämta ut den. Har den redan hemma och använder den ibland till lättare anfall. Det är bara det att jag har den svenska versionen eftersom 70 tabletter kostar lika mycket som 16 här. Det visste min läkare och hon har godkänt det men eftersom hon är på semester hade den "nya" inte koll på det. Så idag fick jag ringa runt IGEN och nu har jag ännu en ny medicin...IGEN!!! De tyckte att det var konstigt att jag redan provat den eftersom den är ny här...men i sverige är den redan några år gammal. Nu sa hon att jag ska ta den här nya, funkar inte den kan jag ta den andra också och funkar inte det så vet hon inte vad hon ska säga. Typiskt mig...varför kan mediciner inte funka på mig?? Varenda gång det är något måste jag hålla på att prova 4234325 saker som jag får likamånga biverkningar av. Usch. Var bara tvungen att skriva av mig. I morgon måste jag till doktorn i 17 timmar för att skriva ett recept.

  • Pesto

    Vad jobbigt att det ska vara så svårt att få tag på en medicin som hjälper Carla. Hoppas det löser sig.

    Skulle också vlja ha en pool, men bara att inse att vi inte har plats Får nöja mig med en dusch på terassen

    Amarena: Maddalena var bara 2,5 vecka första gången hennes pappa åkte bort i en vecka - då blev det mycket pesto för mig. En annan favorit var tonno e pomodoro - varmt rller kallt, med eller utan pasta beroende på tid, ork och hunger

    Jag har också gått upp sedan hon föddes... Gick bara upp 4kg och låg på -5kg när jag kom hem från sjukhuset. Nu väger jag som i 9e månaden ungefär

    Funderar på att sluta nattamma. Hur har ni gjort? Försöker jag söva om henne på annat sätt när hon vaknar (vilket kan vara allt mellan 2 och 5 ggr per natt), vaknar vi bara mer och har svårare att somna om båda två. Men man måste kanske ta några tunga nätter för att det ska bli lättare sen...

Svar på tråden Vi som bor i Italien. :-)