• Svar på tråden Vi som bor i Italien. :-)
  • intehemma

    Patata: för att sluta nattamma höll jag E i famnen och vaggade i stället tills hon lugnade ner sig. Det var vilda protester första kvällen, men man såg hela tiden en förbättring. Sen fick hon ett bakslag någon vecka senare och då lät jag henne amma igen en period innan jag tog bort amningen helt. Jag satte en gräns hela tiden, tex första natten fick hon amma efter 24, och sedan blev det senare och senare.

    Lite samma sak blev det för någon vecka sedan då hon inte blev sömnig av kvällsamningen längre. Återigen vilda protester och skrik så det skar i öronen. Men jag håller i famnen, lägger ner, tar upp, lägger ner, vaggar, osv tills hon ger upp. Börjar hon däremot fara runt och tramsa och krafsa på lakanet går jag ut ur rummet och då somnar hon ofta av sig själv av någon konstig anledning!

  • Pesto

    Intehemma: Tack för rådet. Det är väl bara att ta tjuren vid hornen förmodar jag... Ser man en förbättring så blir man väl motiverad att fortsätta i alla fall. Låter rimligt med tidsgränser, känns lite hårt att ta bort "allt" på en gång. Borde vara lättare för både henne och mig på det sättet. Ska försöka bestämma en dag och sedan vara envis. Problemet är min sambo som är lite "blödig" och tycker synd om lilla damen då hon gråter... Han kan ju sova i gästrummet ett tag även om lilla damen hörs i hela byn då hon skriker kan det ju kännas lättare om man är i ett annat rum.

  • intehemma

    Patata: ja, man kan ju vänta ut det om man orkar, men det gjorde då inte jag.... Jag är absolut ingen fan av att låta henne skrika, men jag har insett att ibland går det inte på annat sätt.

  • Tuntalisa

    Jag inser hur lyckligt lottad jag är med en kille som sover hela nätterna sen mitten av juli (drygt 2m gammal) Han bara gjorde det av sig själv... 12 timmar i sträck utan minsta ljud! Hoppas det haller i sig.

    Med Natalie sa gav vi nappen när hon vaknade och da somnade hon om och när inte nappen funkade (vid 3-4 tiden) gav jag mjölk. Hon var da 3-4 manader. Vid 4 manader började jag ge ersättning pa kvällen och da sov hon hela nätterna utan att äta (fast nappen fick vi sätta in ett par ganger per natt tills vi tog bort den när hon var 1.5 ar).

    Lycka till!

    Var pa IKEA igar och köpte bord och stolar till Natalie (de där färgade för barn att leka med). Sa nu dukar hon för fullt med sina plasttallrikar mm. Gulligt.

    Carla: hoppas verkligen du kan fa nagon hjälp. Later ju verkligen inte roligt!

  • Amarena

    Ahh...somn!! Det kanns som om jag inte sovit ordentligt pa 2 veckor, vilket jag ju inte har heller! Men jag antar att det ar for kort tid for att fa borja klaga... Men lite lite kanske ar ok?!....
    Angaende vikten sa har jag gatt ner exakt de 6,5 kg som jag gick upp, men hungern ar helt enorm sa jag vantar mig ingen fortsatt minskning direkt! Daremot ar kroppen inte riktigt sig sjalv an, ser ut som i 4:e manaden fortfarande, men det drojer val lite innan man ar sitt gamla jag igen. Mest irriterande ar att arret (efter snittet) liksom ar som en hard liten limpa under huden, undrar hur lange det ska vara sa?
    Vi ar forresten och halsar pa lite italiensk slakt och jag far sa manga BRA RAD!!!...som jag inte bett om Som tur ar inte fran G:s foraldrar som haller sig ganska lugna pa den fronten, fastrarna ar varst! Idag aker vi hem igen, skont!!!!!

  • Pesto

    Bestämde mig för att inte amma före kl 24 igår, naturligtvis sov Maddalena i ett streck från 21:45 till 0:15 och sedan vaknade hon ungefär varje eller varannan timme resten av natten Fullt så illa brukar det inte vara - tack och lov! Tyvärr så tar hon varken napp eller nappflaska så man kan ju inte ge henne det... Tror enda lösningen är att vara envis och stå ut med gråten ett tag - det är ju för även hennes bästa.

    Tuntalisa: Avundas dig dina små sömntutor

    Amarena: Italiensk släkt är helt underbar på många sätt men ibland kan det bli för mycket av det goda. Är (för det mesta) glad som har större delen på 1100 km avstånd Kan bli trött på alla grannar som vet bäst, folk man knappt känner anser sig ha rätten att tycka och säga om allt möjligt här. Bara att försöka låta det gå ut genom andra örat.

  • Tuntalisa

    Jag gick upp ca 16 kg men har bara 3 kg kvar att tappa (väger normalt 60 kg). Magen hänger lite mer än vanligt men det gar väl tillbaka.

    även mitt ärr var som en limpa och det tar nog ett bra tag innan det är normalt för nog tycker jag mitt ännu är lite svullet och ingen känsel har ännu kommit tillbaka (4 manader sen snittet). Snittet är även rött och kliar ännu lite. Jag antar att det är normalt...

    Patata: synd att inte napp eller flaska är altenativ. Fast jag undrar ända om hon verkligen vaknar av hunger sa ofta. Har nog bara lite svart att somna om själv, eller vad tror du? Har du försökt klappa lite pa henne (medans hon ligger kvar) och sjunga eller nagot och fatt henne att somna om? Det kan kanske vara ide att prova sa hon lär sig somna om själv. Fast igen, du vet nog bäst själv, försöker bara hjälpa till men har kanske helt fel.

    I morgon aker vi sa jag är tillbaka här om en vecka.

    Kram alla!

  • Pesto

    Tuntalisa: Jag tackar och tar emot alla råd Tror eg inte jag heller att det är hunger (någon enstaka gång kanske om hon ätit dåligt vid middagen), känns på snuttandet. Tänkte kanske att napp eller flaska kunde varit ett steg i avvänjandet eftersom hon är så van att somna snuttande. Har hänt att hon somnat om av att man sjunger (trots icke musikalisk mamma och därtill nattröst ) med en hand på ryggen, men det är inte ofta. Och efter ett par veckor i Puglia där vi samsov alla tre och jag utan tröja har hon blivit väldigt van vid att snutta i alla lägen... Hon har alltid varit snuttig, men känns värre just nu.

    Ikväll somnade hon extremt tidigt (20:40) har vaknat en gång och då somnade hon i famnen medan jag sjöng. Börjar så så kanske man tids nog bara behöver sjunga

    Här har vädret slagit om helt, grått och blåsigt. Inte alls lika skönt att gå på promenad nu och här i bergen är det svårt att motivera sig ändå ibland. Hoppas det är tillfälligt. Ska på bröllop i Sverige 20/9 och vill gärna ha lite färg då

  • intehemma

    Fxn vad jag är trött på den här värmen! Och det verkar som att det ska hålla i sig hela veckan också. Tigermyggorna börjar tom hitta upp till oss som bor på 5 våningen!

    Patata: mer tips: ett välplacerat "Schhhhhhh" kan funka förvånansvärt bra, E har den senaste tiden somnat bara genom att jag hyssjat utanför dörren när hon vaknat till eller inte somnat ordentligt. Jag trodde inte mina ögon (öron!) första gången det funkade! Det jag tycker mig se dock är att hon sovit bättre och bättre ju mindre jag ammat, lite tråkigt men sant.

    Ang. ärr, så är mitt ärr efter snittet fortfarande ganska rött trots att det gått över ett år. Kilona gick jag däremot ner med råge, men så helammade jag också länge och åt mjölkfritt från 4 månader.

  • Amarena

    Vet ni nån affär i Rom eller internetsida där man kan köpa bärsjalar? Alt. vad det heter på italienska så kan jag söka själv. Annars får jag beställa till Sverige.

Svar på tråden Vi som bor i Italien. :-)