• Svar på tråden Vi som bor i Italien. :-)
  • intehemma

    Amarena: den här sajten brukade jag köpa blöjor ifrån innan jag hittade NaturaSi www.ipiccolissimi.it/ och de har också bärsjalar, men jag tror att det är bättre och billigare att beställa på annat sätt. Ska du köpa en vävd sjal kan det vara lönt att köpa en begagnad via Ebay, sök på "tragetuche".

    Jag har köpt en sjal från Sverige (en Sino) och en Hoppediz direkt via deras hemsida. Hoppedizen har jag förresten bara använt någon enstaka gång ifall du skulle vara intresserad av en begagnad.... Den var för lång och bökig för lilla jag.

  • Pesto

    Värmen har kommmit tillbaka även här på gott och ont

    Lilla damen har de senaste nätterna somnat om utan bröstet, nästan i alla fall, har ammat henne kl 5 men det känns ok för ett tag i alla fall.Första natten vid kl 1 var hon hur arg som helst, stackars grannarna... Sen har det gått bättre. "Vanligtvis" (kan man säga det så snart?) Plockar jag upp henne och så somnar hon om innan jag hinner göra så mycket annat, ibland har hon tom somnat utan att jag plockat upp henne (hinner ganska många uppvakningar och omsövningar på en natt här ). Hon vaknar fortfarande ofta, men det behövs kanske några nätter till för resultat även på den fronten.

    Intehemma: Ska försöka med ett "Schhhhh", vore väldigt skönt om det räckte. Tråkigt att man ska behöva dra ner på ammandet för att få dem att sova bra Ammar fortfarande innan eftermiddagstuppluren, på kvällen och ett par gånger på morgonen (vid 5 och vid 9)då hon vägrar äta annat till frukost.

    Har fått så mycket energi av att sova lite mer att jag gjort hur mycket salsa, pesto och pesto rosso som helst. Blir även en hel del bröd i nya ugnen. Måste nog skaffa en frys till...

    Amarena: Jag har ingen bärsjal så jag kan inte tipsa om det, men har en Ergo bärsele som jag tycker funkar jättebra. Den har länge varit (och är fortfarande) ett relativt säkert kort när fröken vägrar somna. Plus att jag tycker den är väldigt bekväm att ha vid promenader, resor osv. Har även satt fröken i den (på ryggen) ibland när jag varit i landet. men den hittar man kanske inte heller i Italien, beställde min när jag var i Sverige.

  • intehemma

    Jag kör också mycket med ergoselen, söver fortfarande E i den dagtid! Jag beställde den via www.ergobaby.eu/

    Det enda är att man inte kan använda den förrän vid 5-6 månader om man inte använder deras "baby insert" som är ett litet täcke som fyller ut.

    Patata: härligt att det går framåt! Att du fått sån energi också, jag har fortfarande svårt att sova, har liksom blivit förstörd av alla dessa vaknätter...

  • Amarena

    intehemma: Jag surfade runt igår på egen hand och beställde tillslut en "Sleepy Wrap" ända från USA! Det blev konstigt nog bara hälften så dyrt som att köpa en liknande från Sverige. Italienska priser som jag hittade på Internet var inte att tänka på, drygt 100 ? ville de ha för en sjal!! Varför är det alltid så!? Använder du tygblöjor? Jag ville göra det från födseln, men hann inte riktigt med att beställa i tid, men väntar nu på leverans från Sverige, samma där med italienska priserna... Man ska tjäna mindre och betala mer, hur går det ihop?!

    Patata: Har kollat in de där ergo-selarna också, men tänkte börja med sjal eftersom min plutta är så liten ännu, har läst mycket bra om dem dock!

  • intehemma

    Amarena: hoppas att du slipper tullavgifter bara, sist jag beställde från USA åkte jag på 46 euro i tull...

    Jag köpte begagnade tygblöjor på Ebay, men först var de för stora och sen hade jag fullt sjå med att bara hinna tvätta våra kläder, så de har legat oanvända...

    Apropå inköp så kan jag tipsa om ett skomärke som jag tycker är suveränt för små barn (0-2 år), det är "pediped" (pediped.com) och de är supermjuka med skinnsulor. E har precis slitit ut och vuxit ur sitt första par (6-12 månader). Det enda är att man inte kan använda dem när det är blött och att de kan vara lite halkiga på marmorgolv/klinker.

  • intehemma

    Förresten, för er som bor i Rom så kan jag tipsa om att den 20 september 10-13 är den en "festa per bambini" i en park här i närheten. Det ska vara någon cirkus om jag förstått det rätt och det kostar ingenting. De har mycket aktiviteter för barn där, jag har tex skrivit in E på en musikaktivitet som är gratis.

    www.comune.roma.it/villalais/

    Så om någon av er har vägarna förbi...

  • Amarena

    intehemma: Skojar du!!?? Det hade jag inte ens tänkt på! Klantigt, nu fick jag en klump i magen.... Jag får hålla tummarna och hoppas på det bästa...

  • Pesto

    Intehemma: Ska genast kolla skorna - lilla damen behöver nya. Har precis insett att hennes sandaler nog inte funkar så bra i Sverige om en vecka

    Angående energin så fick jag ett bakslag senare, var jättetrött på kvällen. Inatt vaknade hon kl 23 (somnar vid 22), somnade om med en hand på ryggen, kl 2:40 fick jag plocka upp henne ett par minuter och kl 5:20 ammade jag henne. Då tror jag faktiskt att hon är hungrig, man riktigt hör hur hon sväljer och hon äter ganska länge innan hon somnar om.

    Amarena: Tror det är jättegosigt med sjal. Så här i efterhand kan jag ångra att jag inte provade. Får spara på det om det blir en tvåa i framtiden

  • intehemma

    Amarena: oftast brukar det ju slinka igenom så vi får hålla tummarna för att du har tur!

    Patata: det låter ju som att det går väldigt bra! E vaknar oftast kring 05.30 och tycker att det är morgon, men hon lägger sig iofs kl. 20.30. Skulle inte barnen sova 12 timmar på natten i den här åldern???

  • Amarena

    Ni verkar så trevliga allihopa!! Skulle vara roligt att ordna en Sverigeträff! Var bor ni någonstans? (Ni kanske redan haft någon?)

Svar på tråden Vi som bor i Italien. :-)