• Goya
    Äldre 11 Nov 16:01
    9996 visningar
    40 svar
    40
    9996

    Är så fruktansvärt arg på min dotters lärare idag...

    Min dotter har börjat i sexårsverksamheten nu i höst.
    Det har gått relativt bra, hon var sjuk mycket i början men nu har hon acklimatiserat sig i klassen.
    För en och en halv månad sedan märkte jag att hon inte ville gå till skolan.
    Efter ett tag framkom det att en pojke i skolan, jagade henne och inte lyssnade på hennes nej när hon inte ville pussa honom. Han pussade henne och höll fast henne mot hennes vilja.

    Självklart pratade jag med hennes klassföreståndare och berättade varför hon inte ville gå till skolan och bad henne prata med pojken ifråga.
    Läraren sa att det var självklart att hon skulle prata med denna pojke, men att det var tveksamt om det skulle hjälpa eftersom han inte lyssnade.

    Det är som sagt en och en halv månad sedan. För två veckor sedan så såg jag att den här pojken försökte skrämma min dotter på skolgården. Hon klamrade sig fast vid min arm.

    Jag sa inte nåt för att jag tänkte att det ändå är på g att lärarna har tagit itu m problemet mm.

    Hursomhelst har hon inte velat gå till skolan efter det heller.
    Idag tyckte jag att det hade gått för långt. På morgonen pratade jag med hennes lärare och frågade hur det hade gått att prata med pojken ifråga.
    Fick ett snäsigt svar tillbaka

    "Nej, jag har inte pratat med honom ännu, men mig veterligen har inte han gjort någonting sen den dagen"

    Ok,men hur kommer det sig då att min dotter har mardrömmar om den aktuella pojken och fortfarande inte vill gå till skolan???

    "Jag har inte tid med det här just nu, för vi ska iväg" var det svar jag fick.

    På eftermiddagen när jag kom till skolan bemöttes jag otrevligt av fröknarna.
    Jag hämtade min dotters grejer, bland hennes saker låg en katalog med adresser och telenr till barnen på skolan.
    Kollade på min dotters namn och såg att de hade satt ut vårat nummer, ett nummer som är hemligt och som det stått obs! Hemligt obs! ända sen vi började i skolan.
    Nu har det numret skrivits i en katalog med vår adress och hennes uppgifter som gått ut till 500 hushåll.
    Helt värdelöst att ha kvar det abonnemanget. Tycker att de borde bekosta mitt nummerbyte, men vad ska man göra?

    Känner att jag bara bemöts som en jobbig förälder vad som än händer...

  • Svar på tråden Är så fruktansvärt arg på min dotters lärare idag...
  • Muchi8­3
    Äldre 11 Nov 16:04
    #1

    Men usch vad dåligt. Säg åt dom på skarpen om både pojken och telefonnumret. Det är ju deras ansvar att kolla upp mobbing.

  • Äldre 11 Nov 16:05
    #2

    tycker du ska ringa rektorn fråga varför de satt ut nummret förklara varför ni har hemligt nummer och säga varför du nu får byta nummer och fråga om inte den som gjort fel ska ta ansvar. sedan skulle jag nog ringa pojkens föräldrar och förklara fint vad som händer och att läraren inte gör något om det inte fungerar ta även upp detta med rektorn.

  • Äldre 11 Nov 16:05
    #3

    Men fy vad illa!!

    Självklart så måste de ta upp och prata om det som händer, de kan ju ta upp det allmänt med hela gruppen.

    Och att de satt ut ert nummer är verkligen dåligt! Har du ringt till rektorn eller komunen om detta?

  • Carism­a95
    Äldre 11 Nov 16:06
    #4

    Jag hade blivit skogstokig på ett sånt svar!
    Funkar det inte att prata med läraren, så kontakta rektorn!


  • Carro Å
    Äldre 11 Nov 16:06
    #5

    men fy, jag hade kontaktat rektorn.. Det låter ju verkligen inte bra att de ger ut hemliga nummer sådär bara utan att fråga först..

  • Agnes och Ville
    Äldre 11 Nov 16:11
    #6

    Sånt där tar vi väldigt allvarligt på på mitt jobb. Jobbar som förskolelärare och vi känner att vi måste lära barnen redan i tidig ålder att Nej är ett Nej och man måste respektera det. Vi pratar ofta med barnen om detta.

    Ang. adress och tel.nr så tror jag att de inte har någon rätt att sätta ut det bara sådär. Måste prata med föräldrarna innan då det kan finnas dom som lever med skyddad identitet! Ta och prata med rektorn och säg att det inte är ok!

    Sen måste jag säga att svaret från läraren att hon inte har tid just nu var det värsta jag hört! Ta upp även det med rektorn

  • Goya
    Äldre 11 Nov 16:14
    #7

    Ja, jag får kontakta rektorn. Det är riktigt dåligt. Är så arg. På alla blanketter där man ska fylla i uppgifter till skolan har jag skrivit att numret är hemligt.

    Sen pratar skolans ledning så varmt och stolt om sin antimobbingplan och trivselregler. Nu kanske inte min dotter är rent mobbad, utan pojken gör saker som mer skulle betecknas som övergrepp, men det är minst lika illa. Mitt barns integritet är stark och hon pussar inte vem som helst. Vad ger det för signaler till henne, att hon ska finna sig i att bli pussad och fasthållen mot sin vilja???

    Är så arg att jag nästan gråter...

  • Agnes och Ville
    Äldre 11 Nov 16:22
    #8

    De ska lära sig redan från början att NEJ betyder NEJ och då slutar man...det är jätteviktigt!

    Förstår att du är arg, det skulle jag också vara!

  • Goya
    Äldre 11 Nov 16:54
    #9

    Precis. De borde tänka på debatten om tjejer som blir kallade för hora i skolan som vardagsmat. Jag menar, om det börjar redan i förskolan att en kvinnas nej inte spelar någon roll och att man inte behöver säga till en kille som gör så mot en tjej "för att han ändå inte lyssnar" så är det någonting som är riktigt fel i samhället!!!
    Skolans miljö är ju en direkt återspegling av samhällsklimatet, och hade jag vetat att klimatet på sexårsverksamheten var så hårt så hade jag låtit min lilla tjej gå på dagis ett år till.

  • Ziggy7­5
    Äldre 11 Nov 19:13
    #10

    Åh Goya jag blir så arg! När jag var liten var jag jätterädd för en pojke som höll på precis som du beskriver. Ryser fortfarande när jag tänker på honom, trots att han var ca 8-9 år när detta hände...
    Den där läraren verkar ju helt inkompetent! Man undrar ju varför sådant ändå händer i skolan, med tanke på debatten och mobbing och sexism. Tyvärr tror jag inte att det är helt ovanligt. Jag tycker absolut att du ska vara "jobbig förälder" och ta upp detta med rektorn. Jättbra att du tar din dotter på allvar och lyssnar på hennes olust inför skolan och denna pojke. Lycka till (med allt annat också !
    Kram!

Svar på tråden Är så fruktansvärt arg på min dotters lärare idag...