• Daisyduck

    KUB-test och resultat 1:20 000...

    Har gjort KUB-test som gick helt otroligt bra, men har ändå ett par frågor. Risken för mig att föda ett barn med exempelvis Downs Syndrom är 1:20 000. Dock fattar jag verkligen inte hur jag kunde få SÅ BRA siffror?

    *Jag är 29 år, vilket bör sänka siffrorna en del.
    *Nackspalten på bebis var 1.8 mm, en siffra som varken är bra eller dålig utan ganska "medel".
    *Blodprovets resultat känner jag inte till, men tycker inte att det borde förbättra min statistik så pass mycket.

    Jag fick inte de enskilda resultaten på ålder, NUPP samt blodprov - "det ger vi aldrig ut" sa BM. Nähä? Har ni här på FL fått de enskilda resultaten? Jag har minsann sett enskilda resultat här.

    Kan det verkligen vara möjligt att jag fått 1:20 000? De kanske har satt dit en nolla för mycket?

    /Fröken Daisy frågvis

  • Svar på tråden KUB-test och resultat 1:20 000...
  • Lucky Me

    Lizard: fick du enskilda resultat eller bara den "totala" sannorlikhetsrisken? Om du vet att blodprovet vägde upp Nupp-resultaten-vad hade du för nuppresultat då jämfört med när blodprovets variabler räknades in?

  • Lizard

    har för mig att jag fick enskillda och nupp delen var helt normal, kanske 1:800 eller något (minns inte, var så länge sedan) och så landande det ändå på 1.130000 så det var helt klart övriga variabler. SDe tog som sagt hänsyn till vikt också och jag vet inte men gissar att övervikt kanske ökar risken? (ngn som vet?) och jag är pyttig med ett BMI på 19,5 innan grav.

  • linhen

    Daisyduck skrev 2008-12-18 20:31:54 följande:


    Ja du det övergår också mitt förstånd varför en del får de enskilda resultaten medan exempelvis jag fick den totala sannolikhetsrisken. Jag efterfrågade de enskilda men fick till svar att "det lämnar vi aldrig ut". Lucky Me skrev 2008-12-17 17:14:19 följande:
    Jag har inte fått enskilda testresultat (UL pch blodprov) men däremot en risksiffra DS och en 13-18.
  • linhen

    Jag väger maaaaaaaaaassor och har fått låga risksiffror alla tre gånger.

  • Lizard

    då är förhoppningsvis vikten mindre viktig . Vet faktiskt inte hur de väger in den.

  • oOrosamarängerOo

    Jag vägen inte så mycket och har bmi på 18 innan graviditet och fick höga risksiffror, tror vikt och rökning påverkar marginellt och är själva nackuppklarningen och bp som är avgörande. Alla tar ju inte ens med vikt och rökning i beräkningarna.

  • Lizard

    ah, ja jag hittade inget direkt på det när jag googlade, så det verkar ju stämma

  • Daisyduck

    Mig frågade de också om vikt, förstår inte varför de gör det - skulle överviktiga statistiskt föda fler barn med missbildningar eller avvikelser? Help me out here... Vad kan övervikt innebära för fostret?

  • Heiress

    Det låter lugnande att man kan få så bra siffror även vid ålder över 35. Jag ska ta KUB/NUPP den 10 januari och är lite nojig, men ändå inte.

    Det känns som att är det en liten tös/pojk därinne så är hon frisk. Jag vet inte, men det bara känns så. Så jag försöer att inte oroa mig och tack vare er så blir jag ännu lite lugnare. Var mer nervös innan jag bokade tid. Så jag hålelr som sagt tummarna.

    Föresten, hur länge efter provet får man svar?

  • Daisyduck

    Heiress: Vi gjorde blodprov samt nupp-test på samma dag, en fredag. Vi fick svaret torsdag veckan efter. Alltså ca en vecka. Du får nog veta snabbare om du tagit blodprovet före nupp-testet. Lycka till!!! Det kommer säkert gå bra.

Svar på tråden KUB-test och resultat 1:20 000...