• Daisyduck

    KUB-test och resultat 1:20 000...

    Har gjort KUB-test som gick helt otroligt bra, men har ändå ett par frågor. Risken för mig att föda ett barn med exempelvis Downs Syndrom är 1:20 000. Dock fattar jag verkligen inte hur jag kunde få SÅ BRA siffror?

    *Jag är 29 år, vilket bör sänka siffrorna en del.
    *Nackspalten på bebis var 1.8 mm, en siffra som varken är bra eller dålig utan ganska "medel".
    *Blodprovets resultat känner jag inte till, men tycker inte att det borde förbättra min statistik så pass mycket.

    Jag fick inte de enskilda resultaten på ålder, NUPP samt blodprov - "det ger vi aldrig ut" sa BM. Nähä? Har ni här på FL fått de enskilda resultaten? Jag har minsann sett enskilda resultat här.

    Kan det verkligen vara möjligt att jag fått 1:20 000? De kanske har satt dit en nolla för mycket?

    /Fröken Daisy frågvis

  • Svar på tråden KUB-test och resultat 1:20 000...
  • Cookie80

    Men vilka olika bud det verkar vara, jag fick instruktionerna av min BM att jag måste ta blodprovet minst en vecka innan jag gjorde UL!? Och jag fick mitt resultat direkt!?
    1:14 000 så det verkar iaf bra

  • Daisyduck

    Cookie80: Jag har också läst om att man måste ta blodprovet en vecka innan UL. Tror jag påpekade detta för Ultraljudsbarnmorskorna (Sthlm), men "det går så bra så" att ta blodprovet samma dag... Jag vet faktiskt inte, utan förlitade mig på Ultraljudsbarnmorskorna som haft kliniken sen -99.

  • Heiress

    Jag fick beskedet att man ska ta det minst en vecka innan KUB/NUPP och att man ska vara 10 fullgångna veckor då man tar det och att man ska dricka som tusan innan för att få bästa bild.

    En vecka = suck! så länge. Är det jobbigt att vänta på svaret och hur resonerade ni över det?

  • Daisyduck

    Heiress: Jag var i ca 12+2 då blodprovet togs, så jag vet inte om det har någon betydelse? 10 fullgångna veckor hade jag ju gått. Det där med dryck har jag hört både din version och en del har inte alls fått den uppgiften. Själv fick jag inte den uppgiften, men var ändå rejält kissnödig eftersom jag hört att bebis syns bättre på ul om blåsan är fylld.

    Jo, lite nervöst var det att vänta på svaret förstås (vi ville exempelvis inte berätta för någon anhörig om testet eller graviditeten innan vi fått svar på kub). Jag och sambon hade redan innan resultatet bestämt oss för att "inte oroa oss det minsta om vi får siffror högre än 1:1000". Då tog vi ändå i, siffror på 1:200 eller 1:300 är ju först då man behöver börja "oroa" sig.

  • Heiress

    Vi kommer att vänta med att berätta till vänner och andra än närmaste familjen till efter testet och vi kommer inte att berätta om testet til någon. vi har väldigt många i vår familj som skulle dö om de ens visste att vi gör ett test för att kolla kromosomförändringar.


    Daisyduck skrev 2008-12-23 12:35:28 följande:
    Jo, lite nervöst var det att vänta på svaret förstås (vi ville exempelvis inte berätta för någon anhörig om testet eller graviditeten innan vi fått svar på kub). Jag och sambon hade redan innan resultatet bestämt oss för att "inte oroa oss det minsta om vi får siffror högre än 1:1000". Då tog vi ändå i, siffror på 1:200 eller 1:300 är ju först då man behöver börja "oroa" sig.
  • ine74

    Jag fick tre olika resultat specade på mitt KUB. T21 1:11500, T18 1:28400, T13 1:89100. Får endel alltså bara veta T21 resultatet?

  • Daisyduck

    Heiress: Jasså de skulle ta väldigt illa vid sig om ni gjorde ett test som kan upptäcka kromosomförändringar? Det är ju upp till var och en, men jag förstår att du inte vill stöta dig med tjocka släkten

  • Daisyduck

    Oj ingen aning! Är T21-resultatet max 1:20 000? Det stör mig om jag betalat 1800 kr för att bara få veta ett resultat om det finns tre... Vilken klinik var du på?


    ine74 skrev 2008-12-23 14:00:01 följande:
    Jag fick tre olika resultat specade på mitt KUB. T21 1:11500, T18 1:28400, T13 1:89100. Får endel alltså bara veta T21 resultatet?
  • ine74
    Svar på #38
    Jag var på Crocus i Linköping. Fick mycket detaljerad information med mig hem :)
  • Daisyduck

    Får jag vara extremt nyfiken och påflugen och fråga hur stor nackspalt din bebis hade samt vilken vecka du var i? Härligt att du fick detaljerad information med dig hem - själv känner jag mig lite "snuvad" då Ultraljudsbarnmorskorna "bara ger ut det sammanvägda resultatet"...

    Ser på din pres att de även kunde avgöra könet vid din KUB-undersökning, underbart! Till mig sa hon att det var för tidigt för att se. På filmen vi fick med oss hem är jag dock övertygad om att se en snopp, för svansen är ju knappast kvar...


    ine74 skrev 2008-12-23 14:05:29 följande:
    Svar på #38Jag var på Crocus i Linköping. Fick mycket detaljerad information med mig hem :)
  • ine74
    Svar på #40
    Daisyduck skrev 2008-12-23 14:12:08 följande:
    Får jag vara extremt nyfiken och påflugen och fråga hur stor nackspalt din bebis hade samt vilken vecka du var i? Härligt att du fick detaljerad information med dig hem - själv känner jag mig lite "snuvad" då Ultraljudsbarnmorskorna "bara ger ut det sammanvägda resultatet"... Ser på din pres att de även kunde avgöra könet vid din KUB-undersökning, underbart! Till mig sa hon att det var för tidigt för att se. På filmen vi fick med oss hem är jag dock övertygad om att se en snopp, för svansen är ju knappast kvar...
    Jag var i vecka 12+5. Nackspalten var 1,7mm. Han som utförde KUB gjorde en bedömning av könet. Han sa att könet inte syns utan det är bara en "knöl", men han tyckte vår lilla buse hade en solklar pojk-knöl.
    Förstår att du känner dig lite snuvad på information, men du har fått så bra resultat så gläd dig åt det :)
  • morzanmax

    Jag har gjort Nupp och resultatet var 1:2884 har jag för mig, fick veta det direkt när hon räknade ut det men fick inget skriftligt på det men resultatet skickades till min Bm tror jag, ska träffa henne igen i början på feb.

  • Gheorghe

    Hej!

    Jag testade mig i förra måndagen och fick provsvaren efter blodtest och KUB test och det såg jätte bra ut på KUB test men jag fick svar från blodprov:  1:20000 vad betyder det?

    Bör jag oroa mig?

        

  • mamma40plius

    Jag fick efter samtal till kliniken alla tre värden. De övriga två var betydligt bättre än risken för DS. Fick också i detta samtal veta hur rusken bedömdes enskilt till varje riskmarkör, dvs mot nackspalten, mot min ålder, mot blodproverna. Totala resultatet var en sammanvägning och nästan som ett medelvärde till de tre enskilda resultaten.

  • kimsivimsi
    Gheorghe skrev 2013-07-02 23:36:27 följande:
    Hej!

    Jag testade mig i förra måndagen och fick provsvaren efter blodtest och KUB test och det såg jätte bra ut på KUB test men jag fick svar från blodprov:  1:20000 vad betyder det?

    Bör jag oroa mig?

        
    När jag gjorde KUB testet fick jag svar 1:20000.
    Förklaringen:
    Om jag skulle gå vidare med det svaret och göra ett fostervattenprov, skulle chansen för mig att få ett missfall utav testet större, än att jag skulle få ett barn med downs syndrom. 
  • mamma40plius

    1:20 0000 betyder en risk på 20 000. Om du skulle föda 20 000 barn, skulle ett barn riskera att få downs syndrom.

    Som ajg förstått saken är det det lägsta/ högsta värdet man kan få, dvs det  bästa resultatet som indikerar minsta risken att få ett barn med ds.

  • Alfaqueen

    Jag gjorde mitt NUPP-ultraljud i förrgår, och tog blodprovet två veckor innan det. Enda anledning till det är att då hinner blodanalysen bli klar innan UL, och jag fick mina siffror direkt efter ULet. Fina bilder fick jag och en sannolikhet på 1:20.000, trots att jag är 36. Jag visste att det var bra, men inte att det var det bästa (vilket jag tolkar informationen i den här tråden som, det är väl rätt?) De sa dock att det var för tidigt att se könet, så vi får fortfarande kämpa med både pojk- och flicknamn.

    Lycka till ni som snart skall ta prov! 

  • Gheorghe
    mamma40plius skrev 2013-08-21 13:55:56 följande:
    1:20 0000 betyder en risk på 20 000. Om du skulle föda 20 000 barn, skulle ett barn riskera att få downs syndrom.

    Som ajg förstått saken är det det lägsta/ högsta värdet man kan få, dvs det  bästa resultatet som indikerar minsta risken att få ett barn med ds.

    Åh tackar! Nu har jag förstått! Jag är i veckan 27 och det börjar värka överallt i kroppen (:

    Känslan är så härligt! 
Svar på tråden KUB-test och resultat 1:20 000...