• Realmilla

    *Vad ska vi heta nu då? *Göteborgsgänget kanske?? :-) Del 2

    Tiden går fort våra småttingar är inte så små längre 3 års dagen närmar sig!!!!

    och som Amanda brukar säga " Jag är ingen bebis jag är en stor flicka"

    Våra småttingar börjar bli stora!!!

    och några syskon har tillkommit i tråden och några är på väg

    Födelsedagar att komma ihåg!

    2006
    17 Februari: Alvin

    23 Februari: Noel

    04 April: Noah

    07 April: Bella

    11 April: Nova

    14 April: Albin Z

    16 April: Cornelia

    17 April: Amanda

    30 April: Albin

    1 Maj: Sander

    6 Maj: Alexandra

    2 Juli: Ronja

    2007
    12 September: Matilda

    2008
    21 April: Isabella

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-24 16:48
    2009
    13 Mars: Cedric

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-08 22:03
    1 April: Alma

  • Svar på tråden *Vad ska vi heta nu då? *Göteborgsgänget kanske?? :-) Del 2
  • primajonna
    Zalåå: Man får helt klart ta med sig sina respektive om man vill, alla är välkomna
    Alvin sover fortfarande med blöja, räknar med att det antagligen kommer vara så ett bra tag till. Därför blev jag extra stolt när han helt oväntat kom upp mitt i natten Zack: Oj, åksjuk. Peter var det som liten, så det ligger i generna för Alvin Förvånad 
  • CLT

    A har varit blöjfri dagtid i nästan ett halvår nu, jätteskönt! Dock vill hon göra nr2 i blöjan (hon ställer sig på sitt "bajs-ställe" o då vill hon va i fred! ) och hon har blöja på natten som inte är torr när hon vaknar.

    Klistermärkena va helt klart en motivation för henne men oxå att VI litade på att hon skulle klara det! Dvs vi tog bort blöjan i ALLA situationer (utom när vi åkte långt med bilen). Å så pratade vi hela tiden om att hon tänker på att säga till när hon blev kissenödig.
    Det viktiga va alltså att jag sambon bestämde oss för att köra till 100%. Å när vi bestämt oss satte vi oss ner med A o sa hur vi hade tänkt o om vi skulle hjälpas åt allihop med att slippa blöjan. Tror barn förstår och är mer kompetenta än vad vi tror!
    Naturligtvis va hon fysiskt "mogen" annars hade det ju inte gått!
    Nu skulle det va skönt o slippa blöjan helt men jag tror inte hon fixar det än, ialla fall inte nattetid.

  • vindy

    Här är en till som "slutade" med blöja i måndags. Helt plötsligt totalvägrade han att ha blöja inomhus. Det har gått jättebra faktiskt, visst har det hänt ngn kissolycka men bajsar gör han utan problem på toaletten. Säger till eller så ser vi när han är på G och då springer vi till toan.

    Sover med blöja och har det även på sig om vi går ut eller åker ngnstanns. Vi kör inte med några klistermärken eller så utan har tagit det i hans egen takt men kört konsekvent utan nu när han verkar vara mogen för det.

    Idag har vi varit på sjukhuset och fått diagnos. Han har en sjukdom kallad VLCAD (Very long-chain acyl-coenzyme A dehydrogenase deficiency) En livslång sjukdom, växer alltså inte bort. Behövs i nu läget inte medicinera utan det viktigaste är nu kosten. Får förklara lite närmare om vi träffas framöver.

    Sedan har vi idag varit och beställt glasögon till honom. Det blev ett par Peak. P glasögon. Haha, skrattar högt. Känns så löjligt på en sån liten kille men det fanns bara märkes bågar. Han kommer se ut som en Chalmers student

  • Ilreana

    Primajonna: "Paketbyte" låter bra som en bra idé

    Usch för magsjuka... Jag är rädd att åka på det nu i o m att det kan sätta igång förlossningen. Ingen jättetrevlig kombination Går inget på C´s förskola nu som tur är.

    Zack: Grattis till jobbet och skönt att det verkar vara trevliga kollegor

    vindy: Jobbigt med besked om att det är en livslång sjukdom, men antar att det är skönt att ha fått en diagnos. Så ni vet hur ni ska handskas med det.

    C har varit blöjfri ett par månader, men inte på natten. Det händer att en blöja kommer på om man är ute och åker och vet att det är svårt med tillgång till toalett. Vi försökte få henne blöjfri i somras för hon har gått på toaletten till och från sen ett år tillbaka, men hon var inte mogen. Så nu när man märkte att hon var mogen för det, så gick det jättesmidigt. Har inte använt klistermärken utan köpt trosor med tilltalande tryck, som tex pippi och bamse

  • primajonna

    Vindy: Var tvungen att googla direkt. Skönt att ni har fått en diagnos och vet hur ni ska hantera detta! *kramar om*

  • vindy

    primajonna: Blev du ngt klokare av att googla? Jag har googlat halva dan för att lära mig om det

    Det är skönt med diagnos, fast det känns lite tungt ändå. Men det är nog mer en bearbetningsfråga nu.

  • Realmilla

    Vindy:googlade jag också. men blev inte mkt klokare. men insåg iaf att det måste vara jobbigt för er allt detta.
    men som Ilreana skrev det måste vara skönt att ha en diagnos! och på så sätt veta hur ni ska göra situationen som bäst för Noel.


    Amanda 0604 Matilda 0709
  • Mrs USA

    Hej!
    Har haft en sjuk hund och jag måste säga att det är nästan lika jobbigt som att ha sjuka barn. Och dyrare...

    Vindy, vilken pärs ni gått igenom. Jag får googla när jag har mer tid. är det mkt för er att sätta er in i nu? Svår kosthållning?

    Ska jobba lite till och sen åka hem... Kul Valentine, tur jag får jobba med 2 gubbar ;)

  • vindy

    Mrs USA: Ingen ändring av kosten nu. Innan dem gör en koständring vill dem se över hur hans kostvanor är idag för att se om vi har en bra kost för honom redan eller om vi behöver ändra på den. Vi skall skriva upp exakt vad han äter i dl, gram, msk och tsk under två helgdagar och förskolepersonalen skall göra samma sak under två - tre dagar. Sedan skall "vår" dietist se över det och göra dem ändringar som behövs. Fast vi vet efter samtalet med läkaren och dietist att det kommer bli mer fettsnål mat och mera kolhydrater. Nu använder vi ju mest feta varor eftersom det är rekommenderat till barn.

    Eftersom vi varit under utredning nu för honom i ett år så har vi ju gjort lite ändringar redan efter råd av läkaren. Men det som är viktigast för N nu är att om han tex för magsjuka/vinterkräksjuka/halsont/feber som gör att han inte får i sig någon mat/vätska måste vi åka in till sjukhuset och så får han dropp. Jag börjar bli lite trött på alla sjukhus vändor men det kommer vara Ns vardag mer eller mindre resten av livet.

    Sedan finns det viss risk för att nästa barn får samma sjukdom men då kommer dem att underlätta det lite för oss genom att ta reda på det redan när barnet ligger i magen. Men vi har inte ngt sånt planerat ännu så jag vet inte riktigt hur det går till.

    Jobbigt med sjukhund, vad är hon drabbad av?

  • nerdgirl78

    Ja här har N haft krupp båda nätterna denna helgen, värst var det natten till lördag, men dock inte alls så som det var i höstas (med akut sjukhusbesök). Vi åkte inte in alls, det lugnade ner sig efter nån timma. Han e jättehes och har en skällande hosta, lite feber igår men annars pigg som vanligt.

    Idag blir det att plugga mestadels av dagen :(

    Mrs USA: Jobbigt med sjuk hund :( har sett dina statusmeddelanden på facebook den senaste veckan.

    Me & I party med Milla som säljare. (hemma hos Zack)

    Den 3:e Mars kl 18.30

    Vilka kommer?

    Vindy
    Nerdgirl (om jag får åka med dig Vindy?)

Svar på tråden *Vad ska vi heta nu då? *Göteborgsgänget kanske?? :-) Del 2