• aspenb­äck
    Äldre 2 Jun 22:26
    27799 visningar
    724 svar
    724
    27799

    5 min metoden fungerar!!!

    Vill bara skriva av mig lite, har haft världens krångel med våran snart 11 månaders lillkille att somna. Han har inte kunnat komma till ro på ngt sätt och jag har hållt på att vela fram och tillbaks med honom, han har fått ligga hos oss i sängen men inte kunnat somna, då har jag lagt honom i sin säng men inte där heller så har jag hämtat honom igen osv. Läggningen har säkert tagit 1-1 1/2 timme. Till slut fick jag nog och har stålsatt mig och kört 5 min metoden ( ca ) Första dagarna skrek han i vansinne, men somnade till slut, Igår gjorde han ett litet plutteskrik, men somnade och idag bara la jag honom ner i spjälsängen pussade honom och sa godnatt, och han min lille älskling somnade lugnt och tryggt för sig själv! Ville bara dela med mig
    Jag vet att 5 min metoden är omdisskuterad här på FL men för oss funkade det super bra. Det tog en vecka!

  • Svar på tråden 5 min metoden fungerar!!!
  • Ord blind
    Äldre 4 Jun 10:28
    näradig skrev 2009-06-04 10:17:20 följande:
    Om du inte har lyckats utläsa vad jag tycker om detta så kan jag berätta att ag tycker att dessa små späda barn utsätts för något vidrigt. sedan finns det mycket som är värre men jag tänker ändå aldrig acceptera detta och inte sluta brinna för det heller. Det hindrar mig inte från att hjälpa dem som har det ännu värre eller inte riktigt lika illa.
    Då tycker jag du skall ta och anmäla alla för misshandel då, efter som det är det du tror och brinner för.
  • Äldre 4 Jun 10:30
    Jennick skrev 2009-06-04 10:12:32 följande:
    Oj då, du tar då i! Du kanske skulle använda all din energi åt att brinna för barn som far illa på riktigt.
  • Tidiz
    Äldre 4 Jun 10:31
    näradig skrev 2009-06-04 10:17:20 följande:
    Om du inte har lyckats utläsa vad jag tycker om detta så kan jag berätta att ag tycker att dessa små späda barn utsätts för något vidrigt. sedan finns det mycket som är värre men jag tänker ändå aldrig acceptera detta och inte sluta brinna för det heller. Det hindrar mig inte från att hjälpa dem som har det ännu värre eller inte riktigt lika illa.
    du behöver ju faktiskt inte hoppa på andra bara för att du har en annan åsikt i frågan. säg att en vegan hoppar på dig som köttätare å verkligen är ohyfsat elak för att personen tycker nått annat. nej skärpning! låt alla tycka vad de själva tycker å sen kan du väl propagera för att 5mm ska utrotas men hoppa inte på folk för det. FL-nazi!
  • Saland­er
    Äldre 4 Jun 10:32

    Använder man sig av 5-minutersmetoden på rätt sätt är det inga barn som tar skada. Man övergiver inte sitt barn. Jag fick min son till att somna själv genom denna metod när inget annat fungerade (inklusive sova med oss, vagga i famn, rulla i vagn osv. Närkontakt vid insomnandet har aldrig varit något för honom! Jag tror man skadar både dig själv och sitt barn mer om man inte hjälper det att sova den tid det behöver. Varken mamma, pappa eller barn mår psykiskt eller fyskiskt bra av att inte få sova.

  • NovasM­orsa
    Äldre 4 Jun 10:32

    Ord blind skrev 2009-06-04 10:28:44 följande:


    Då tycker jag du skall ta och anmäla alla för misshandel då, efter som det är det du tror och brinner för.
    ha ha ha haa ja gör det.. vi skriver en litsta på alla som e för 5min metoden med namn personnummer adress o telenummer så blir det lättare flr henne
  • Äldre 4 Jun 10:32
    näradig skrev 2009-06-04 10:17:20 följande:
    Om du inte har lyckats utläsa vad jag tycker om detta så kan jag berätta att ag tycker att dessa små späda barn utsätts för något vidrigt. sedan finns det mycket som är värre men jag tänker ändå aldrig acceptera detta och inte sluta brinna för det heller. Det hindrar mig inte från att hjälpa dem som har det ännu värre eller inte riktigt lika illa.
    Jodå, jag har fattat vad du tycker. Ingen kan påstå att du har varit otydlig. Jag har bara lite svårt att förstå varför det är synd om barn som lärt sig somna tryggt i sina egna sängar. Men det är ju uppenbart att vi ser detta på helt olika sätt.
  • lunken­tuss
    Äldre 4 Jun 10:37

    för vissa barn funkar det, andra inte. Så enkelt är det. Det gäller ju att veta bara när det är dags att avbryta om det inte funkar nåt vidare bra...

    grattis ts! För oss funkade det inte så bra. Testade i ca 3 nätter, men gallskrek hela tiden så mammahjärtat kunde inte fortsätta...

  • Äldre 4 Jun 10:38
    NovasMorsa skrev 2009-06-04 10:25:53 följande:
    ok nu måste jag fgråga er kritiker ngt.. mina barn somnar själv båda två (eller ja min yngsta somnar oftast medans hon äter sista målet inför natten men har hon inte hunnit somna så somnar hon pang bom i sin egen säng) jag har två barn ett på 2,5år och ett på 3mån och min sambo o flickornas pappa jobbar som lastbilschafför o är ute o kör i två veckor o sen e hemma på heltid i två veckor detta innerbär att jag är ensam med mina barn 14dygn per månad. om inte nån av våra vänner är o hälsar på oss ja min älsta går på dagis så vikliver upp på morgnarna. så rutiner gillar alla barn de kan vi väl vara överens om? men om ja inte lärt mina barn att somna själv hur skulle det då sett ut?? båda barnen soomnar för natten vid 20.00 tiden skulle jag då sitta/ ligga med min 2,5åring i famnen o söva henne i en halvtimme timme medans min 3månaders ligger o tokskriker efter mej? eller tvärt om?? ingen av dom skulle nånsin somna o jag skulle ha ett helvete.. visst då både jag o min sambo e hemma så tar vi varsin unge på kvällen. annars lägger jag eller sambon den unge först som värkar tröttast vi läser saga för älsta dottern beroende på om yngsta e vaken eller inte.. annars lyssnar hon på en saga på skiva ist men vi lägger henne pratar lite om dagen pussas o kramas osv osv. slävker lampan o säger god natt.. o visst självklart skulle det vara ngft så får dom somna i våran säng visst inga problem de är bara att göra det. så till er kritiker tycker ni att ja har misshandlat mina barn?? tycker ni att ja struntar i dom? tycker ni dom värkar vara "förstörda" pga att dom fått lära sej att somna själv? är iof bara våran älsta som vi använt 5minmetoden på o ja säger bara det en kväll tog det o då var hon arg o skrek på oss i 15min i så fort hon ropade mamma eller pappa så svarade vi henne.
    Det finns väl andra sätt att "lära" barn somna på än med 5 mm? Har man flera barn borde väl en "icke-skrik-metod" vara att föredra eftersom skrik just tenderar att väcka eventuellt sovande syskon. ;)

    Nu gick det ju väldigt snabbt för er, men för många så tar det en vecka eller mer med tex. 5 mm.
  • NovasM­orsa
    Äldre 4 Jun 10:40

    jag tycker man e egoistisk o självisk då man överför sin egen ångest på sina barn.. om man kan lära sitt barn att sova själv så det är ett piggt o glatt o utvilat på morgonen o man själv är det så är det ju en vinnande situation för båda

    det finns ett amerikanst ordspråk som säger att om inte mamma e glad så är ingen annan glad.. de är lite så i min familj de tär jag som är spindeln i nätet o håller i alla trådar ser till att allt funkar i finns. o jag ligger inte o sover hela dagarna klockan 07.00 kliver jag upp (visst nog har jag tagit sovmorgon nån gång med då e flickornas pappa hemme o klivit upp med dom) o jag går o lägger mej på kvällarna oxå . så det handlar inte om att ja lär ungarna att somna o sova själva för att ja ska sitta o nöta dator eller gå ut på krogen osv...

  • NovasM­orsa
    Äldre 4 Jun 10:42
    lennartsdotter skrev 2009-06-04 10:38:39 följande:
    Det finns väl andra sätt att "lära" barn somna på än med 5 mm? Har man flera barn borde väl en "icke-skrik-metod" vara att föredra eftersom skrik just tenderar att väcka eventuellt sovande syskon. ;)Nu gick det ju väldigt snabbt för er, men för många så tar det en vecka eller mer med tex. 5 mm.
    min yngsta somnar själv ändå så ja kommer inte behöva 5minuters metoda henne.. o ja visst nog vet jag en del barn som det absolut inte funkat för men ja tror det beror på andra orsaker än denna metod
    för då finns de andra bakomliggande orsaker.
Svar på tråden 5 min metoden fungerar!!!