• aspenb­äck
    Äldre 2 Jun 22:26
    27659 visningar
    724 svar
    724
    27659

    5 min metoden fungerar!!!

    Vill bara skriva av mig lite, har haft världens krångel med våran snart 11 månaders lillkille att somna. Han har inte kunnat komma till ro på ngt sätt och jag har hållt på att vela fram och tillbaks med honom, han har fått ligga hos oss i sängen men inte kunnat somna, då har jag lagt honom i sin säng men inte där heller så har jag hämtat honom igen osv. Läggningen har säkert tagit 1-1 1/2 timme. Till slut fick jag nog och har stålsatt mig och kört 5 min metoden ( ca ) Första dagarna skrek han i vansinne, men somnade till slut, Igår gjorde han ett litet plutteskrik, men somnade och idag bara la jag honom ner i spjälsängen pussade honom och sa godnatt, och han min lille älskling somnade lugnt och tryggt för sig själv! Ville bara dela med mig
    Jag vet att 5 min metoden är omdisskuterad här på FL men för oss funkade det super bra. Det tog en vecka!

  • Svar på tråden 5 min metoden fungerar!!!
  • tebax
    Äldre 4 Jun 13:27
    Mieria skrev 2009-06-04 13:21:10 följande:
    Ja det är naturligt. Eftersom det vill något. Det är barnets sätt att göra dig uppmärksam på att något behov är otillfredställt. Hur kan man ha missat detta? :´)
    Så ni menar på fullaste allvar att ni ger precis allt som barnen vill ha ? Alltså jag hänger inte med.. Så om erat barn börjar störtgråta i affären och vill ha godis så är det sjääävklart att ni köper det eftersom han/hon gråter??
  • Äldre 4 Jun 13:29
    7Illyl1 skrev 2009-06-04 12:56:46 följande:
    Cloudberry: Jag är medveten om nackdelarna med 5mm, men det finns också något som heter självläkning, om vi nu ska tala psykologi.
    Så om det inte orsakar permanent skada är det OK? Ska vi börja tillämpa det på andra områden också?
  • Mieria
    Äldre 4 Jun 13:30
    tebax skrev 2009-06-04 13:27:19 följande:
    Så ni menar på fullaste allvar att ni ger precis allt som barnen vill ha ? Alltså jag hänger inte med.. Så om erat barn börjar störtgråta i affären och vill ha godis så är det sjääävklart att ni köper det eftersom han/hon gråter??
    Självklart inte. Barnet BEHÖVER inte godis. Barnet far inte illa av att inte få godis. Du förstår säkert skillnaden.
  • Äldre 4 Jun 13:31
    tebax skrev 2009-06-04 13:27:19 följande:
    Så ni menar på fullaste allvar att ni ger precis allt som barnen vill ha ? Alltså jag hänger inte med.. Så om erat barn börjar störtgråta i affären och vill ha godis så är det sjääävklart att ni köper det eftersom han/hon gråter??
    Nej vi gör skillnad på behov och vilja. Min bebis har inte så mycket vilja men en massa behov. Hon skriker inte i sängen för att hon vill att jag ska stanna. Hon skriker i sängen för att hon har ett behov av att vara nära.
  • UllaBe­lla
    Äldre 4 Jun 13:33
    tebax skrev 2009-06-04 13:27:19 följande:
    Så ni menar på fullaste allvar att ni ger precis allt som barnen vill ha ? Alltså jag hänger inte med.. Så om erat barn börjar störtgråta i affären och vill ha godis så är det sjääävklart att ni köper det eftersom han/hon gråter??
    Vad trött jag blir på såna här inlägg. Så fort man inte håller med, så ska ALLT runt omkring också vara dåligt. Allt är inte svart eller vitt. Bara för att man inte anser att det är en bra metod därför att det kränker barnet och man som förälder inte vill att det ska gråta sig till sömns, så betyder det inte att man automatiskt låter barnet få som det vill så fort det gnäller eller gråter.
    Det är en stor skillnad på gråt och gnäll!!
  • tebax
    Äldre 4 Jun 13:36
    UllaBella skrev 2009-06-04 13:33:15 följande:
    Vad trött jag blir på såna här inlägg. Så fort man inte håller med, så ska ALLT runt omkring också vara dåligt. Allt är inte svart eller vitt. Bara för att man inte anser att det är en bra metod därför att det kränker barnet och man som förälder inte vill att det ska gråta sig till sömns, så betyder det inte att man automatiskt låter barnet få som det vill så fort det gnäller eller gråter. Det är en stor skillnad på gråt och gnäll!!
    ja men acceptera att alla inte tycker lika om allt
  • UllaBe­lla
    Äldre 4 Jun 13:38
    tebax skrev 2009-06-04 13:36:28 följande:
    ja men acceptera att alla inte tycker lika om allt
    Självklart kan jag göra det. Men jag tror inte heller automatiskt att de som använder sig av 5mm slår sina barn t.ex. bara för att de använder en metod jag inte gillar/tror på
  • Mieria
    Äldre 4 Jun 13:38
    tebax skrev 2009-06-04 13:36:28 följande:
    ja men acceptera att alla inte tycker lika om allt
    Det har du iof jävligt rätt i. Det finns folk som tycker att det är fint att ha sex med sina barn också. Men tyvärr kommer folk som gör sina barn illa på olika vis att behöva tampas med oss som tycker annorlunda. Eftersom det normala är att man vill vårda sina barn.
  • Lincon
    Äldre 4 Jun 13:38
    Jävelunge skrev 2009-06-04 12:25:56 följande:
    Fast jag tycker att man måste fråga sig varför en metod fungerar inte bara nöja sig med att den fungerar. Ändamålet helgar ju inte medlen. I så fall kan man ju ta till barnaga eller vad som helst. Och jag tycker att det är bättre att göra som ni, ta en eventuell kamp när barnet är större och förstår. En bebis förstår inte vad som händer när man överger den i flera minuter. Den ropar och ropar och tror att den är övergiven och kommer att dö. En treåring kanske blir arg. Men hon fattar att ni inte lämnat henne ensam i skogen.
    Hur vet du att en 11-månaders bebis, som känner sina föräldrar, tror att h*n blivit övergiven i några minuter och tror att h*n ska dö för att det tar 5 min innan mamma/pappa kommer?

    Barn förstår så mycket mer än vad vi vuxna tror. Det är något jag minns väl själv från mina tidiga år.
  • tebax
    Äldre 4 Jun 13:40
    Mieria skrev 2009-06-04 13:38:29 följande:
    Det har du iof jävligt rätt i. Det finns folk som tycker att det är fint att ha sex med sina barn också. Men tyvärr kommer folk som gör sina barn illa på olika vis att behöva tampas med oss som tycker annorlunda. Eftersom det normala är att man vill vårda sina barn.
    jag har inte påstått att JAG använder mig av metoden , jag säger bara att jag tycker alla gör som dom vill. När det gäller det här alltså..
Svar på tråden 5 min metoden fungerar!!!