• aspenb­äck
    Äldre 2 Jun 22:26
    27705 visningar
    724 svar
    724
    27705

    5 min metoden fungerar!!!

    Vill bara skriva av mig lite, har haft världens krångel med våran snart 11 månaders lillkille att somna. Han har inte kunnat komma till ro på ngt sätt och jag har hållt på att vela fram och tillbaks med honom, han har fått ligga hos oss i sängen men inte kunnat somna, då har jag lagt honom i sin säng men inte där heller så har jag hämtat honom igen osv. Läggningen har säkert tagit 1-1 1/2 timme. Till slut fick jag nog och har stålsatt mig och kört 5 min metoden ( ca ) Första dagarna skrek han i vansinne, men somnade till slut, Igår gjorde han ett litet plutteskrik, men somnade och idag bara la jag honom ner i spjälsängen pussade honom och sa godnatt, och han min lille älskling somnade lugnt och tryggt för sig själv! Ville bara dela med mig
    Jag vet att 5 min metoden är omdisskuterad här på FL men för oss funkade det super bra. Det tog en vecka!

  • Svar på tråden 5 min metoden fungerar!!!
  • Angel1­978
    Äldre 4 Jun 14:16
    lennartsdotter skrev 2009-06-04 14:10:20 följande:
    Det är ingen som påstår att det är skadligt att lära barn att sova själva. Det är tillvägagångssättet som används som kritiseras. Jag tar inte upp E varje gång han skriker när han ligger i sin säng, men jag går ALLTID in till honom. Ibland behöver han nappen för att somna om, ibland behöver han fysisk närhet i form av en strykning över kinden eller en hand på huvudet för att somna. Vi plockar så gott som aldrig upp honom, för det är extremt sällan det behövs men behöver han plockas upp och somna i famnen är det OK.
    Men det är ju jättebra. Som sagt alla har sin egen metod.
    Och jag kanske har missuppfattat alltihop när jag tror att 5mm i princip går ut på att inte gå in till barnet så fort det skriker, utan vänta ytterligare någon minut? Tycker visserligen 5 minuter är väääldigt lång tid..
  • Äldre 4 Jun 14:16
    Twilight skrev 2009-06-04 14:10:13 följande:
    Jag tycker som de flesta andra att 5mm är gräslig, och jag kan för mitt liv inte förstå  VARFÖR man inte kan ta sig tid att ligga hos barnet till det somnar, om det är det barnet vill?Jag ligger/har legat hos barnen till de somnat, varje kväll, vare sig det tagit 5 min eller 3 timmar. Kan inte komma på en enda anledning till att jag inte skulle kunna avvara den tiden till det bästa jag har.
    hur vet du att barnet vill att du ska sova med det?
    När slutar det vara en faktor vad barnet vill?
  • Äldre 4 Jun 14:17
    Angel1978 skrev 2009-06-04 14:12:47 följande:
    tror du skräcken minskar för att du undviker den?? Man måste träna, träna, träna, så också för barn att lära sig att somna själva.
    Ja, jag är väl ett undantag då. Jag samsov med mina föräldrar högt upp i åldern och jag började så sova själv på egent initiativ. Har inga problem att somna själv i vuxen ålder heller.

    Är det någon som tror att barn som inte tränas till att somna själva inte kan somna själva senare i livet? Man når ju en punkt i barnets liv då det är tillräckligt stort för att man ska kunna resonera med det och då kan man, om det behövs, börja "träna" barnet utan något trauma.

    Det verkar bara vara så att människor har olika bråttom och jag ser då inget egenvärde i att ett spädbarn ska kunna somna själv.
  • Angel1­978
    Äldre 4 Jun 14:18
    Apmor2 skrev 2009-06-04 14:13:54 följande:
    fast poängen är att visa barnet att även om man inte håller i barnet att man ändå är i närheten alltså att barnet inte är ensamt även om man inte är i samma rum.Det är bevisat att barn från 3mån vet att även om man inte syns så finns man där.och om barnet får uppmärksamhet när den behöver det så förtsår jag inte att barnet skulle lära sig att det är lönlöst att ropa efter den, då det även handlar om att lära sig att ge uppmärksamhet när barnet behöver det inte bara när barnet vill det. För det är väl ingen som säger att man inte ska ge barn uppmärksamhet, eller?
    I alla lägen tycker jag inte att barnet behöver uppmärksamhet, nej.. När det är tid att sova är speciellt en sån tidpunkt..
  • Jävelu­nge
    Äldre 4 Jun 14:19
    Apmor2 skrev 2009-06-04 13:53:52 följande:
    på vilket sätt kränker man barnet?
    Att ignorera sitt barn när det är ledset och signalerar att det behöver trygghet och tröst är att kränka. Självklart.

    Hur hade du känt det om du var ledsen och rätt och den person du litade på sket fullständigt i dig utan stängde in dig bakom spjälor och sket i dig?
  • Jävelu­nge
    Äldre 4 Jun 14:21

    Ledsen och rädd...

  • Äldre 4 Jun 14:23
    Jävelunge skrev 2009-06-04 14:19:37 följande:
    Att ignorera sitt barn när det är ledset och signalerar att det behöver trygghet och tröst är att kränka. Självklart. Hur hade du känt det om du var ledsen och rätt och den person du litade på sket fullständigt i dig utan stängde in dig bakom spjälor och sket i dig?
    men vem pratar om att ignorera, det går inte metoden ut på och jag tror att det är få som ignorerar ett barn om den är ledsen och gråter, du kanske har missförståt hur metoden fungerar.
  • Äldre 4 Jun 14:24
    Apmor2 skrev 2009-06-04 14:13:54 följande:
    fast poängen är att visa barnet att även om man inte håller i barnet att man ändå är i närheten alltså att barnet inte är ensamt även om man inte är i samma rum. Det är bevisat att barn från 3mån vet att även om man inte syns så finns man där. och om barnet får uppmärksamhet när den behöver det så förtsår jag inte att barnet skulle lära sig att det är lönlöst att ropa efter den, då det även handlar om att lära sig att ge uppmärksamhet när barnet behöver det inte bara när barnet vill det. För det är väl ingen som säger att man inte ska ge barn uppmärksamhet, eller?
    Men 5 mm bygger ju på att barnets rop på uppmärksamhet ska IGNORERAS i 5 mm (därav namnet). Med 5 mm får inte barnet uppmärksamhet när det behöver den och därför lär den sig att det inte är lönt att be efter den.

    Spädbarnet vet inte att uppmärksamhet kommer efter 5 minuters skrik eftersom det inte kan tänka så.
  • Äldre 4 Jun 14:24
    Angel1978 skrev 2009-06-04 14:18:05 följande:
    I alla lägen tycker jag inte att barnet behöver uppmärksamhet, nej.. När det är tid att sova är speciellt en sån tidpunkt..
    varför är det speciellt?
  • Äldre 4 Jun 14:30
    lennartsdotter skrev 2009-06-04 14:24:48 följande:
    Men 5 mm bygger ju på att barnets rop på uppmärksamhet ska IGNORERAS i 5 mm (därav namnet). Med 5 mm får inte barnet uppmärksamhet när det behöver den och därför lär den sig att det inte är lönt att be efter den.Spädbarnet vet inte att uppmärksamhet kommer efter 5 minuters skrik eftersom det inte kan tänka så.
    nej det går ej ut på det, namnet säger dig det, men poängen med metoden är att börja med att man går ut en liten stund ur rummet om barnet gråter (till skillnad från att skrika) så går man in och ger det uppmärksamhet genom att lägga handen på det så att barnet ska känna att man är där och när barnet lugnat ner sig så går man ut igen och upprepar proceduren när det behövs och automatiskt så ökas minuterna, barnet förstår att när h*n behöver mor/far så är dom där på nolltid.
    Men att ignorera gnäll och skrik..

    På det sättet vet barnet att det ej är ensamt och ignorerad och att även om föräldrarna ej är i samma rum så är dom nära och barnet kan känna sig trygg.

    Det är det 5mm går ut på.
Svar på tråden 5 min metoden fungerar!!!