• aspenbäck

    5 min metoden fungerar!!!

    Vill bara skriva av mig lite, har haft världens krångel med våran snart 11 månaders lillkille att somna. Han har inte kunnat komma till ro på ngt sätt och jag har hållt på att vela fram och tillbaks med honom, han har fått ligga hos oss i sängen men inte kunnat somna, då har jag lagt honom i sin säng men inte där heller så har jag hämtat honom igen osv. Läggningen har säkert tagit 1-1 1/2 timme. Till slut fick jag nog och har stålsatt mig och kört 5 min metoden ( ca ) Första dagarna skrek han i vansinne, men somnade till slut, Igår gjorde han ett litet plutteskrik, men somnade och idag bara la jag honom ner i spjälsängen pussade honom och sa godnatt, och han min lille älskling somnade lugnt och tryggt för sig själv! Ville bara dela med mig
    Jag vet att 5 min metoden är omdisskuterad här på FL men för oss funkade det super bra. Det tog en vecka!

  • Svar på tråden 5 min metoden fungerar!!!
  • elinasteen
    Pirog skrev 2009-06-04 17:13:13 följande:
    Om din systers son är 3,5 år så tycker jag att ni försöker förklara för honom om sovandet istället. Han är ju såpass gammal så att han går att resonera med. Prova med att ställa en säng jämte mammans ett tag osv
    det låter också som ett bra tips, tack
  • lövet2
    elinasteen skrev 2009-06-04 17:10:34 följande:
    tips om att ge sina barn örfilar? det skulle jag för h*lvete inte prova bara för att nån tipsar om det?!
    I mina ögon är det humanare än att använda 5mm.
    See you around!
  • Queen70

    Ja det är klart att det funkar. Skulle nog funka att tejpa över munnen med silvertejp på ungen, skulle nog lära sig att somna rätt fort efter nån vecka så fort silvertejpen kommer fram. Men det är ganska grymt. Lika grymt som att låta en bebis skrika sig till sömns under en veckas tid tills den gett upp och insett att ingen kommer att bry sig....Men visst, jag är jätteglad för er skull. Nu har ni ju en timma mer egentid om kvällarna. bra för er.

  • lennartsdotter
    Apmor2 skrev 2009-06-04 17:02:03 följande:
    ok här är fem minutersmetoden som jag läst den och så som jag använt den! Man lägger barnet och går ut ur rummet om barnet gråter går man in och lägger handen på magen för att barnet ska veta att man är där och att det ej är ensamt när barnet lugnat ner sig går man ut igen och om barnet gråter går man in igen och upprepar metoden tills barnet somnat, minuterna ökas eftersom barnet blir tryggare och tryggare och barnet lär sig att även om föräldrarna ej är i samma rum så är barnet inte ensamt. Jag tycker att det är ganska bra metod och haft bra resultat när jag använt den men som sagt oavsett vad man väljer måste man anpassa metoden till ens barn då alla är olika. Det är bevisat att barn from 3 mån vet att mamma inte slutar existera för att dom inte ser henne, jag har iaf inte läst någonstans eller fått uppfatningen att man far illa för att man skriker. Metoden handlar mkt om att lära sig att skilja på gråt och skrik.
    Och för att förtydliga så är detta INTE den vedertagna 5 mm, grundad av Dr. Eckerberg. Din tolkning av 5 mm liknar mycket mer Tassmetoden (se beskrivning tex. här www.familjeliv.se/Forum-3-23/m29293259.html) än den metod som allmänt kallas 5 mm.

    Din tolkning tycker jag öht. inte ska kopplas till 5 mm (och det ska du tolka som något positivt).
  • Pirog
    Queen70 skrev 2009-06-04 17:16:20 följande:
    Ja det är klart att det funkar. Skulle nog funka att tejpa över munnen med silvertejp på ungen, skulle nog lära sig att somna rätt fort efter nån vecka så fort silvertejpen kommer fram. Men det är ganska grymt. Lika grymt som att låta en bebis skrika sig till sömns under en veckas tid tills den gett upp och insett att ingen kommer att bry sig....Men visst, jag är jätteglad för er skull. Nu har ni ju en timma mer egentid om kvällarna. bra för er.
    Vad glad jag blir när jag läser att så många tycker likt mig att metoden är för grym, alltså drar jag slutsatsen att jag inte alls är för hönsig och blödig som mamma
  • Lisen08

    För oss tog det drygt ett halvår att reparera skadan efter 5mm.

    Självklart ger lillen upp när ingen lyssnar på hans signaler

    Hoppas att 5mm och andra skrikmetoder försvinner snart. DN har en bra artikelserie om barn nu och i höst kommer Louise Hallin med sitt program om barn på SVT. 5mm är inget som förespråkas i något av dessa två forum.

    Det som som står i ts kunde jag själv ha skrivit för 2,5 år sedan. Idag när jag läste inlägget trodde jag först att det var ett skämt (ett dåligt sådant förstås).

  • Gladabarnensmamma

    Alltså... alla ni som hoppar in här och säger FEL FEL FEL FEL och URS och STACKARS BARN och hit & dit... vilket konstigt sätt att bemöta ngn som inte tycker som er! Lär ni era barn att det är fritt fram att flyga på andra som har olika erfarenheter / åsikter än er också? Eller tar ni det pedagogiska greppet och neutralt delar med er av era erfarenheter istället? Bara en stilla undran...

  • Siili

    Men varför säga att man har använt 5 mm när man inte har gjort det? Följer man inte instruktionerna, struntar i att läsa på eller hittar på sådant som "passar ens eget barn" så är det inte längre 5mm.

  • Apmor2
    lövet2 skrev 2009-06-04 17:14:32 följande:
    Förklaringen du fick var väldigt bristfällig.1. Metoden kräver att barnet inte ska kunna ta sig någonstans själv. Din systers 3-åring skulle alltså i princip behöva låsas in för att det ska funka.2. Eckerberg (som uppfunnit metoden och gett ut broschyrerna) menar att föräldrarna absolut inte får trösta sitt barn utan bara titta in och visa sig snabbt.3. Komplikationer (som att barnet kräks av skräck eller t ex kissar el bajsar ner sig) ska tas om hand på särskilt sätt, vilket kräver att man läser på i broschyrerna.4. Enligt en undersökning här på FL började ca 25% av barnen att sova mycket sämre efter metoden. Många drabbades av mardrömmar och allmän otrygghet.
    man kan anpassa metoden till äldre barn, man följer bara barnet till sin säng igen..
  • lennartsdotter
    Gladabarnensmamma skrev 2009-06-04 17:23:11 följande:
    Alltså... alla ni som hoppar in här och säger FEL FEL FEL FEL och URS och STACKARS BARN och hit & dit... vilket konstigt sätt att bemöta ngn som inte tycker som er! Lär ni era barn att det är fritt fram att flyga på andra som har olika erfarenheter / åsikter än er också? Eller tar ni det pedagogiska greppet och neutralt delar med er av era erfarenheter istället? Bara en stilla undran...
    Det är ju en reaktion som uppstår för att vi tror att barn kan fara illa av metoden. Det handlar inte bara om att ha olika åsikter utan om att ärligt vara orolig för de "utsatta" barnens välmående. Jag kommer absolut lära mina barn att reagera när de ställs inför situationer där de anser att någon blir illa behandlad.

    Sedan kan man reagera på olika sätt, men det får aldrig bli så att ingen vågar säga ifrån "i toleransens namn".
Svar på tråden 5 min metoden fungerar!!!