• aspenbäck

5 min metoden fungerar!!!

Vill bara skriva av mig lite, har haft världens krångel med våran snart 11 månaders lillkille att somna. Han har inte kunnat komma till ro på ngt sätt och jag har hållt på att vela fram och tillbaks med honom, han har fått ligga hos oss i sängen men inte kunnat somna, då har jag lagt honom i sin säng men inte där heller så har jag hämtat honom igen osv. Läggningen har säkert tagit 1-1 1/2 timme. Till slut fick jag nog och har stålsatt mig och kört 5 min metoden ( ca ) Första dagarna skrek han i vansinne, men somnade till slut, Igår gjorde han ett litet plutteskrik, men somnade och idag bara la jag honom ner i spjälsängen pussade honom och sa godnatt, och han min lille älskling somnade lugnt och tryggt för sig själv! Ville bara dela med mig
    Jag vet att 5 min metoden är omdisskuterad här på FL men för oss funkade det super bra. Det tog en vecka!

• Svar på tråden 5 min metoden fungerar!!!
  • lövet2
    elinasteen skrev 2009-06-04 16:45:31 följande:
    Förlåt om jag lägger mig i, men det är väl bara superbra om folk tipsar varandra om olika metoder?
    Ja, visst är det, men måtta med allt. När det gäller uppfostringsmetoder kan man tipsa om örfilar, låsa in barn i garderober och allt möjligt, men det är nog inte många som tycker det är särskilt bra tips ...
    See you around!
  • Apmor2

ok här är fem minutersmetoden som jag läst den och så som jag använt den!

Man lägger barnet och går ut ur rummet om barnet gråter går man in och lägger handen på magen för att barnet ska veta att man är där och att det ej är ensamt när barnet lugnat ner sig går man ut igen och om barnet gråter går man in igen och upprepar metoden tills barnet somnat, minuterna ökas eftersom barnet blir tryggare och tryggare och barnet lär sig att även om föräldrarna ej är i samma rum så är barnet inte ensamt.

Jag tycker att det är ganska bra metod och haft bra resultat när jag använt den men som sagt oavsett vad man väljer måste man anpassa metoden till ens barn då alla är olika.

Det är bevisat att barn from 3 mån vet att mamma inte slutar existera för att dom inte ser henne, jag har iaf inte läst någonstans eller fått uppfatningen att man far illa för att man skriker. Metoden handlar mkt om att lära sig att skilja på gråt och skrik.

• linda6
    elinasteen skrev 2009-06-04 16:55:26 följande:
    precis, så är det ju med skitmycket saker! o jag vet hur jobbigt min syster kan ha det ibland, för att hennes son inte KAN sova nånannanstans än i hennes säng, kan hända att han somnar i soffan ibland, men då vaknar han direkt när man ställer sig upp (och ska bära in honom i sin säng) Men.. hur går den här 5min.metoden till egentligen? Hört mycket om den, men aldrig hur man "ska göra"
    ungefär att man lägger ner barnet säger god natt eller vad man brukar säga, går därifrån och låter barnet skrika/gråta, efter 5min går man in säger samma sak igen och går ut...så gör man så tills h*n somnar.
  • elinasteen
    Jävelunge skrev 2009-06-04 16:58:51 följande:
    Det finns massor av bättre metoder. Elisabeth Pantleys "utan gråt"-metoder tex. Varför är det bra att tipsa om en metod som många barnpsykologer och barnläkare avråder från?
    Okej, tack så mycket
  • linda6
    Apmor2 skrev 2009-06-04 17:02:03 följande:
    ok här är fem minutersmetoden som jag läst den och så som jag använt den!Man lägger barnet och går ut ur rummet om barnet gråter går man in och lägger handen på magen för att barnet ska veta att man är där och att det ej är ensamt när barnet lugnat ner sig går man ut igen och om barnet gråter går man in igen och upprepar metoden tills barnet somnat, minuterna ökas eftersom barnet blir tryggare och tryggare och barnet lär sig att även om föräldrarna ej är i samma rum så är barnet inte ensamt.Jag tycker att det är ganska bra metod och haft bra resultat när jag använt den men som sagt oavsett vad man väljer måste man anpassa metoden till ens barn då alla är olika.Det är bevisat att barn from 3 mån vet att mamma inte slutar existera för att dom inte ser henne, jag har iaf inte läst någonstans eller fått uppfatningen att man far illa för att man skriker. Metoden handlar mkt om att lära sig att skilja på gråt och skrik.
    tack du förklarade mycket bättre än mig=)
  • elinasteen
    kalisti skrev 2009-06-04 17:03:28 följande:
    finns fler varianter av metoden den här är den jag använt ok här är fem minutersmetoden som jag läst den och så som jag använt den! Man lägger barnet och går ut ur rummet om barnet gråter går man in och lägger handen på magen för att barnet ska veta att man är där och att det ej är ensamt när barnet lugnat ner sig går man ut igen och om barnet gråter går man in igen och upprepar metoden tills barnet somnat, minuterna ökas eftersom barnet blir tryggare och tryggare och barnet lär sig att även om föräldrarna ej är i samma rum så är barnet inte ensamt. Jag tycker att det är ganska bra metod och haft bra resultat när jag använt den men som sagt oavsett vad man väljer måste man anpassa metoden till ens barn då alla är olika. Det är bevisat att barn from 3 mån vet att mamma inte slutar existera för att dom inte ser henne, jag har iaf inte läst någonstans eller fått uppfatningen att man far illa för att man skriker. Metoden handlar mkt om att lära sig att skilja på gråt och skrik.
    det låter ju faktiskt väldigt logiskt ska prata med min syster o även tipsa henne om denna sidan, då hon är ganska ny i internetvärlden tack så mycket för förklaringen!
  • Apmor2
    elinasteen skrev 2009-06-04 17:07:33 följande:
    det låter ju faktiskt väldigt logiskt ska prata med min syster o även tipsa henne om denna sidan, då hon är ganska ny i internetvärlden tack så mycket för förklaringen!
    så lite så! o gör det hittade själv sidan för inte så länge sen och har haft mkt skoj genom att debatera och lära mig nya saker
  • elinasteen
    lövet2 skrev 2009-06-04 17:01:25 följande:
    Ja, visst är det, men måtta med allt. När det gäller uppfostringsmetoder kan man tipsa om örfilar, låsa in barn i garderober och allt möjligt, men det är nog inte många som tycker det är särskilt bra tips ...
    fast jag menade ju inte tips om att slå sina barn?!
    såklart menade jag metoder om att få dom att sova, äta sina grönsaker osv osv.
    självklart är det ju inte så att jag provar alla tips jag får höra, som du sa; tips om att ge sina barn örfilar? det skulle jag för h*lvete inte prova bara för att nån tipsar om det?!
  • Pirog
    elinasteen skrev 2009-06-04 16:55:26 följande:
    precis, så är det ju med skitmycket saker! o jag vet hur jobbigt min syster kan ha det ibland, för att hennes son inte KAN sova nånannanstans än i hennes säng, kan hända att han somnar i soffan ibland, men då vaknar han direkt när man ställer sig upp (och ska bära in honom i sin säng) Men.. hur går den här 5min.metoden till egentligen? Hört mycket om den, men aldrig hur man "ska göra"
    Om din systers son är 3,5 år så tycker jag att ni försöker förklara för honom om sovandet istället. Han är ju såpass gammal så att han går att resonera med. Prova med att ställa en säng jämte mammans ett tag osv
  • lövet2
    elinasteen skrev 2009-06-04 17:07:33 följande:
    Förklaringen du fick var väldigt bristfällig.
    1. Metoden kräver att barnet inte ska kunna ta sig någonstans själv. Din systers 3-åring skulle alltså i princip behöva låsas in för att det ska funka.
    2. Eckerberg (som uppfunnit metoden och gett ut broschyrerna) menar att föräldrarna absolut inte får trösta sitt barn utan bara titta in och visa sig snabbt.
    3. Komplikationer (som att barnet kräks av skräck eller t ex kissar el bajsar ner sig) ska tas om hand på särskilt sätt, vilket kräver att man läser på i broschyrerna.
    4. Enligt en undersökning här på FL började ca 25% av barnen att sova mycket sämre efter metoden. Många drabbades av mardrömmar och allmän otrygghet.
    See you around!
Svar på tråden 5 min metoden fungerar!!!