• aspenb­äck
    Äldre 2 Jun 22:26
    27826 visningar
    724 svar
    724
    27826

    5 min metoden fungerar!!!

    Vill bara skriva av mig lite, har haft världens krångel med våran snart 11 månaders lillkille att somna. Han har inte kunnat komma till ro på ngt sätt och jag har hållt på att vela fram och tillbaks med honom, han har fått ligga hos oss i sängen men inte kunnat somna, då har jag lagt honom i sin säng men inte där heller så har jag hämtat honom igen osv. Läggningen har säkert tagit 1-1 1/2 timme. Till slut fick jag nog och har stålsatt mig och kört 5 min metoden ( ca ) Första dagarna skrek han i vansinne, men somnade till slut, Igår gjorde han ett litet plutteskrik, men somnade och idag bara la jag honom ner i spjälsängen pussade honom och sa godnatt, och han min lille älskling somnade lugnt och tryggt för sig själv! Ville bara dela med mig
    Jag vet att 5 min metoden är omdisskuterad här på FL men för oss funkade det super bra. Det tog en vecka!

  • Svar på tråden 5 min metoden fungerar!!!
  • linda 84
    Äldre 4 Jun 20:28

    det är svårt att hålla tillbaka ilskan, helt enkelt. när så måna barn far illa mitt framför näsan på mig, kan det inte förväntas att jag kan hålla käft... om folk tar illa upp och går i defens- bra! då har jag ju skapat något.
    "gå till en annan tråd och gnäll".... jaså? jamen om jag inte vill det då? om jag tyckte att detta var ett alldeles utmärkt forum för att få folk att vidga sina vyer lite grann? jag kanske är framfusig i min stil att uttrycka mig. men jag har inget att skämmas för, för jag vet att jag har rätt. kalla det attityd om du vill... jag står som sagt för allt jag skriver. man är inte en klok/sund/förnuftig förälder om man medvetet åsamkar sitt/sina barn denna typen av lidande, och då ska man få höra det också.

  • Äldre 4 Jun 20:28

    Man kan ju fundera vad som gick så fel när föräldrarna växte upp. Nånstans måste de ha tapat den grundläggande emptain, friska människor utsätte rinte sina barn för sånnahär metoder. Jag tror att de mammor som kör 5 mm på sina barn, själva fick skrika sig till sömns som bebisar. Tyvärr brukar ju det sociala arvet fortsätta i varje generation.

  • Äldre 4 Jun 20:29

    linda 84 skrev 2009-06-04 20:18:22 följande:


    "och mamma till 100% tycker jag man är oavsett hur man behandlar sitt barn."oj. jag ska nog inte ens ge mig in på att invända mot den oerhört intelligenta kommentaren.att projicera sina egna känslor kan jag absolut gå med på att man gör. men, jag är av den uppfattningen att man som mamma hör, ser, känner i hjärtat vad det är ens barn behöver. att då neka barnet närheten, är helt oförsvarbart. sedan finns det självklart barn som är alldeles uppe i varv, skriker och skriker och kan inte komma till ro. men då väljer jag att se det som en möjlighet istället för ett hinder. okej, mitt barn ropar på mig. nu kan jag gå in till henne/honom och visa att jag finns där. bara hålla barnet i min famn/sitta bredvid sängen och skapa band, trygghet. ett barn som nekas detta löper med stor sannolikhet risk för att undernärt på sina basala behov, och det kommer visa sig i gnällighet, klängighet, missnöjdhet... you name it. detta är kärnan i attachment parenting, liksom.det växer fram, och det kallas modersinstinkt. (fadersinstinkt existerar också men på en annan nivå, ska sägas, så att jag inte får några antifeminister på mig nu.)
    självklart är man mamma till 100% oavsett hur man behandlar sitt barn! hur menar du? skulle mammahalten sjunka för att man gör fel mot sitt barn? mamma är man ändå, även om man skulle vara en dålig sådan.tycker jag.
    kom helst inte med fler spekulationer kring min intelligens. onödigt.
  • Äldre 4 Jun 20:31

    linda 84 skrev 2009-06-04 20:28:14 följande:


    det är svårt att hålla tillbaka ilskan, helt enkelt. när så måna barn far illa mitt framför näsan på mig, kan det inte förväntas att jag kan hålla käft... om folk tar illa upp och går i defens- bra! då har jag ju skapat något."gå till en annan tråd och gnäll".... jaså? jamen om jag inte vill det då? om jag tyckte att detta var ett alldeles utmärkt forum för att få folk att vidga sina vyer lite grann? jag kanske är framfusig i min stil att uttrycka mig. men jag har inget att skämmas för, för jag vet att jag har rätt. kalla det attityd om du vill... jag står som sagt för allt jag skriver. man är inte en klok/sund/förnuftig förälder om man medvetet åsamkar sitt/sina barn denna typen av lidande, och då ska man få höra det också.
    men sluta felcitera mig! jag har inte sagt att du ska gå till en annan tråd och gnälla, läs igen.
  • Äldre 4 Jun 20:33
    clarens skrev 2009-06-04 20:29:19 följande:
    linda 84 skrev 2009-06-04 20:18:22 följande: självklart är man mamma till 100% oavsett hur man behandlar sitt barn! hur menar du? skulle mammahalten sjunka för att man gör fel mot sitt barn? mamma är man ändå, även om man skulle vara en dålig sådan.tycker jag. kom helst inte med fler spekulationer kring min intelligens. onödigt.
    Ja du kan ju kalla min mamma för mamma om du vill. Jag gör inte det och det gör ingen av mins syskon heller. Men det är klart hon har ju gravt misshandlat tre av oss så att de fått permamenta skador.
  • linda 84
    Äldre 4 Jun 20:34

    att kalla någon för hundraprocentig, hängiven, villkorslöst älskande, omhändertagande mamma när man utsätter sitt barn för dressyr/tortyr för egen vinnings skull, ja då är man inte värd begreppet. så menar jag. det är en skymf mot oss andra mammor, på något sätt.
    för mig står ordet mamma, och mammarollen för något varmt, tryggt, kärleksfullt, omhuldande. det vill jag inte påstå att dessa mammor (eller pappor!) lever upp till.
    och visst, man får säkert inga "men" av att bli utsatt för 5mm. men vad är det som gör att vi vill stämpla allt som sjukt och dysfunktionellt för att det stör vår perfekta världsbild om hur ett liv med småbarn går till?
    allt ska kuras, botas och metodas! LYSSNA för fan på era barn istället!

  • Gumman­85
    Äldre 4 Jun 20:34

    linda 84:

    Nja, fantastiskt var det väl inte, vet inte om jag verkligen uttryckte det så heller. Nu var ju mitt inlägg menat som stöd till föräldrar som håller på att få hela sin familj splittrad av att deras lilla vän inte sover på nätterna, för det är så det kan bli. Inte kul att bråka hela dagarna av att man är trött, grina flera gånger om dagen av total utmattning och misslyckande känslor. Det är inte värt det att gå isär för att barnen inte sover på nätterna!
    Jag propagerar inte för 5 min metoden, för den tycker inte jag att vi använde, men man måste lösa problemet. Dom som inte har varit vaken flera timmar varje natt och kännt på detta vet ej hur det påverkar hela familjen.

    Alla känner som dom gör, men man måste vara lite varsam.

    I vårat fall var detta beslut helt klart ett bra beslut.

  • engstr­om2007
    Äldre 4 Jun 20:36

    Vad är detta för ställe ständigt får man höra att man måste sova med sina barn, amma, inte ha rutiner och absolut inte testa 5min metoden. Men ge er tills att det blir olagligt att låta sitt barn gråta så finns det inte något att diskutera. Nej det är inte barn misshandel även om alla barn experter säger det här på fl., tills det står i lagboken. Och all denna diskussion om psyket lägg ner det är inget som säger att det vi eller ni gör kommer resultera till något bra, man gör det man tror är bäst. Och skulle det då bli att mitt barn blir psykiskt rubbad för att han har rutiner och får sova själv får jag stå för det då. Det roliga är att ni som ständigt kritiserar värkar bomb säkra på att ert sätt är rätt det ska bli roligt att se vart fram tiden ger era barn. Sluta kritisera andra för vad de gör, gör det ni anser är rätt och om det skulle ge bra resultat var stolta för det istället. Till aspenbäck GRATTIS

  • Queen7­0
    Äldre 4 Jun 20:44

    Om nåt väcker starka känslor och man verkligen tycker att detta är misshandel, så är det inte alltid så lätt att vara trevlig och sansad.


    clarens skrev 2009-06-04 20:24:22 följande:
    ja, det är möjligt att det är som du säger. och 2 månaders bebisar förstår jag inte varför man känner att man behöver lära sova hela nätter. ts barn var ju 11 månader, och metoden rekommenderas väl fårn 5.tycker det är mycket bättre att som du gär nu komma med teorier på ett trevligt sätt än att hetsa upp stämningen och prata om barnmisshandel, att ts inte är en riktig mamma, att vissa inte borde skaffa barn osvosv...(det är inte enbart dina inlägg jag syftar på)jag menar att om man verkligen är intresserad av att få människor att lyssna är det sämsta man kan göra att gå på på det sätt som skett här. självklart går man då i försvar istället för att lyssna och ta till sig. vrför inte starta en tråd med fakta, tips på böcker i spädbarnspsykologi, referenser på nätet istället för att som många här gjort, gå till attack, förolämpa och skapa ångest?alla här är mammor och pappor som älskar sina barn, det är jag övertygad om. och de som är medlemmar här vill sina barn det bästa, inte medvetet misshandla. varför inte använda sig av en trevligare ton? DET undrar jag verkligen.
  • Äldre 4 Jun 20:44
    Dr Mupp skrev 2009-06-04 20:33:18 följande:
    Ja du kan ju kalla min mamma för mamma om du vill. Jag gör inte det och det gör ingen av mins syskon heller. Men det är klart hon har ju gravt misshandlat tre av oss så att de fått permamenta skador.
    det är fruktansvärt med barnmisshandel och jag förstår att du inte vill kalla henne för mamma.
Svar på tråden 5 min metoden fungerar!!!