• aspenbäck

5 min metoden fungerar!!!

Vill bara skriva av mig lite, har haft världens krångel med våran snart 11 månaders lillkille att somna. Han har inte kunnat komma till ro på ngt sätt och jag har hållt på att vela fram och tillbaks med honom, han har fått ligga hos oss i sängen men inte kunnat somna, då har jag lagt honom i sin säng men inte där heller så har jag hämtat honom igen osv. Läggningen har säkert tagit 1-1 1/2 timme. Till slut fick jag nog och har stålsatt mig och kört 5 min metoden ( ca ) Första dagarna skrek han i vansinne, men somnade till slut, Igår gjorde han ett litet plutteskrik, men somnade och idag bara la jag honom ner i spjälsängen pussade honom och sa godnatt, och han min lille älskling somnade lugnt och tryggt för sig själv! Ville bara dela med mig
    Jag vet att 5 min metoden är omdisskuterad här på FL men för oss funkade det super bra. Det tog en vecka!

• Svar på tråden 5 min metoden fungerar!!!
  • linda  84
    clarens skrev 2009-06-04 22:05:41 följande:
    linda 84 skrev 2009-06-04 20:59:04 följande: jag är frisk, linda. för mig är det inte en detalj att du indirekt påstår att en mamma som använder sig av 5mm inte är en hundraprocentig mamma. jag undrade hur du menar, och nu vet jag. vi tycker olika. när du skriver "men som sagt, det sociala arvet är ju väl bevisat" hur menar du då? att jag skulle vara en, säg, 75%-ig mamma för att MIN mamma inte var hundraprocentig? här hänger jag inte med.
    ditt inlägg förtjänar inget svar. ge dig.
  • linda  84

förtydligar ändå: jag menar att det sociala arvet som teori, är väl bevisat. det existerar, och är verkligt. intressant att du tog det personligt. inget jag kan göra något åt...

• clarens

linda 84 skrev 2009-06-04 22:07:02 följande:

ditt inlägg förtjänar inget svar. ge dig.
    nehe. ok!
  • Anna81

herregud vilekn tråd, har försökt läsa alla svar men det var så många..
    Låt folk natta sina barn som dom vill...
    Huvudsaken är ju att det funkar för dom inblandade..

• clarens

linda 84 skrev 2009-06-04 22:08:37 följande:

förtydligar ändå: jag menar att det sociala arvet som teori, är väl bevisat. det existerar, och är verkligt. intressant att du tog det personligt. inget jag kan göra något åt...
    ja, jag känner väl till teorierna kring det sociala arvet och jag tror det spelar en stor roll i livet. nä, jag tog det inte personligt alls, jag förstod inte hur du menade. eftersom du skrev det i samband med att du insinuerade på att jag ej skulle vara frisk, undrade jag om du menade att jag inte är en hundraprocentig mamma och att det isf skulle ha att göra med det sociala arvet.
  • Queen70

Det finns ju mildare varianter, men då är det ju inte heller 5mm. Det viktigaste för mig är att barnet känner att man omedelbart svarar på deras signaler, att de inte ska känna sig övergivna och utelämnade till att trösta sig själva eller somna av utmattning. Men rent generellt fattar jag inte varför folk ska ha så bråttom med att stöpa sina små bebisar i formar och rutiner och hej å hå...Det är NORMALT att rutiner ändras från vecka till vecka och att bebisar vaknar flera gånger per natt och vill få bekräftelse på att mamma och pappa är där, men i dagens läge så verkar folk ofta inte vara beredda att göra denna uppoffring att anpassa sitt liv efter bebisen under denna korta tid av livet, för tydligen är det viktigare att få egentid, och att vårda relationen med mannen och annat nonsens man läser. Vi har en sån bra och generös föräldrarledighet i Sverige just för att man SKA orka med att ge sin bebis det som den behöver och att orka med vaknätter etc. Inte för att sätt sig själv i första rummet som jag tycker många gör.

Apmor2 skrev 2009-06-04 22:05:47 följande:
    ok jag ser vad du menar, men då kanske du kan se att om man anpassar metoden och ser till ens barns behov att man då ej misshandlar barnet, eller?Vet inte om du läst tidigare i tråden om hur jag gjort?Och vill bara påpeka att jag älskar psykologi och barnpsykologi och läst väldigt mkt om det och om sovmetoder. Men rent generellt fattar jag inte varför folk ska ha så bråttom med att stöpa sina små bebisar i formar och rutiner och hej å hå...Det är NORMALT att rutiner ändras från vecka till vecka och att bebisar vaknar flera gånger per natt och vill få bekräftelse på att mamma och pappa är där, men i dagens läge så verkar folk ofta inte vara beredda att göra denna uppoffring att anpassa sitt liv efter bebisen under denna korta tid av livet, för tydligen är det viktigare att få egentid, och att vårda relationen med mannen och annat nonsens man läser. Vi har en sån bra och generös föräldrarledighet i Sverige just för att man SKA orka med att ge sin bebis det som den behöver och att orka med vaknätter etc. Inte för att sätt sig själv i första rummet som jag tycker många gör.
  • linda  84

nu har det officiellt ballat ur, så jag drar mig. jag är bättre än detta, så nu gårjag och tar mig en nattmacka och är arg i min ensamhet istället. tack (nästan) alla inblandade för en givande diskussion!

• lövet2
    engstrom2007 skrev 2009-06-04 21:54:48 följande:
    Barngråter!!!!!! Roligt det ska bli för er varje gång ert/era barn vill ha något i affären, den har ju lärt sig att mamma gör allt bara jag gråter. Istället för att försäkra sig om att barnet har fått allt den behöver och sen om den är missnöjd få barnet att förstå att det är bra nu, nu ska vi inte göra annat en sova t.ex. Det finns tussen sätt att ge sitt barn kärlek och trygghet det omfattar inte bara att lyfta upp sitt barn när det gråter. För mig visar jag det genom att inte agera för att vissa att allt är bra det finns inget att vara rädd för. För dig är det inte så, lika olika som vi är lär våra barn också bli och det är inget någon av oss lider av.
    Been there - done that. Jag skiljer på om en baby behöver kärlek, sällskap, tröst, mamma eller om ett barn vill ha godis. Gör inte du det?
    You seem very vulnerable ...
  • engstrom2007

Kalla det vad ni vill. Jag har förstått att ni anser att det är det som bygger trycka och stabilla barn som resulterrar att man senare i livet kan säga nej och att ert/era man förstår ett nej tack vara ert sätt att uppfostra. Till skilnad från er är jag en gnytta mer ödemjuk och hoppas att mitt sätt att uppfostra kommer leda till precis samma resultat. Om det inte är fallet vet jag inte, det är bara att venta och se. Och om det inte blir fallet får jag stå för det inte för er eller någon annan. Utan för mig själv och mitt barn. Varför är detta så svårt att förstå? Det finns inget tippat med barn uppfostran det borde ni veta som är så på lästa och allmänbildande man gör det man anser är rätt, men ingen vet vad som bli rätt,inte ni heller tro det eller ej.

• clarens

linda 84 skrev 2009-06-04 21:58:25 följande:

då kan jag tala om för er att ett barn som sover så pass lugnt och stilla utan avbrott, det är inget att vara stolt över! då har barnet ett MANIPULERAT sömnmönster, påtvingat på barnet genom en metod utvecklad och utförd av oss vuxna för egen vinnings skull. och det är helt jäkla oförsvarbart.
    menar du att det är fel på barn som sover hela nätter? du tror inte att det är skönt för barnet att sova ostört en hel natt precis som det är för vuxna? är det en speciell ålder du syftar på här?
    jag har inte tvingat mina barn att sova hela nätter, det har de lärt sig mkt bra själva med min och sambons hjälp.det har inte inneburit skrik öht.
Svar på tråden 5 min metoden fungerar!!!