• aspenbäck

    5 min metoden fungerar!!!

    Vill bara skriva av mig lite, har haft världens krångel med våran snart 11 månaders lillkille att somna. Han har inte kunnat komma till ro på ngt sätt och jag har hållt på att vela fram och tillbaks med honom, han har fått ligga hos oss i sängen men inte kunnat somna, då har jag lagt honom i sin säng men inte där heller så har jag hämtat honom igen osv. Läggningen har säkert tagit 1-1 1/2 timme. Till slut fick jag nog och har stålsatt mig och kört 5 min metoden ( ca ) Första dagarna skrek han i vansinne, men somnade till slut, Igår gjorde han ett litet plutteskrik, men somnade och idag bara la jag honom ner i spjälsängen pussade honom och sa godnatt, och han min lille älskling somnade lugnt och tryggt för sig själv! Ville bara dela med mig
    Jag vet att 5 min metoden är omdisskuterad här på FL men för oss funkade det super bra. Det tog en vecka!

  • Svar på tråden 5 min metoden fungerar!!!
  • Apmor2
    Mieria skrev 2009-06-04 23:01:38 följande:
    Tja, alltså att vara manipulativ är absolut inte alltid dåligt när det gäller barnuppfostran. Att manipulera någon är att få människan att tro att de gillar det de gör. Annars har man inte lyckats manipulera. Om lilla pelle 4 år borstar tänderna för att han tror att han jagar karius och baktus är han manipulerad
    menar bara att om man har en liten gemensam grund att basera sin diskution på går det mkt bättre att diskutera.
    Måste bara säga att nu när du lugnat dig så är det trivsammare att prata med dig rätt så trevligt faktiskt
  • Mieria
    Apmor2 skrev 2009-06-04 23:04:28 följande:
    menar bara att om man har en liten gemensam grund att basera sin diskution på går det mkt bättre att diskutera. Måste bara säga att nu när du lugnat dig så är det trivsammare att prata med dig rätt så trevligt faktiskt
    Jag är rätt trevlig egentligen. tyvärr håller jag det hemligt lite väl ofta i sommar! jag jobbar på det
  • clarens

    linda 84 skrev 2009-06-04 23:02:15 följande:


    rätt som är fel, kan aldrig bli rätt.....gonatt.
    det suger jag på tills en annan gng!
    gonatt gonatt
  • Siili
    Apmor2 skrev 2009-06-04 15:15:08 följande:
    nä men jag ska defenitivt kolla upp det, finns många tolkningar på metoden. Här är bvc.s tolkning "BVC:n har tagit fram den så kallad 5 minuters metoden. Metoden går ut på att låta barnet skrika och bestämt gå in i rummet och säga att ?nu ska du sova?. Man tar inte på barnet och tänder inga lampor. Sedan går man ut och väntar 5 minuter, vilket så klart är helt hjärtskärande eftersom barnet då skriker för fullt. Men det är bara att skärpa sig. Första natten gör man om samma sak kanske sju gånger, men andra natten blir det bara fyra gånger, tredje natten två gånger och fjärde natten ingen gång. Men denna är en metod som inte passar alla barn, det får varje förälder själva ta ställningen till." www.forskolebarn.nu/somnrutiner.htm
    Jag svarar nog väldigt sent i den här långa tråden, men jag vill bara vara viktig-Petter och påpeka att det inte är bvc som svarar för den sidan. Det är föräldrar som skriver till andra föräldrar. Men där står ändå att man inte får ge kroppskontakt, vilket du skriver att man får ge.
  • southernbelle
    Siili skrev 2009-06-05 00:55:16 följande:
    Jag svarar nog väldigt sent i den här långa tråden, men jag vill bara vara viktig-Petter och påpeka att det inte är bvc som svarar för den sidan. Det är föräldrar som skriver till andra föräldrar. Men där står ändå att man inte får ge kroppskontakt, vilket du skriver att man får ge.
    det finns tva vad folk kallar 5 mm, den ena ar eckerberg och den andra ar Ferber. I Ferbers metod far du ha kroppskontakt sa lange du inte tar upp barnet. Ferber metod ar valdigt popular har i USA dar jag bor och mer eller mindre varje foralder jag kanner har andvant sig av den. Har inte hort nagon andvanda sig av Eckerberg har, tror att han ar mer vanlig i Sverige med tanke pa att han ar svensk.
    http://www.childrenshospital.org/views/june06/sleep.html
  • Apmor2
    Siili skrev 2009-06-05 00:55:16 följande:
    Jag svarar nog väldigt sent i den här långa tråden, men jag vill bara vara viktig-Petter och påpeka att det inte är bvc som svarar för den sidan. Det är föräldrar som skriver till andra föräldrar. Men där står ändå att man inte får ge kroppskontakt, vilket du skriver att man får ge.
    jagg hängde med på det stod dock att det var bvc som rekomenderade metoden och min poäng var bara att det finns variationer av metoden och att man måste klargöra vad man pratar om innan man blir hysterisk och antar att folk misshandlar sina barn.
  • Apmor2
    southernbelle skrev 2009-06-05 05:08:39 följande:
    det finns tva vad folk kallar 5 mm, den ena ar eckerberg och den andra ar Ferber. I Ferbers metod far du ha kroppskontakt sa lange du inte tar upp barnet. Ferber metod ar valdigt popular har i USA dar jag bor och mer eller mindre varje foralder jag kanner har andvant sig av den. Har inte hort nagon andvanda sig av Eckerberg har, tror att han ar mer vanlig i Sverige med tanke pa att han ar svensk. www.childrenshospital.org/views/june06/sleep....
    ahh nej finns fler variationer.
  • Apmor2
    Mieria skrev 2009-06-04 23:07:33 följande:
    Jag är rätt trevlig egentligen. tyvärr håller jag det hemligt lite väl ofta i sommar! jag jobbar på det
    tvivlar inte en sek på det, och se till att inte dölja det för mkt
  • Siili

    kalisti och charly1

    Jag antar att jag inte har hängt med i alltför många sömntrådar och endast har läst om metoderna efter grundarna (både Eckerberg och Ferber). Visste inte att Ferber (i folkmun?) kallades för 5mm eftersom man utökar tiden med 5 min, och inte håller sig till 5 min rakt igenom.

    Jag har också läst inlägg där folk har modifierat metoderna, och det är ju just egengjorda varianter av metoderna (tolkningarna är ju andra föräldrar som gör det som passar deras barn). Så min poäng är att jag inte tycker man ska säga att man har använt 5mm när man i själva verket gjort en modifikation av metoden. Tillägger man det sista så är det ju dock sant. Jag tycker det blir lättare i hela diskussionen om man håller sig till namnen (Ferbers metod, Eckerbergs metod osv).
    Fast jag inser också att det blir svårt eftersom många inte läser på metoderna efter grundarna, läser på om NÄR, VAR, HUR, utan just läser om det som tips från andra föräldrar - på gott och ont.

  • Siili
    Siili skrev 2009-06-05 11:59:03 följande:
    kalisti och charly1 Jag antar att jag inte har hängt med i alltför många sömntrådar och endast har läst om metoderna efter grundarna (både Eckerberg och Ferber). Visste inte att Ferber (i folkmun?) kallades för 5mm eftersom man utökar tiden med 5 min, och inte håller sig till 5 min rakt igenom. Jag har också läst inlägg där folk har modifierat metoderna, och det är ju just egengjorda varianter av metoderna (tolkningarna är ju andra föräldrar som gör det som passar deras barn). Så min poäng är att jag inte tycker man ska säga att man har använt 5mm när man i själva verket gjort en modifikation av metoden. Tillägger man det sista så är det ju dock sant. Jag tycker det blir lättare i hela diskussionen om man håller sig till namnen (Ferbers metod, Eckerbergs metod osv). Fast jag inser också att det blir svårt eftersom många inte läser på metoderna efter grundarna, läser på om NÄR, VAR, HUR, utan just läser om det som tips från andra föräldrar - på gott och ont.
    Ferbers metod brukar väl kallas Cry-it-out? Eller är jag ute och snurrar nu?
Svar på tråden 5 min metoden fungerar!!!