• aspenb­äck
    Äldre 2 Jun 22:26
    27698 visningar
    724 svar
    724
    27698

    5 min metoden fungerar!!!

    Vill bara skriva av mig lite, har haft världens krångel med våran snart 11 månaders lillkille att somna. Han har inte kunnat komma till ro på ngt sätt och jag har hållt på att vela fram och tillbaks med honom, han har fått ligga hos oss i sängen men inte kunnat somna, då har jag lagt honom i sin säng men inte där heller så har jag hämtat honom igen osv. Läggningen har säkert tagit 1-1 1/2 timme. Till slut fick jag nog och har stålsatt mig och kört 5 min metoden ( ca ) Första dagarna skrek han i vansinne, men somnade till slut, Igår gjorde han ett litet plutteskrik, men somnade och idag bara la jag honom ner i spjälsängen pussade honom och sa godnatt, och han min lille älskling somnade lugnt och tryggt för sig själv! Ville bara dela med mig
    Jag vet att 5 min metoden är omdisskuterad här på FL men för oss funkade det super bra. Det tog en vecka!

  • Svar på tråden 5 min metoden fungerar!!!
  • Queen7­0
    Äldre 8 Jun 11:08

    Det kanske inte är raka språret mellan Gråt som barn, stjäl en bil som vuxen...

    Däremot så finns det ett samband mellan ett barn som känt sig övergiven som barn, som inte har kunnat lita på att mamma kommer när de gråter och behöver henne och barn som bär med sig denna brist på tillit och sammanhang som tonåring och vuxen, detta kan ta sig uttryck till att man söker denna trygghet i andra sammanhang. Man kanske får en destruktiv kompisgrupp som blir väldigt viktig, eller söker sig till andra subgrupper, går med i livets ord, börjar skära sig, etc.

    Man kan jämföra med en flicka som växt upp utan en bra pappagestalt kanske, oddsen för att hon ska söka sig till destruktiva förhållanden med män ökar ju markant just pga. hennes bakggrund. Det BEHÖVER inte bli så...men risken är större som sagt.


    Apmor2 skrev 2009-06-08 09:16:05 följande:
    visst gör det det! men är det inte lite väl freudianskt att tro att för barnet har gråtit när den var liten i en 20 min otröstat att barnet lever tryggt och med självsäkerhet tills han kommer in i tonåren och då stjäl han en bil för att han fick gråta? för det första är det totalt absurd att tro att det vore anledningen, för det andra så skulle man aldrig kunna påvisa att det vore pga gråtandet (det är därför det inte finns forskning kring det hela) och sen är det HELT absurdt att tro att det är bara då man lägger ut grunderna för ett tryggt barn.
  • Queen7­0
    Äldre 8 Jun 11:10

    Jag håller med. Skador på tilliten kan oftast repareras någotsånär på lång sikt, men HUR kan man låta barnet lida medans det håller på?? Fattar inte hur det får till?? Deras gråt skär ju i mamma hjärtat, varenda instinkt skriker ju att man ska ta upp och trösta sitt barn......

    Åsa A skrev 2009-06-08 09:23:01 följande:


    För mig det dåliga i 5mm inte om huruvida barnet får men av det senare i livet för det vet jag ingening om (dock har jag en kompis och hennes mamma som hävdar bestämt att hon är som hon är pga att hon 5mmats) utan det viktiga är att barnet faktiskt mår dåligt under tiden det utförs. Att hjälplöst skrika efter sin mamam/pappa och bli igonerad.iövrigt undrar jag som allfrida: hur står ni ut!?
  • Äldre 8 Jun 11:30
    Queen70 skrev 2009-06-08 11:08:20 följande:
    Det kanske inte är raka språret mellan Gråt som barn, stjäl en bil som vuxen...Däremot så finns det ett samband mellan ett barn som känt sig övergiven som barn, som inte har kunnat lita på att mamma kommer när de gråter och behöver henne och barn som bär med sig denna brist på tillit och sammanhang som tonåring och vuxen, detta kan ta sig uttryck till att man söker denna trygghet i andra sammanhang. Man kanske får en destruktiv kompisgrupp som blir väldigt viktig, eller söker sig till andra subgrupper, går med i livets ord, börjar skära sig, etc.Man kan jämföra med en flicka som växt upp utan en bra pappagestalt kanske, oddsen för att hon ska söka sig till destruktiva förhållanden med män ökar ju markant just pga. hennes bakggrund. Det BEHÖVER inte bli så...men risken är större som sagt.
    visst finns det sådana samband om man konstant ignorerar barnet, vilket jag inte gjort och dom flesta som skrivit här säger samma sak, dessutom så lär man nog märka om barnet är otrygg långt innan den når tonåren. Och ja sa till dig att mitt barn är en av det säkraste och truggaste barnet jag känner, ändå påstår du att helt plötsligt så kommer hans osäkerhet (som kom då till att han har fått gråta en liten skvätt när han var mindre) under tonåren och det låter som tjur skit i mina öron.
    Dom flesta tonåringar är osäkra det hör åren till, inte för att dom fått gråta!
  • Queen7­0
    Äldre 8 Jun 12:09

    Att gråta en skvätt är inte samma sak som att tillämpa 5mm som går ut på att du under en period systematiskt ignorerar barnets behov och sättet de komunicerer det på tills det ger upp. Att låta ett barn gråta 20 minuter i sin ensamhet som vi diskuterade förut är inte heller att "gråta en skvätt"

    Om man har ägnat sig åt sånt, så kan man ju ändå tycka att barnet är helt normalfungerande, och så kan det ju vara. Men sånt ändrar dock barnets personlighet, och barnets personighet hade kanske varit annorlunda utan de negativa erfarenheterna. Och jodå..det kan ta tid innan saker visar sig, det som kommer upp till ytan under puberteten behöver inte alls ha synts under småbarnsåren.


    Apmor2 skrev 2009-06-08 11:30:39 följande:
    visst finns det sådana samband om man konstant ignorerar barnet, vilket jag inte gjort och dom flesta som skrivit här säger samma sak, dessutom så lär man nog märka om barnet är otrygg långt innan den når tonåren. Och ja sa till dig att mitt barn är en av det säkraste och truggaste barnet jag känner, ändå påstår du att helt plötsligt så kommer hans osäkerhet (som kom då till att han har fått gråta en liten skvätt när han var mindre) under tonåren och det låter som tjur skit i mina öron.Dom flesta tonåringar är osäkra det hör åren till, inte för att dom fått gråta!
  • Äldre 8 Jun 15:46

    Na jag ar faktiskt inte sa jatte intresserad av din asikt sa det har du ratt i. Och ditt lilla inlagg har om att spoa sin unge har inte nat med denna diskution att gora. Jag tanker inte lagga ner nan mer tid pa att forsoka fa dig att lasa tex Ferbers bok sa du kanske kan forsta vad en somnmetod ar for du har faktiskt ingen aning. Jag forstar inte varfor man inte kan vara lite oppen utan vara sa fruktansvart trangsynt. Na mitt enda rad till dig ar att lasa ferbers bok fast varfor skulle du ta mitt rad du verkar ju veta bast anda sa lycka till i livet!!


    Queen70 skrev 2009-06-07 20:40:58 följande:
    Så om man inte testat det själv så kan man inte uttala sig? Men, vet du..Jag har inte testat att spöa min unge i uppfostringssyfte heller, och kan mycket väl tänka mig att det "fungerar" men min erfarenhet och kunskap om barns utveckling och psyke som jag har säger mig ändå att det inte är en bra idé. Förstår faktiskt inte varför en länk skulle göra min åsikt mer trovärdig....
  • Kya
    Äldre 8 Jun 15:53
    NiniMe skrev 2009-06-07 18:29:25 följande:
    Ja vi har nog missuppfattat varandra...
    jo, du har ju inte använt någon variant alls på 5-mm. du gör samma sak som jag gör. ibland vill inte barnen sova, pga att de är överstimulerade, eller övertrötta eller liknande. då gråter dom. att man ligger bredvid dom och lugnar dom, tröstar dom och myser med dom tills dom somnat är absolut ingen variant av 5-mm, jag lovar.

    Jag gör också så, ofta somnar min pojke efter några minuters mysande, men ibland gråter han och vill upp igen. att då visa att det är läggdags och att man stannar i sängen är inte fel. det är helt rätt gjort.
    27okt-08 tittade min lilla prins Filip ut :)
  • Bobous­ch
    Äldre 8 Jun 15:53
    katja74 skrev 2009-06-07 22:06:22 följande:
    Jojo, men på vilket sätt fungerade det klockrent undrar jag? Och för vem? Inte var det barnet tror jag i alla fall.
    Det fungerade klockrent på det viset att hon från den dagen alltid somnat i sin egen säng. Fungerar både för henne och mig eftersom när hon låg och snuttade i två timmar så sov hon inte hela tiden så då gick hon alltså miste om sömn. För mig fungerade det eftersom jag kunde lägga mig och sova och därmed vara en bättre mamma. Piggare.

    Hon var tre månader när jag körde 5mm och jag gjorde det endast när hon skulle lägga sig för kvällen. När hon vaknade på natten fick hon komma upp till mig och får det fortfarande.

    Min tjej har alltid fått närhet och vi kramas och pussas hela tiden, jag hävdar bestämt att hon inte tagit stryk av detta.

    Då anser jag att barn med föräldrar som gör allt för deras skull är mer otrygga iså fall.

    "Mår mamma bra mår barnet bra".
  • Kya
    Äldre 8 Jun 15:57
    Bobousch skrev 2009-06-08 15:53:59 följande:
    Det fungerade klockrent på det viset att hon från den dagen alltid somnat i sin egen säng. Fungerar både för henne och mig eftersom när hon låg och snuttade i två timmar så sov hon inte hela tiden så då gick hon alltså miste om sömn. För mig fungerade det eftersom jag kunde lägga mig och sova och därmed vara en bättre mamma. Piggare. Hon var tre månader när jag körde 5mm och jag gjorde det endast när hon skulle lägga sig för kvällen. När hon vaknade på natten fick hon komma upp till mig och får det fortfarande. Min tjej har alltid fått närhet och vi kramas och pussas hela tiden, jag hävdar bestämt att hon inte tagit stryk av detta. Då anser jag att barn med föräldrar som gör allt för deras skull är mer otrygga iså fall. "Mår mamma bra mår barnet bra".
    3 månader?! fruktansvärt. man ska inte utsätta barn under 6 månader för några metoder, och man ska absolut inte försöka rota i och styra barnets sömnmönster.

    illa.
    27okt-08 tittade min lilla prins Filip ut :)
  • Äldre 8 Jun 16:15
    Queen70 skrev 2009-06-08 12:09:55 följande:
    Att gråta en skvätt är inte samma sak som att tillämpa 5mm som går ut på att du under en period systematiskt ignorerar barnets behov och sättet de komunicerer det på tills det ger upp. Att låta ett barn gråta 20 minuter i sin ensamhet som vi diskuterade förut är inte heller att "gråta en skvätt"Om man har ägnat sig åt sånt, så kan man ju ändå tycka att barnet är helt normalfungerande, och så kan det ju vara. Men sånt ändrar dock barnets personlighet, och barnets personighet hade kanske varit annorlunda utan de negativa erfarenheterna. Och jodå..det kan ta tid innan saker visar sig, det som kommer upp till ytan under puberteten behöver inte alls ha synts under småbarnsåren.
    Vi går runt i cirklar, du sa att det spelar ingen roll hur länge barnet får gråta otröstad den tar skada för livet, man kkunde reparera skadan men effekter av den kunde uppstå i tonåren.. Och 5mm är ngt man gör på kvällen vid några tillfällen inte konstant dygnet runt.
  • Äldre 8 Jun 16:16
    Queen70 skrev 2009-06-08 12:09:55 följande:
    Och jodå..det kan ta tid innan saker visar sig, det som kommer upp till ytan under puberteten behöver inte alls ha synts under småbarnsåren.
    frågar igen: på vilket sätt?
Svar på tråden 5 min metoden fungerar!!!