• Abrakadabra

    Akademiska Sjukhuset - del 4

    Vår förra tråd hade visst stängts hastigt och lustigt, så jag tog mig friheten att starta en ny, hoppas att det är ok.

    Här hänger alltså vi som håller till på Reproduktionscentrum på Akademiska sjukhuset i Uppsala.

    Vi snackar, stöttar, peppar, tipsar. Välkommen!

    Det finns även en list-tråd för kalenderbitare :
    www.familjeliv.se/Forum-7-140/m43241390.html

  • Svar på tråden Akademiska Sjukhuset - del 4
  • Åttan
    tussilago 79 skrev 2009-06-08 20:58:19 följande:
    Ja, positivt tänkande är ett måste om man ska orka med detta. Så skönt att ni också ska göra detta nu. O jag ska hålla tummarna för er så det knakar, nu är det vår tur!!
    Ska hålla tummarna för dig med.. ska du testa med digital test?
    Börja om från början...
  • tussilago 79
    Åttan skrev 2009-06-08 21:30:53 följande:
    Ska hålla tummarna för dig med.. ska du testa med digital test?
    nej men det är stavar eller vad de kallas. Jag brukar ha så ont vid äl så jag hoppas att jag inte missar det. Annars är ju de digitala bäst. Har du sånna?
  • magplask

    idag (måndag) tog jag min sista puregonspruta, det gick över förväntan lätt att ta själv!
    jag satte nålen mot huden och väntade på att det skulle göra ont, men ve och fasa så fortsatte den in i fläsket utan att det gjorde ont! fascinerande.
    nu sörjer jag lite att det var sista sprutan, det var ju så roligt haha :)

    har en liten fråga, jag ska göra ul på onsdag och då ska jag få reda på när jag ska ta min äl spruta. 1½ dygn senare ska man ju insemineras... när fick ni ta eran spruta? är lite rädd att det hamnar mitt på helgen, och då går det ju inte... :(

  • jazmine25

    Nu har jag också hittat hit...

    Nu är jag inseminerad och klar. Jag fick 5,5 miljoner spermir den häergången. Nästan dubbelt så många sen senast. Jag fick också reda på att jag har 2 st fina ägg vilket vi inte hade sett tidigare utan vi trodde att det bra fanns ett ägg. Nu hoppas vi såklart på dubbel tur och att det blir tvillingar. Jag vill också nämna att jag hade den underbaraste läkaren hon var så snäll och gullig mot mig och Sebastian. Kerstin tror jag hon hette.

  • Åttan
    tussilago 79 skrev 2009-06-08 22:21:09 följande:
    nej men det är stavar eller vad de kallas. Jag brukar ha så ont vid äl så jag hoppas att jag inte missar det. Annars är ju de digitala bäst. Har du sånna?
    Jag ska testa med digitala test.. då får man ju verkligen svart på vitt om älen är på intågande eller inte.. äl eller inte äl lixom å slipper att leta efter streck.. jag frågade barnmorskan på kliniken å hon rekomenderade mig att testa med digitalt nu när vi skulle genomgå FET även fast jag känner av min äl väldigt väl som du...
    Börja om från början...
  • Åttan
    magplask skrev 2009-06-09 03:22:43 följande:
    idag (måndag) tog jag min sista puregonspruta, det gick över förväntan lätt att ta själv!jag satte nålen mot huden och väntade på att det skulle göra ont, men ve och fasa så fortsatte den in i fläsket utan att det gjorde ont! fascinerande.nu sörjer jag lite att det var sista sprutan, det var ju så roligt haha :)har en liten fråga, jag ska göra ul på onsdag och då ska jag få reda på när jag ska ta min äl spruta. 1½ dygn senare ska man ju insemineras... när fick ni ta eran spruta? är lite rädd att det hamnar mitt på helgen, och då går det ju inte... :(
    jag har ju inte gjort insemination så jag kan tänka mig att det är lite annorlunda.. under båda mina färskförsök så har jag fått tagit älsprutan 2 dagar inna själv älplocket... kan tänka mig att dem har bra koll å räknar ut så att det inte blir på helgen om dem inte kan göra ett undantag å ha öppet en lite stund på helgen..
    Börja om från början...
  • Åttan
    jazmine25 skrev 2009-06-09 13:38:20 följande:
    Nu har jag också hittat hit...Nu är jag inseminerad och klar. Jag fick 5,5 miljoner spermir den häergången. Nästan dubbelt så många sen senast. Jag fick också reda på att jag har 2 st fina ägg vilket vi inte hade sett tidigare utan vi trodde att det bra fanns ett ägg. Nu hoppas vi såklart på dubbel tur och att det blir tvillingar. Jag vill också nämna att jag hade den underbaraste läkaren hon var så snäll och gullig mot mig och Sebastian. Kerstin tror jag hon hette.
    Ååå vad bra.. hoppas hoppas..
    Börja om från början...
  • Abrakadabra

    ->magplask
    Ring sjukhuset pronto och dubbelkolla det där med sprutorna! Jag tror nämligen att du ska fortsätta ta puregonsprutorna ända fram till dagen innan du tar ägglossningssprutan och du får ju reda på tidigast på onsdag när det blir. Om ditt vul på onsdag visar att äggblåsorna inte har vuxit tillräckligt än så får du spruta några dagar extra och kanske öka dosen.

    Gör du korta eller långa metoden?
    Jag gör korta metoden, jag fick börja med att spruta med puregon på kvällen i fem dagar. Sjätte dagen fick jag även ta orgalutran på morgonen + fortsätta med puregonet på källen. På sjunde dagen (dag sex då man brukar göra vul var på en söndag) var jag på ul. Fick då veta att jag skulle öka puregondosen + göra återbeskök dag 11, skulle hela tiden spruta med puregon på kvällen och orgalutran på morgonen.
    Fick tid för äggplock på dag 15 (i dag) och skulle då ta sista puregonsprutan på kvällen dag 12, sista orgalutranet på morgonen dag 13 och ägglossningssprutan (pregnyl) på kvällen dag 13. Och alltså äggplock på morgonen (ca 36 timmar) efter ägglossningssprutan.

    Mitt äggplock gick förresten bra, fick fem ägg (färre än jag hoppats på förstås men ändå ok). Är dock lite mör så jag ska bäda ner mig framför tv:n.

  • Åttan

    Nu är jag förvirrad... magplask.. ska du göra ET eller insemination??


    Börja om från början...
  • magplask

    men jag fick ju bara 6 nålar!
    men jag ska ju inte göra ivf, utan "bara" insem.. vaddå korta eller långa? vad är det?

Svar på tråden Akademiska Sjukhuset - del 4