• Hormonermedhumör

    STICKNINGAR/DOMNINGAR i ansiktet/käken - på grund av ångest ?

    Någon som upplevt stickningar och/eller domningar i ansiktet/käken och att det då berott på ångest eller annan form av psykisk ohälsa ?

  • Svar på tråden STICKNINGAR/DOMNINGAR i ansiktet/käken - på grund av ångest ?
  • Gaby 01

    Det finns ett virus som sätter sig på en nerv i nacken som ger halvsides förlamning i ansiktet. Man bör smita förbi en läkare som kan dokumentera detta men det är inget ovanligt och är man snabb och får medicin inom en viss tidsrymd så kan det underlätta läkningen. Min karl har precis läkt ut och ansiktet fungerar som det ska, men det tog nästan ett år och oron för en stroke var intensiv innan läkaren gav diagnos.

  • Hormonermedhumör
    busbajsen skrev 2009-11-30 19:47:56 följande:
    MS? Jag fick liknande symptom för några år sedan och det visade sig vara MS.
    Vilka symtom mer exakt menar du ? Hur fick du diagnosen ? Vilken hjälp finns i sådana fall ?
  • Hormonermedhumör
    Gaby 01 skrev 2009-11-30 19:49:35 följande:
    Det finns ett virus som sätter sig på en nerv i nacken som ger halvsides förlamning i ansiktet. Man bör smita förbi en läkare som kan dokumentera detta men det är inget ovanligt och är man snabb och får medicin inom en viss tidsrymd så kan det underlätta läkningen. Min karl har precis läkt ut och ansiktet fungerar som det ska, men det tog nästan ett år och oron för en stroke var intensiv innan läkaren gav diagnos.
    Vad är det för virus ? Hur diagnosticeras det ? Vilka symtom mer exakt hade du ? Vad är det för medicin du fick ?
  • busbajsen
    Hormonermedhumör skrev 2009-11-30 19:58:38 följande:
    Vilka symtom mer exakt menar du ? Hur fick du diagnosen ? Vilken hjälp finns i sådana fall ?
    Domningarna i ansiktet och känselbortfall. Hade så för drygt fyra veckor sedan och det höll i sig fram till i torsdags. (Kallas skov). De satte diagnosen efter att ha tagit ryggmärgsprov och en magnetröntgen av hjärnan. Båda visade positivt så det var ingen tvekan. Fick diagnosen i mars iår så det tog fyra år innan allt blev fastställt. MS är en kronisk sjukdom, går ej att bota, men det finns bromsmedeciner.
  • farytale

    Jag får domnar och stickning i ansikten mellanåt. Dt beror på att jag biter ihop mina tänder väldigt nattetid. Jag har en bettskena som jag ska ha nattetid som jag inte gillar och när jag slarvar så kommer besvären tillbaka.

  • Anonym (jo)
    Hormonermedhumör skrev 2009-09-22 13:20:08 följande:
    Någon som upplevt stickningar och/eller domningar i ansiktet/käken och att det då berott på ångest eller annan form av psykisk ohälsa ?

    Ja
  • Anonym (tingeling)

    Jag har oxå en domning i kinden. Sitter i hela tiden. Känns som en tandläkarbedövning ungefär. Fick den ett par dagar efter pandemier för några år sedan - trodde först det var orsaken. Dock försvann aldrig domningen. Ingen ångest. Blir värre vid fysisk eller mental ansträngning. Aldrig fått svar på vad det handlat om.

  • henk

    Hej,

    En domnande/stickande känsla koncentrerat till huden från näsan ner till och med underläpp och även kanske stickande känsla i tungan. Ömhet i vad som upplevs som bihålorna och kanske även pannan. Då är det inte ovanligt att man har neuralgier eller "nervstörningar" av trigeminusnerven (en.wikipedia.org/wiki/Trigeminal_nerve) vilket är en ganska vanlig åkomma och inte minst kan vara relaterad till muskelspänningar och psykiskt status. Har man utrett detta med en undersökning så att man inte har några sidosvagheter (t.ex. hängande mungipa), infektion skulle jag känna mig rätt lugn för att det inte är farligt. Det finns nog ens inte någon behandling tillgänglig för detta, men irriterande är det ju förstås likväl.

  • Anne 57

    Hej! Jag har skakningar och ryckningar i armar och nacke. Kan inte kontrollera dom. Jag har även sludrande tal och jag stammar , kan inte hitta orden. Tacksam för svar.

  • Tara Xein

    Jag har det ibland, beror på spända käk- och nackmuskler. Men sök läkarvård istället för att oroa dig :)

Svar på tråden STICKNINGAR/DOMNINGAR i ansiktet/käken - på grund av ångest ?