• abuelita

    Sen avnavling – Barnets födslorätt (8:e tråden)

    Under flera hundra år har nyfödda avnavlats för tidigt, och så sker fortfarande på flera sjukhus runt om i landet även om rekommendationer från 2008 förespråkar sen avnavling.
    http://www.lakartidningen.se/07engine.php?articleId=10609
    Om navelsträngen klampas under de första 20 sekunderna räknas det som tidig avnavling.  Den nya rekommendationen är att barnet hålls under moderkakans nivå i 30 sekunder och avnavlas först efter 2-3 minuter för friska fullgångna barn och mellan 30 och 120 sekunder för för tidigt födda.  Om mamman lägger  barnet på bröstet direkt efter födseln går det dock inte miste om något blod eftersom blodet pulserar tills moderkakan är tömd, det tar bara lite längre tid.

    Att  vänta med att klampa navelsträngen tills den har slutat pulsera  innebär alltså att barnet får  det  blod   som finns i moderkakan (för fullgångna barn räknar man med ca 30 % av den totala blodmängden och för prematurer upp till 50%) . Detta blod innehåller viktiga stamceller, bland annat cancerbekämpande t-celler och annat  sjukdomsskydd.  Vid sen avnavling  slipper barnet även gå miste om den naturliga syretillförsel som moderkakan ger under de första kritiska minuterna i livet medan lungorna gör sig redo att börja andas. . Men om det avbryts abrupt  får lungornas en chockstart, vilket är både fysiskt och psykiskt smärtsamt för barnet , och lungorna har mycket svårt att ta upp syre innan det finns blodflöde i dem. , Dessutom krävs det blod för att  syret ska kunna transporteras till hjärnan och andra viktiga organ..

    Medtagna barn och barn som  föds för tidigt har ännu större behov av syretillförseln från navelsträngen och det blod som finns i moderkakan.. Men oftast  prioriteras att de här barnen avnavlas tidigt för att tas ut i akutrummet, istället för att låta dem ta del av det syrerika moderkaksblodet först. 
    Även om de är i behov av annan livsviktig vård ger varje extra sekund som navelsträngen är intakt tillgång till mer viktigt blod och syre. Och pH-provet, som de flesta förlossningskliniker vill ta för att få en kvalitetssäkring av vården, kan tas med  spruta från pulserande navelsträng, vilket man numera gör på de flesta sjukhus.

    Facebook-gruppen Leaving A Babie´s Umbilical Cord To Stop Pulsating (Delayed Cord Clamping)
    http://www.facebook.com/delayedcordclamping

    Facebook-gruppen Sen avnavling - Barnets födslorätt
    http://www.facebook.com/group.php?gid=98718282961
     


    Mer information och länkar hittar ni på de första sidorna i tråden..


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-22 13:31
    Länk till nya tråden
    www.familjeliv.se/Forum-2-13/m49525723.html
  • Svar på tråden Sen avnavling – Barnets födslorätt (8:e tråden)
  • mollan nu

    i fredags kl 14 kom vår son ut till oss. Sent avnavlad blev han, ca 5 min efter födsel med slapp grå navelsträng. Han fick fin färg väldigt fort och skrek som en galning


    ♥♥ Alma 060809 ♥♥ ♥♥lillebror 091030♥♥
  • Florida Åsa

    Födde min andra son i torsdags. Det gick jättefint och läkaren respekterade att jag ville lämna navelsträngen att pulsera färdigt. Pojken har väldigt fin färg, sover fint och verkar stark och alert. Vem vet, kanske sen avnavling har något med saken att göra. Tack iallfall för denna tråden - utan den hade jag varit helt ovetande om hur viktigt det är med sen avnavling!

  • RedFish

    33 P
    Sen avnavling minskar risken för neonatal anemi hos fullgångna svenska barn.

    Ola Andersson (2), Lena Hellström-Westas (3), Dan Andersson (1), Jesper Clausen (5), Magnus Domellöf (4)
    Barn- och ungdomskliniken, Länssjukhuset, Halmstad (1).Barn- och ungdomskliniken, Länssjukhuset, Halmstad (2).Inst Kvinnor och Barns Hälsa, UAS (3).Institutionen för klinisk vetenskap, pediatrik, Umeå universitet (4).Kvinnokliniken, Länssjukhuset, Halmstad (5).

    Sen avnavling har beskrivits kunna förbättra järnstatus hos spädbarn men har befarats kunna öka risken för neonatal ikterus. Praxis i Sverige varierar och vetenskapliga studier i jämförbara länder saknas.
    Vi inkluderade 400 svenska mödrar utan graviditetskomplikationer och randomiserade barnen till tidig ( 180 s) avnavling vid förlossning i fullgången tid. Barnmorskan bedömde barnen vid 1 respektive 6 timmars ålder enligt protokoll. Blod- och järnstatus analyserades i blodprov som togs i samband med PKU-provtagningen, Hb

  • abuelita
    mollan nu skrev 2009-11-01 10:45:34 följande:
    i fredags kl 14 kom vår son ut till oss. Sent avnavlad blev han, ca 5 min efter födsel med slapp grå navelsträng. Han fick fin färg väldigt fort och skrek som en galning
    Gratttis Mollan till den sent avnavlade sonen!!

    Vet du varför han skrek som en galning?  Var det kanske någon "stjälpsam" människa som drog i hans kuvud , eller/och fick ni inte bonda ifred? 

    Och vet du hur avnavlingstutinerna är i vanliga fall på det sjukhuset?  
  • abuelita
    Florida Åsa skrev 2009-11-01 13:36:24 följande:
    Födde min andra son i torsdags. Det gick jättefint och läkaren respekterade att jag ville lämna navelsträngen att pulsera färdigt. Pojken har väldigt fin färg, sover fint och verkar stark och alert. Vem vet, kanske sen avnavling har något med saken att göra. Tack iallfall för denna tråden - utan den hade jag varit helt ovetande om hur viktigt det är med sen avnavling!
    Hej Florida-Åsa, och grattis !!

    Vad roligt att höra att du tack vare den här tråden lärt dig hur viktigt det är med sen avnavling och att du blev beviljad sen avnavling i USA.

    Det är alldeles säkert den sena avnavlingen som gjort att han verkar stark och alert och har så fin  färg.

    Var det svårt att få din läkare att gå med på sen avnavling?
  • abuelita
    RedFish skrev 2009-11-01 15:04:27 följande:
    33 PSen avnavling minskar risken för neonatal anemi hos fullgångna svenska barn.Ola Andersson (2), Lena Hellström-Westas (3), Dan Andersson (1), Jesper Clausen (5), Magnus Domellöf (4)Barn- och ungdomskliniken, Länssjukhuset, Halmstad (1).Barn- och ungdomskliniken, Länssjukhuset, Halmstad (2).Inst Kvinnor och Barns Hälsa, UAS (3).Institutionen för klinisk vetenskap, pediatrik, Umeå universitet (4).Kvinnokliniken, Länssjukhuset, Halmstad (5).Sen avnavling har beskrivits kunna förbättra järnstatus hos spädbarn men har befarats kunna öka risken för neonatal ikterus. Praxis i Sverige varierar och vetenskapliga studier i jämförbara länder saknas.Vi inkluderade 400 svenska mödrar utan graviditetskomplikationer och randomiserade barnen till tidig (< 10 s) respektive sen (> 180 s) avnavling vid förlossning i fullgången tid. Barnmorskan bedömde barnen vid 1 respektive 6 timmars ålder enligt protokoll. Blod- och järnstatus analyserades i blodprov som togs i samband med PKU-provtagningen, Hb

    Hej Red Fish, och tack för att du delade med dig av det här! ! 


    Ska avnavlingsstudien i Halmstad  alltså presenteras på Medicinska Riksstämman 25-27 november  ?


    Den här länken hittade jag :
     http://abstrakt.sls.se/word/Pediatrik.doc.  (Scrolla ner till 33 P)


    Vet du något mer om det här? Vet du t.ex. om de sent avnavlade barnen hölls under placentanivå i 30 sekunder innan de fick bonda hud-mot-hud med  mamma, medan de tidigt avnavlade fick komma till mamma direkt?  Eftersom en ostörd bonding är lika viktig som sen avnavling vore det intressant att veta om de gjorde olika  här med de båda grupperna.

    Och vet du om  medtagna barn  navlades av omedelbart oavsett vilken grupp de blivit lottade till?


    Har inte avnavlingsstudien kommit fram till något mer än det som står här måste jag säga att det var ”mycket skrik för lite ull” (”sa kärringen när hon klippte grisen”)


    Visserligen väldigt bra  att de kunnat bevisa att sen avnavling inte ökar risken för för höga bilirubinvärden (behandlingskrävande gulsot ) , men att det  minskar risken för anemi och ger signifikant bättre blodvärden kan man ju räkna ut med den kroppsdel som sitter där ryggen slutar, eftersom de tidigt avnavlade barnen blir av med upp till hälften av sin totala blodvolym.

    Berätta gärna allt du vet om avnavlingsstudien!    (Inte ett dugg nyfiken )

  • Ekorrfamiljen
    Anaiah skrev 2009-10-30 16:59:51 följande:
    Nu ligger min bloggpost om sen avnavling upp på min blogg. Min förhoppning är att den extra publicitet min blogg fått via tävlingen här på FL ska göra att fler får upp ögonen för vad sen avnavling innebär och dess enorma fördelar.Mitt inlägg kan ni hitta här:anaiah.blogg.se/2009/october/sen-avnavling-ba...
    Tänkte bara säga att jag länkade till din blogg i min blogg. Jag har inte så många som läser den -än- eftersom den är helt ny, men då vet du.
  • mollan nu
    abuelita skrev 2009-11-01 17:06:11 följande:
    Gratttis Mollan till den sent avnavlade sonen!! Vet du varför han skrek som en galning?  Var det kanske någon "stjälpsam" människa som drog i hans kuvud , eller/och fick ni inte bonda ifred? Och vet du hur avnavlingstutinerna är i vanliga fall på det sjukhuset?  
    tack. Han var nog bara förbannad över att komma ut i sån fart. Hinnorna var hela fram tills axlarna skulle ut då de sprack och han splashade nästan ut. Jag hjälpte till att ta upp honom till bröstet och där låg han i flera timmar utan att släppa tutten.
    Han är född på bb stockholm där det avnavlar sent enl bm på mvc.
    Hade en underbar bm och uska som tyckte det var bra att vi var pålästa ang avnavlingen.
    Efteråt slog det mig att jag inte hade någon kanyl vilket jag fick direkt jag kom in på danderyd då dottern föddes.
    ♥♥ Alma 060809 ♥♥ ♥♥lillebror bf 091102♥♥
  • Florida Åsa
    abuelita skrev 2009-11-01 17:12:21 följande:
    Hej Florida-Åsa, och grattis !! Vad roligt att höra att du tack vare den här tråden lärt dig hur viktigt det är med sen avnavling och att du blev beviljad sen avnavling i USA. Det är alldeles säkert den sena avnavlingen som gjort att han verkar stark och alert och har så fin  färg. Var det svårt att få din läkare att gå med på sen avnavling?
    Tack! nä, det var inte svårt att få henne att gå med på sen avnavling, fast det var under premissen att allt var bra med bebisen när den kom ut. Hon hade respekt för mina önskningar gällande förlossningen och allt kändes bra. Däremot vet jag en annan tjej som bad om sen avnavling, och hennes läkare var under föreställningen att bebisen måste vara under moderkakshöjd så i så fall kunde hon inte få upp bebisen på magen direkt. Lite skrämmande att utbildade gynläkare inte har bättre koll än så.
  • abuelita
    Anaiah skrev 2009-10-29 20:22:28 följande:
    God kväll på er allihopa! Nu är det så att jag är en av 10 familjelivsmedlemmar som har blivit nominerad till www.familjeliv.se/Forum-5-155/m48349075.html .
     

    Är det bara om man är inloggad FL-medlem och ännu inte har röstat, som man  får se var man ska klicka för att rösta?

    Jag tycker det borde stå något om att man kan rösta om man blir medlem och loggar in. Kanske  fler skulle rösta då?
Svar på tråden Sen avnavling – Barnets födslorätt (8:e tråden)