• Cahela

    35-åringar som är oförklarligt barnlösa?

    Hej!
    Skulle gärna få kontakt med andra 35-åringar som är oförklarligt barnlösa.
    Finns ni så skriv gärna en rad här!

  • Svar på tråden 35-åringar som är oförklarligt barnlösa?
  • Cahela

    Pablo: vilken dålig läkare som inte tar in dig på VUL! Han/hon har ju ingen aning om hur du reagerar på pergon. Du kan ju få fler blåsor (risk för flerbarnsfödsel), cystor, för tunn slemhinna som gör att pergon inte passar för dig. Dåligt skött av läkaren helt enkelt!
    Jag har ätit en tablett vissa omgångar och fått allt från 1-3 blåsor. Sista kurerna har jag fått äta en halvtablett och då fått 1-2 blåsor.
    Nu blir det IVF nr 2 efter jul med Puregon 100 IE i dos.

  • Kid A

    Cah
    Ja, läkaren är trevlig men ganska så förvirrad. Tur att jag har koll på vad som sagts och gjorts i vår utredning för det känns inte riktigt som om han har det. Visserligen har vi väldigt långt att åka till honom, men någon liten kontroll i samband med någon av Pergokurerna hade nog varit bra. Jag chansade lite när jag själv höjde dosen till 1 tablett, med tanke på hur infertil jag varit hittills så kändes risken för flerbarnsgraviditet ändå väldigt liten...

    Hoppas på att jag visar mig vara sådär lagom lättstimulerad! 150 enheter, vet du om det är en "normal" startdos eller ej?

  • Cahela

    Pablo: Jag har för mig att 150 brukar vara en ganska så normal dos att börja med. Jag förstår även hur du tänker på att höja dosen till en tablett pergo, jag har själv gjort så att jag dragit i mig tre kurer på raken (1 tablett/kur). Med tanke på att jag inte blivit gravid hitills så såg jag det inte heller som en risk men däremot så ska läkarna ha koll när patienter äter pergo. Det är inte som att dra i sig en ask läkerol som en läkare sa argt till mig när det kom fram att jag ätit på egenhand:)

  • NinniNinna

    Cah: mina äggstockar ser bra ut. Det som jag kan bli fundersam är att ingen läkare har sett att jag har ägglossning från mer än den ena äggstocken (tror det var den högra), men det ska tydligen inte var något konstigt. I övrigt har jag som sagt inga tecken på att något är fel. Jag har regelbunden mens och äl och har inga andra uppenbara problem. Men vi ska som sagt betala för en utredning om det inte tagit sig till början av nya året/till våren, för jag känner att tiden rinner iväg. Har inte tid att upptäcka att något är fel om ett par år.....

    Men jag har som sagt ingen diagnos, är det ok att jag är med i den här tråden i alla fall?

  • NinniNinna

    Skönt :) ....för ibland behöver man helt enkelt "prata" med någon som är i samma situation. Bland mina vänner finns ingen som fått missfall/har svårt att bli gravid, så det känns inte som att de riktigt kan förstå vad man går igenom. Hur är det för er?

  • princess35

    Hej Ninni o tack att du hålla tummarna för mig. Jag behöver verklighen någon såm håller en tumme och tårna med. Jo vi försökt en bra stund själva så det var inte svårt att bestämmer att göra ivf.
    Bland kompisarna har jag inte några kvar,jag dragit mig lite undan.  Från de för jag klara  inte av pressen som jag känna bland de med sina barn m.m.
    Så jag har bara en kompis som vet allt. de flesta vet inte om hon som är kvar inte säga något.
    Men min familj vet , men inte hans familj? ska vi berätter?
    Ni andra vilka berätter ni för?

  • HoppetKärleken

    Ninni1974 Det var jättesvårt att komma fram till beslutet eller rättare sagt vi har inte än kommit fram till ett slutgiltigt beslut om vi kommer att adoptera eller inte.

    cah vi har fått diagnosen oförklarligt barnlösa...genom åren har jag blivit svårstimulerad får ut i genomsnitt 3-5 ägg på höga doser och oftast är 1-2 ägg kanon dag två. Läkarna säger att jag har mycket god kvlite på de äggen vi får ut men man vet ju inte... Min ägggstockar är genomspolade och båda har passage en av dem är dock välidt slingrig om jag kan uttrycka mig så och från den finns det oftast bara 1-3 äggblåsor.

    princiss35 vi har berättat för den närmaste familjen och två föredetta vänner. De fick två barn var och var inget stöd över huvud taget i det vi gick igenom utan klagade på sömnlösa nätter så fort vi träffades så nu har vi inga gamla vänner kvar, det är grymt trist och jag tänker på det ofta.

  • princess35

    Hej Hoppetkärleken,

    Jo som sagt det kan våra svårt det där med att berätta . det känns bra att här kan man öppna sig och träffa många som gå igen samma sak . Det bli lite tröst då.
    det var många finna ord på länken som du har.
    jag önskar dig lycka till vännen.
     

  • Kid A

    Princess35 - hur går det med er IVF, ruvar du nu? Håller tummarna!

    Ninni1974 - har heller inga vänner som riktigt förstår barnlöshetsgrejen, tur att det finns internetkompisar! Har dock berättat att vi ska genomgå IVF för tre av mina vänner + min syster. Vi har inte berättat för några av våra föräldrar, och kommer nog inte göra det heller som det känns just nu, men vi får se.

    Adoption är helt klart något som man borde börja åtminstone fundera och diskutera kring...

    HoppetKärleken - läste i din presentation, fy vilken LÅNG och jobbig resa ni haft! Hoppas ni är framme vid målet snart!

    Den här cykeln ska jag börja spraya (dag 21, eller kanske lite senare om ÄL blir sent), läkaren har skickat behandlingsschema med posten, väntar på att få hem det.

Svar på tråden 35-åringar som är oförklarligt barnlösa?