• Kavat

    Allergitråden

    Allergitråden


    VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

    Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

    Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49032597.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m46383093.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m46383244.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m48587193.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m49207819.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

    Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m47724257.html

    Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)
  • Svar på tråden Allergitråden
  • Helle76

    Angel: Jag skulle vägra att låta dem använda latexhandskar på henne för de kan ge allergi. Jag tål själv inte dem och jobbar inom vården. Där kör jag med vinylhandskar.

  • Cs mamma

    Ser att det inte bara är jag som reagerar... skönt, trodde alla andra skulle se det som ett bra förslag och klassa mig som hysterisk. Min tanke just nu är att dom ska få försöka EN gång just bara för att själva inse hur svårt det är. Jag vet dock att det är dumt mot C för så mycket vetemjöl kan inte ge annat än stora problem! Enligt historien så bör hon få diarée till uttorkningsgränsen men samtidigt när McD gav henne mjölk så blev hon förstoppad?! (har aldrig hänt innan) så hon behövde sjukhusvård så jag vet inte vad vi kan vänta oss mer än problem och sjukhusbesök/inläggning. *suck* Jag vill inte men samtidigt känner jag att säger jag nej och inte låter dom pröva så är jag åter igen negativ, icke samarbetande osv osv

  • Kavat
    Angel Gbg skrev 2010-01-13 09:01:18 följande:
    Ser att det inte bara är jag som reagerar... skönt, trodde alla andra skulle se det som ett bra förslag och klassa mig som hysterisk. Min tanke just nu är att dom ska få försöka EN gång just bara för att själva inse hur svårt det är. Jag vet dock att det är dumt mot C för så mycket vetemjöl kan inte ge annat än stora problem! Enligt historien så bör hon få diarée till uttorkningsgränsen men samtidigt när McD gav henne mjölk så blev hon förstoppad?! (har aldrig hänt innan) så hon behövde sjukhusvård så jag vet inte vad vi kan vänta oss mer än problem och sjukhusbesök/inläggning. *suck* Jag vill inte men samtidigt känner jag att säger jag nej och inte låter dom pröva så är jag åter igen negativ, icke samarbetande osv osv
    Ja, usch och skit. Förstår dig precis. Jag låter faktiskt inte sonen leka med lera på öppna förskolan, han får leka hemma. Dottern får inte heller leka när sonen är med. Är hon själv så får hon leka såklart. Men det är ju jag som får sanera allt där och nej. Roligare kan man ha.
  • Little Ms Chatterbox

    Hej kastar in en fråga här, jag stälde en fråga i Mat&Bak forumet under allmänna rubriker men kom på att det kanske är bättre att fråga er här.

    Tänkte ha fläskpannkaka idag men eftersom sonen är mjölkproteinallergiker så måste vi ha ett alternativ. Jag har försökt att göra ungspannkaka flera gånger, Har använd mig av ICAs solhavre och gjort efter mitt vanliga recept men det blir inte bra. Blir kompakt, hårt och lite torrt. Vad gör jag för fel?
    Är det bättre att använda sig av sojaersättning? Mer/mindre mjöl? Ägg?


  • EL I
    Little Ms Chatterbox skrev 2010-01-14 11:07:34 följande:
    Hej kastar in en fråga här, jag stälde en fråga i Mat&Bak forumet under allmänna rubriker men kom på att det kanske är bättre att fråga er här. Tänkte ha fläskpannkaka idag men eftersom sonen är mjölkproteinallergiker så måste vi ha ett alternativ. Jag har försökt att göra ungspannkaka flera gånger, Har använd mig av ICAs solhavre och gjort efter mitt vanliga recept men det blir inte bra. Blir kompakt, hårt och lite torrt. Vad gör jag för fel? Är det bättre att använda sig av sojaersättning? Mer/mindre mjöl? Ägg?
    jag gör alltid på havremjölk o det blir bra men jag får nog ha det lite lösare än jag har i vanliga fall (alltså mer mjölk i)...
  • EL I

    I dag var jag på inskolning med min son som är snart 13 månader. Han är allergisk mot mjölk och soja och vi provar även att ta bort ägg nu.
    I dag vara det ett barn som fyllde år. De bjöd på glass (föräldrarna är JÄTTEDUKTIGA på att fråga personalen om allergier) som var mjölkfri! Var bara det att det var Tofuline, alltså soja i... och marränger till hmm
    Min son behöver inte alls äta glass men grejen var att de hade tänkt GE honom glassen! Så hade inte jag varit där så hade han fått sojaglass och även marrängen.
    De var verkligen jätteförskräckta när jag sa att det var soja i. Åh är det?? Det visste vi inte, ja men då kan han ju klart inte äta det osv...men ändå!

    Hur har ni gjort för att verkligen pränta in att de är allergiska, att de måste läsa på ALLT!!
    Ska lämna ett intyg i dag så de verkligen har det på papper...

    Nu är det ju inte så att han DÖR när han får i sig varken mjölk eller soja men jag tycker synd om honom att behöva få ont i magen o diarré för att de inte läser.
    Hur  ska man göra??

  • 2små2stora
    ELI: jag lämnade in papper där det stod exakt vad hon inte fick äta. Så det som avdelningen köper in fungerar det bra med nu har det fungerat bra med skolköket sista tiden med. Nu har jag kanske tur att J inte är det första allergiska barnet på avdelningen, de hade för några år sedan ett barn som höll på att dö av mjölk. De har köpt in Oatly glasspinnar till henne och har ett litet lager av mat i frysen ifall det inte kommer mat från köket till henne.
    ~~Michael -97, Joachim -98 och Johanna -07 ~~
  • Little Ms Chatterbox
    EL I skrev 2010-01-14 12:28:33 följande:
    I dag var jag på inskolning med min son som är snart 13 månader. Han är allergisk mot mjölk och soja och vi provar även att ta bort ägg nu. I dag vara det ett barn som fyllde år. De bjöd på glass (föräldrarna är JÄTTEDUKTIGA på att fråga personalen om allergier) som var mjölkfri! Var bara det att det var Tofuline, alltså soja i... och marränger till hmm Min son behöver inte alls äta glass men grejen var att de hade tänkt GE honom glassen! Så hade inte jag varit där så hade han fått sojaglass och även marrängen. De var verkligen jätteförskräckta när jag sa att det var soja i. Åh är det?? Det visste vi inte, ja men då kan han ju klart inte äta det osv...men ändå! Hur har ni gjort för att verkligen pränta in att de är allergiska, att de måste läsa på ALLT!! Ska lämna ett intyg i dag så de verkligen har det på papper... Nu är det ju inte så att han DÖR när han får i sig varken mjölk eller soja men jag tycker synd om honom att behöva få ont i magen o diarré för att de inte läser. Hur  ska man göra??
    Gör en lista i positiv anda:
    Han får äta Alla frukter
    Isglass som är "ren" tex Pigelin
    Han tycker om kallops
    Lax brukar gå ner.
    Fingermarie är en hit.

    Tänk på att mjölkprodukter ofta ersätts med sojaprodukter och ägg används ofta för att stabilisera matträtterna.
    Lägg till alla alternativ ord för mjölk, tex. vasslepulver, kaiser osv. Läs ALLTID på ALLA förpackningar VARJE gång.

    Till exempel. Sen ger du den till dagis så de kan tejpa upp i köket, gärna flera exemplar så alla fröknar får ett eget.
  • 2små2stora
    Little Ms Chatterbox skrev 2010-01-14 13:09:53 följande:
    Gör en lista i positiv anda: Han får äta Alla frukter Isglass som är "ren" tex Pigelin Han tycker om kallops Lax brukar gå ner. Fingermarie är en hit. Tänk på att mjölkprodukter ofta ersätts med sojaprodukter och ägg används ofta för att stabilisera matträtterna. Lägg till alla alternativ ord för mjölk, tex. vasslepulver, kaiser osv. Läs ALLTID på ALLA förpackningar VARJE gång. Till exempel. Sen ger du den till dagis så de kan tejpa upp i köket, gärna flera exemplar så alla fröknar får ett eget.
    Piggelin innehåller sojasläktingar.
    ~~Michael -97, Joachim -98 och Johanna -07 ~~
Svar på tråden Allergitråden