EL I skrev 2010-01-11 19:06:21 följande:
Har inte ätit ägg sedan i fredags (hmm eller torsdags kväll...)och jag började smörja på lördagen. Hans eksem har inte varit sådär röda någon gång nu (inte ens så som det tidigare blev när man smörjde honom, blev ILSKET röda då, men det blir det inte längre) sedan vi började/slutade med det vi nu testar. Han är fortfarande röd och torr men inte sådär ilsket röd. Nu är det ju svårt att veta om det är att vi smörjer eller att han är utan ägg. Funderade på eftersom han ju inte äter ägg annat än i typ pannkakor så går det ju ca 1 vecka mellan gångerna han får i sig ägg så det går ju rätt länge mellan tillfällena, men det kan ändå vara äggeksem alltså? kom o tänka på det i dag så jag var tvungen att fråga hihi
Ni får väl se, det är för tidigt att gissa.

Det kan ju vara så att eksemen går ner för att ni smörjer men de bör ju försvinna inom några veckor med smörjning och äggfritt -förutsatt att det är/bara ägg.
Försvinner det inte helt så kan ni ju fortsätta med äggfritt och ta bort något mer (havre/vete , råg, korn?) i en vecka och se om det gör någon skillnad. (Man får ju inte ta bort gluten egentligen på eget bevåg, om det misstänks glutenintolerans, men en vecka lever man ju ofta utan gluten om man t.ex åker till Thailand.
Och om ni får honom symtom fri provocera med ägg först och se om det gör skillnad.
Man kan ju även provocera med ägg innan man tar bort något mer, men risken är att det är ägg + något annat, så eftersom ni ändå verkar märka en viss förbättring så hade jag väntat med provoceringen tills han är symptomfri.
Det är supersvårt att veta om man gör rätt, hur länge man ska vänta osv, för det är så individuellt.
Märker ni något på humöret och sömen nu?