• Izzen

    Vi som har prematura sammandragningar

    Här kan vi samlas!!

    Vi som har besvärliga prematura sammandragningar. För att peppa och dela erfarenheter!

    Jag väntar mitt andra barn och har även denna graviditet fått tidiga problem med kraftiga och även smärtsamma sammandragningar.
    Är nu sjukskriven från v 23 på heltid med order om vila!

    Känns tungt att behöva snigla sig fram till förlossningen... Men vi är säkert många därute som får gilla läget och bara göra det bästa för våra små i magen och för att de ska stanna där så länge som möjligt!

    På återseende!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-22 22:50
    BF lista

    April
    10 - Sofiaochjonas

    Maj
    1 - aprilfamilj
    1 - Pilea
    2 - petronellan
    3 - Elaisa (ks så egentliga bf är 11/5)
    8 - Anna75
    17 - Gersemi
    17 - helenas83
    18 - Izzen

    Juni
    1 - cherrybabe71
    5 - Björnbäret
    22 - fröken sol

    Juli
    8 - Noemi

    Augusti
    22 - jmyn

  • Svar på tråden Vi som har prematura sammandragningar
  • Bohman
    Kavi81 skrev 2010-06-09 12:45:41 följande:
    Förstår att det är jobbigt att de inte tar sd på allvar! Vad gäller hur du ska veta när det är dags så kan jag bara säga vad min bm sagt denna gång. För mig gick det oxå väldigt snabbt förra gången (vet dock inte hur mkt öppen jag var när jag kom in för de v ille inte kolla...), bad flera gånger om bedövning men de sa att det gått så kort tid (bara en timme med värkar) så det var för tidigt att göra något, man bör va öppen minst 3-4 cm, ändå hade de inte undersökt mig. Jag fortsatte tjata och efter ytterligare en havltimme kollade de och då var jag öppen 9cm!! Då sa de att det m åste gjort jätteont att öppna sig så snabbt... jo det var ju det jag försökt säga liksom! Men iaf efter 2 tim med krystvärkar var han sen ute.

    Så denna gång sa min bm att jag måste åka in så fort jag känner minsta "kraftigare" sd/värk för det kan gå ruskigt snabbt denna gång eftersom det gick så fort förra! Så det är nog mitt tips till dig oxå: åk hellre in en gång för mycket om du känner att de tar i lite extra! Vi har ju faktiskt rätt att bli kollade och oro oss och bli kollade igen och oroa oss Glad särskilt när vi ägnat de senaste 10-15-20(?) veckorna med att bedöma hur sd känns! Vet inte om du fick fram något bra stöd ur detta...men försökte i alla fall Solig
    va underbart det är när de inte tror på en...
    en läkare som mötte upp mig då jag åkte in akut för några veckor sedan, 3 -4 veckor sen.
    Han sa till mig " Varför har du handen på magen för, du är väll en vuxen människa"
    tror ni jag blev ställd eller, hade såå ont....
    han kollade med ultraljud, o kände på magen och säger
    "Varför spänner du magen, slappna av!"
    HALLÅ?!?!
    Fan va jag var ledsen när jag åkte hem.,,
    nästa gång jga fick åka in akut träffade jag en betydligt trevligare läkare, han satte mig på CTG direkt....
    och fick under inga omständigheter åka hem då eftersom sd var så starka..
    o då var de svagare än när ajg "hade handen på magen"
    ååå VA ARG JAG VAR.!!!
    ♥(¯`°?.¸ ♥ www.mammabohman.blogg.se ♥¸.?°´¯)♥
  • Demyra

    AAW..idiot läkare finns tydligen överallt.
    Första gången jag for in med sammandragningar i vecka 20 eller nå sånt så sa läkaren åt mig att  "Va gör du här på en söndag??" riktigt argt.
    Då hade förlossningen sagt åt mig att kom in genast när jag ringde dem.
    Som tur så har jag inte sett den läkare alls efter det för jag skulle vända i dörren.
    Min sambo blev oxå måttligt arg på läkaren när jag berättade vad hon sagt, tur att han inte var med för hela sjukhuset hade nog fått veta vad läkaren sa då Glad

  • Bohman
    Demyra skrev 2010-06-09 13:05:02 följande:
    AAW..idiot läkare finns tydligen överallt.
    Första gången jag for in med sammandragningar i vecka 20 eller nå sånt så sa läkaren åt mig att  "Va gör du här på en söndag??" riktigt argt.
    Då hade förlossningen sagt åt mig att kom in genast när jag ringde dem.
    Som tur så har jag inte sett den läkare alls efter det för jag skulle vända i dörren.
    Min sambo blev oxå måttligt arg på läkaren när jag berättade vad hon sagt, tur att han inte var med för hela sjukhuset hade nog fått veta vad läkaren sa då Glad
    ja männen är nog lite tuffare när de gäller att säga ifrån.
    en annan...ja okej...jag är dålig *svansen mellan benen*
    suck, vi får kaxa på oss lite tror jag
    ♥(¯`°?.¸ ♥ www.mammabohman.blogg.se ♥¸.?°´¯)♥
  • 2små2stora
    Bohman skrev 2010-06-09 13:15:47 följande:
    ja männen är nog lite tuffare när de gäller att säga ifrån.
    en annan...ja okej...jag är dålig *svansen mellan benen*
    suck, vi får kaxa på oss lite tror jag
    Ni skulle höra hur många gånger jag har grälat med barnens olika läkare, och även  med mina kollegor på jobbet. Jag kan godta det mesta bara jag får en förklaring till hur de tänker kring saken.

    Har alltid blivit väl bemött när jag kommit in med sammandragningar. Även med första barnet som de fick stoppa med dropp i v.32+2.
    Denna gång har jag inte ens träffat läkaren än utan hon sjukskrev mig per telefon.
    Det är nog både en för och nackdel att det står neonatalsjuksköterska på Huddingssjukhus i min journal
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07 Lillknorr BF 6/10~~
  • Demyra

    Kan nog va en fördel vad man jobbar med, dom vågar väl inte säga så mycket.
    Ska nog försöka kaxa till mig nästa gång det händer, men man känner sig ju så utsatt på nåt sätt när man står där och är orolig, så då blir det ju mest så att man bara säger okej, förlåt!

    Var mycket kaxigare när sonen var liten och jag var bombsäker på att nåt var fel med honom.
    Han liksom bara skrek och skrek hela tiden och åt nästan ingenting.
    Var flera gånger till läkaren och dom menade bara att barn skriker, du har inte rutiner eller att man är för ung.
    Fick sen tillslut läkare att skriva remiss till ph-mätning, och nog visst tusan så hade han reflux. Sen ändrade alla plötsligt attityd.

  • 2små2stora
    Demyra: framför allt så ger de sig inte in i diskussionen om att det är sååå tidigt när man kommer in med värkar i v. 33-34 Har någon sagt något har jag kontrat med att v. 25 är tidigt.
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07 Lillknorr BF 6/10~~
  • Happyme
    3 busfrön känner också att det är en nackdel att det står i journalen att jag är barnsyrra, upplever att min bm är ganska slarvig o nonchig. Det verkar som hon tycker att det är min trea och jag är i branschen och då är hon inte så stöttande, eller proffesionell ka jag tycka.
    Hon missade proverna inför Cub samt gav mig för sen tid till Nupp, trots att jag påpekade att jag troligen var en vecka längre gången än hon räknade ut ( jag var nämligen i USA utan min sambo när jag enl hennes uträkningar skulle blivit med barn) vilket gjorde att vi av en slump vid ett tidigt ul såg att jag var längre gången och hade jag väntat in hennes tid hade cub varit för sent. Sen ordinerar hon järn utan att kolla mitt hb ( som visade sig vara 145 när jag kollade på jobbet) vilket inte är ett värde att börja knapra järn på.
    Usch vad gnälligt det lät, men jag har inte ngt riktigt förtroende för henne.

    Demyra: Skönt med lång tapp, det blir nog att hålla ut till bf för din del då Och ja jag ska få låna ett bälte av en kompis så jag hoppas på det. Är rätt svankig redan innan magen kom.

    Bohman läste i din presentation, så oerhört tufft!! Det kommer säkert gå fint denna gång, det är din tur nu !

    Har precis kommit hem från mina söner skolavslutningar en går ur nian och den andra sjuan.
    När yngsta är klar med gymnasiet kommer lilla grodan i magen vara klar för skolstart.
    Ibland har jag funderat på hur det ska bli att "börja om" men idag kände jag bara att det är en lycka ! Jag har nio års fina skolavslutningar , gråtandes till De blomstertid nu kommer framför mig. Känner mig så rik som får uppleva allt en gång till Solig
  • Demyra
    Happyme: Ja, antagligen får jag hålla ut till bf, har lite ställt in mig på att jag går 2 veckor över också så blir väntan inte så lång :)
    Fast jag redan nu längtar att det ska va över, så sammandragningara tar slut så vill jag nog ändå vänta till bf .
    Var jobbigt med sonen när jag var 8 dagar på sjukhuset och amningen var så svår när han var liten. om sen refluxen berodde på att han kom för tidigt vet jag inte riktigt.
  • 2små2stora
    Happyme skrev 2010-06-09 14:01:32 följande:
    3 busfrön känner också att det är en nackdel att det står i journalen att jag är barnsyrra, upplever att min bm är ganska slarvig o nonchig. Det verkar som hon tycker att det är min trea och jag är i branschen och då är hon inte så stöttande, eller proffesionell ka jag tycka.
    Hon missade proverna inför Cub samt gav mig för sen tid till Nupp, trots att jag påpekade att jag troligen var en vecka längre gången än hon räknade ut ( jag var nämligen i USA utan min sambo när jag enl hennes uträkningar skulle blivit med barn) vilket gjorde att vi av en slump vid ett tidigt ul såg att jag var längre gången och hade jag väntat in hennes tid hade cub varit för sent. Sen ordinerar hon järn utan att kolla mitt hb ( som visade sig vara 145 när jag kollade på jobbet) vilket inte är ett värde att börja knapra järn på.
    Usch vad gnälligt det lät, men jag har inte ngt riktigt förtroende för henne.

    Demyra: Skönt med lång tapp, det blir nog att hålla ut till bf för din del då Och ja jag ska få låna ett bälte av en kompis så jag hoppas på det. Är rätt svankig redan innan magen kom.

    Bohman läste i din presentation, så oerhört tufft!! Det kommer säkert gå fint denna gång, det är din tur nu !

    Har precis kommit hem från mina söner skolavslutningar en går ur nian och den andra sjuan.
    När yngsta är klar med gymnasiet kommer lilla grodan i magen vara klar för skolstart.
    Ibland har jag funderat på hur det ska bli att "börja om" men idag kände jag bara att det är en lycka ! Jag har nio års fina skolavslutningar , gråtandes till De blomstertid nu kommer framför mig. Känner mig så rik som får uppleva allt en gång till Solig
    Min BM är kanon och lyssnar verkligen på vad jag säger.  Men den jag hade med J var helt annorlunda och vände på allt jag sa.
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07 Lillknorr BF 6/10~~
  • 060810

    Någon här som har tips på vad jag kan göra..
    Jag har skitont i min mage hela tiden (trots panodil) och jag känner av sd med jämna mellanrum men inte tätt. Har börjat må lite små illa med och känner mig helt konstig..
    Tror ni jag behöver ringa in? Vill inte ringa in i onödan liksom. Vet att inget egentligen är i onödan men jag tror inte det är på g. Försöker vila, men inte lätt med 2 barn hemma...
    Blir knäpp på det här magontet och mina sd.. :(

Svar på tråden Vi som har prematura sammandragningar