• taksi

    Foglossningsvännerna forts.tråd 15

    Foglossningsvännerna forts tråd 15


    Foglossarvännerna fortsätter tråd 15

    Här träffas vi och delar både glädje och sorg. Vi har ju blivit ett riktigt härligt gäng som stöttar och peppar varandra så enormt mycket!!

    Vi med svår foglossning har inte bara haft ont under graviditeten. Det är EFTER förlossningen, med en nyfödd bebis, som det blir riktigt tufft. Här i tråden samlar vi dock flitigt information, fakta och ALLT vad vi kommer över för att vi ska få ett så smärtfritt liv som möjligt.

    Här finns även några som inte längre har foglossning men andra problem. Men här hänger man ändå eftersom det är riktigt bra tjejer och allt detta stöd man får här är GULD värt.

    Några av de tidigare trådarna:

    www.familjeliv.se/Forum-11-241/m48214739.html
    www.familjeliv.se/Forum-3-149/m11345900.html
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m13896916.html
    www.familjeliv.se/Forum-3-149/m26154575.html
    www.familjeliv.se/Forum-3-149/m28953643.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-241/m34799686.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-241/m43459292.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-241/m45875464.html

    Länkar:

    www.bostream.nu/funkyb
    www.lkr.se

    Att vara stark är inte
    att aldrig falla
    att alltid veta
    att alltid kunna

    Att vara stark är inte
    att alltid orka skratta
    att hoppa högst
    att vilja mest

    Att vara stark är inte
    att lyfta tyngst
    att komma längst
    eller att alltid lyckas

    Att vara stark är
    att se livet som det är
    att acceptera dess kraft
    och ta del av den
    att falla till botten
    att slå sig hårt
    att alltid komma igen

    Att vara stark är
    att våga hoppas
    när ens tro är som svagast

    Att vara stark är
    att se ett ljus i mörkret
    och att alltid kämpa
    för att nå dit
  • Svar på tråden Foglossningsvännerna forts.tråd 15
  • CeeJay

    Long time no see tjejer, men här är jag

    Vill mest bara berätta att jag har varit på det åtråvärda besöket hos en reumatolog idag...och det blev väl inte riktigt som jag tänkt mig.

    För det första tänkte jag mig nog att hon skulle "hålla på" i en timme, alltså att utvärdera mer och kanske skriva remisser till olika provtagningar och sånt. Men icke. Nu kom ju jag iofs väldigt förberedd med 3 A-4 med information om min historik, "fynd" hittills och alla mina besvär och diagnoser.

    Hon gick igenom det jag skrivit på "smärt-teckningen", gjorde lite anteckningar, lyssnade på lungor, hjärta och tog blodtryck. En genomgång av smärtpunkterna, mätning av rygg och bröstkorg.

    Summan av det hela blev ju ok (eller hur man ska uttrycka sig). Hon kunde inte komma fram till någon diagnos av reumatisk karaktär (vilket jag är enormt lycklig för ) annat än att hon "tog tillbaka" diagnosen Fibromyalgi. Med tillägget "disfunktionell bröstrygg" (dvs det som ställer till mest stelhet i övre ryggen verkar vara någon form av "felväxt/missbildning/förskjutning osv...??).

    Hon konstaterade att jag inte var orörlig pga eller trots mina smärtor utan snarare tvärt om, speciellt när det gällde höfter och bäcken = då fick jag bekräftat än en gång att jag är överrörlig!

    Det som var intressant med hennes bedömning var att jag endast hade smärtpåverkan i ca 4 punkter idag. Normalt sett "ska" man ha minst 11 av 18 smärtpunkter för att "få" diagnosen fibro... MEN... enligt nya rön håller hela diagnosen på att omförvandlas och att det inte alltid "krävs" dessa smärtpunkter. Man kan alltså ha Fibromyalgi utan smärtpunkterna hela tiden (som jag) eftersom jag visar upp alla andra symptom kopplade till just den sjukdommen.


    Och då känner jag mig helt säker!! Jag var ju OSÄKER förut eftersom jag först hade 10,5 smärtpunkter, sen 7 och nu 4.. Innan min medicinering hade jag ont precis överallt och mina punkter varierar både i antal och stryka hela tiden beroende på hur jag mår i övrigt, det låter ju rätt vettigt.


     


    Fick ingen remiss till vare sig röntgen (men jag har ju varit på så många så jag känner mig rätt nöjd med det som hittills visat sig) eller kurator. Däremot skulle hon skicka informationen från idag till min smärtläkare vilket jag tyckte var kanon!! Tänk om fler kunde sammarbeta så.. Då ska jag försöka få en remiss till kurator av honom och även se om jag kan testa ny medicin LYRICA som hon föreslog. Hon ville inte skriva ut den eftersom jag redan står under medicinering och av smärtläkare som torde veta vad har gör (det kändes jättebra det också ).


     


    Fibromyalgi med disfunktionell bröstrygg - här har ni mig

  • Jempa L

    Halloj tjejer! Här skruttar det på som vanligt. Är fortsatt sjukskriven en månad i taget på 100%. Jag har helt tappat uppfattningen om vad man "normalt" bör klara av. Tänker att "jomen nu kan jag snart börja jobba igen" men blir helt slut i kroppen bara av att dammsuga köket eller åka till affären. Har haft ordentligt ont och varit kraftlös i händerna en period nu. Undrade vad jag hade gjort, och insåg att jag har skjutsat ungarna till dagis i förra veckan... Fixar mao inte att lyfta dem i o ur bilen.

    CeeJay: Intressant att läsa om ditt reumatologbesök! Jag är på väntelista på att få komma till reumatolog, inom tre månader stod det. Men enligt min husläkare brukar det gå fortare. Nu går jag på diklofenak 2-3 ggr/dag + tryptizol till natten. Tryptizolen har *peppar peppar* tagit bort det värsta ilandet, så jag kan röra mig lite mer än innan.

    Sitter och drömmer mig bort med Youtube-filmer på långfärdsskridsko-åkning. Det ser så härligt ut. Kan man inte promenera så kanske man kunde glida fram bekymmerslöst på isen... (Haha!){#lang_emotions_dreamer} 

    Kram på Er!


    Storskrutt nov-05, Lillskrutt 9 mars-08.
  • Jempa L

    Crex: Usch ja... Det där hänger över en varenda månad. Husläkaren säger "snart får vi FK på oss" varje gång jag är dit känns det som. Tyvärr skiner ju kroppen blankt i FK regler... Hoppas allt går bra för dig!


    Storskrutt nov-05, Lillskrutt 9 mars-08.
  • Ida Lii
    Efter 2 st täta graviditeter med rejäl foglossning så har mina muskler försvagats så i höger sida i (rygg/rumpa/ben). Jag har nästan konstant smärta-skär,molande värk mm. Kan inte sitta ordentligt för då gör det ont i höger skinka. Är oxå överrörlig säger läkarna.

    Om jag jämför med att tex att ett ben skulle gått av som sticker ut i skinkan som du sedan sätter dig på så det blir tryck, så känns det.

    Svårt att förklara.

    MEN FINNS DET NÅGON SOM HAFT ELLER HAR SAMMA PROBLEM?

    VAD HAR NI FÅTT FÖR HJÄLP?

    ÖVNINGAR?

    MEDICIN?

    Jag går hos en kiropraktor och det e musklerna som ej fungerar säger han och han har "triggat" igång dom och jag har fått övningar men dom hjälper inte,jag får jätteont. Fick sen gå till en annan kiropraktor som sa samma sak och har då fått lättare övningar av honom. Man tycker ju att efter snart 2 månader att man ska känna någon förbättring, men icke.


    Fick skola in mina barn på dagis snabbt förra året.Minstingen var 11 månader och flickan 2 år 4 mån. Jag vill ju bli bra för att kunna ta hand om dom och börja kunna leva ett smärt fritt liv men som det känns nu e det hopplöst. Jag vet inte vad jag ska göra. Finns det ingen hjälp att få?

    Har en övervikt på ca 30 kilo efter graviditeterna som inte heller hjälper mig bli bra,men kan ju knappt röra mig så motion får jag ju inte.


    För nu känns det som att jag ger upp snart.

    Har inte läst alla inlägg härinne för jag hitta precis sidan och ska snart hämta barnen på dagis, men finns det någon som känner igen sig?

    Jag äter 2st alvedon + 1 ipren 2ggr/dag men det hjälper inte mig. Vad äter ni för att slippa värken , men inget som man blir dåsig av.


    ?°*°?.♥.?°*°?.Ida-Li 070704.?°*°?.♥.?°*°?Gabriel 081223?°*°?.♥.?°*°?.
  • Jempa L

    Ida Lii: Det är nog många här som känner igen sig, även om smärtbilden kan se lite olika ut. Min spontana tanke är om du har någon bra sjukgymnast att gå till? Kiropraktorer är ofta jättebra i akuta skeden, men i det långa loppet så är en bra sjukgymnast A och O. För muskelvärken är det diklofenak jag har, dvs voltaren. Finns både som tablett eller gel. Liniment kan också hjälpa, då är det Aloe-Vera Aloe Rub från Sasco som jag anser ha bäst effekt av de jag har provat. Den brukar säljas på hälsokosten.


    Storskrutt nov-05, Lillskrutt 9 mars-08.
  • justine
    taksi skrev 2010-02-15 12:43:09 följande:
    Hej! Hur är det med er andra? Jag känner mig lite låg. Har nu fått samtal från FK som var väntat sedan länge. Alltså att dom vill att jag ska träffa en annan läkare för bedömning om hur den ser på min situation. Gissar att det är min tur att plocka enkronor nu. Vet inte när jag ska få komma dit och jag känner mig så orolig inför det här och inför utförsäkringen öht!   Justine: jag blev också mycket bättre av att bara byta madrass. Har en tempur bäddmadrass. Det går nog inte att säga något generellt om vad som passar för vilka, utan bästa om du kunde få boka in dig hos någon arbetsterapeut eller hjälmedelscentral eller så och prova olika madrasser. Finns det möjlighet till det tror du?
    Då behöver man inte stå för det själv? Jag har inte tänkt tanken ens...men jag borde ju helt klart höra med sjukgymnasten till att börja med. Bra madrasser är ju inte gratis direkt.

    Jag har en luftmadrass ( med en bäddmadrass över) för tillfället, ville bara känna hur det va med en mjukare säng och det är helt klart bättre!
  • taksi

    Orkar inte svara ordentligt nu, sorry. Har varit så fruktansvärt sjuk i min ibs. Värre än när jag hade min värsta vinterkräks fast med bonus - det håller i sig flera dygn och tar omtag efter en eller två lite bättre dagar. Grrrr. Är helt matt nu och ryggen helt paj av ständigt soffläge!

    Justine:
    man måste stå för det själv ändå. Fast det är ju dyrt, så det är en fördel om manfår låna där bara för att prova (ca 1 vecka) och dom har massor av kunskap och många bra olika typer av madrasser och kan tipsa om sätt att ligga som är bättre som man kanske itne tänkt på. Jag fick den hjälpen när jag gick på smärtrehabprogrammet, men kanske kan det finnas liknande på annat sätt? Värt att kolla upp om sjukgymnasten känner till något!

  • justine

    Har varit ute på jysk idag och provat lite sängar. Jag har aldrig provlegat en säng tror jag..inte klokt egentligen. Men har man inga beskymmer så tänker man ju inte på det..Är förkyld och risig fortfarande så orkade inte vara där så länge dock, får åka dit igen med sambon en annan dag. Jag tror att en säng därifrån skulle duga faktiskt. Iaf från gold-sortimentet, eller plus. Just nu lutar det åt en bäddmadras i latex. Testade en med sk memoryskum också men det var som att ligga på sten Men det kan ha varit resårmadrassen under som va fel, ska testa med annan madrass också.

    Hade ni problem med nageltrång under graviditeten och efter? Jag hade det! Hur många tår som helst var fulla med nageltrång. Kan ju tyckas banalt men jag kunde ju inte gå pga det Nu har en tå börjat jävlas igen. Den är dessutom redan opererad. Om den inte lugnar sig får jag väl se om de kan göra ett ingrepp igen då..Så himla drygt.

    crex: Usch din stackare,låter inget vidare alls Jag hoppas du känner dig bättre snart!!

  • Ida Lii
    Jempa L skrev 2010-02-16 22:01:10 följande:
    Ida Lii: Det är nog många här som känner igen sig, även om smärtbilden kan se lite olika ut. Min spontana tanke är om du har någon bra sjukgymnast att gå till? Kiropraktorer är ofta jättebra i akuta skeden, men i det långa loppet så är en bra sjukgymnast A och O. För muskelvärken är det diklofenak jag har, dvs voltaren. Finns både som tablett eller gel. Liniment kan också hjälpa, då är det Aloe-Vera Aloe Rub från Sasco som jag anser ha bäst effekt av de jag har provat. Den brukar säljas på hälsokosten.
    Jag går hos en sjukgymnast och har fått övningar som jag gjort i snart 2 månader men jag känner ingen förbättring alls. Tycker det är så konstigt att det inte blivit nåt bättre alls. Har bytit till alvedon och voltaren nu,får se om det hjälper bättre.
    ?°*°?.♥.?°*°?.Ida-Li 070704.?°*°?.♥.?°*°?Gabriel 081223?°*°?.♥.?°*°?.
Svar på tråden Foglossningsvännerna forts.tråd 15